Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsveckan - förbättringsförslag för framtiden


Recommended Posts

  • Replies 174
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Intressant tråd...

Håller med om att skillnaden mellan vanlig och prestationsmedalj är lite för lika. Ser gärna att man gör något där. Detta betyder ju såklart inte att 11h åkare gör en mindre prestation. Det är helt enkelt två olika typer av prestation!

 

För övrigt tycker jag att Vasaloppet har haft bra arrangemang, smidigt, enkelt och en folkfest. Men känns ändå som att det gått både ett, två och tre steg tillbaka? Innan mam ändrar medaljer osv bör man se över detta...

 

*Nummerlappsutdelning

Otroligt rörigt, haft bättre känsla förr, till och med bättre på Vasaåket.

 

*Starten

Grindarna framför eliten, varför togs det bort? Tycker personligen att det är fint att se det gå upp, detta som orsakade kraschen? Ovisst om starten gått osv?

 

*Trafiksituationen

Detta BÖR Vasaloppet prioritera hårt! Köerna ringlar långa mot Mora/Malung, uppskattningsvis 1,5 mil långa och 2h i tid. Bussar som inte kom fram i tid osv osv

 

*Första söndagen i Mars i all ära, men...

Sportlov och Vasaloppsveckan samtidigt... Låter bra, men detta går såklart ihop med punkten ovan. Varför inte ha vasaloppet i mitten av februari? Inget sportlov, bättre vinter osv osv... Vi går ju också mot sämre vintrar. Folk från Göteborg har väl inte ens vinter 4 veckor inndn vasaloppet?

 

*Flyttat målet

Till vilken nytta? Deltagarna ska ändå ta sig hela vägen till gamla målet, jag saknar det speciella långa upploppet!

 

*Prissättning

Vad skiljer öppet spår mot Vasaloppet? Jo priset, vad gör Vasaloppsåkare extra mot ÖS åkare? Jo tommare plånbok, sämre spår och tid.

 

 

 

*100 år ska firas ordenligt om det ska firas

Med ärlighetens namn, vad skulle årets vasalopp mot andra? Kände ingen extra fest...

 

 

Finns en rad massa saker till, men vill inte klaga gör mycket heller. För det finns mycket bra med vasaloppet också. Det får man inte glömma.

Kan försöka svara på några grejer

 

Jag hämtade nummerlapp i sälen på fredagen var ingen kö. Överlag gäller det att vara ute i tid. Gillar en inte att vara tidigt ute så får en räkna med kö.

 

Jag kom till starten vid typ 04.40 och då var det lungt och gott om plats.

 

Skulle Vasaloppet ligga i mitten av februari skulle det inte hinnas med många seedningslopp. Det är oftast från slutet av januari till mitten/slutet av februari som det finns tillgång till snö i stora delar av Sverige. (tänker främst på tillverkad snö)

 

Gällande kostnaden så håller jag med om att den är hög men skillnaden på öppet spår och Vasaloppet är att Vasaloppet är en tävling vilket ställer lite andra krav på arrangören. I normala fall ingår det mat på Vasaloppet det gör det inte på öppet spår. Hur spåren är på de olika loppen styrs ju till viss del av vädret och till viss del av antalet åkare.

 

Att Vasaloppet flyttade målet tror jag hade något att göra med att väg 45 byggs om. Jag gillar för övrigt det nya målet tycker området blev mycket mysigaste.

Link to comment
Share on other sites

Nej, håller med tyvärr. Känns som att man blåste det krutet på Jubileumsvasan vilket förstås var ett superhäftigt arrangemang men hade absolut varit fint med lite mer inramning på det stora loppet också. 

Jubileum som märks?
Var det någon som märkte att det var jubileum förutom på tryck?
Vi kanske kan räkna bort försämringar pga covid (restriktioner borta för övrigt i samhället?).

Det finns chans vid 100 lopp jubileumet att ge jubileumkänsla för åkarna…

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ja som titel anger, här kan vi lista förbättringsförslag till Vasaloppet som höjer priserna men ökar innehållet?

 

Jag har rätt av några förslag:

 

Korta promenaden till bussarna alternativt dela ut skoskydd, plastmatta kanske?

 

Dela ut mat vid duschen, för att korta tiden i kylan för trötta åkare, varm dryck kan ju finnas vid målgång som tidigare

 

Ge något extra till jubilarer kanske en fanfar och kranskulla eller mas kan ge medalj vid 10, 20 och 30 år? Något extra mer än ett hurra?

Link to comment
Share on other sites

Flytta Nattvasan till torsdag för att hinna återhämta sig till Vasaloppet för de som dubblerar.

 

ÖSM - inför alternativen 45 km och 30 km i fri stil

Det sistnämnda är väl redan en realitet?

Nattvasan torsdag låter vettigt men jag som dubblerat med Stafettvasan ett par gånger ser en större krock där än som det är idag. Vad sägs om Nattvasan första lördagen och möjlighet till fri stil även på ÖSS så hänger spårprepareringen ihop?

Link to comment
Share on other sites

-Våga peta lite i traditionen och flytta Vasaloppet till lördagen. Hade varit kul att kunna fira lite på kvällen. Förut har man alltid gått på det så kallade "öltältet" i Mora. Nu när man blivit skid intresserad så får man hålla sig borta från folk och fest inför Vasaloppsöndagen. Kan vara en mycket känslig fråga ;)

 

-Snälla vasaloppet här måste ni bli bättre.. jag gjorde klassikern förra året och har fått en bild av hur maten ser ut på dom olika tävlingarna.

1. Vätternrundan: det bjuds på fin middag på 2 ställen runt sjön och en lätt macka i mål. Helt ok!

2. Vansbrosimmet: helt ok! Lilla Vansbro bjuder till! Trots den korta sim sträckan bjöds det på en fantastisk fin matbit i ett stort tält.! Ska simma Vansbro i sommar bara för matupplevelsen :) (och stämningen)

3. Lidingöloppet: nja . Stockholmarna bjöd inte till på någon matbit.. här var de bara att springa och jösses vad härlig Abborbacken var för en som älskar uppförsbackar som jag. Men ingen mat bjöds det på! Blev en Sibylla burgare påväg hem till Mora!

4. Vasaloppet: Här snackar vi en av Sveriges mest anrika tävlingar! Man är stolt att man bor i Mora med sitt vasalopp! Men jag skämdes för maten som bjöds. En raggmunk som man får stå ute och äta i kylan och frysa som en istapp..inte bra! Här kan ni bättre! Fantastiskt arrangemang med allt ideellt arbete. Alla gör ett sjukt bra jobb!

Ni måste få till en bättre matupplevelse! Åtminstone på själva vasaloppet! Jag skippade helt raggmunken och åkte hem där frugan tappat upp ett varmt bad där jag åt 5 skogaholmsmackor med ost och varm choklad! De var grejor de!

Det spårade ur men ni vet vad jag är ute efter. Bättre mat 2024!

Link to comment
Share on other sites

Bättre att dom lägger ner Nattvasan istället. Betala 1600kr och så bemödar dom sig inte ens med att pista om. Goddag yxskaft.

 

Jo, det är lite tight med tid för pistning efter Stafettvasan och det är väl bara om det snöar väldigt mycket.

Nattvasan har sin charm med att glida in bland stugor och fäbodar som lysts upp med lyktor och marschaller.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är lite tight med tid för pistning efter Stafettvasan och det är väl bara om det snöar väldigt mycket.

Nattvasan har sin charm med att glida in bland stugor och fäbodar som lysts upp med lyktor och marschaller.

Skulle inte säga att tid är ett problem. Man valde ju att dra om de klassiska spåren. Går givetvis att pista om man vill, men likt hur det såg ut under Vasaåket så struntar man helt enkelt i det. Maximera vinsten osv.

Link to comment
Share on other sites

Det sistnämnda är väl redan en realitet?

Nattvasan torsdag låter vettigt men jag som dubblerat med Stafettvasan ett par gånger ser en större krock där än som det är idag. Vad sägs om Nattvasan första lördagen och möjlighet till fri stil även på ÖSS så hänger spårprepareringen ihop?

Nej, 45 och 30 km finns bara dagtid i klassisk stil. Jag frågade om det inte gick att byta ner sig till 45 eller 30 km i ÖSM, men fick till svar att det inte gick.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en som åkte Nattvasan 30, mycket isig spårbädd, svårt att få grepp samt en hel del skräp i spåret.

Jo tack, jag åkte själv ;)

 

  

Nej, 45 och 30 km finns bara dagtid i klassisk stil. Jag frågade om det inte gick att byta ner sig till 45 eller 30 km i ÖSM, men fick till svar att det inte gick.

Precis som larsbern skriver är det du önskar redan infört till 2024

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...