Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Madshus Race Speed ( skate)


Thomasz

Recommended Posts

Någon i forumet som har mer erfarenhet av Madshus Race skidor? Denna modell finns då som både klassisk & skate.

 

Jag köpte på mig deras skatemodell,men det blev lite av en personlig besvikelse för mig som jag hade svårt att förutse.

 

Alla har vi våra personliga favoriter i denna djungel sv skidor. Det må säkerligen vara en kvalitetsprodukt utvecklad här i norden,men för mig så blev skidorna för tekniskt avancerade 

( kunde inte hantera dem).

 

För mig då som nybliven skidköpare så vill jag självt höra från andra vad dem har för erfarenheter. Jag har en viss magkänsla att många utav Madshus modeller mer är att betrakta som elitskidor,men att jag kan ha fått mycket om bakfoten.

 

Bortsätt då från min teori att det är frågan om elitåkningsskidor,så fungerar dessa skidor inget vidare utanför pistat område.

Speciellt deras skatemodeller. Det fick jag erfara när jag vart ute i spåret o att hela spåret vart fyllt med snö. Det som hände mig vart att hela skidan sjönk igenom som en sten,sen när jag försökte lyfta upp skidan så gick det riktigt dåligt.

Skulle beskriva detta som att försöka lyfta upp( brottas med ett gumiband) som inte vill ge vika.

 

Nu är jag tack o lov benstark av mig( åker långfärdsskridskor,cyklar 15-1700km/ år), så till en viss gräns så kunde jag forcera upp skidorna,men oftast så trillade jag av skidorna då jag hade på tok för mycket kraft framtill.( nöp fast )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är precis det som är min poäng. På något sätt så har dem som jag köpt skidorna av räknat på en helt annan åkare.

Jag får känslan att jag fick en skida för en elitåkare, men beställde för nybörjare.

Konstigt nog så påstår säljaren ( försvarar sig) med att jag skulle ha fått en nybörjar/ motionärsskida.

 

Nog med att skateskidor i regel är lite styvare,men det här känns på tok i överkant.

Ska inte skateskidor ha ett visst flex? Jag fick  mina utan flex( dvs helt stumma,som att stå på en hård planka som inte vill ge vika).

Rent krasst så får jag uppfattningen att jag fick en skida anpassad för en elitåkare på 80-100 kg, när jag i skälva verket bara väger 75.

Link to comment
Share on other sites

Bortsätt då från min teori att det är frågan om elitåkningsskidor,så fungerar dessa skidor inget vidare utanför pistat område.

Speciellt deras skatemodeller. Det fick jag erfara när jag vart ute i spåret o att hela spåret vart fyllt med snö. Det som hände mig vart att hela skidan sjönk igenom som en sten,sen när jag försökte lyfta upp skidan så gick det riktigt dåligt.

Skulle beskriva detta som att försöka lyfta upp( brottas med ett gumiband) som inte vill ge vika.

 

 

Ska du ha skidor som fungerar utanför pistat område så är det snarare tur- eller skogsskidor du ska ha. Vanliga längdskidor oavsett om det är klassiskt eller skate för nybörjare eller elit kräver bra preparerat underlag för att de ska funka.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja då har du nog fått fel grejer Thomas

Det är precis det som jag har försökt att förmedla till företaget. Men på något sätt så hävdar företaget hela tiden att dem har rätt (och att det är jag som har fel),och att jag både kritiserar dem och försöker att svartmåla dem.

 

Samtidigt så blir det svårt för mig att kunna föra ett resonemang med en person som redan har en förutbestämd åsikt och inte vill gå mig till mötes(vilja förstå mig).

 

Det hade som sagt underlättat mycket om skistart kunde vara lite mer servicemind (vilja gå sin kund till mötes) och sträva efter att ha nöjda kunder. Men i det här fallet så tycker jag att företaget gör precis tvärt om.

 

Då det blir ju mycket vargspråk (agitationsstämning) och ingen vettig dialog av detta.

Link to comment
Share on other sites

Det är precis det som jag har försökt att förmedla till företaget. Men på något sätt så hävdar företaget hela tiden att dem har rätt (och att det är jag som har fel),och att jag både kritiserar dem och försöker att svartmåla dem.

 

Samtidigt så blir det svårt för mig att kunna föra ett resonemang med en person som redan har en förutbestämd åsikt och inte vill gå mig till mötes(vilja förstå mig).

 

Det hade som sagt underlättat mycket om skistart kunde vara lite mer servicemind (vilja gå sin kund till mötes) och sträva efter att ha nöjda kunder. Men i det här fallet så tycker jag att företaget gör precis tvärt om.

 

Då det blir ju mycket vargspråk (agitationsstämning) och ingen vettig dialog av detta.

Det är inte helt enkelt att förstå vad som kan vara felet av din beskrivning. Av det du skrev i första inlägget så verkar du försökt åka med skidorna i djupsnö. Stämmer det och hur djup var snön i så fall? Om problemet var att skidan sjönk ner i djupsnö så beror det inte på skidans hårdhet/flex utan på att en ca 44mm bred längdskida oavsett om den är för nybörjare eller elit har för liten yta för att kunna "flyta" ovanpå snön. Då kanske det inie är skidan i sig som är fel utan att du försökte använda dem till något de inte är anpassade för och det är ju knappast Skistarts problem. Hur har skidorna betett sig på preparerat underlag?

 

Tänker du dig åka helt opistat så är det som tidigare nämnts inte längdskidor och framförallt inte skateskidor som du borde ha utan någon slags tur- eller skogsskida.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Köpte också Race Speed Skate i år.

Tycker det är en väldigt lättåkt skida, lämpar sig nog mer för nybörjare är proffs skulle jag säga. Är själv en erfaren klassisk åkare och medelgod skatare.

Kört både i preppade spår och på skare på isen. Men lär ju inte funka i djupsnö förstås.

Upplever den som väldigt lättåkt men livlös, skull nog tycka att en lite spänstigare skida hade vart roligare tror jag.

 

/Chris

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår faktiskt inte riktigt problemet...det finns inga skateskidor vare sig för motion eller elit som det går att skejta med i djup lössnö. Skateskidor använder man på preparerad bädd eller opistat när det är skare. Självklart kan man åka när det ligger lite lösnö i bädden, men över 5-10cm nysnö så är skejt inte särskilt effektivt eller roligt. Vill man åka opreparerat utan skare så är det turskidor/klassiskt som gäller.

 

Förstår om Skistart är lite frustrerade när du tar upp problemet med dem, det är ju inge fel på skidorna och det existerar inga "offpist"-skidor för skejt. Det som skiljer en motionsskida mot en elit är ju framförallt vikten (dvs materialet), styvhet samt belaget. Madshus Race Speed är absolut en motionärskida och är långt ifrån en elitskida....

 

Det fenomenet du beskriver skulle dock snarare bli lättare med en elitskida som väger mindre...Detta är dock framförallt en teknikfråga och har väldigt lite (inget) med materialet att göra. I princip lyfter man inte skidorna aktivt i skate, utan det sker automatiskt när man få rätt frånskjut och tyngdöverföring skida till skida. Det ser man ganska tydligt på en som är nybörjare på skate, där den lyfter/trampar skidan långt över backen istället för att låta tyngdöverföringen göra jobbet. Det är väl bara på tvåans växel som man aktivt behöver kliva uppåt i backens riktning....

Link to comment
Share on other sites

Visst har det hänt att jag åkt i djup snö opistat på en golfbana, det är väldigt jobbigt oavsett vilka skidor man använder. Man får då lyfta skidorna onormalt högt och jag har använt mina fulskidor, då det skurit igenom ibland.

Går vi över till en pistad skejtbädd kan det vara förhållanden, där det sjunker igenom på vissa ställen av banan och man får "gräva" sig fram, har hänt på tävlingar då det blivit uppåkt. De kan det ha betydelse vilka skidor man har, då vissa skidor inte sjunker igenom lika mycket utan flyter mer ovanpå.

Ibland får man chansen att åka på skare och speciellt på vårkanten kan det skilja på hur bra en skida bär.

 

Slutsats; det är bra att ha flera par skejtskidor för olika underlag, svårt att få en skida att passa i alla snöförhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Visst har det hänt att jag åkt i djup snö opistat på en golfbana, det är väldigt jobbigt oavsett vilka skidor man använder. Man får då lyfta skidorna onormalt högt och jag har använt mina fulskidor, då det skurit igenom ibland.

Går vi över till en pistad skejtbädd kan det vara förhållanden, där det sjunker igenom på vissa ställen av banan och man får "gräva" sig fram, har hänt på tävlingar då det blivit uppåkt. De kan det ha betydelse vilka skidor man har, då vissa skidor inte sjunker igenom lika mycket utan flyter mer ovanpå.

Ibland får man chansen att åka på skare och speciellt på vårkanten kan det skilja på hur bra en skida bär.

 

Slutsats; det är bra att ha flera par skejtskidor för olika underlag, svårt att få en skida att passa i alla snöförhållanden.

Men hade du rullholkar???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter att ha mailat med agenturen i Sverige( Sportwin & John),så vet jag lite mer. Rätare sagt lite klokare på vad som kan ha gått snett.

 

Precis som både Skistart själva säger om  viktspannet  ( för den delen även att John bekräftade samma sak), men det som blev tokigt är att mina skidor inte har ngn flex- då detta värde är 0%.

Fast egentligen då borde det finnas någon form av spann.

 

Mest troligt enl. John så har Skistart själva glömt bort att spannmäta min flex.

 

Detta kan ju som sagt förklara varför jag upplever skidorna som stenhårda ( som att stå på en styv planka som inte vill ge vika).

 

Sen så vet jag även vad värdet Flex 91 står för.

Det är vikten på åkaren fullt påklädd. Ung då som bilens tjänste & totala lastvikt.

 

I det här fallet så representerar viktspannet bilens tjänstevikt, och flexväret bilens lastvikt.

 

Så i mitt fall så innebär detta 15-20 kg extra ( lastvikt).

Så sätt detta i sammanhanget i ett lite mer begripligt perspektiv så fick jag en skida för en åkare på c:a 100 kg.

Det vart precis så som ngn klok person sa i detta forum om att jag har fått fel grejer.

 

Men samtidigt så vet jag inte heller om vi alla pratar  om samma saker? Skulle det inte av en händelse kunna vara så att andra pratar om klassiska skidor? Denna modell finns som sagt även för klassisk åkning

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha mailat med agenturen i Sverige( Sportwin & John),så vet jag lite mer. Rätare sagt lite klokare på vad som kan ha gått snett.

 

Precis som både Skistart själva säger om  viktspannet  ( för den delen även att John bekräftade samma sak), men det som blev tokigt är att mina skidor inte har ngn flex- då detta värde är 0%.

Fast egentligen då borde det finnas någon form av spann.

 

Mest troligt enl. John så har Skistart själva glömt bort att spannmäta min flex.

 

Detta kan ju som sagt förklara varför jag upplever skidorna som stenhårda ( som att stå på en styv planka som inte vill ge vika).

 

Sen så vet jag även vad värdet Flex 91 står för.

Det är vikten på åkaren fullt påklädd. Ung då som bilens tjänste & totala lastvikt.

 

I det här fallet så representerar viktspannet bilens tjänstevikt, och flexväret bilens lastvikt.

 

Så i mitt fall så innebär detta 15-20 kg extra ( lastvikt).

Så sätt detta i sammanhanget i ett lite mer begripligt perspektiv så fick jag en skida för en åkare på c:a 100 kg.

Det vart precis så som ngn klok person sa i detta forum om att jag har fått fel grejer.

 

Men samtidigt så vet jag inte heller om vi alla pratar  om samma saker? Skulle det inte av en händelse kunna vara så att andra pratar om klassiska skidor? Denna modell finns som sagt även för klassisk åkning

Intressant. Bra forskat. 

Hittade denna länken till en pdf som beskriver flexen madshusskidorna och jag kan dra slutsatsen att på klassiska skidor är flexen en procentsats av maxvikt men på skate är flexvärdet ett konstant värde på en viss vikt (eller personliga preferenser som man gillar, vissa gillar hårdare skidor t.ex). Alltså typ 91 i ditt fall, 83 i mitt fall.

 

I tabellen där, som visserligen är deras förra generation skidor så är väl race speed skate motsvarande typ Hypersonic(?). Och då är ju flex 91 precis inom 0-15kg-spannet, om du har pjäxor och skidkläder på dig. Men är du nybörjare borde du ju ha lägre flex (tror jag).

 

Sen att det du beskriver att skidan inte åker ner alls när du ställer dig på den låter helt konstigt. Filma och skicka till Skistart.

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått rätt angående flex på skateskidor så är det inte alls lika kinkigt som med klassiska.

Men hårdare skidor funkar bättre i hårda spår, kan gräva ner sig i mjuka spår. Kanske är dina skidor lite väl hårda och du har kört i mjuka spår?

Tycker också mina Race Speed skate känns lite plankiga och livlösa, men lättåkta, vet inte om det är typiskt Madshus skate?

Link to comment
Share on other sites

Om vi snackar spår med preparerad skejtbädd så är det oftast i uppförsbackar som det blir mjukt/löst pga andra skejtåkare och klassiskt-åkare som gått ut för att saxa. Som den nybörjare på skejt jag är, så är det lätt att skidorna gräver ner sej där om man missar tekniken i paddlingen (växel 2). Jag upplever att det lätt blir framåtvikt och att man böjer för mycket i höft och för lite i knäled. Men när man sätter tekniken hyfsat känns det istället som att man nästan flyger ovanför snön (då väger jag ändå ca 90 kg). Ännu har jag inte säkerheten i tekniken att pricka tajming, balans, kroppshållning hela tiden men jag förmodar att det kommer med tiden om man bara nöter på.

 

Jag har svårt att tro att det skulle finnas någon skejtskida som förlåter sådana missar i tekniken men om det finns så skulle jag inte vilja ha den skidan. Det är väl bra att man märker skillnad på att ta backen med dålig teknik vs bra (mindre dålig) teknik. Så resonerar jag i.a.f.

 

Jag har Redline 2.0 skejt. På etiketten (skistart) står det HBW 3.42 FBW 1,28 flex 0%

 

Jag gjorde såsom jag gjort tidigare då jag köpt klassiska skidor dvs jag anger längd, vikt, skonummer och startled i VL. Att jag inte åkt nåt skejt tidigare tyckte jag inte var relevant för skidplocket så det skrev jag inget om.

Link to comment
Share on other sites

Sportbutiker säljer enligt min erfarenhet alltför styva skate skidor vilket leder till att man inte orkar skida med dem. Styva skidor anses väl ha bättre stabilitet på hårt underlag och därför säljs de väl åt nybörjare, men de glider ju oftast inte alls på mjukare underlag. Jag anser att det är bättre att köpa ett lite mjukare par så får man öva på balansen istället, men om de är alldeles för mjuka får man ju inte till något skär, så det är lite knepigt att hitta en bra skida för skate som fungerar på både mjukt och hårt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Bra forskat. 

Hittade denna länken till en pdf som beskriver flexen madshusskidorna och jag kan dra slutsatsen att på klassiska skidor är flexen en procentsats av maxvikt men på skate är flexvärdet ett konstant värde på en viss vikt (eller personliga preferenser som man gillar, vissa gillar hårdare skidor t.ex). Alltså typ 91 i ditt fall, 83 i mitt fall.

 

I tabellen där, som visserligen är deras förra generation skidor så är väl race speed skate motsvarande typ Hypersonic(?). Och då är ju flex 91 precis inom 0-15kg-spannet, om du har pjäxor och skidkläder på dig. Men är du nybörjare borde du ju ha lägre flex (tror jag).

 

Sen att det du beskriver att skidan inte åker ner alls när du ställer dig på den låter helt konstigt. Filma och skicka till Skistart.

Tusen tack för Din reasearch. Jag brukar självt vara duktig på att hitta tekniska datablad,men då skidor är lite utöver mitt normala intresse omr.

 

Precis som Du nämner så har Skistart utgått ( tog för givet/ vart insnöade i sitt tänk), o har endast beräknat min åkförmåga utifrån min teoretiska( uppgivna) benstyrka,snarare än min fysiska ( verkliga vikt).  Då blir ju resultatet därefter.

Vem å andra sidan räknar på en åkares uppgivna ( teoretiska) benstyrka, snarare än på en åkares verklita ( fysiska vikt)?

 

Precis som Du beskiver detta för mig ( uppskattar även att Du är den första som har fattat vad jag egentligen har sagt), så har skistart gett mig en skida som både saknar flex( har sina tryckzoner på fel ställen för min åkstil), men även att skidan sätt till helheten är på tok för styv.

 

Dvs att det merspannet ( min extravikt med kläder) är även detta i överkant. Snarare beräknat utifrån en turskidåkare som åker med packning. På sin höjd så väger kläder för längdåkare 8kg( inte som fabrikanten kalkylerar med 15-20 kg).

 

Då skidan saknar flex,så ger inte skidan vika. Utan sjuker( gräver sig ner i natursnö). Därmed även helt värdelös på annat än pistade ( med natursnö).

 

Ärligt talat så har jag försökt att förmedela till Skistart att dem har beräknat ( fått fel skida),men att dem ville inte erkänna sitt egna misstag( att jag blev svarte petter i deras öron). Istället för att försöka kompensera mig på något sätt ( det bästa vore om jag kunde få häva köpet), så valde Skistart att dra örona åt sig o inte bemöta kritiken.

Det tycker inte jag är särsilt seriöst av ett såpass etablerat företag. I slutändan så har Skistart själva valt att lämna efter sig besvikna kunder.

 

Hade jag då som sagt vetat bättre så hade jag aldrig köpt dessa skidor,än mindre handla på nätet.

Det är precis av samma anledning som att det finns; Hantverkare& Hantverkare.

Av samma anledning så har jag även lärt mig att det bara är slöseri med pengar( mental energi) att få sina skridskor maskinslipade i dem större sportbutikerna.

Nae,denna typ av verksamhet passar säkerligen en som vet vad dem vill ha( där det inte blir/ kommer surt efter).

 

Så baserat på mina personliga erfarenheter så tycker inte jag att Skistart är någon vidare bra ( pålitlig, kunnig& seriös) som klarar av att lev utan att kund blir allt för besviken. Däremot så klarar dem av att lev skidor utan spann( ex turskidor).

Det är ung som att köpa oväxlade cyklar.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstått dig nu Tomasz, så har du köpt ett par skejtskidor, som du har åkt med

-i lössnö, eller i alla fall inte på pistad skejtbädd

-med stavar med rulltrugor, dvs utan korg.

 

Jag tror inte att några skidor som saluförs som skejtskidor skulle gett dig en bra upplevelse.

 

Skarsnö i mars/april på förmiddagen (smältning på dagen, kyla på natten och hård skare på morgonen som följd) hade kunnat bära dig och skidorna.

 

Nu har jag aldrig skejtat på skare, däremot i några centimeter nysnö ovanpå gårdagens skejtbädd och det är tungt och segt att flytta runt all snö som lägger sig på skidan vid varje skär.

 

Säg ifrån om jag tolkat dig fel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...