Skulle vilja dela med mig av mina personliga erfarenheter att handla längdskidor på nätet.
Jag köpte mina från dem som driver detta forum- skistart.
Samtidigt så vill jag betona att detta på inget sätt är kritik( att jag vill svartmåla skistart), utan mer objektivt utifrån min personliga erfarenhet belysa fallgroparna.
Till att börja med så tycker jag att skistart har blivit mindre personliga( inneslutna), o har mer blivit ett renodlat postorderföretag. Tycker som sagt att det är mot en trisst utveckling företaget har valt att gå.
För som sagt så har företaget laggt ner sin telefonsupport( har endast online via mail/ chatt).
Tycker även att det är lite trisst att företaget inte heller tål minsta kritik( vill inte ha negativa omdömmen), o erkänna för sin kund att dem aldrig kan ha fel. När det väl har gått snett så vägrar företaget kompensera kunden ( ge kunden pengarna tillbaka).
Det borde Skistart veta att dem har skyldighet att följa konsumentköpslagen.
Oavsett detta så det jag vill belysa för andra vilka fallgropar som finns med detta- (som ett gott råd till 1:a gångsköpare som går i samma tankar som mig) att tänka dig extra nog för.
I realiteten så skulle jag avråda från detta,även om priset lockar precis som varför det är svårt med att köpa kläder,skor.
Det är precis som många etablerade fysiska butiker pratar om ( ex plödersport), att skidor ska köpas med känsla.
Mest då för att vi alla är olika,o då fysiska butiker bättre ser kunden( därmed även bilda sig en lite mer objektiv bild av sin kund)- då onlinebutiken mer får en teoretisk/ uppskattad bild av sin kund.
Dvs att butiken plockar/ utgår i från en åkares teoretiska muskelstyrka snarare än verklig vikt.
Vilket i slutändan blir en skida som teoretiskt borde passa,men som bekant så är inte teori samma sak som praktik.
Det jag menar med deta att det brister på det tekniska(hur väl en åkare klara av att hantera skidorna)
Det som jag vill belysa med detta är att olika butiker har olika kundgrupper/ profilering.
Men sist men inte minst så passar onlineverksamhet en kundgrupp som vet vad dem vill ha.