Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Handla skidor på nätet ( skistart)


Thomasz

Recommended Posts

Skulle vilja dela med mig av mina personliga erfarenheter att handla längdskidor på nätet.

 

Jag köpte mina från dem som driver detta forum- skistart.

 

Samtidigt så vill jag betona att detta på inget sätt är kritik( att jag vill svartmåla skistart), utan mer objektivt utifrån min personliga erfarenhet belysa fallgroparna.

 

Till att börja med så tycker jag att skistart har blivit mindre personliga( inneslutna), o har mer blivit ett renodlat postorderföretag. Tycker som sagt att det är mot en trisst utveckling företaget har valt att gå.

För som sagt så har företaget laggt ner sin telefonsupport( har endast online via mail/ chatt).

 

Tycker även att det är lite trisst att företaget inte heller tål minsta kritik( vill  inte ha negativa omdömmen), o erkänna för sin kund att dem aldrig kan ha fel. När det väl har gått snett så vägrar företaget kompensera kunden ( ge kunden pengarna tillbaka).

 

Det borde Skistart veta att dem har skyldighet att följa konsumentköpslagen.

 

Oavsett detta så det jag vill belysa för andra vilka fallgropar som finns med detta- (som ett gott råd till 1:a gångsköpare som går i samma tankar som mig) att tänka dig extra nog för.

I realiteten så skulle jag avråda från detta,även om priset lockar precis som varför det är svårt med att köpa kläder,skor.

 

Det är precis som många etablerade fysiska butiker pratar om ( ex plödersport), att skidor  ska köpas med känsla.

 

 

Mest då för att vi alla  är olika,o då fysiska butiker bättre ser kunden( därmed även bilda sig en lite mer objektiv bild av sin kund)- då onlinebutiken mer får en teoretisk/ uppskattad bild av sin kund.

 

 Dvs att butiken plockar/ utgår i från en åkares teoretiska muskelstyrka snarare än verklig vikt.

Vilket i slutändan blir en skida som teoretiskt borde passa,men som bekant så är inte teori samma sak som praktik.

Det jag menar med deta att det brister på det tekniska(hur väl en åkare klara av att hantera skidorna)

 

Det som jag vill belysa med detta är att olika butiker har olika kundgrupper/ profilering.

Men sist men inte minst så passar onlineverksamhet en kundgrupp som vet vad dem vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag skulle kunna säga till Skistarts försvar är att de denna vinter troligen varit hårt belastade i sin försäljning, men jag saknar den personliga telefonservicen, då en chat är en trubbigt sätt att kommunicera. Skulle beställa trugor till mina stavar, men de ville inte mäta avståndet från botten på trugan till spetsen, det är ju enkelt om viljan finns.

 

Svårigheten för säljaren måste vara att få en rättvis bild av köparens åkkapacitet och utifrån det välja ut rätt skidpar. Jag är lite gammalmodig och vill handla i den fysiska butiken och även om ett lämpligt skidpar plockas ut i Skiselector vill jag stå på dem för att känna svikten i skidan. Det har funkat bra för det mesta även om jag valde fel skejtskidor på Intersport Falun trots att försäljaren testat fram en skida med bra tryckpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Det finns många nöjda postorderhandlare också (konsumeter alltså) och många missnöjda butikshandlare också.

Problemet är ju att man inte kan testa skidan oavsett om man står i butik eller läser på nätet, varje gång så ska säljaren uppskatta min kapacitet och gissa skidans egenskaper.

 

Skillnaden mellan näthandel och fysisk affär är såklart att det känns som om man har mer kontroll i den fysiska affären men det vete tusan om det är så stor skillnad... varför blir det inte bara guldpar via fysisk affär?

Jag har inga guldpar än och har bara handlat över disk.

 

Jag kommer givetvis att handla över disk även nästa gång det blir skidköp men det är mest för att jag gillar känslan av att klämma på skidor och kolla utseende direkt. Nätet ger mig ingen kick men butiken är direkt rolig att besöka. Nässjö (kan man kalla det Pölder utan Pölder?) får ett nytt besök i höst skulle jag tro, det blir en semesterdag på att resa och handla.

 

Men kort sagt, överskatta inte den fysiska butikens förmåga att ge dig guldskidor och underskatta inte näthandlens förmåga. Sedan är det alltid krångligt med returer eller kompensation med slitna varor, fungerar ju med löparskor på ibland men bara om man har gjort upp innan och sparar kvittor (Intersport hade detta tidigare) men inte så ofta.

 

Om man ska rekommendera riktig konsumentupplevelse kanske skidtunneln kunde vara något?
Visst kan man testa skidorna där? Innan köp?

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja dela med mig av mina personliga erfarenheter att handla längdskidor på nätet.

 

Jag köpte mina från dem som driver detta forum- skistart.

 

Samtidigt så vill jag betona att detta på inget sätt är kritik( att jag vill svartmåla skistart), utan mer objektivt utifrån min personliga erfarenhet belysa fallgroparna.

 

Till att börja med så tycker jag att skistart har blivit mindre personliga( inneslutna), o har mer blivit ett renodlat postorderföretag. Tycker som sagt att det är mot en trisst utveckling företaget har valt att gå.

För som sagt så har företaget laggt ner sin telefonsupport( har endast online via mail/ chatt).

 

Tycker även att det är lite trisst att företaget inte heller tål minsta kritik( vill  inte ha negativa omdömmen), o erkänna för sin kund att dem aldrig kan ha fel. När det väl har gått snett så vägrar företaget kompensera kunden ( ge kunden pengarna tillbaka).

 

Det borde Skistart veta att dem har skyldighet att följa konsumentköpslagen.

 

Oavsett detta så det jag vill belysa för andra vilka fallgropar som finns med detta- (som ett gott råd till 1:a gångsköpare som går i samma tankar som mig) att tänka dig extra nog för.

I realiteten så skulle jag avråda från detta,även om priset lockar precis som varför det är svårt med att köpa kläder,skor.

 

Det är precis som många etablerade fysiska butiker pratar om ( ex plödersport), att skidor  ska köpas med känsla.

 

 

Mest då för att vi alla  är olika,o då fysiska butiker bättre ser kunden( därmed även bilda sig en lite mer objektiv bild av sin kund)- då onlinebutiken mer får en teoretisk/ uppskattad bild av sin kund.

 

 Dvs att butiken plockar/ utgår i från en åkares teoretiska muskelstyrka snarare än verklig vikt.

Vilket i slutändan blir en skida som teoretiskt borde passa,men som bekant så är inte teori samma sak som praktik.

Det jag menar med deta att det brister på det tekniska(hur väl en åkare klara av att hantera skidorna)

 

Det som jag vill belysa med detta är att olika butiker har olika kundgrupper/ profilering.

Men sist men inte minst så passar onlineverksamhet en kundgrupp som vet vad dem vill ha.

 

Tycker din text är förvirrande. Känns som du vill kritisera nåt men är vag och ospecifik. Jag har haft väldigt bra erfarenheter av Skistart, fått bra skidor tre gånger, bra priser och väldigt personlig service från verkstan och diverse experter och fixare där. Dom har gjort personliga leveranser direkt till VL dagen efter etc. Långt utanför normen hos vanliga webshoppar. Därför tycker jag du borde förtydliga vad du är missnöjd med. Jag vet inte mycket utöver mina erfarenheter, du kan ha rätt. 

 

Angående fysiska handlare vore det underbart men det finns inte så många och hur många skidor eller nivån på urvalen är nog svårt för små aktörer. Vanlig sportaffärer verkar generellt vara värdelösa för längdskidor. 

Link to comment
Share on other sites

Skistart har fungerat bra då jag köpt vallningsbara skidor, men skinskidor? Inte alls.

Jag ville ha för10 kg mer än min vikt, det blev nej. "Vi plockar enbart efter kundens vikt" , trots att jag påpekade att skinskidor

måste vara styvare.

Ett par skickades, dessa var till och med mjukare än mina vallningsbara. Jag ombads prova, självklart var skidorna helt fel.

 

Har man väl tagit på sig skidorna utomhus, kan man inte bara lämna tillbaka. Byte gäller. Jag hade uppgett bra motionär, men blev nästan utskälld - jag skulle uppgett elit för att få rätt spann enl säljaren.

Jag frågade om han sett elitåkare på 75 år, svar ???

 

Jag bad om elitskidor då, Dessa var för 10-15 kg mer än min vikt, men dom passar perfekt.

Slutsats; Nu är jag elitåkare, ha ha :D

Link to comment
Share on other sites

Länge sen jag handlat något skidrelaterat men det jag minns från skistart är deras oerhört dåliga erbjudanden så som "20% rabatt" som endast gäller på ordinarie pris (ett pris som varan aldrig sålt förr). Samt deras ständiga utskick på mail och sms (innan jag orkade avregga mig).

Fördelen var väl att priset trots detta oftast var hyfsat konkurrenskraftigt... 

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan är risken stor hos klädhandlare med visst sportsortiment att den som säljer skidor i själva verket är en person som aldrig ens åkt skidor själv och fått en 2-timmars snabbkurs till hur man säljer skidor plus att urvalet ofta är rätt dåligt..

Link to comment
Share on other sites

Problemet om du beställer bearbetade skidor (sickladebi detta fallet) är att butiken aldrig kan sälja dem till fullpris. Det står väl i villkoren?

 

Det finns/har funnits postorderförsäljning med spanngaranti, att du kan lämna tillbaka/byta ut skidorna om de inte passar.

 

Jag tror (utan att kolla upp nu) att du går i samma fälla om du beställer Skimateriasickling på Skistart som om du beställer stenslipat på Pölder. Likadant kan du inte byta borrade alpinskidor hur som helst.

 

Själv har jag fått hyggliga skidor från såväl Skistart som Skåningen på postorder, den förra både skejt och klassiska par.

Link to comment
Share on other sites

Jag har handlat två par skidor samt diverse utrustning. Skidorna har varit kanon inkl. de jag köpte i år.

 

Att jag väljer Skistart beror på att jag kan få bra skidor till bra pris som handplockas. Det kan mycket väl vara så att Pölder har en mer personlig service, men av vad jag kan se är priserna också något högre där på skidor. Man får väl vad man betalar för.

 

Så vill du ha bättre service prova med Pölder eller en välsorterad sportaffär. Jag ser Skistart lite mer så en chans att få bra skidor till lägre pris. Och dom har levererat!

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag skulle kunna säga till Skistarts försvar är att de denna vinter troligen varit hårt belastade i sin försäljning, men jag saknar den personliga telefonservicen, då en chat är en trubbigt sätt att kommunicera. Skulle beställa trugor till mina stavar, men de ville inte mäta avståndet från botten på trugan till spetsen, det är ju enkelt om viljan finns.

 

Svårigheten för säljaren måste vara att få en rättvis bild av köparens åkkapacitet och utifrån det välja ut rätt skidpar. Jag är lite gammalmodig och vill handla i den fysiska butiken och även om ett lämpligt skidpar plockas ut i Skiselector vill jag stå på dem för att känna svikten i skidan. Det har funkat bra för det mesta även om jag valde fel skejtskidor på Intersport Falun trots att försäljaren testat fram en skida med bra tryckpunkter.

Absolut att jag kan hålla med dig om att detta med chatt är ett trubbigt verktyg i att kunna lotsa kunden rätt. Självt så föredra jag personlig service framför opersonlig online (genom ex mail,chatt)- Det som jag kan sträcka mig till är per tele. Då går det åtminstånde att räta ut ev frågetecken/missförstånd.

 

Jag har då så att säga precis samma gammaldags sätt /inställning till kundbemötande

Link to comment
Share on other sites

Det finns många nöjda postorderhandlare också (konsumeter alltså) och många missnöjda butikshandlare också.

Problemet är ju att man inte kan testa skidan oavsett om man står i butik eller läser på nätet, varje gång så ska säljaren uppskatta min kapacitet och gissa skidans egenskaper.

 

Skillnaden mellan näthandel och fysisk affär är såklart att det känns som om man har mer kontroll i den fysiska affären men det vete tusan om det är så stor skillnad... varför blir det inte bara guldpar via fysisk affär?

Jag har inga guldpar än och har bara handlat över disk.

 

Jag kommer givetvis att handla över disk även nästa gång det blir skidköp men det är mest för att jag gillar känslan av att klämma på skidor och kolla utseende direkt. Nätet ger mig ingen kick men butiken är direkt rolig att besöka. Nässjö (kan man kalla det Pölder utan Pölder?) får ett nytt besök i höst skulle jag tro, det blir en semesterdag på att resa och handla.

 

Men kort sagt, överskatta inte den fysiska butikens förmåga att ge dig guldskidor och underskatta inte näthandlens förmåga. Sedan är det alltid krångligt med returer eller kompensation med slitna varor, fungerar ju med löparskor på ibland men bara om man har gjort upp innan och sparar kvittor (Intersport hade detta tidigare) men inte så ofta.

 

Om man ska rekommendera riktig konsumentupplevelse kanske skidtunneln kunde vara något?

Visst kan man testa skidorna där? Innan köp?

Absolut att det alltid finns för och nackdelar bland fysiska som nätbaserade (postorder/online).

Ex så har jag märkt att mer och mer av butikers sortiment numer är på nätet, och det som finns i butik är mer av ett lågbudget (Obs! kvalite),o att butikers premiumsortiment numer bara finns online.

Dvs att många butiker numer har skrotat sina fysiska lager(shoppar) och köper direkt från tillverkaren.

 

Ett typex på detta är alla dessa butiker som säljer vitvaror. Dem lagerför helt enkelt inte spis/kyl/frys från Ex Bosch utan att DU beställer direkt från Bosch via butiken. Eller tom i vissa fall direkt från tillverkarens site.

 

Så ser det även ut om Du beställer cykeldelar. Det finns tyvärr inga renodlade svenska handlare som har sitt lager i sverige- utan att dem köper direkt från tillverkaren (någonstans i Europa/Asien) eller där nu tillverkningen nu än må ske.

 

Men som sagt det som onlineföretagen har till sin fördel är ju att dem både slipper ha personal,men även ha dyra lager (som kan vara svårsålda)= Att priset blir lägre.

 

Men tyvärr precis som många kloka veteraner nämner så är det på bekostnad av att "köpa grisen i säcken". Dvs att onlineföretaget lägger större ansvar på dig som kund att verkligen nörda ner sig i minsta detalj.

Det är lite som att gå till XXL.

Det må hända att dem har bra utrustning,men det är tyvärr på bekostnad av kundservicen.

 

Jag vill samtidigt vara noga med att inte svartmåla/klandra personalen på XXL (men att det i slutändan handlar om ledarskapsproblem i hur cheferna rekryterar).

För mig så känns det som att säljarna har dålig koll (För att inte säga nada, som att prata med en fågelholk),och att det i slutändan är jag som vet mer om detta än vad säljarna själva vet.

 

Typ ex på detta är när jag skulle köpa skidstavar hos XXL.

Enligt XXL själva så skulle det vara till skidåkning. Men redan första gången som jag använda skidorna att det inte vart något som stämde.

På något sätt så gick trugorna lite för djupt(och att överstycket lossnade).

Tur var då att jag vart i Östersund- där har dem en Intersport vid skidstadion.

 

Det första som säljaren där sa vart att jag fick spetsar för rullskidor.

 

Absolut så kan jag hålla med om att innan jag köper skidor nästa gång att först provåka dem i en skidtunnel (med en modell som finns där och som jag vet fungerar och som jag ev kommer att köpa)

Link to comment
Share on other sites

Skistart har fungerat bra då jag köpt vallningsbara skidor, men skinskidor? Inte alls.

Jag ville ha för10 kg mer än min vikt, det blev nej. "Vi plockar enbart efter kundens vikt" , trots att jag påpekade att skinskidor

måste vara styvare.

Ett par skickades, dessa var till och med mjukare än mina vallningsbara. Jag ombads prova, självklart var skidorna helt fel.

 

Har man väl tagit på sig skidorna utomhus, kan man inte bara lämna tillbaka. Byte gäller. Jag hade uppgett bra motionär, men blev nästan utskälld - jag skulle uppgett elit för att få rätt spann enl säljaren.

Jag frågade om han sett elitåkare på 75 år, svar ???

 

Jag bad om elitskidor då, Dessa var för 10-15 kg mer än min vikt, men dom passar perfekt.

Slutsats; Nu är jag elitåkare, ha ha :D

Det är just precis det som jag menar med att butiken tänker/resonerar som att alla vore elitåkare.

Fast jag tror att det handlar om lika delar butikens profil,som att tänka "out of the box" och lyssna på vad kunden egentligen säger. Dvs att inte var insnöad/enkelspårig i sitt tänk.

Link to comment
Share on other sites

Som lite grädde på moset i denna tragiska affär är hur Skistart själva väljer att bemöta kritiken.

 

Jag vill återigen inte tala illa om Skistart på något sätt,men att så som jag får uppfattningen "när det så att säga har skitit sig ordentligt,och att företaget har gjort en tavla".

 

Istället då för att erkänna för sin kund att Vi har gjort fel (att på något sätt försöka kompensera sin kund) så väljer företaget hela tiden försvara sig själva och hävdar sin ståndpunkt att jag minsann skulle ha fått en nybörjarskida.

Fast i själva verket handlar om att jag fick en styv elitåkningsskida för en åkare på c:a 80 Kg- Detta trots att jag utryckligen bad om att få en skida anpassad för en nybörjare på 75 kg.

Bäst vart även slutknorren på mailet hur dem väljer att försvara sig själva (närmast klankar ner på butiker som säljer plaina skidor)

 

Ingenstans i mailet framgick det tecken på en ursäkt till mig (kompensation).

Link to comment
Share on other sites

Absolut att det alltid finns för och nackdelar bland fysiska som nätbaserade (postorder/online).

Ex så har jag märkt att mer och mer av butikers sortiment numer är på nätet, och det som finns i butik är mer av ett lågbudget (Obs! kvalite),o att butikers premiumsortiment numer bara finns online.

Dvs att många butiker numer har skrotat sina fysiska lager(shoppar) och köper direkt från tillverkaren.

 

Ett typex på detta är alla dessa butiker som säljer vitvaror. Dem lagerför helt enkelt inte spis/kyl/frys från Ex Bosch utan att DU beställer direkt från Bosch via butiken. Eller tom i vissa fall direkt från tillverkarens site.

 

Så ser det även ut om Du beställer cykeldelar. Det finns tyvärr inga renodlade svenska handlare som har sitt lager i sverige- utan att dem köper direkt från tillverkaren (någonstans i Europa/Asien) eller där nu tillverkningen nu än må ske.

 

Men som sagt det som onlineföretagen har till sin fördel är ju att dem både slipper ha personal,men även ha dyra lager (som kan vara svårsålda)= Att priset blir lägre.

 

Men tyvärr precis som många kloka veteraner nämner så är det på bekostnad av att "köpa grisen i säcken". Dvs att onlineföretaget lägger större ansvar på dig som kund att verkligen nörda ner sig i minsta detalj.

Det är lite som att gå till XXL.

Det må hända att dem har bra utrustning,men det är tyvärr på bekostnad av kundservicen.

 

Jag vill samtidigt vara noga med att inte svartmåla/klandra personalen på XXL (men att det i slutändan handlar om ledarskapsproblem i hur cheferna rekryterar).

För mig så känns det som att säljarna har dålig koll (För att inte säga nada, som att prata med en fågelholk),och att det i slutändan är jag som vet mer om detta än vad säljarna själva vet.

 

Typ ex på detta är när jag skulle köpa skidstavar hos XXL.

Enligt XXL själva så skulle det vara till skidåkning. Men redan första gången som jag använda skidorna att det inte vart något som stämde.

På något sätt så gick trugorna lite för djupt(och att överstycket lossnade).

Tur var då att jag vart i Östersund- där har dem en Intersport vid skidstadion.

 

Det första som säljaren där sa vart att jag fick spetsar för rullskidor.

 

Absolut så kan jag hålla med om att innan jag köper skidor nästa gång att först provåka dem i en skidtunnel (med en modell som finns där och som jag vet fungerar och som jag ev kommer att köpa)

Men som kund bör man vara lite påläst på skidprodukter, så att man kan skilja på en stav med rullholk och en med snötruga.

Link to comment
Share on other sites

Som lite grädde på moset i denna tragiska affär är hur Skistart själva väljer att bemöta kritiken.

 

Jag vill återigen inte tala illa om Skistart på något sätt,men att så som jag får uppfattningen "när det så att säga har skitit sig ordentligt,och att företaget har gjort en tavla".

 

Istället då för att erkänna för sin kund att Vi har gjort fel (att på något sätt försöka kompensera sin kund) så väljer företaget hela tiden försvara sig själva och hävdar sin ståndpunkt att jag minsann skulle ha fått en nybörjarskida.

Fast i själva verket handlar om att jag fick en styv elitåkningsskida för en åkare på c:a 80 Kg- Detta trots att jag utryckligen bad om att få en skida anpassad för en nybörjare på 75 kg.

Bäst vart även slutknorren på mailet hur dem väljer att försvara sig själva (närmast klankar ner på butiker som säljer plaina skidor)

 

Ingenstans i mailet framgick det tecken på en ursäkt till mig (kompensation).

Vad är det för skida du har köpt, modell märke osv? Och med tanke på att du inte verkar ha sådan stor kunskap om längdskidmaterial så hur kan du avgöra att du fått en för hård (elitåknings) skida?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att den här tråden hör ihop med denna: http://www.skidforum.se/index.php/topic/14952-madshus-race-speed-skate/

 

Okej. Ja det är ju ingen turskida för lössnö. Och att den inte skulle flexa något alls verkar ju osannolikt. Möjligtvis kan den ju vara märkt med en högre vikt än hen har på skidan och det kan förvirra men Madshus är ju notoriskt mjuka jämfört med vad som skidan är märkt med. Hen får väl skriva mer om varför inte skidan funkar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har blockerats från Skistart, kan det kanske vara för det jag skrev i mars -21?

Tycker dom kunde ge en förklaring.

Någon annan som drabbats?

Väldigt märkligt, de borde väl veta att man måste ha "ett snäpp" hårdare skinskidor än vallningsbara. Mitt första par ligger ung på vikten och de har dåligt glid pga att skinnet ligger i, så mitt andra par köpte jag i fysisk butik och såg till att få tillräckligt hårda så att skinnet inte skulle bromsa.

Link to comment
Share on other sites

Jag har blockerats från Skistart, kan det kanske vara för det jag skrev i mars -21?

Tycker dom kunde ge en förklaring.

Någon annan som drabbats?

Du ger både ris och ros i ditt inlägg. Känns väldigt långsökt att de skulle letat upp din epost från ditt konto här för att blockera dig i webshopen. Tror inte de har någon anställd som har tid till det. Här har de bara nästintill ideella moderatorer.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...