Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
132 svar till detta ämne

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 292 inlägg
Det där med magar är väldigt individuellt. Jag har en väldigt trevlig mage som tar emot det mesta under långa aktiviteter utan spyor eller diarré. Mellan tummen och pekfingret har jag nytta av allt jag äter fram till Evertsberg och dricka fram till Hökberg.
Gel har jag en personlig aversion mot sedan jag städat upp efter elitorienterare* i skogen. Mycket skräp för en munfull socker...

*De flesta sköter sig.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg

En annan sak jag kom att tänka på...

I VL ska du inte planera rekordtid, där är det bara placering som gäller och seedning om du har ambition att ta en så bra placering som möjligt.

Så om du är ute efter rekordtid ska du åka öppet spår en dag med hårda spår, lite liknande årets vasaåk men utan skräp i spåren. VL är mer känslan av ett masstartslopp som är knökfullt, det mest traditionella loppet i Sverige just nu (tror jag).

Som jag hör så många gånger när jag sagt att jag åkt... "Har du åkt rätta Vasaloppet eller Öppet Spår?", jag kanske tycker att det är lika rätt med båda men det speglar lite av den känsla och tradition som finns i VL.

Sedan ett tips med gel (jag är lika irriterad varje år på de som slänger gel och drickamuggar i elitlangningen) är att ta den vid utgång ur en kontroll och slänga skräpet i sista papperskorgen. Dyrt socker men mer socker än en bulle... och tar betydligt kortare tid att trycka i sig. Jag gillar liquid för att det är lättare att tömma en sådan behållare.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 717 inlägg

När man väl är igång och åker så är VL lite roligare än ÖS tack vare publiken. Det är lite mer drag längs med spåret. 

I allt annat är ÖS överlägset. Jag har bara kört ett VL från led 4, upplevde det som lite trångt fram till Smågan men seden var det fritt fram. I ÖS kan man oftast välja sin egen fart direkt.

Men den stora vinsten med ÖS är så klart de betydligt kortare köerna. På mitt VL var det kö till Sälen, kö, till väskinlämning, kö till fållan, kö till toan, kö till Smågan, kö till skidinlämning, kö till buss, kö till dusch och kö till mat. Tror faktiskt att jag köade längre tid totalt än jag åkte skidor. 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Undertecknad kör fristil ÖS då. Rätt nyfiken på vad man kan nypa för tid om det blir snabbt före. Solo dessutom.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Efter ett femtontal vasalopp tröttnade jag på att räkna placering och tävlade bara mot mig själv. Jag gjorde en lite ovanligare variant, gick från vasaloppet till ÖS i fristil. Första året höll jag på att gå in i väggen i första backen pga för sen frukost och hårdkörning, då det inte fanns några åkare som hindrade. Det blev sen några ÖS till både i fristil och klassiskt för att samla vasalopp, men att enbart åka ÖS är inte samma sak som vasaloppet. Fast det är inte fel att börja med ÖS för att skaffa sig ett bättre startled, finns inga garantier att det finns tillgång till seedningslopp. Men det ultimata är ändå Vasaloppet, sen är det upp till var och en vad man vill göra av det - prestation eller upplevelse.

Jag beundrar dem som kan behålla entusiasmen för vasaloppet år efter år och tom åker flera lopp under veckan, hur de lyckas med det kan de bara Lars-Erik och hans medbröder o systrar svara på. :rolleyes:

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 660 inlägg

Undertecknad kör fristil ÖS då. Rätt nyfiken på vad man kan nypa för tid om det blir snabbt före. Solo dessutom.

Jag tror på sub-4.30 på dig Skogis. Du kommer väl leda armadan uppför startbacken mån 28 feb nästa år?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 660 inlägg
Jaha, søte bror kommer och tvålar till oss både på herr- och damsidan. Lite ofint när vi har jubileum och allt
Nej, Ragde visade tydligt hur teamåkning ska genomföras. Bara att inse och lyfta på hatten. Känns som di svenske knöt näven ännu mer i fickan inför nästa år. #10årärnog

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Klistervalla

Klistervalla

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

Ragde 6 topp 10.... Inte lätt för Emil att jobba mot en sån arme. 

Lager och Ramudden har lite att jobba med till nästa år. 

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg

Loppet som går till historien med massakern på startrakan. Förundras hur personer som står långt fram har så dålig koll på var de har sina skidor och stavar. och inte kan stå på benen i fasta fina spår.... 

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 660 inlägg
Till skillnad från startgate-gate så hann de ju få upp farten rejält i år innan kraschen.
Vore intressant om nån här på forat var inblandad eller hört närmare vad som inträffade?
Brorsan meddelade kort att han precis hann undvika kraschen från start i led 2 men att en stav rök. Fick en ny efter vägövergången (typ bara 20 stavar kvar i det båset då) men upptäcker halvvägs upp i backen att midjeväskan åkt av i samband med stavincidenten. Vek ner förbi Tjärnhedens IP tillbaka till startområdet och lyckades spåra upp den (mobil, plånka, bilnyckel bl.a.).
Var typ 5500 på toppen men nere på 3000 i mål så han gjorde bra ifrån sig broderen.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 176 inlägg

Var det någon som hörde speakern innan starten gick?
Jag stod i led 6 och hörde möjligen bara något något svagt mummel minuterna innan start. Rätt som det var så började fältet röra sig för att omedelbart tvärstoppa, och sedan rusa på igen. Det hände flera småkrascher längre ner i fältet också.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

När kommer seedningen ut till nästa år? 

5.27 på Vasaåket förra året.

6.20 i år från led5, PB med 1000 pers placeringsmässigt, trots krasslig kista pga för mycket Vitargo. 

Grymt bra glid, livrädd att köra på folk i utförskörningarna. Segt att staka i söndersaxade backar. Vasaloppet borde införa diagonalfria zoner  :lol:

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 559 inlägg

När kommer seedningen ut till nästa år? 

Den frågan kommer på skidforum varje år dagen efter VL:) Seedningen från VL baseras på din placering. Så är du 1-150 så är det elitled, 150-500 led 1, 500-1000 led 2 osv. Står säkert på VL:s hemsida nånstans.

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 439 inlägg
Jag stod i led 3 som fjärde skidpar ca 10 spår t h om hagen. Blev tvärstopp med åkare och material i högar som plockepinn. 50 min till Smågan och Plac 1996 är ca 4-6 min och 500 Plac sämre än ”normalt” därifrån. Fin dag hur som helst. 1750-ish och 5,26 i mål.

Lila Vauhti klister sög en del i stakningen men gick kanon utför. Såg inte så mkt skate men för mkt gelförpackningar i spåren.
Fantastisk dag med sol och hårda spår. Underbart att bara släppa på utför.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Den frågan kommer på skidforum varje år dagen efter VL:) Seedningen från VL baseras på din placering. Så är du 1-150 så är det elitled, 150-500 led 1, 500-1000 led 2 osv. Står säkert på VL:s hemsida nånstans.

Just ja. Verkar som jag glömmer av det år efter år  :lol:

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 073 inlägg

Jag stod i led 3 som fjärde skidpar ca 10 spår t h om hagen. Blev tvärstopp med åkare och material i högar som plockepinn. 50 min till Smågan och Plac 1996 är ca 4-6 min och 500 Plac sämre än ”normalt” därifrån. Fin dag hur som helst. 1750-ish och 5,26 i mål.

Lila Vauhti klister sög en del i stakningen men gick kanon utför. Såg inte så mkt skate men för mkt gelförpackningar i spåren.
Fantastisk dag med sol och hårda spår. Underbart att bara släppa på utför.

Stod exakt 6 par till höger om hagen i mitten långt bak i led två, lyckades precis runda gröten framför genom att åka till höger, lite synd, 1650 på toppen och 2050 i mål, rätt plågsamt att sakta blöda ner igenom fältet och se fler och fler med mer och mer extrakilon samt fler och fler som plogar lite utför..., hade nog varit roligare att fastna i gröten och vara 5000 på toppen för att sedan ta sig till placering 3000 i mål och kunna leva vidare i villfarelsen att man är bättre och att jag utan kraschen säker varit topp 1000:), nu tappade jag även motivationen bitvis (räknade ut medans jag stakade att jag inte kan tappa mer än ett led så om jag kommer topp 2000 eller ej spelar ingen roll) men tog nog ändå ut i princip det jag hade och min Garmin hävdade att jag behövde 72 timmars återhämtningstid.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg

Stod exakt 6 par till höger om hagen i mitten långt bak i led två, lyckades precis runda gröten framför genom att åka till höger, lite synd, 1650 på toppen och 2050 i mål, rätt plågsamt att sakta blöda ner igenom fältet och se fler och fler med mer och mer extrakilon samt fler och fler som plogar lite utför..., hade nog varit roligare att fastna i gröten och vara 5000 på toppen för att sedan ta sig till placering 3000 i mål och kunna leva vidare i villfarelsen att man är bättre och att jag utan kraschen säker varit topp 1000:), nu tappade jag även motivationen bitvis (räknade ut medans jag stakade att jag inte kan tappa mer än ett led så om jag kommer topp 2000 eller ej spelar ingen roll) men tog nog ändå ut i princip det jag hade och min Garmin hävdade att jag behövde 72 timmars återhämtningstid.

Vad kul att du tycker att den resan jag gjorde skulle vart roligare. Knäckta stavar och ingen ny innan toppen av första backen. Sen börja avancera från 4000 till runt 2000.

Badmotorfinger

Badmotorfinger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg

Jeg har fått bekreftet at det er mange fra Stockholm som overhodet ikke kan stå på ski. Nedover er de en fare for seg selv og for andre. De kan stake veldig bra! Men de har null skifølelse nedover.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 660 inlägg

Jeg har fått bekreftet at det er mange fra Stockholm som overhodet ikke kan stå på ski. Nedover er de en fare for seg selv og for andre. De kan stake veldig bra! Men de har null skifølelse nedover.

Akkurat! Brukar säga att vi borde skicka svenskar på skidträning i t.ex. Holmenkollmarsjen. Ger övning både i fiskebein de luxe och utförskörning i feldoserade s-svängar.

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Vilken upplevelse. Jag var nog en av dom första in i gröten.. jag TROR att det blev en crash där stargärdets 50 spår -> opistat -> färre antal spår börjar där 50 spår ska samsas i cirka 40 spår. Jag försökte åka runt åt höger (startade längst fram i led 2), cirka 10 spår till vänster från högersidan) men när jag passerade dom 5-6 personerna som då låg där fastnade 3-4 andra som jag körde rätt in i och blev liggande.

Just när jag ramlade fick jag en rejäl smäll mot axeln men båda stavarna var hela. 2 sekunder senare kommer 3-4 andra och kör in i högen och min högerstav knäcks på mitten. Lyckades ta mig upp efter att ha trasslat ur skidor och stavar från bröten med människor och ser då endast startlappar med 3xxx. Försöker staka mig framåt med en och en halv stav men det går brutalt långsamt. När jag kommer fram till backen så åker jag till stavutlämningen som är i mitten där det finns uppskattningsvis 5st 140cm och 2st 150cm kvar. Tar en 150cm (som är cirka 10 cm för kort) och börjar staka, men då är det redan smockat i backen och 50% 3xxx och 50% 4xxx så jag vet att jag då tappat från placering cirka 600 i starten till 1500. På toppen av backen har jag placering typ 1400. Staven är dock väldigt mjuk, har en rem som åker av hela tiden och ger skavsår direkt.

I Mångsbodarna får jag två reservstavar av min sambo och har då placering runt 1000. Jag plockar lite till fram till Evertsberg med placering runt 950 men det har kostat för mycket att köra hårt på myrarna och axeln värker, så jag ger upp lite om topp 1000 redan där. Målet var innan topp 600 vilket jag fattade var kört redan när jag tog en av dom sista stavarna i backen så motivationen var i botten. När jag kommer till Eldris räknar jag snabbt kilometertiderna och inser att om jag kör på lite så klarar jag sub5h vilket jag gjorde med några minuters marginal. 

Katastroflopp helt enkelt. Måste kritisera hela startproceduren - hur kan sista utropet vara 1 minut till start och sedan helt tyst? alla lopp jag kört i år har varit 1 minut, 30 sekunder, 15 sekunder, 10, 5 och sen ett tydligt startskott. 

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar