Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 2022


Tjyvsläpp

Recommended Posts

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Wraps fick man förra året också, även om maten sällan är en kulinarisk fullträff så slår den en mugg ljummet vatten och sladdrig raggmunkswraps….

 

Lite mer gnäll? Fortfarande barnteckning som diplom , inget jubileum där heller…

 

Jag gillar VL och allt de gör men i år sämre service än vanligt, trots jubileum. Priset ej anpassat efter försämrad service. Pga ändrad logistik missade jag diplomet även i år, fast vad gör det när det ändå är så långt från min förväntan…

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga…

 

Jag uppfattade det som att mitt glid inte var hel konkurrenskraftigt den första halvan. 1.0 rak rill med RedCreek och rillstopp.

Mediumslip ganska ny och Swix HF Marathon. Klisterskida.

Någon tanke?

 

Bättre med längre glidzoner? Finare struktur?

Link to comment
Share on other sites

Wraps fick man förra året också, även om maten sällan är en kulinarisk fullträff så slår den en mugg ljummet vatten och sladdrig raggmunkswraps….

 

Lite mer gnäll? Fortfarande barnteckning som diplom , inget jubileum där heller…

 

Jag gillar VL och allt de gör men i år sämre service än vanligt, trots jubileum. Priset ej anpassat efter försämrad service. Pga ändrad logistik missade jag diplomet även i år, fast vad gör det när det ändå är så långt från min förväntan…

Jag har inte sett diplomet, men det var väl ändå framtaget av en av våra största nu levande konstnärer
Link to comment
Share on other sites

Kolla 29:27 i sändningen på SVT, 30 sekunder innan start. Det ser ju ut som att hela sidan mot älven rör sig VÄLDIGT mycket framåt vid led 3/4

Stod på 7:e rad i Led 3, 10 spår från älven. Ingen rörelse där alls innan startpipet. Drogs däremot med i en krasch tätt inpå starten men kom upp snabbt med hel utrustning.

Link to comment
Share on other sites

Stod i led 2, tredje skidpar framifrån precis till höger om fållan där alla slänger sina överdragspåsar.

Tog 10-15 s efter starten så var det totalt kaos framför en, lyckades köra slalom mellan åkare som låg i backen och utrustning som gått sönder. Jag var en som hade turen på min sida.

Jag var väldigt noga med att hålla blicken långt fram hela startrakan och första backen för att kunna förutse krascher och undvika stopp i backen, tyckte det gjorde resan upp för backen mycket trevligare än sist (2020).

Ett stort irritationsmoment är alla åkare som ska gå mellan spåren i första backen, det ökar risken för stavbrott och stopp. Varför?

Det återstår 87 km på toppen av backen, blir riktigt less på åkare som inte har någon respekt.

Link to comment
Share on other sites

Filmklipp från led 2 i starten. Ser ut som att de stuper nästan omgående och frågan är om det inte var flera incidenter.

https://youtu.be/83A4fTrpEmU

Ser ju i den där filmen en som inte ens har på sig handremmarna när starten går. Det är ju väldigt nonchalant gentemot sina medtävlare. Har stått bakom sådan typ på något lopp och är man lagd åt det nervösa hållet är det väldigt stressigt innan de blir klara.

Samtidigt skulle det väl inte vara så väldigt svårt i dagsläget att få upp någon jätteskärm med nedräkning?

Link to comment
Share on other sites

Ser ju i den där filmen en som inte ens har på sig handremmarna när starten går. Det är ju väldigt nonchalant gentemot sina medtävlare. Har stått bakom sådan typ på något lopp och är man lagd åt det nervösa hållet är det väldigt stressigt innan de blir klara.

Samtidigt skulle det väl inte vara så väldigt svårt i dagsläget att få upp någon jätteskärm med nedräkning?

 

Jag tror ett problem med nedräkning är att folk börjar smyga iväg innan (dels i elit dels längre bak, börjar en kan det bli kaos?) verkar som att man försöker undvika detta i största möjliga mån. 

Link to comment
Share on other sites

Har någon förklaring på snön? Enligt prognoserna skulle det var det plusgrader på dagarna och minus på nätterna - borde ge isiga och snabba spår med grovkornig snö. Jag hade ingen känsla av att det var isigt, det var mest sockrigt och kärvt. För kallt på natten? För uppblandat av pistmaskinen?
Link to comment
Share on other sites

Har någon förklaring på snön? Enligt prognoserna skulle det var det plusgrader på dagarna och minus på nätterna - borde ge isiga och snabba spår med grovkornig snö. Jag hade ingen känsla av att det var isigt, det var mest sockrigt och kärvt. För kallt på natten? För uppblandat av pistmaskinen?

 

Förväntade mig också lite mer omvandlad snö men jag gissar att de plusgrader som varit inte räckt till för att omvandla den torra natursnön första halvan (eller lite mer än så) av sträckningen. En del blåst hjälpte väl till att hålla snön torr också under dagarna. Men gissar att man också pistade ganska "sent" inpå start och inte direkt kvällen innan, och att frekvent pistning hela veckan blandar bort det övre som kanske blivit grovkornigare. Verkar också som att en del team blivit lite lurade här och att sista pistningen inför loppet gjorde det en del annorlunda än mot vad man hade förväntat sig.

Link to comment
Share on other sites

Nedskräpningen... 

Blev förvånad hur många Enervit liquids det låg längs spåret. Mest kring Enervits stationer förstås men över hela banan. Är det inte väldigt pinsamt, märkligt och uselt hur *huvudsponsorns* material är det som skräpar ner mest, när det dessutom uttryckligen är förbud mot nedskräpning? det var några år sen jag körde så kanske är detta som vanligt?

Kanske blev det bättre senare under dagen men kring plats 2000 var det heller inga Enervit-funktionärer (antar att det är lokala ideella funktionärer?) som var så intresserade att plocka rent.

Här borde Vasaloppet ställa högre krav på sina sponsorer tycker jag. Städa upp eller sluta erbjuda energi.

I övrigt var det en väldigt bra arrangemang som vanligt :)

 

*huvudleverantör av energi kanske är rätt benämning*

 

Har läst på fler stället att det skulle va Enervits ansvar att det skräpas ner?????????????????

 

Finns ju bara en ansvarig för nedskräpningen och det är den slänger skräpet oavsett vad det är för varumärke.

Link to comment
Share on other sites

Har någon förklaring på snön? Enligt prognoserna skulle det var det plusgrader på dagarna och minus på nätterna - borde ge isiga och snabba spår med grovkornig snö. Jag hade ingen känsla av att det var isigt, det var mest sockrigt och kärvt. För kallt på natten? För uppblandat av pistmaskinen?

Torr kärv snö kräver ganska många plus och/eller direkt solljus för att smälta. Så det troliga är att snön hade tillräckligt med kyla i sig för att inte smälta trotts temperaturer något över noll.

 

Edit: Särskilt med rejält kalla nätter

Link to comment
Share on other sites

Var det någon som hörde speakern innan starten gick?

Jag stod i led 6 och hörde möjligen bara något något svagt mummel minuterna innan start. Rätt som det var så började fältet röra sig för att omedelbart tvärstoppa, och sedan rusa på igen. Det hände flera småkrascher längre ner i fältet också.

Nej hördes ingenting i led 10- var det ens nån speaker i år? Just vid starten alltså.

Link to comment
Share on other sites

https://www.youtube.com/watch?v=RTMgFizdpVA

 

såhär såg det tydligen ut när de mittre ledens åkare nådde risberg.

 

(plus plogrännor och högledsåkare senare i videon)

Trodde nästan jag skulle synas på nån film för jag gjorde en vurpa denna gång- han som sprang och hjälpte mig upp skrattade och sade att jag gjorde en riktigt åtta...

Men jag var väl nån halvtimme efter denna video.  För mig gick det väldigt snabbt nerför och det är skoj och jag anser mig vara bra på nerförsbackar faktiskt (kan den tekniken iallafall) men jag måste lära mig parera när nån annan ramlat framför- tror det var det som gjorde att jag ramlade - lyfte ju på ena skidan för att kunna byta spår och det gick ju inget vidare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått bekreftet at det er mange fra Stockholm som overhodet ikke kan stå på ski. Nedover er de en fare for seg selv og for andre. De kan stake veldig bra! Men de har null skifølelse nedover.

Det stämmer rätt bra. Jag däremot är inte bra på stakning men bra på nerförsbackar. (trots att jag är Stockholmare) Både i spår som jag föredrar och att ploga går också helt okej. I spåren står jag med böjda knän och stavar bakåt och tittar långt fram och då brukar det för det mesta gå riktigt bra och om jag plogar så plogar jag mellan spåren.

Det som stör mig är de som medvetet från start ställer sig med en skida i spåret och en bredvid och plogar. Varför? Då är ju både spåret och plogrännan upptaget en längre tid. Okej om man står i spåret och det helt plötsligt tar slut och man då hamnar med en skida i spår och den andra bredvid.

Link to comment
Share on other sites

Blev negativt övveraskad av hur många led-1 åkare som inte är särskilt bra på spårbyten och att åka utför.  (Eller överraskad hur många snabba stakare det finns men inte lika "duktiga skidåkare").

Är det bara jag som puttar stav? Fick aldrig någon putt men puttade på många, dom bakom ställer sig bara upp..(samma i tio år). En del bytte spår väldigt dåligt och håller stavarna åt helvete vid utförs, många tillsägningar blev det. Både en för och nackdel, på myrarna ska alla byta spår och ta kortaste vägen men många tappar på det. Man vill ju hålla klungan, men när man själv tjänar på spårbyten blir det osynk, om man inte vill upp och dra  ;)

Link to comment
Share on other sites

Blev negativt övveraskad av hur många led-1 åkare som inte är särskilt bra på spårbyten och att åka utför.  (Eller överraskad hur många snabba stakare det finns men inte lika "duktiga skidåkare").

 

Det är kanske ett tecken på att det är dags att utöka Vasaloppsfamiljen med Gym-vasan eller Skierg-vasan snart...;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...