Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppet 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
132 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 978 inlägg

Ragde 6 topp 10.... Inte lätt för Emil att jobba mot en sån arme. 
Lager och Ramudden har lite att jobba med till nästa år.

Ja, Emil och Max körde ju taktiskt sett helt idiotiskt genom att försöka plocka in varje litet ryck. Hade varit bättre att släppa iväg Aukland 20 meter när han körde ett ryck sen ligga och bevaka till 1 km kvar och sen hämta in snabbt och köra.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 051 inlägg

min Garmin hävdade att jag behövde 72 timmars återhämtningstid.

Det var en finne i elitledet som blev intervjuad i SVT då att hans VL hade tagit slut efter 5-10 sekunder ungefär. Undrar just hur lång återhämtning som skulle behövas enligt finnens Garmin ?? 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 978 inlägg

Det var en finne i elitledet som blev intervjuad i SVT då att hans VL hade tagit slut efter 5-10 sekunder ungefär. Undrar just hur lång återhämtning som skulle behövas enligt finnens Garmin ??

Med tanke på vasaloppets logistik och stress, antagligen ca 72h.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 178 inlägg

Måste kritisera hela startproceduren - hur kan sista utropet vara 1 minut till start och sedan helt tyst? alla lopp jag kört i år har varit 1 minut, 30 sekunder, 15 sekunder, 10, 5 och sen ett tydligt startskott. 

Ja precis, jag hörde knappt nån speaker alls i led 6 och tyckte starten ramlade ner lite från himlen så att säga.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg

Ja precis, jag hörde knappt nån speaker alls i led 6 och tyckte starten ramlade ner lite från himlen så att säga.

Ja speakern pratade om allt möjligt till dess att det tutade till och då säger där gick starten. Som sagt hade vart bra med nedräkning.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 978 inlägg

Ja speakern pratade om allt möjligt till dess att det tutade till och då säger där gick starten. Som sagt hade vart bra med nedräkning.

fanns det en speaker? Hen hörde jag aldrig, bara ett pip från en mikrovågsugn, sen åkte alla efter den. Min pizza!

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 282 inlägg

Det körde ingen nedräkning då man inte använde startgrindar, för att undvika smygtjuvstart. Men visst, tydligare utrop när det närmar sig kan ju vara bra. Med klockan som de flesta i främre leden har på sig har man ganska god koll men ändå. 

Sprinter som försöker åka långt

VL22: 4.35, <600

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Nedskräpningen... 
Blev förvånad hur många Enervit liquids det låg längs spåret. Mest kring Enervits stationer förstås men över hela banan. Är det inte väldigt pinsamt, märkligt och uselt hur *huvudsponsorns* material är det som skräpar ner mest, när det dessutom uttryckligen är förbud mot nedskräpning? det var några år sen jag körde så kanske är detta som vanligt?
Kanske blev det bättre senare under dagen men kring plats 2000 var det heller inga Enervit-funktionärer (antar att det är lokala ideella funktionärer?) som var så intresserade att plocka rent.
Här borde Vasaloppet ställa högre krav på sina sponsorer tycker jag. Städa upp eller sluta erbjuda energi.
I övrigt var det en väldigt bra arrangemang som vanligt :)

*huvudleverantör av energi kanske är rätt benämning*

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Det körde ingen nedräkning då man inte använde startgrindar, för att undvika smygtjuvstart. Men visst, tydligare utrop när det närmar sig kan ju vara bra. Med klockan som de flesta i främre leden har på sig har man ganska god koll men ändå.

Kolla 29:27 i sändningen på SVT, 30 sekunder innan start. Det ser ju ut som att hela sidan mot älven rör sig VÄLDIGT mycket framåt vid led 3/4

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

Jakko

Jakko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 182 inlägg

Kolla 29:27 i sändningen på SVT, 30 sekunder innan start. Det ser ju ut som att hela sidan mot älven rör sig VÄLDIGT mycket framåt vid led 3/4

Märktes inte alls i täten till vänster i led 3 där jag stod. Gissningsvis nån i led 4-5 som var lite ivrig och alla andra hängde med?

Ang kraschen. Nu snurrar det bilder från gopro-kameror och det syns ju att åkare inte var redo vid starten.
När man väl fått upp farten är det inte så smidigt att dra åt stavar, starta klockor och rätta till glasögon...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 852 inlägg

Nedskräpningen... 
Blev förvånad hur många Enervit liquids det låg längs spåret. Mest kring Enervits stationer förstås men över hela banan. Är det inte väldigt pinsamt, märkligt och uselt hur *huvudsponsorns* material är det som skräpar ner mest, när det dessutom uttryckligen är förbud mot nedskräpning? det var några år sen jag körde så kanske är detta som vanligt?
Kanske blev det bättre senare under dagen men kring plats 2000 var det heller inga Enervit-funktionärer (antar att det är lokala ideella funktionärer?) som var så intresserade att plocka rent.
Här borde Vasaloppet ställa högre krav på sina sponsorer tycker jag. Städa upp eller sluta erbjuda energi.
I övrigt var det en väldigt bra arrangemang som vanligt :)

*huvudleverantör av energi kanske är rätt benämning*

Håller verkligen med! Det skräpigaste vasaloppet av de 20+ jag åkt. Och 80-90% av allt skräp såg ut att vara Enervits gel"flaskor"

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg
Min gissning som vanligt att gelpåsar oftast kommer från langning i spåret. Otur när medhavd gel tappas?

För övrigt kändes det stort att vara med detta jubileumsår!
Indragen buss till dusch, förresten indragen dusch också, indragen mat och enda jubileum jag kunde se var årtalen på nummerlapp.
Kort sagt totalt fiasko att skapa jubileumskänsla för mig…

Annars bara bra med förstklassigt väder och spår.
Visst drog led 4 iväg innan start men stannade efter några meter… jag uppfattade det som att man täppte till hål och med avsaknad av nerräkning så kändes det som två starter…

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 051 inlägg

risbergsfilmerna verkar inte bli skojigare med åren:

https://www.youtube....h?v=Vlf_l6L_An8

Jag klev bak från led 3 (som jag var seedad i) till led 10. Dels för att få “valuta för startbiljetten” och bli en upplevelse rikare, och åka som pepp/support till en vän som var debutant utan seedningsmeriter.

Vi höll ihop hela vägen men mitt resultat var såklart oväsentligt. Kan ju ändå inte tappa mer än ett led i seedning. Så mer relevant att kolla placeringssiffror för min följeslagare dvs damplacering. 1500 på högsta punkter och sub-800 i mål. Drygt 700 damer passerade på 87 km alltså (och ca 2000 herrar).

Vid risberg var det då många led 8-9 åkare runt omkring oss. Det var inte alls som på youtube-klippet (ovan). På toppen stod funktionärer och viftade med röda flaggor sedan var det 3 “plogrännor”. Jag ställde mej i den högra. Efter mycket kort bit var det nån som hade lagt sej i mittrännan men det innebar att det var helt fritt nedanför i den åkarens ränna. Då bytte jag givetvis till den fria rännan och där var det bara att släppa på fullt blås och så var det oplogade spår igen en bit ned. Mycket odramatiskt.

Unzup

Unzup

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Stod långt fram i led 4 på den sidan. Funktionärerna släppte fram oss till bakre gänget i led 3, funktionärerna på den högra sidan var lite snabbare med att skicka fram dom därav att bara vänstra sidan rör sig.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 852 inlägg

Min gissning som vanligt att gelpåsar oftast kommer från langning i spåret. Otur när medhavd gel tappas?

För övrigt kändes det stort att vara med detta jubileumsår!
Indragen buss till dusch, förresten indragen dusch också, indragen mat och enda jubileum jag kunde se var årtalen på nummerlapp.
Kort sagt totalt fiasko att skapa jubileumskänsla för mig…

Annars bara bra med förstklassigt väder och spår.
Visst drog led 4 iväg innan start men stannade efter några meter… jag uppfattade det som att man täppte till hål och med avsaknad av nerräkning så kändes det som två starter…

Man fick ju  faktiskt en wrap direkt efter målgång, det tycker jag var en förbättring. Och att ha överdragskläderna nära mål är också praktiskt. Men som du sa, det var väldigt lite jubileum. 

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 195 inlägg

ang dessa filmer från Risbergsbackarna; en sak som imponerar på mig är att de allra flesta av dessa ändå åker 9 mil på skidor. - Det är faktiskt respekt!

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg
Wraps fick man förra året också, även om maten sällan är en kulinarisk fullträff så slår den en mugg ljummet vatten och sladdrig raggmunkswraps….

Lite mer gnäll? Fortfarande barnteckning som diplom , inget jubileum där heller…

Jag gillar VL och allt de gör men i år sämre service än vanligt, trots jubileum. Priset ej anpassat efter försämrad service. Pga ändrad logistik missade jag diplomet även i år, fast vad gör det när det ändå är så långt från min förväntan…

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg
En annan fråga…

Jag uppfattade det som att mitt glid inte var hel konkurrenskraftigt den första halvan. 1.0 rak rill med RedCreek och rillstopp.
Mediumslip ganska ny och Swix HF Marathon. Klisterskida.
Någon tanke?

Bättre med längre glidzoner? Finare struktur?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 429 inlägg

Wraps fick man förra året också, även om maten sällan är en kulinarisk fullträff så slår den en mugg ljummet vatten och sladdrig raggmunkswraps….

Lite mer gnäll? Fortfarande barnteckning som diplom , inget jubileum där heller…

Jag gillar VL och allt de gör men i år sämre service än vanligt, trots jubileum. Priset ej anpassat efter försämrad service. Pga ändrad logistik missade jag diplomet även i år, fast vad gör det när det ändå är så långt från min förväntan…

Jag har inte sett diplomet, men det var väl ändå framtaget av en av våra största nu levande konstnärer

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 517 inlägg
Jag hade inte köpt Picasso om jag inte visste vem det var… jag anser inte att det ska vara konstverk som inte är högtidligt på ett diplom.

Men smaken är som baken .

Viktigast med ett bra lopp och det var det fortfarande!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar