Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur påverkar längden rullskidorna i hög fart


Vasa

Recommended Posts

Ja hur är det?

Swenor har Alu Classic Elite som är 76 cm istället för 72 cm på vanliga Alutech. Hur påverkar det i utförsbackarna? Och även i utförsbackar där man måste svänga.

Kommer ihåg när Rotebrostakaren monterat sina rullskidbindningar så långt fram som möjligt för att kunna ligga tätare i klunga på rullskidtävlingar. Och om jag kommer ihåg rätt ormade sig de rullskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Ju längre skidan är desto känsligare blir den för ojämnheter i vägen. (Frigången tänker jag på) 

En kort skida bör vara lättare att kontrollera i skarpa svängar. 

Fartmässigt kan jag inte riktigt se hur en lång skida skulle innebära någon fördel, men det finns kanske någon som vet mer? 

Link to comment
Share on other sites

Ja hur är det?

Swenor har Alu Classic Elite som är 76 cm istället för 72 cm på vanliga Alutech. Hur påverkar det i utförsbackarna? Och även i utförsbackar där man måste svänga.

Kommer ihåg när Rotebrostakaren monterat sina rullskidbindningar så långt fram som möjligt för att kunna ligga tätare i klunga på rullskidtävlingar. Och om jag kommer ihåg rätt ormade sig de rullskidorna.

Det var en god tanke, tyvärr blev stabiliteten lidande och därmed blev det längre till ryggen framför...:), men det gäller att testa! Längre rullskida kanske är bättre för diagonalkänsla eller nått, men jag har svårt att tror att det blir bättre i övrigt, lite tyngre bara? 

Link to comment
Share on other sites

Ja hur är det?

Swenor har Alu Classic Elite som är 76 cm istället för 72 cm på vanliga Alutech. Hur påverkar det i utförsbackarna? Och även i utförsbackar där man måste svänga.

Kommer ihåg när Rotebrostakaren monterat sina rullskidbindningar så långt fram som möjligt för att kunna ligga tätare i klunga på rullskidtävlingar. Och om jag kommer ihåg rätt ormade sig de rullskidorna.

Samma sak kör de ju på skate också, men där kanske det är mer till fördel att det ska efterlikna skateskidor på snö?

 

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

När det gäller skate är det stor skillnad att åka på korta resp längre skateskidor. Det blir olika skär helt enkelt. Längre skida är det som är mest likt hur ett skär ser ut på snö.

En kort skida mer inlines-liknande skär. Kortare helt enkelt. 
när det gäller klassiska skidor så sägs det att en längre skida är enklare att diagonala med. Och så är det ju, en kortare än normallängd, t.ex. en ungdsomskida är ju svårare att diagonala med för en lång person.

en lång klassisk skida är skön på plant underlag, typ rullskidbana, men på en väg som lutar, tycker jag dom är svårare att få rakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Funderar på placering av bindning och optimering av rull på klassiska rullskidor. Rimligen borde bakhjulet som får ta mest vikt rulla tyngst och med det tänket så borde framflyttad bindning vara gynnsamt. Frågan är hur mycket man kan flytta fram innan det börjar "orma sig"?

 

Om bindningen alltid monteras så långt bak så möjligt så borde en lång rullskida få sämre rull än en kortare rullskida(större andel vikt på bakhjulet än en kortare rullskida).

 

Swenor rekommenderar för Fibreglass att en Salomon Prolink alltid monteras med bakersta hålet 11,5 cm från en angiven kant på bakre gaffeln. På mina skidor(som jag monterat bindningar på själv) så har jag måttet 10,5cm. Ligger alltså 1 cm bakom Swenor´s rekommendation.

 

Nu har jag storlek 46-47 och det är lagom med plats vid hälen. Men om någon med storlek 40 ställer sig på mina skidor så flyttas tyngdpunkt fram 3cm. Jag antar att det inte börjar "orma sig" för en storlek-40-åkare av detta. Därmed borde jag med mina 46-47 kunna flytta fram 4cm för att få en viktfördelning motsvarande storlek 40 och bindning monterad enligt Swenor´s rekommendation....? Ungefär alltså.

 

Ni som testat framflyttad bindning och har dåliga erfarenheter - hur mycket flyttade ni fram?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på placering av bindning och optimering av rull på klassiska rullskidor. Rimligen borde bakhjulet som får ta mest vikt rulla tyngst och med det tänket så borde framflyttad bindning vara gynnsamt. Frågan är hur mycket man kan flytta fram innan det börjar "orma sig"?

 

Om bindningen alltid monteras så långt bak så möjligt så borde en lång rullskida få sämre rull än en kortare rullskida(större andel vikt på bakhjulet än en kortare rullskida).

 

Swenor rekommenderar för Fibreglass att en Salomon Prolink alltid monteras med bakersta hålet 11,5 cm från en angiven kant på bakre gaffeln. På mina skidor(som jag monterat bindningar på själv) så har jag måttet 10,5cm. Ligger alltså 1 cm bakom Swenor´s rekommendation.

 

Nu har jag storlek 46-47 och det är lagom med plats vid hälen. Men om någon med storlek 40 ställer sig på mina skidor så flyttas tyngdpunkt fram 3cm. Jag antar att det inte börjar "orma sig" för en storlek-40-åkare av detta. Därmed borde jag med mina 46-47 kunna flytta fram 4cm för att få en viktfördelning motsvarande storlek 40 och bindning monterad enligt Swenor´s rekommendation....? Ungefär alltså.

 

Ni som testat framflyttad bindning och har dåliga erfarenheter - hur mycket flyttade ni fram?

Jag skulle säga att det är stabilare ju längre bak du kommer (om inte mjukgummi, varmt och för högt tryck så själva gummit börja orma sig, sjukt obehagligt), när det blir instabilt, om jag inte minns fel så var det typ 4cm fram från standardmonteringen för min skostorlek. Någon med storlek 40 har inte 6cm kortare fötter, eller kanske skiljer så mycket mellan 46 och 40.? För det är det som krävs om tyngdpunkten ska komma 3cm fram. 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att det är stabilare ju längre bak du kommer (om inte mjukgummi, varmt och för högt tryck så själva gummit börja orma sig, sjukt obehagligt), när det blir instabilt, om jag inte minns fel så var det typ 4cm fram från standardmonteringen för min skostorlek. Någon med storlek 40 har inte 6cm kortare fötter, eller kanske skiljer så mycket mellan 46 och 40.? För det är det som krävs om tyngdpunkten ska komma 3cm fram. 

Tack för svar!

Det skiljer ungefär 3cm mellan storlek 40 och 46½. Jag gjorde det grova antagandet att det mesta av vikten går ner via hälen när man står i rullställning. Men förstås, skillnaden i fotlängd blir ju inte riktigt lika mycket i skillnad på var tyngdpunkt hamnar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

Det skiljer ungefär 3cm mellan storlek 40 och 46½. Jag gjorde det grova antagandet att det mesta av vikten går ner via hälen när man står i rullställning. Men förstås, skillnaden i fotlängd blir ju inte riktigt lika mycket i skillnad på var tyngdpunkt hamnar.

 

Rullskidcenter säljer en DP-rullskida som bygger på "Swenor Alu classic elit" där man flyttat fram bindningen.

 

Enligt vad man kan läsa så har man gjort mycket tester för att hitta den optimala positionen så ska man själv testa detta blir det nog många hål i skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

Det skiljer ungefär 3cm mellan storlek 40 och 46½. Jag gjorde det grova antagandet att det mesta av vikten går ner via hälen när man står i rullställning. Men förstås, skillnaden i fotlängd blir ju inte riktigt lika mycket i skillnad på var tyngdpunkt hamnar.

Står du på hälarna när du stakar, inte bra....:), men visst, i fartställning så har du en poäng!

Link to comment
Share on other sites

Rullskidcenter säljer en DP-rullskida som bygger på "Swenor Alu classic elit" där man flyttat fram bindningen.

 

Enligt vad man kan läsa så har man gjort mycket tester för att hitta den optimala positionen så ska man själv testa detta blir det nog många hål i skidorna.

Obegripligt för mig att det skulle gå bättre att staka när man flyttar fram bindningen, modern stakning ska man upp på tå, eller ha vikten på framfoten i alla fall. Däremot vid diagonal när man lyfter skidan är det nog fint att ha bindningen monterad i balanspunkten.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat med framflyttad bindning. När jag kollade noggrannare så visade det sig att på mina Fibreglass så satt bindningen i standardposition enligt Swenor´s rekommendation. Flyttade fram 3cm och körde en stakrunda på 30km med rosa PU-hjul. Måttlig körning och snitt i lugnt väder blev 3:18/km. Testade även diagonal och stakning med frånspark i några backar. Högsta hastighet 40km/h i en längre utförsbacke.

 

Inget negativt alls faktiskt. Första kilometern så fick jag för mig att skidorna vandrade något, väldigt svagt. Men sen upplevde jag det inte och provocerade även genom att rulla över testa ojämnheter och ryggar i vägbanan. Inga obehagligheter eller oförutsägbara styrningar.

 

Det jag upplevde mest var nog en annorlunda känsla vid stakningen på platten. Kändes bättre men har lite svårt att säga vad det var. Kanske var det en bättre balans? Kändes som det drev på bra också.

 

På mina skidor så hamnade pinnen på bindningen 6cm framför balanspunkt.

 

Kan lägga till att jag sedan ett par år alltid har backspärrhjul framtill eftersom jag tycker det blir en risig diagonalteknik med spärr bak("älgspark").

Kanske är jag luttrad och inte så känslig för rullskidor så vad jag känner och upplever av framflyttad bindning gäller förmodligen inte för alla. Har nog blivit lite härdad av att ha brottats med SkiGo´s sneda skidor (Carbon XC Classic) som dessutom kan bjuda på rejäla sidoförflyttningar i guppiga vägbanor......de gör sig bäst i en påskbrasa!

Link to comment
Share on other sites

Sidoförflyttning har väl mest att göra med lutning på vägbanan? Mer påverkan vid mjukare hjul?

Jag upplever mer sidoförflyttning på mina fibreglass med gummitvåor än gummitreor, kan eventuellt påverkas av mer slitna treor med smalare anliggningsyta på dem.

 

Just detta att ena skidan kan skära iväg vid högre fart/temperatur är det jobbigaste som hade varit skönt att slippa med PU . Men som smålänning så är det nog några hundra mil bort att byta…

Link to comment
Share on other sites

Sidoförflyttning har väl mest att göra med lutning på vägbanan? Mer påverkan vid mjukare hjul?

Jag upplever mer sidoförflyttning på mina fibreglass med gummitvåor än gummitreor, kan eventuellt påverkas av mer slitna treor med smalare anliggningsyta på dem.

 

Just detta att ena skidan kan skära iväg vid högre fart/temperatur är det jobbigaste som hade varit skönt att slippa med PU . Men som smålänning så är det nog några hundra mil bort att byta…

Jo, hjulen spelar roll och PU är stabila. Hjälper dock ej om stommarna är skeva(SkiGo). Då kan de gå rakt tills man kör över en bula/svacka så att stommarna sviktar och ger nya "styrvinklar". Kan ge en rejäl skräckupplevelse och jag har varit nära att krasha några gånger pga det. Därav tanken om påskbrasa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...