Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Hur påverkar längden rullskidorna i hög fart

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Ja hur är det?

Swenor har Alu Classic Elite som är 76 cm istället för 72 cm på vanliga Alutech. Hur påverkar det i utförsbackarna? Och även i utförsbackar där man måste svänga.

Kommer ihåg när Rotebrostakaren monterat sina rullskidbindningar så långt fram som möjligt för att kunna ligga tätare i klunga på rullskidtävlingar. Och om jag kommer ihåg rätt ormade sig de rullskidorna.

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 667 inlägg

Ju längre skidan är desto känsligare blir den för ojämnheter i vägen. (Frigången tänker jag på) 

En kort skida bör vara lättare att kontrollera i skarpa svängar. 

Fartmässigt kan jag inte riktigt se hur en lång skida skulle innebära någon fördel, men det finns kanske någon som vet mer? 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 043 inlägg

Ja hur är det?

Swenor har Alu Classic Elite som är 76 cm istället för 72 cm på vanliga Alutech. Hur påverkar det i utförsbackarna? Och även i utförsbackar där man måste svänga.

Kommer ihåg när Rotebrostakaren monterat sina rullskidbindningar så långt fram som möjligt för att kunna ligga tätare i klunga på rullskidtävlingar. Och om jag kommer ihåg rätt ormade sig de rullskidorna.

Det var en god tanke, tyvärr blev stabiliteten lidande och därmed blev det längre till ryggen framför...:), men det gäller att testa! Längre rullskida kanske är bättre för diagonalkänsla eller nått, men jag har svårt att tror att det blir bättre i övrigt, lite tyngre bara? 

Hyfsad Skidåkare

Hyfsad Skidåkare

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Tycker att en längre ger en känsla av att man sladdar lite i kurvan, typ som att sitta längst bak i bussen när den svänger. Men man vänjer sig.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 197 inlägg

Ja hur är det?

Samma sak kör de ju på skate också, men där kanske det är mer till fördel att det ska efterlikna skateskidor på snö?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 284 inlägg

När det gäller skate är det stor skillnad att åka på korta resp längre skateskidor. Det blir olika skär helt enkelt. Längre skida är det som är mest likt hur ett skär ser ut på snö.

En kort skida mer inlines-liknande skär. Kortare helt enkelt. 
när det gäller klassiska skidor så sägs det att en längre skida är enklare att diagonala med. Och så är det ju, en kortare än normallängd, t.ex. en ungdsomskida är ju svårare att diagonala med för en lång person.

en lång klassisk skida är skön på plant underlag, typ rullskidbana, men på en väg som lutar, tycker jag dom är svårare att få rakt.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 414 inlägg
Kan varmt rek swenor skate long. Blir ett trevligare skär med dom extra cm.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 230 inlägg

Det skåningen skriver om att de blir (är) svårare att få att gå rakt på vanlig väg avgör saken. Och så finns vanliga Alutech i rosa, inte helt fel.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar