Nu har jag testat med framflyttad bindning. När jag kollade noggrannare så visade det sig att på mina Fibreglass så satt bindningen i standardposition enligt Swenor´s rekommendation. Flyttade fram 3cm och körde en stakrunda på 30km med rosa PU-hjul. Måttlig körning och snitt i lugnt väder blev 3:18/km. Testade även diagonal och stakning med frånspark i några backar. Högsta hastighet 40km/h i en längre utförsbacke.
Inget negativt alls faktiskt. Första kilometern så fick jag för mig att skidorna vandrade något, väldigt svagt. Men sen upplevde jag det inte och provocerade även genom att rulla över testa ojämnheter och ryggar i vägbanan. Inga obehagligheter eller oförutsägbara styrningar.
Det jag upplevde mest var nog en annorlunda känsla vid stakningen på platten. Kändes bättre men har lite svårt att säga vad det var. Kanske var det en bättre balans? Kändes som det drev på bra också.
På mina skidor så hamnade pinnen på bindningen 6cm framför balanspunkt.
Kan lägga till att jag sedan ett par år alltid har backspärrhjul framtill eftersom jag tycker det blir en risig diagonalteknik med spärr bak("älgspark").
Kanske är jag luttrad och inte så känslig för rullskidor så vad jag känner och upplever av framflyttad bindning gäller förmodligen inte för alla. Har nog blivit lite härdad av att ha brottats med SkiGo´s sneda skidor (Carbon XC Classic) som dessutom kan bjuda på rejäla sidoförflyttningar i guppiga vägbanor......de gör sig bäst i en påskbrasa!