Sa nån Norge?
Frånsett ett par Holmenkollmarsjer så har jag inte testat utbudet fullt ut i Oslo vintertid. Det alpina ser OK ut på papperet, men i jämförelse med fjällen så är det nog lite lamt.
Sen har jag testat hela radbandet Norefjell-Trysil-Skeikampen-Hafjell-Kvitfjell-Geilo-Hemsedal.
Norefjell - Närmast från Götet. Det mesta ligger uppe på fjället även om de har en (OS-)backe ända ner till dalen. Längdspåren ligger på tre nivåer med rätt utmanande förbindelser i höjdled. Går att hitta både snällare rundor på platten och tuffare slingor upp och över trädgränsen.
Trysil - Väldigt komplett och nära Sverige. Alpinåkningen är mycket bra och varierad. Längdåkningen har allt från tuffa elljusspår till längre skogsspår och fjällrundor. Möjligen kan man sakna de där vidsträckta fjällvidderna. Lite prisvarning på Skistar men de håller spårdragningen på Norge-nivå.
Skeikampen - Inte lika brett alpinutbud men gott nog. Spåren är riktigt trevliga med alltifrån tuffare uppochner-slingor nere i dalen till långa böljande skogsvändor och långsträckta fjällspår som knyter ihop med Kvitfjell i norr.
Hafjell - Också komplett alpinåkning. Familjen upplever Hafjell som lite rörigt. Systemet är som en solfjäder och i de övre backarna är det lite meckigt att ta sig på tvären. På toppen, antingen från Gaiastova (söder) eller Mosetertoppen (norr) så glider man rätt ut i världens bästa längdsystem som hänger ihop söderut med Nordseter och Sjusjöen. Vid Mosetertoppen finns också ett riktigt långt elljusspår som inte är alltför blodigt.
Kvitfjell - Liksom Norefjell ligger allt uppe på fjället och det enda som går ner i dalen är OS-störtloppsbacken. Trevlig, varierad alpinåkning både på syd- och nordsidan. Sydsidan är utbyggd upp på nästa fjällsida. Längdspåren är nästan i klass med de bästa varierat mellan skog och fjällvidder.
Geilo - Alpinåkningen är uppdelad i två system med antingen buss eller bil mellan. På nordsidan av dalen går backarna mer eller mindre rätt ner i byn. Längdspår finns i stort sett rätt i byn och går flackt runt "fjorden". Hänger ihop med skidstadion i öster som har tuffare kupering och så kan man klättra upp på sydsidans fjällspår. Samma stigning som med skidliftarna nån km bort... Väl uppe på fjället både på syd- och nordsidan av dalen är det härliga fjällspår och man kan ta sig hela vägen bort till Ustaoset där Skarverennet går i mål.
Hemsedal - Mitt senaste tillskott och riktigt trevlig upplevelse. Alpinupplevelsen liknar en mindre alpby med ett system som klättrar uppför två-tre sidor av "skrevan". Elljusspår i dalen som kan köras i hela sin tuffhet eller bara de flackare partierna. Spåren upp i dalen är trevliga och påminner om Marcialonga förbi stugor, bondgårdar och små byar. Kan vara lite smalt för skate på sina ställen. Spåren på toppen testade jag aldrig men det är väl investerat att ta bilen till Gravset (istället för förbindelsespåret) och åka på de småkuperade motionsspåren och de längre rundorna förbi sjöar och genom sköna skogar.
Min favorit för att tillgodose både telemark- och längdåkningen är Hafjell. Leta upp boende uppe på fjället så att du åtminstone kan promenera till närmsta spår. Tvåa är Trysil som också är komplett med Hemsedal som en stigande stjärna på tredjeplats.
Norge kostar lite mer och speciellt Skistar-orterna Trysil och Hemsedal drar lätt iväg på liftkortspriser och boenden. Som oftast har man med sig den mesta maten och det går att leta privatboenden på t.ex. finn.no.
För att drägla lite över spårsystemen så är skisporet.no din bästa kompis alternativt loyper.net.
Nu senast har jag testat Lindvallen och Kläppen och båda har överraskat positivt. Barnvänligt, backar som håller nån knapp vecka, begränsat med spår men väldigt trevliga och bra preppning.
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988
ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56
+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.