Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Stifa

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 332 inlägg
Stifa är väl okej. Skadar ingen. Men klart att ska man ändå springa ett fjällmaraton så är det klart man tar sig tiden att kolla upp en banprofil. Man kan väl säga så här, gärna Stifa, men ännu hellre elljusspår osv satte upp en bild på en banprofil
Mer fristil i längdsverige
Återinför skejtvasan
Visa respekt för sporten - åk med fäste!
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 619 inlägg
Det är sant. Vill även poängtera att Swix handledsstöd SSPS inte heller är direkt farliga. Men grymt onödiga.

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 63 inlägg

Stifa är väl ok som riktningsmått kan jag tycka, men inte ett helt sant svar. Tycker personligen att det är bra mycket jobbigare med en brant backe som är kort men med samma höjdmeter som en flackare längre backe. Men det syns inte exakt på stifa.

Sen ser jag nu att det skiljer en hel del på höjdmeter när man jämför mellan min garmin och Strava. Jag startar inte strava på mobilen utan informationen förs över automatiskt från klockan.

Någon som har koll på vilken man ska lita mer på?

Jag gissar på klockan, har dock ingen med barometer.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 332 inlägg
Höjdmetrar med GPS stämmer aldrig. Har barometer och det är bättre. Men det kan lätt diffa 10m från dag till dag på samma position. Ibland bor jag på 59möh och ibland på 43möh, trots jag mäter med barometer. Dock funkar den bättre än GPS över en hel rutt.
Återinför skejtvasan
41.57.63

Rob

Rob

Ny medlem

• Members
  • 7 inlägg

Stifa är väl okej. Skadar ingen. Men klart att ska man ändå springa ett fjällmaraton så är det klart man tar sig tiden att kolla upp en banprofil. Man kan väl säga så här, gärna Stifa, men ännu hellre elljusspår osv satte upp en bild på en banprofil

Det här var ett riktigt bra förslag! Borde vara standard på alla elljusspår att det finns en banprofilsbild!  :)

MagH

MagH

Medlem

• Members
  • Pip
  • 103 inlägg

Har de påstått att stifa skulle vara en sanning över hur jobbig en bana är jämfört med en annan ? 

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 332 inlägg

Har de påstått att stifa skulle vara en sanning över hur jobbig en bana är jämfört med en annan ?

Ingen aning. Men stifa är inte en sanning över hur jobbig en bana är :)
Inget fel på stifa. Det är en matematiskt term. Att det skulle underlätta eller vars till hjälp för en motionär har jag svårt att se. Men ”kul” grej...jovisst.

Hävdar att en enkel bild på banprofilen vore bättre för kommuner att satsa på vid sina elljusspår
Återinför skejtvasan
41.57.63

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 267 inlägg
Både stifa och banprofil tror jag är bra. För min del räcker det att veta om något är kupperat eller inte.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 192 inlägg

Nackdelen med Stifa är ju att man inte ser om det är en enda lång slakmota eller platt med en hill climb på slutet. Det kan ju tom. vara nerför hela vägen och Stifa blir ju då noll.

Kanske blir bättre om man bara räknar med km som har stigning över en bestämd lutning i Stifa och anger dom. Då borde man se hur branta backarna är.  

Exempel:

Banlängd: 24 km 
Antal km med stigning: 8 

Stifa: 6 

Då blir nya Stifa tex: 24-8(6) 

Sedan kanske man kan göra samma sak med nerför och kalla det tex Nerfa.

Antal km med nerför: 3 

Nerfa: 2 

Då blir det: 24-8(6)-3(2) 

Blev nog lite krångligt  :) men man borde se hur jobbig eller lättåkt banprofilen är.

Går säkert att göra på ett mycket smidigare sätt, men man måste även räkna med nerför om man ska ha nytta av Stifa och även antal km med lutning. 

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 369 inlägg

Är inte stifa Kejsarens nya kläder...?  Det är väl samma formel som använts precis hur länge som helst för att beräkna lutningen på vägar i cykel i procent men med den skillnaden att stifa använder kilometer för längden istället för meter vilket gör att värdet blir 10 ggr högre än procentsiffran. Tex stigning 100 m på 1000 m ger Stifa på 100 medan en cyklist skulle sagt 10% lutning. Eller har jag missat något?

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 332 inlägg

Är inte stifa Kejsarens nya kläder...?  Det är väl samma formel som använts precis hur länge som helst för att beräkna lutningen på vägar i cykel i procent men med den skillnaden att stifa använder kilometer för längden istället för meter vilket gör att värdet blir 10 ggr högre än procentsiffran. Tex stigning 100 m på 1000 m ger Stifa på 100 medan en cyklist skulle sagt 10% lutning. Eller har jag missat något?

Stifa ska ju användas på tex elljusspår som startar och slutar på samma ställe. Inte för att beskriva en specifik backe. Jag tycker nog stifa kan ha sin plats. Men absolut inte som nåt revolutionerande som alla kommuner och lopparrangörer prompt måste börja använda
Återinför skejtvasan
41.57.63

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 619 inlägg
FIS ringde precis. Stifa hade råkat ut för en olycka. Någon hade skickat ut stifa på ett elljusspår med stifa -30000. FIS sa att Stifa skulle få en minnessten. Här vilar Fisa.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar