MagH Posted April 9, 2021 Report Share Posted April 9, 2021 Har de påstått att stifa skulle vara en sanning över hur jobbig en bana är jämfört med en annan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted April 9, 2021 Report Share Posted April 9, 2021 Har de påstått att stifa skulle vara en sanning över hur jobbig en bana är jämfört med en annan ? Ingen aning. Men stifa är inte en sanning över hur jobbig en bana är :)Inget fel på stifa. Det är en matematiskt term. Att det skulle underlätta eller vars till hjälp för en motionär har jag svårt att se. Men ”kul” grej...jovisst. Hävdar att en enkel bild på banprofilen vore bättre för kommuner att satsa på vid sina elljusspår Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gu Posted April 9, 2021 Report Share Posted April 9, 2021 Både stifa och banprofil tror jag är bra. För min del räcker det att veta om något är kupperat eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boffi Posted April 9, 2021 Report Share Posted April 9, 2021 Nackdelen med Stifa är ju att man inte ser om det är en enda lång slakmota eller platt med en hill climb på slutet. Det kan ju tom. vara nerför hela vägen och Stifa blir ju då noll. Kanske blir bättre om man bara räknar med km som har stigning över en bestämd lutning i Stifa och anger dom. Då borde man se hur branta backarna är. Exempel:Banlängd: 24 km Antal km med stigning: 8 Stifa: 6 Då blir nya Stifa tex: 24-8(6) Sedan kanske man kan göra samma sak med nerför och kalla det tex Nerfa.Antal km med nerför: 3 Nerfa: 2 Då blir det: 24-8(6)-3(2) Blev nog lite krångligt :) men man borde se hur jobbig eller lättåkt banprofilen är.Går säkert att göra på ett mycket smidigare sätt, men man måste även räkna med nerför om man ska ha nytta av Stifa och även antal km med lutning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted April 9, 2021 Report Share Posted April 9, 2021 Är inte stifa Kejsarens nya kläder...? Det är väl samma formel som använts precis hur länge som helst för att beräkna lutningen på vägar i cykel i procent men med den skillnaden att stifa använder kilometer för längden istället för meter vilket gör att värdet blir 10 ggr högre än procentsiffran. Tex stigning 100 m på 1000 m ger Stifa på 100 medan en cyklist skulle sagt 10% lutning. Eller har jag missat något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted April 10, 2021 Report Share Posted April 10, 2021 Är inte stifa Kejsarens nya kläder...? Det är väl samma formel som använts precis hur länge som helst för att beräkna lutningen på vägar i cykel i procent men med den skillnaden att stifa använder kilometer för längden istället för meter vilket gör att värdet blir 10 ggr högre än procentsiffran. Tex stigning 100 m på 1000 m ger Stifa på 100 medan en cyklist skulle sagt 10% lutning. Eller har jag missat något?Stifa ska ju användas på tex elljusspår som startar och slutar på samma ställe. Inte för att beskriva en specifik backe. Jag tycker nog stifa kan ha sin plats. Men absolut inte som nåt revolutionerande som alla kommuner och lopparrangörer prompt måste börja använda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted April 10, 2021 Report Share Posted April 10, 2021 FIS ringde precis. Stifa hade råkat ut för en olycka. Någon hade skickat ut stifa på ett elljusspår med stifa -30000. FIS sa att Stifa skulle få en minnessten. Här vilar Fisa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 I stakningens växande evangelium undrar jag var min personliga brytpunkt på stifa ligger för att staka istället för att åka med fäste? Hittar inga siffror för Åkulla men det är min begränsade tävlingserfarenhet av blanke ski. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 Vad är Vasaloppets stifa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 Jag läser på stifa.se 9,3. Femmilen i Obertsdorf låg på 35,4... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skogsvakt Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 I stakningens växande evangelium undrar jag var min personliga brytpunkt på stifa ligger för att staka istället för att åka med fäste? Hittar inga siffror för Åkulla men det är min begränsade tävlingserfarenhet av blanke ski.Jag gör det enkelt för mig. Går det uppför använder jag benen. Jag brukar kalla det för längdskidåkning. Sånt som skidåkare ägnar sig åt. Nystakarna får gärna hetsa vasaloppsled :)Grinig blir jag bara när nystakarna åker i skateplanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 Stakbrytpunkt har väl åtminstone två variabler att beakta? Längd (totalt och per backe) och stifa. För man klarar högre stifa ju kortare lopp det rör sig om, sedan kan man ju alltid spekulera i när man sedan tjänar på att staka också...Vid rullskidor så lönar sig stakning relativt tidigt i min erfarenhet eftersom det lastar hjärta och lungor mindre för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted April 27, 2021 Report Share Posted April 27, 2021 Torsbytunneln har stifa på dryga 19 men kör man motsols med lite mindre branta motlut så klarar man rätt många varv innan det tar slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.