Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nordenskiöldsloppet inställt för alla utom elit :(


Rob

Recommended Posts

Märkligt att Vasaåket har fått ok av myndigheterna, men ett lopp som Nordenskiöld blir stoppat. Tycker själv att Vasaåket inte borde ha genomförts i någon form överhuvudtaget. Endast för elit, det är ju det som generellt gäller för övriga sporter och evenemang. Förutom Vasaåket då :huh:

Link to comment
Share on other sites

Anledning är primärt hög lokal spridning i Norrbotten just nu vilket lett till att länsstyrelsen där att "starkt rekommendera" att inte köra. Inget hindrade länsstyrelsen i Dalarna att ta samma beslut om Vasaåket .

 

Det är alltså inte samma statliga myndighet som tagit två olika beslut.

Link to comment
Share on other sites

Känner igen mig där Ola, speciellt nu när det var så få dagar kvar. Blev att bryta ihop och ta ny tag till nästa år

 

En av lärdomarna sedan ett år tillbaka. Att inte ta något för givet.

Men gårdagen var märklig. Mailbombning från boendet under förmiddagen om mat, ankomsttider, allergier med mera, rullskidpass efter jobbet och så vid hemkomst mail från tävlingsledningen...[snyft]

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att Vasaåket har fått ok av myndigheterna, men ett lopp som Nordenskiöld blir stoppat. Tycker själv att Vasaåket inte borde ha genomförts i någon form överhuvudtaget. Endast för elit, det är ju det som generellt gäller för övriga sporter och evenemang. Förutom Vasaåket då :huh:

På vilket sätt har vasaåket bidragit till spridning av covid-19?

 

Vasaloppet skötte sig exemplariskt och hade ett kanonupplägg. Klokt och moget beslut att låta detta genomföras.

 

Läskedrycksloppet har jag ingen koll på.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar faktiskt om VL spred förra året?

Trångt i duschar etc. vilket ju verkar vara extra risk om man ser till alla lagsporter där man misstänker spridning i omklädningsrum. Men inget jag hört.

 

Att förbjuda Vasaåket låter lika orimligt/rimligt som att förbjuda resor överhuvudtaget eller boende förutom i egen stuga.

Med tanke på kollektivtrafik och lägenheter med gemensam ingång plus livsmedelbutiker så tror jag att riskökning från Vasaåket jämfört med vardag är helt försumbar...

Nordenskiöldsloppet är säkert samma om man har samma begränsningar i att det saknas dusch eller gemensamma måltider.

Dessutom betydligt färre deltagare (jag förmodar att vågstart hade blivit en kort historia där?).

Link to comment
Share on other sites

Märkligt att Vasaåket har fått ok av myndigheterna, men ett lopp som Nordenskiöld blir stoppat. Tycker själv att Vasaåket inte borde ha genomförts i någon form överhuvudtaget. Endast för elit, det är ju det som generellt gäller för övriga sporter och evenemang. Förutom Vasaåket då :huh:

Handlar självklart om pengar som vanligt.

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt har vasaåket bidragit till spridning av covid-19?

 

Vasaloppet skötte sig exemplariskt och hade ett kanonupplägg. Klokt och moget beslut att låta detta genomföras.

 

Läskedrycksloppet har jag ingen koll på.

Vasaåket har bidragit till spridning genom att man samlar människor från olika delar av landet på en och samma plats. Det är ju det som ska undvikas under pandemier, hoppas att ingen har missat den informationen. Oavsett om organisationen har skött det bra, så sprider resandet smitta. 

Link to comment
Share on other sites

Vasaåket har bidragit till spridning genom att man samlar människor från olika delar av landet på en och samma plats. Det är ju det som ska undvikas under pandemier, hoppas att ingen har missat den informationen. Oavsett om organisationen har skött det bra, så sprider resandet smitta.

 

Om vi antar att smittan är jämnt spridd i landet så spelar ju resandet ingen roll. Det handlar om hur många människor du har nära kontakt med.
Link to comment
Share on other sites

Vasaåket har bidragit till spridning genom att man samlar människor från olika delar av landet på en och samma plats. Det är ju det som ska undvikas under pandemier, hoppas att ingen har missat den informationen. Oavsett om organisationen har skött det bra, så sprider resandet smitta. 

Sen är det väl svårt att få fram statistik på vilka som smittats under vasaåket, då det dröjer några dagar innan covid bryter ut. I så fall måste smittspårning göras på hemorten och det skulle vara ett stort detektivjobb att få fram om man blivit smittad under vasaåket eller på hemmaplan.

Link to comment
Share on other sites

Om vi antar att smittan är jämnt spridd i landet så spelar ju resandet ingen roll. Det handlar om hur många människor du har nära kontakt med.

Vi vet att smittan inte är jämt spridd över landet. Ju fler inresande människor det är på en ort desto svårare blir det att hålla avstånd i tex butiker, bensinstationer etc.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det väl svårt att få fram statistik på vilka som smittats under vasaåket, då det dröjer några dagar innan covid bryter ut. I så fall måste smittspårning göras på hemorten och det skulle vara ett stort detektivjobb att få fram om man blivit smittad under vasaåket eller på hemmaplan.

Sant, men med historiken så vet man att resandet leder till större smittspridning.

Link to comment
Share on other sites

De flesta blir smittade hemma eller på jobbet.

Det stämmer, men inte om man ser till den procentuella tiden som man är på jobbet, hemmavid eller på resande fot. Skulle man resa under lika stor del av dygnet som man var hemma och på jobbet så skulle det bli katastrof.

Link to comment
Share on other sites

Vi vet att smittan inte är jämt spridd över landet. Ju fler inresande människor det är på en ort desto svårare blir det att hålla avstånd i tex butiker, bensinstationer etc.

Fast om inte Vasaloppsåkare är mer smittade än den genomsnittlige svensken så kommer de ju också från områden med olika mycket smitta. Vissa kommer från ett område med mer smitta och vissa från ett område med mindre, så det jämnar ut sig. Och alla som åker till en ort lämnar ju en annan, och då blir trängseln mindre på orten de lämnade. Även detta jämnar alltså ut sig på nationell nivå.

 

Därför hävdar jag envist att det inte är resandet i sig som sprider smitta, det är hur många människor man har nära kontakt med.

 

Fast nu har vi kommit ganska långt från trådens ämne som visst var Nordenskiöldsloppet...

Link to comment
Share on other sites

De som åkte från "min" klubb här i gränslandet mot Norge gjorde Corona-test dagarna innan avresa till Sälen och även dagen efter loppet och ytterligare några dagar efter osv. Men det är kanske inte helt vanligt i resten av Sverige.

Då är det förståeligt att man kör bara Elitklassen där de som startar förhoppningsvis går in i karantän ett tag innan avresa norrut. Även om "känslan" är att teamen i Ski Classics och långlopp inte är lika bra på det som landslagen. Beror nog väldigt mycket på vem som styr teamet och dennes personliga uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Fast om inte Vasaloppsåkare är mer smittade än den genomsnittlige svensken så kommer de ju också från områden med olika mycket smitta. Vissa kommer från ett område med mer smitta och vissa från ett område med mindre, så det jämnar ut sig. Och alla som åker till en ort lämnar ju en annan, och då blir trängseln mindre på orten de lämnade. Även detta jämnar alltså ut sig på nationell nivå.

 

Därför hävdar jag envist att det inte är resandet i sig som sprider smitta, det är hur många människor man har nära kontakt med.

 

Fast nu har vi kommit ganska långt från trådens ämne som visst var Nordenskiöldsloppet...

Kan du då svara på varför vi en till två veckor efter varje skollov ser en ökad smittspridning? Är det för att alla stannar i hemmet eller för att fler reser iväg och träffar andra människor som man inte träffar annars?  Det handlar ju om att minimera antalet människor man träffar, om man reser träffar man fler människor vilket innebär fler smittillfällen.

Citat från FHM:

"Risken för att få covid-19, och att sprida smittan vidare, ökar ju fler personer du träffar. Därför är det viktigt att begränsa antalet möten och att hålla avstånd till andra. Det är också viktigt att vara observant på sjukdomssymtom och vara beredd på att ställa in möten med andra människor."

 

Sen får du naturligtvis tro vad du vill. Jag tror inte på dig i detta fall, jag är tämligen säker på att jag skulle träffa betydligt fler människor om jag skulle ha rest till Mora för att göra Vasaåket än om jag stannat hemma och endast umgåtts med de närmaste som är rekommendationen.

Link to comment
Share on other sites

Det känns som väletablerade rekommendationer baserade på hyfsat genomarbetade data. Det verkar som att folk med närstående i riskgrupper är bäst på att följa råden.

Eller folk som har närstående som jobbar på Corona iva och är less på människors egoistiskt handlande när man vet att konsekvenserna leder till att fler människor än nödvändigt ska bli svårt sjuka eller till och med dö. Samt att de som jobbar inom vården går på knäna.

Link to comment
Share on other sites

Kan du då svara på varför vi en till två veckor efter varje skollov ser en ökad smittspridning? Är det för att alla stannar i hemmet eller för att fler reser iväg och träffar andra människor som man inte träffar annars?  Det handlar ju om att minimera antalet människor man träffar, om man reser träffar man fler människor vilket innebär fler smittillfällen.

Citat från FHM:

"Risken för att få covid-19, och att sprida smittan vidare, ökar ju fler personer du träffar. Därför är det viktigt att begränsa antalet möten och att hålla avstånd till andra. Det är också viktigt att vara observant på sjukdomssymtom och vara beredd på att ställa in möten med andra människor."

 

Sen får du naturligtvis tro vad du vill. Jag tror inte på dig i detta fall, jag är tämligen säker på att jag skulle träffa betydligt fler människor om jag skulle ha rest till Mora för att göra Vasaåket än om jag stannat hemma och endast umgåtts med de närmaste som är rekommendationen.

Tja, det är väl för att folk inte håller avstånd. Man måste ju inte träffa mer folk bara för att man reser. Jag har själv gjort några resor i vinter då jag snarare har träffat färre människor än när jag är hemma.

 

Jag åkte själv inte Vasaåket, så jag kan inte uttala mig om hur säkert det arrangemanget var. Vet inte heller om man har kunnat konstatera någon ökad smitta p g a VÅ.

Link to comment
Share on other sites

Vasaåkets baksida är (eftersom duschar och logement inte erbjöds i år) bussarna.

Begränsat med platser visade sig innebära att de tryckte in 40 personer istället för 55 i bussen. Vid föraren var 8-10 platser spärrade (kutym numera) men därutöver var det bara enstaka tomma säten. Jag hade trott, inför Vasaåket natt 90, att de skulle spärrat typ vartannat säte vilket hade varit seriöst. Men det var inte läge att börja skrika i bussen i Mora1:45 innan start...

 

Bortsett från bussen med fyrtio andra människor delade jag tvåmetersradie med fyra människor i Dalarna under mitt vasaloppsäventyr 2021. Varav en var min lagkamrat.

 

Åter till Nordenskiöldsloppet Adventure:

-nattåg med fulla kupéer (om man likt mig bokat tidigt, innan långreseplatsrestriktionerna infördes)

-flyg och bussar

-fullt vandrarhem och välbesatt på andra boenden.

Loppet i sig är en lämplig Coronatidsaktivitet men resor, boende och restaurangbesök är inte lyckat när en kan dra med olika virusstammar hem och dela med sig under resan.

 

Men varför tänkte jag då åka?

-Jag har ju givetvis hoppats på ett virusläge där det är "okej" att åka.

-Jag anmälde mig till loppet för 20 månader sedan

-Jag hade svepskälet att jag genom jobbet redan fått mina två vaccindoser.

 

Ja, ja, vad är en bal på slottet... Tre års förberedelser kan ju vara lika bra som två...

Link to comment
Share on other sites

Vasaåkets baksida är (eftersom duschar och logement inte erbjöds i år) bussarna.

Begränsat med platser visade sig innebära att de tryckte in 40 personer istället för 55 i bussen. Vid föraren var 8-10 platser spärrade (kutym numera) men därutöver var det bara enstaka tomma säten. Jag hade trott, inför Vasaåket natt 90, att de skulle spärrat typ vartannat säte vilket hade varit seriöst. Men det var inte läge att börja skrika i bussen i Mora1:45 innan start...

 

Bortsett från bussen med fyrtio andra människor delade jag tvåmetersradie med fyra människor i Dalarna under mitt vasaloppsäventyr 2021. Varav en var min lagkamrat.

 

Åter till Nordenskiöldsloppet Adventure:

-nattåg med fulla kupéer (om man likt mig bokat tidigt, innan långreseplatsrestriktionerna infördes)

-flyg och bussar

-fullt vandrarhem och välbesatt på andra boenden.

Loppet i sig är en lämplig Coronatidsaktivitet men resor, boende och restaurangbesök är inte lyckat när en kan dra med olika virusstammar hem och dela med sig under resan.

 

Men varför tänkte jag då åka?

-Jag har ju givetvis hoppats på ett virusläge där det är "okej" att åka.

-Jag anmälde mig till loppet för 20 månader sedan

-Jag hade svepskälet att jag genom jobbet redan fått mina två vaccindoser.

 

Ja, ja, vad är en bal på slottet... Tre års förberedelser kan ju vara lika bra som två...

Och mitt svepskäl var är jag känner en läkare som åker ;)

 

Surt som sagt men jag förstår dem, vi får ta nya tag nästa vinter.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte åker med egen bil med närstående ser jag resandet med tåg, buss o flyg som det stora riskmomentet. Under snart ett år har jag inte vågat ta tåget från Småland ner till Skåne för att träffa anhöriga just för att det känns omöjligt att hålla avstånden inte minst vid på och avstigning.

Nu ligger ju Jokkmokk så långt norrut att det är omöjligt att bila på ett säkert sätt från södra Sverige utan övernattning. Hade man husbil skulle det givetvis gå, då själva loppgenomförandet inte är det stora problemet. Skulle tro att det är farhågorna för en tredje våg med den brittiska mutationen som gör att adventureloppet ställs in.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...