Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bygga om roddmaskin till stakmaskin - tips och bilder


Maria Snö

Recommended Posts

Har nån modifierat en roddmaskin Concept 2 (eller annan roddmaskin) till en stakmaskin?


 


Är det så enkelt att man "bara" reser den mot väggen och fäster den?


Hur fäster man den i väggen?


Vilken takhöjd kan behövas?


Vilka handtag kan man ta, och hur fäster man dem? 


Vilka modeller är bäst?


Alla tips välkomna, gärna med bilder. Ser fram emot att se hur ni har gjort. (se instruktioner för hur man postar bilder i separat tråd)


 


Det är bra om det är rimligt lätt att byta mellan funktionerna - så att den kan extraknäcka som roddmaskin vid behov  ;)


 


(Det finns tips i flera gamla trådar från 2010 och 2013, men inga bilder ligger kvar. Jag tänker att det är bättre att starta på ny kula med bilder och produkter som finns tillgängliga i dag.)


Link to comment
Share on other sites

Jag funderade en hel del på detta tidigare. Har lågt i tak i källaren så att bara smacka upp roddmaskinen mot väggen var inte aktuellt och jag har ingen annan plats än i källaren där den får vara.

 

Tänkte att man skulle kunna ha en platta på golvet som man står på och som har. 2st rännor där man drar stavspetsarna. Och så bygger man någon anordning som kopplar ihop kedjan med stavspetsarna. Lite som Thorax trainer alltså.

 

Efter en del funderande landade jag i att jag istället plockade hem skiergen från jobbet och moddade den för att passa den låga takhöjden (ca 5 cm lägre än skiergens normala höjd om jag minns rätt). Jag plockade bort de sneda skänklarna på ”Y:et” på skiergen och skruvade istället fast den översta horisontella plattan direkt i taket.

 

Om det är någon som har förverkligat min tidigare tanke om att göra en C2 roddmaskin till en ”Thorax trainer” så vore det kul att se.

Link to comment
Share on other sites

Har du en roddmaskin nu? Annars, heter man "Snö" så känns det som att du skulle köpa en Skierg och fimpa rodden. Nu får jag "Echofoxtrot" här på forumet på mig.  B)

 

Om du har en roddmaskin hemma, ja då är det väl bara att testa och resa den och sätta fast på lämpligt sätt mot väggen. Det skulle vara några metallbågar klädda med foam och så några vingmuttrar. Så att det går att få loss och sätta dit enkelt och utan att skada grejerna eller bli märken på. Du får väl bedöma var det behöver fästas förutom i främre fötterna.

 

Man kan ju åtminstone för att prova göra typ en galge eller handtaget på roddmaskinen kanske är ihåligt (pluppar i ändarna) så att man kan trä in typ en gängstång med rör (distans) runt som passar och i var ände fästa något så att du kan få ner repstumpar med handtag i.

Link to comment
Share on other sites

Har du en roddmaskin nu? Annars, heter man "Snö" så känns det som att du skulle köpa en Skierg och fimpa rodden. 

Jo, men familjens roddare blir kanske lite förvånade  :o

Det är nog mest en intressant tanke att ha en maskin på båda funktionerna. Kanske inte praktiskt möjligt.

 

Metallbyglar med foam, bra idé! Tack! Det där med handtag och rep får jag grunna på. Tack för dina funderingar.

 

Posta gärna bilder på lösningar, om det finns nån som fortfarande har en ombyggd roddmaskin hemma. (Kanske inte finns några kvar, nu när Skierg blivit så vanliga.)

Link to comment
Share on other sites

Intresant disskusion/ tanke,men personligen så är jag tämligen övertygad att detta blir ett svårslaget projekt.

Mest då för att roddmaskinen är byggd för en jämn horisontal rörelse,medans en stakmaskin är uppygd utifrån ett vertikalt rörelsemönster( individuellt).

 

Då Du har individuella armar på en stakmaskin, till skillnad från rodden som har en stång för ett jämt ryck.

Så även om Du får detta att fungera så blir det säkerligen vissa tekniska problem med detta,då magnethjulet kommer att få ojämna mätvärden.

Men absolut tanken är frestande ( som en god tanke),men den som får detta att fungera rent praktiskt också.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde tidigare C2 roddmaskin till stakmaskin. Jag reste den upp. Byggde enkel "ram" så att den skulle sitta stadigt när jag fäste den i väggen.

 

Till kedjan satte jag två remmar till två handtag med rör i för stabilitet. Jag tycker det funkade bra. Ungefär amma känsla som skiergen, tycker jag.

 

Skillnaden är att det blir samma drag på båda handtagen. De är inte individuellt kopplade som på Skiergen.

Link to comment
Share on other sites

Fast den första versionen av Skiergen var bara en lina som man drog ut från spolen. Fördelat via ett block i änden på den linan till handtagen, så en del kanske trodde de var separata redan då. Men drog du i ena handtaget åkte det andra in.

Och de flesta stakar så det har ju ingen större betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Fast den första versionen av Skiergen var bara en lina som man drog ut från spolen. Fördelat via ett block i änden på den linan till handtagen, så en del kanske trodde de var separata redan då. Men drog du i ena handtaget åkte det andra in.

Och de flesta stakar så det har ju ingen större betydelse.

Jo, det har du ju rätt i. Mitt gym har fortfarande en sån gammal Skierg.

(Alltså mitt före detta gym. Det där stället man kunde träna på förr i tiden, före det dumma viruset  :( )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Byggde en enkel för en tid sedan. Jämförde med en väns SkiErg och upplever att draget/belastningen är hyggligt lik. Man blir iaf svettig efter en stund... 😉

Det trista är att det såklart inte går att jämföra sig med tider osv. med dem som kör 'riktiga' stakmaskiner men roddmaskinen stod ändå i källaren o nu används den iaf. 🙂

Fick byta de övre billiga Biltemarulltrissorna då de blev så varma att de smälte, sedan ett år har jag ett par som är större i diameter vilket verkar avhjälpa det problemet hittills.

Lycka till!

stakmaskin_02.jpg

stakmaskin_01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...