Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa poddarna om skidåkning


Maria Snö

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...

Ebba Andersson & Lisa Vinsa - nån som har lyssnat på deras podd??

 

Jag har lyssnat lite och jag måste medge att det är väldigt härliga tjejer men den passar inte mig alls, även om jag fick några roliga husmorstips. Dom hade lyssnarfrågor och dom verkade främst komma från barn/ungdomar och jag tror det är där podden går hem som bäst, hos deras unga fans. Som en vuxen medelmåttig dundermotionär kanske man bör leta sig vidare till något nördigare.

 

Min absoluta favoritpodd är Skidsnack. Förbannat roligt och riktigt härligt att få aktuella skidnyheter(världscupfokus) levererade med humor, ordvitsar, ryss-poesi och rimstugor. Det är en frisk fläkt i en stelbent värld.

 

En ny podd är Ski(d)nytt som jag har lyssnat på ett par avsnitt av och tycker är helt super. Det är Elin och Öyvind(fd Lager157) som snackar träning o nyheter en gång i veckan och det jag gillar bäst är att dom har en perfekt balans av världscup, långlopp och rullskidlopp. Hade väntat mig enbart långloppsfokus men det verkar inte alls vara så, vilket var en glad överraskning. Jag har redan lärt mig flera norska ord och räknar med att tale flytende norsk inom to ti fyre uker.

Link to comment
Share on other sites

Förtydligande:

Marko Säävälä är lite halvkändis i skidkretsar bla pga att han brukar rapportera live på facebook (kanske andra kanaler också som jag inte känner till) från skidspår och rullskidturer främst i sthlm. Han är också en av de porträtterade profilerna i ”90 Kvinnor och Män”.

Tydligen har hans podd funnits några år fast inte om skidåkning. Det som han nu puffat för är att han snart ska släppa nåt avsitt där han snackar längdskidor ihop med Johan Esk.

 

Johan Esk är väl mest känd som sportkrönikör på DN.

(och dessutom f.d. granne till mej way back. Kidsen var bästa kompisar på dagis men sedan flyttade vi)

Link to comment
Share on other sites

Förtydligande:Marko Säävälä är lite halvkändis i skidkretsar bla pga att han brukar rapportera live på facebook (kanske andra kanaler också som jag inte känner till) från skidspår och rullskidturer främst i sthlm. Han är också en av de porträtterade profilerna i ”90 Kvinnor och Män”.Tydligen har hans podd funnits några år fast inte om skidåkning. Det som han nu puffat för är att han snart ska släppa nåt avsitt där han snackar längdskidor ihop med Johan Esk.Johan Esk är väl mest känd som sportkrönikör på DN.(och dessutom f.d. granne till mej way back. Kidsen var bästa kompisar på dagis men sedan flyttade vi)

Okej! Men hur tänkte du kring ” Bästa poddarna om skidåkning”. Eller var det bara lite reklam?

Link to comment
Share on other sites

Okej! Men hur tänkte du kring ” Bästa poddarna om skidåkning”. Eller var det bara lite reklam?

Jag trodde att han skulle starta en podd om skidor, vilket inte hade varit osannolikt eftersom hans livestreams om rull/längd på Facebook är uppskattade.

 

Det var först nån dag senare som jag hittade trailern på Spotify. Då insåg jag att det bara var ett avsnitt och gjorde ett förtydligande. Antingen lyssningsvärt eftersom Johan Esk är en jäkla vass krönikör.

 

Är väl inte mer reklam än att nån skriver objektivt om nån produktnyhet från madshus eller Salomon

Link to comment
Share on other sites

En ny podd är Ski(d)nytt som jag har lyssnat på ett par avsnitt av och tycker är helt super. Det är Elin och Öyvind(fd Lager157) som snackar träning o nyheter en gång i veckan och det jag gillar bäst är att dom har en perfekt balans av världscup, långlopp och rullskidlopp. Hade väntat mig enbart långloppsfokus men det verkar inte alls vara så, vilket var en glad överraskning. Jag har redan lärt mig flera norska ord och räknar med att tale flytende norsk inom to ti fyre uker.

Kul med en ny podd. Den är bra! Extra bonus med norskan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Skidsnack" har nog nämnts tidigare i denna tråd. Brukar inte släppa några avsnitt under barmarksperioden men nu är de igång igen. 

En grej som jag uppskattar är att de ofta har fyndiga titlar på avsnitten tex "Dörrkarma is a bitch".

Nu kollade jag nyligen BNDG på svt play det avsnitt som innehöll just denna händelse dvs Frida Karlssons chins-krasch på hotellrummet. Jag inser att det inte alls var någon dörr-KARM detta handlade om. 

Karm är själva ramen som dörrbladet sitter i. Brädan som täcker skarven mellan dörrkarm och vägg kallas foder och det som släppte för Frida var ju det övre dörrfodret.

Så jag ger dessa poddkillar 0,5 minuspoäng för inkorrekt byggterminologi och +5 för kreativitet alltså nettobetyg 4,5

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag gillar smala skidor! Bra innehåll och kul perspektiv som utgår från den ambitiösa motionären.

 

En intressant sak med många skidpoddar är att de kommer ut på onsdagar, detta har lett till att onsdag seglat upp som nästa bästa vardagen på min lista över veckodagar.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Såg också det. Marko intygade att den skulle finnas på Spotify men jag har inte hittat den ännu. Har han släppt nåt avsnitt ännu?

 

Är frekvent lyssnare av Lagom Kondition, Smala Skidor ock Skisporet men har nu även (sent om sider?) upptäckt vintersportpodden som också fokuserar en del på längdskidor. Kan verkligen rekommendera avsnittet med paraskidåkaren Kari Palooja. En sann längdskidentusiast!

Link to comment
Share on other sites

Gillar Smala skidor bäst. Oerhört lyckad balans mellan faktiska träningstips, personliga anekdoter samt en och annan intervju. Programledarna befinner sig båda två på en något högre nivå än vad jag själv är, men det är ändå lätt att relatera till det mesta som sägs. 

 

Vasapodden lyssnar jag på sporadiskt. Inte riktigt min grej då jag är oerhört mer intresserad av att utföra sport snarare än att följa tävlingskalendrar. Tänkte trots detta ändå försöka följa Ski Classics denna säsong så får se om podden upplevs mer relevant om jag kommer in i det.

 

Lagom Kondition blandar och ger. Gillade den skarpt för några år sedan, vilket sammanföll väl med min egen resa från vardagsaktiv men ändå mer eller mindre ständig nybörjare inom konditionsidrott till min nuvarande nivå. Om man bortser från att första halvan av avsnitten bokstavligen består av reklam och allmänt snack tycker jag så gott som alltid själva huvudämnet är intressant. Har egentligen inget emot att det blir mycket utfyllnad och flamsande. Det är sättet det framförs på. Känns framför allt som ena halvan av duon börjar bli lite väl bitter över att aldrig riktigt kunna komma igång ordentligt med träningen och därigenom känner ett behov av att stundtals t o m vara riktigt otrevlig och förminskande mot den andra. Förstår att syftet med podden till stor del är att balansera två motpoler. Sättet det görs på lämnar dock en hel del att önska.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Såhär några månader senare än när jag sist skrev i tråden har det ju faktiskt hänt rätt mycket. En hel del av gnället i Lagom Kondition har fått sin förklaring och det var absolut starkt gjort av vederbörande att berätta. All lycka till. De har dessutom haft några klart intressanta avsnitt det senaste så känns som podden är på uppgång igen. Kul!

 

Smala skidor börjar måhända kännas lite väl hemmastadd. Det är fortfarande kul att följa deras resa och de har absolut haft en del intressanta gäster och intervjuer. Däremot tror jag personligen att det hela hade passat bättre i ett format där avsnitten släpps ännu mer sällan.

 

Liverapportören var förvånansvärt intressant även för mig som allt som oftast inte befinner mig i huvudstaden och då i synnerhet inte i närheten av några skidspår. Kommer säkert lyssna igenom det mesta så småningom då Marko uppenbarligen är som klippt och skuren för detta.

 

Glidarna är rent guld. Kanske att man hade velat ha lite mindre flams och mer seriös analys stundtals men samtidigt är det ju personkemin och humorn som gör podden.

Link to comment
Share on other sites

En hel del av gnället i Lagom Kondition har fått sin förklaring och det var absolut starkt gjort av vederbörande att berätta. All lycka till. De har dessutom haft några klart intressanta avsnitt det senaste så känns som podden är på uppgång igen. Kul!

 

Vilket då gnäll och vad var förklaringen?? I vilket avsnitt kom det upp??

 

Jag har inte lyssnat på några månader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...