Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Bästa poddarna om skidåkning

• Vänligen logga in för att kunna svara
50 svar till detta ämne

nattkreatur

nattkreatur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Lite av min nya favoritpodd ska erkännas, kul nörderi runt elitmotionärs-wannabe nivån. Kan relatera.

Nån som lyssnar på Smala skidor? Vad tycker ni?

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 404 inlägg
Jag gillar smala skidor! Bra innehåll och kul perspektiv som utgår från den ambitiösa motionären.

En intressant sak med många skidpoddar är att de kommer ut på onsdagar, detta har lett till att onsdag seglat upp som nästa bästa vardagen på min lista över veckodagar.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 399 inlägg

Jag ser att Marko Säävälä startar en ny podd efter höstlovet: "Liverapportören - längdskidor i Stockholm". Kul! 
Nån som lyssnar på några andra nya skidpoddar och/eller avsnitt och kan tipsa?

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg
Såg också det. Marko intygade att den skulle finnas på Spotify men jag har inte hittat den ännu. Har han släppt nåt avsnitt ännu?

Är frekvent lyssnare av Lagom Kondition, Smala Skidor ock Skisporet men har nu även (sent om sider?) upptäckt vintersportpodden som också fokuserar en del på längdskidor. Kan verkligen rekommendera avsnittet med paraskidåkaren Kari Palooja. En sann längdskidentusiast!

Hobbymotionären

Hobbymotionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Gillar Smala skidor bäst. Oerhört lyckad balans mellan faktiska träningstips, personliga anekdoter samt en och annan intervju. Programledarna befinner sig båda två på en något högre nivå än vad jag själv är, men det är ändå lätt att relatera till det mesta som sägs. 

Vasapodden lyssnar jag på sporadiskt. Inte riktigt min grej då jag är oerhört mer intresserad av att utföra sport snarare än att följa tävlingskalendrar. Tänkte trots detta ändå försöka följa Ski Classics denna säsong så får se om podden upplevs mer relevant om jag kommer in i det.

Lagom Kondition blandar och ger. Gillade den skarpt för några år sedan, vilket sammanföll väl med min egen resa från vardagsaktiv men ändå mer eller mindre ständig nybörjare inom konditionsidrott till min nuvarande nivå. Om man bortser från att första halvan av avsnitten bokstavligen består av reklam och allmänt snack tycker jag så gott som alltid själva huvudämnet är intressant. Har egentligen inget emot att det blir mycket utfyllnad och flamsande. Det är sättet det framförs på. Känns framför allt som ena halvan av duon börjar bli lite väl bitter över att aldrig riktigt kunna komma igång ordentligt med träningen och därigenom känner ett behov av att stundtals t o m vara riktigt otrevlig och förminskande mot den andra. Förstår att syftet med podden till stor del är att balansera två motpoler. Sättet det görs på lämnar dock en hel del att önska.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

En ny podd med Roberto Vacchi och Robin Bryntesson. Heter Glidarna och har nu släppt sitt andra avsnitt

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 090 inlägg
Marko Säävälä, känd som "liverapportören" på Facebook, finns nu i poddformat. Skidsnack med fokus på längdskidor i Stockholm.

https://anchor.fm/marko-svl0

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 090 inlägg

Det är tydligen ingen hejd på hur många poddar som kan göras om längdskidor:

https://feeds.acast....ws/traning-fika

Hobbymotionären

Hobbymotionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Såhär några månader senare än när jag sist skrev i tråden har det ju faktiskt hänt rätt mycket. En hel del av gnället i Lagom Kondition har fått sin förklaring och det var absolut starkt gjort av vederbörande att berätta. All lycka till. De har dessutom haft några klart intressanta avsnitt det senaste så känns som podden är på uppgång igen. Kul!

Smala skidor börjar måhända kännas lite väl hemmastadd. Det är fortfarande kul att följa deras resa och de har absolut haft en del intressanta gäster och intervjuer. Däremot tror jag personligen att det hela hade passat bättre i ett format där avsnitten släpps ännu mer sällan.

Liverapportören var förvånansvärt intressant även för mig som allt som oftast inte befinner mig i huvudstaden och då i synnerhet inte i närheten av några skidspår. Kommer säkert lyssna igenom det mesta så småningom då Marko uppenbarligen är som klippt och skuren för detta.

Glidarna är rent guld. Kanske att man hade velat ha lite mindre flams och mer seriös analys stundtals men samtidigt är det ju personkemin och humorn som gör podden.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 090 inlägg

En hel del av gnället i Lagom Kondition har fått sin förklaring och det var absolut starkt gjort av vederbörande att berätta. All lycka till. De har dessutom haft några klart intressanta avsnitt det senaste så känns som podden är på uppgång igen. Kul!

Vilket då gnäll och vad var förklaringen?? I vilket avsnitt kom det upp??

Jag har inte lyssnat på några månader.

Hobbymotionären

Hobbymotionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Vilket då gnäll och vad var förklaringen?? I vilket avsnitt kom det upp??

Jag har inte lyssnat på några månader.

Det var i årssammanfattningen som Niklas gick ut med att han har utmattningssyndrom. Ingen större hemlighet att han upplevts som (ovanligt) grinig och cynisk i podden tidigare i höst allt medan träningen uteblev. (Han kommenterade själv detta). Efter ett antal utredningar för olika fysiska sjukdomstillstånd accepterade han till slut faktumet, även om det enligt uppgift satt väldigt långt inne.

Nyttigt att dessa historier kommer upp till ytan mer och mer. Psykisk ohälsa är tyvärr fortfarande ofta stigmatiserande och här behövs en förändring.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar