Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norsk-svenskt skidlexikon


MC Hammer

Recommended Posts

Pga kommentar om att det kan vara svårt att hänga med i norska poddar så tänker jag att det kunde vara läge för en tråd som sammanfattar viktiga termer om man ska förstå när norskar snackar om träning/längdskidåkning. Fyll gärna på eller ställ frågor om det är nåt specifikt ni inte fattar. Jag går ut lite mjukt.


padling: skejtväxel 2
dobbeldans: skejtväxel 3
enkeldans: skejtväxel 4
tredemølle: löpband
mølle: band (rullskidband eller löpband)
økt: träningspass eller arbetsdel av ett intervallpass
terskel: tröskel
trassé: bana/spårsträckning
fiskbein: sax
hockey: fartställning

Link to comment
Share on other sites

"falsk flate" är ett intressant begrepp också. 

Om jag förstått det hela rätt (?) så är det att man tittar på en slakmota och om terrängen betydligt längre bort ligger högre än betraktarens position så kan man få synintrycket att den närmsta sträckan av spåret är platt fastän det i verkligheten går svagt uppför.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker norska beskrivningen av skejttekniken bättre stämmer överens med verkligheten än den svenska uppdelningen. Tänk vad lätt det skulle vara att förklara de olika växlarna om de flyttade ett hack bakåt, så att tvåan blev ettan, trean blev tvåan osv. För mig har "dobbeldans" alltid varit tvåan  dvs dubbelstakning med särade skidor.

 

Ett ord i norskan som jag gillar är "förnöjd" som lite bättre beskriver vad man är än nöjd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...