Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidspår barmark


Volevodin

Recommended Posts

Den största skillnaden mellan snöskidåkning och rullskidåkning är stavföringen, anser jag. Asfalten är en hård yta, som ger ett osäkert grepp och man tvingas hålla i stavarna på ett något krampaktigt sätt för att de inte skall slinta. Vid snöskidåkning blir stavföringen mer svslappnad och staven fäster i underlaget utan problem.

Därför tänkte jag att det borde finnas ett skidspår utlagt på underlaget med mjukt underlag vid sidorna, så att stavföringen blev lika avslappnad som på vintern. Vet att för ganska många år sedan började man åka rullskidor på en gammal banvall och så småningom blev det "spår" efter rullskidorna, men den banvallen är numera asfalterad. På elljusbanan lade man ett fint fast grus för rullskidåkning, men det blev inga "spår", så det var svårt att hålla sig kvar i mitten.

 

Har ni tillgång till rullskidåkning i mer vinterlika förhållanden ?

Link to comment
Share on other sites

Nix, inget mer än landsbygdsoljegrus och grusvägar. grovt så det förslår och mycket rengöring av rullskidor. De få partierna med asfalt ger bara att stavarna slinter. Den grova asfalten (oljegruset) ger bättre stavfäste men rejält med vibrationer.

Jag håller med om att staktaget blir annorlunda på rullskidor, det tar ett tag att komma in i snötaget eller asfalttaget även om musklerna belastas lika.

 

Banvall eller grus ger ju möjlighet till diagonalträning såklart men för stakning tycker jag att det fungerar dåligt. med högre fart så blir det problem med stenar på vägbanan och hålor, det gör ont på asfalt men inte mycket bättre på grus... jag föll på en grövre sten i vintras i mörkret men genomförde passet såklart. Jag fick gräva ut gruskorn ur knäet i duschen :( och sedan kändes det mer än på passet. Klockan är dessutom rejält repig, Garmin har mjukt plastglas :(

Link to comment
Share on other sites

Visst kan stavarna slinta nån gång, speciellt på senhösten när asfalten är mycket hårdare.

Men jag har aldrig tyckt att det varit något stort problem, då jag slipar mina spetsar efter varje pass.

Tycker generellt sett att det är mycket lättare att staka med rullskidor än på snö,

där stavfästet kan variera ganska mycket. På asfalt svarar det bra varje gång man trycker till.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Visst kan stavarna slinta nån gång, speciellt på senhösten när asfalten är mycket hårdare.

Men jag har aldrig tyckt att det varit något stort problem, då jag slipar mina spetsar efter varje pass.

Tycker generellt sett att det är mycket lättare att staka med rullskidor än på snö,

där stavfästet kan variera ganska mycket. På asfalt svarar det bra varje gång man trycker till.  ;)

Håller med. Så länge spetsarna är vassa så funkar det fint att staka på rullskidor. Tycker över lag att rull är enklare eftersom ställtiden är kortare, jag kan börja åka direkt utanför dörren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...