Var i mitt inlägg förnekar jag att vi inte är inne i en allt varmare period. Det jag utifrån boken "En klimathistoria" av Sven Börjesson är att det kan finnas andra orsaker än koldioxidutsläppen, som höjer temperaturen. Börjesson har under 30 års tid studerat klimatet och hämtar data från IPCC (FN,s klimatpanel) och CRED (Kraftforskningsinstitutet) Sen som Thorrez skriver får vi inte glömma bort att det finns enormt mycket pengar investerade i stora multinationella företag utifrån koldioxidtesen och de vill absolut inte att något kommer fram som skulle kunna sabotera för deras företag.
Sen tar jag tillbaka det där om "Lilla istiden", då jag inte har tillgång till vilka forskningsdata som ligger till grund för teorin. Det var bara en rolig grej för att jag skulle kunna ägna mig åt lite önsketänkande, men som inte vid närmare eftertanke är något önsketänkande. Vem vill åka skidor i bitande kyla och riskera att förfrysa vitala delar kroppen, hellre då konstsnöåkning i milda temperaturer. Önsketänkandet är i så fall att vi får fler vintrar som den gångna, så att vi åtminstone får en månad med skidåkning på natursnö. 
Jag kanske drog en förhastad slutsats att du menade att vi inte påverkat växthuseffekten med koldioxidutsläpp (och eventuellt metangasutsläpp från både köttindustri och indirekt från skog/tundra) men det lät som om du menar/refererar till att klimatförändringen sker utan större påverkan av människan. Och i stort sett bara av andra faktorer?
Jag tror att vi påverkar och att klimatförändringar under lång tid kommer att vara påverkade av vårt bidrag till växthuseffekten, att människan satt lite turbo på temperaturökningen. Jag har kanske förlitat mig på forskning sponsrad av FN och grönvågare men har aldrig varit inne på FN sidor för att läsa om detta. Jag litar nog mer på FN än Carl A men inte överdrivet mycket.
Självklart finns det fler saker som påverkar klimat, tror nog ingen förnekar det?
Men tesen att människan påverkar klimatet genom koldioxidutsläpp förnekas ibland då som "fake news" men nu av allt färre (som kan ha rätt men det tror inte jag).
Dessutom tror jag nog att kapitalet pressar på mer för att behålla oljebaserad industri och fordonsflotta, det är nog mer konsumenter som pressar på t ex elbilsteknik (som jag verkligen undrar om den är klimatpositiv), mer vegetariska alternativ etc.
Nog sagt från min sida, virrigt och kanske felaktigt men jag har haft fel förr utan att det påverkat mänskligheten speciellt mycket så jag hoppas på det även denna gång... inga fler kommentarer från mig om detta här.