Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips hur ta bort Swix klistervalla( burk)


Thomasz

Recommended Posts

Skulle vilja dela med mig av mina bästa tips vad dom fungerar bäst för ändamålet.

 

Precis som i rubriken,men skulle vilja börja i ändan att först bena ut att precis som i kemins underbara värld säga att : Lika löser lika.

 

Dvs för att besvara kärnfrågan så gäller det att ta reda på vad själva basen består av.

 

Jag liknar deras klistervax vid flugpapper( som fanns på rulle eller som lösa ark).

För dig som aldrig har hållit på med detta så kan jag sammanfatta detta som ett elände.

Ju mer vatten som används destå värre blir det. Ung som att göra majonäs.

Eller för den delen som har försökt tvätta bort kåda.

Det enda som bevisligen fungerar är: Såpa( tall eler gran beroende på vilken sorts kåda) eller balsamterpentin.

 

Egentligen så är det enligt min personliga erfarenhet ingen större skillnad mellan deras VR eller V serie.

 

Jag har självt ( precis som många andra gör) att försöka använda vallaväck ( lacknafta),men precis som med exemplet ovan då fungerar inte lacknafta alls.

Snarare att det bara blir kletigt/ smetigare av detta.

Så det enda som bäst fungerar är hederligt Balsamterpentin ( finns att köpa i välsorterad fackhandel för typ 150 spänn litern).

Skulle säkerligen även fungera utmärkt till deras klister också,då jag får uppfattningen att detta verkar vara kåda( hartsämnesrikt).

 

Så det jag brukar göra när jag ska valla om är att införskaffa lite basic( husapotek).

 

- Balsamterpentin

- Bomullsrondeller/ avsminkningsditon( bara att dem torra o luddfria)- Köp billigt, brukar finnas till hyfsat pris på ex ÖoB.

- Valaväck

- Fiberlene

-Sandpapper( trott eller ej men den kloss som Swix säljer dyrt i välsorterade skidbutiker är samma slippapper som finns att köpa i handeln för en struntsumma).

 

Givetvis då börja alltid med att få bort klistervallan innan Du ens försöker ta bort resterande glidvalla.

Grunda precis som om det vore glidvalla, börja med att dra ett par varv med fiberlene( för att ta bort det värsta). Upprepa sedan denna procedur med några bomullrsondeller- för att ta bort resterande.

Avsluta sedan med att rugga upp med sandpaper för att ta bort resterande rester.

Avsluta ånyo med 1a 2 bomullsrondeller.

Låt sedan torka.

 

Värm sedan på med nytt Base prep.

Som ett bonustips för att inte skita ner vallajärnet!

Lägg bakplåtspapper ( smörgåspapper) mellan skidan/ järnet.

-

Link to comment
Share on other sites

Värm lätt med varmluftspistol och torka / skrapa bort sedan räcker det med en liten mängd vallaväck så är det klart.

 

Har man sedan valla på händerna så är det bara, på med skidhandskarna, ut i spåret och  kör hårt ca 3-5 km,  vipps så är vallan borta :)  Funkar

Link to comment
Share on other sites

Gammalt mekartips är också att handdiska på fredagskvällen så att man blir ren om händerna inför helgen...

 

Vallaväck fungerar på allt jag testat, inklusive klisterburk (men har inte testat alla), lacknafta ytterligare bättre än vallaväck (känns lite som miljöavfettning jämfört med lacknafta på vårens asfaltsrester på bilen).

Värmepistolen perfekt för att underlätta att skrapa av det mesta/grova.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen varmluftspistol, men hårtork och klisterskrapan är mina bästa vänner.

Har faktiskt också börjat med diskhandskar eller engångsplasthandskar när jag håller på med vallaborttagning och vallaväck. Ser utomordentligt fånigt ut, men den här vintern har man ju fått vara ensam i alla vallabodar  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vi har faktiskt balsamterpentin hemma så jag får testa nästa säsong. Annars gör jag som övriga, värmer upp med varmluftspistol (hårtork duger för detta också) och skrapa bort med stålspackel och i skåran kör jag klisterskrapa. Sen dutta på med vallaväck och fördela med klisterskrapan jämt. Vänta en stund och torka bort.

Link to comment
Share on other sites

Vi har faktiskt balsamterpentin hemma så jag får testa nästa säsong. Annars gör jag som övriga, värmer upp med varmluftspistol (hårtork duger för detta också) och skrapa bort med stålspackel och i skåran kör jag klisterskrapa. Sen dutta på med vallaväck och fördela med klisterskrapan jämt. Vänta en stund och torka bort.

Ja men visst, men som sagt bli inte förvånad om detta går fortare(effektivare). Vad som även är bra med balsamterpentin att detta även fungerar i sträng kyla - tom att detta smälter bort frusen snö på skidorna.

Faktiskt konstigt nog så biter detta bättre i sträng kyla,men att detta har uteslutande med flampunkten( när detta förångas) på terpentinet.

 

Precis som att bensin tänder bättre i kyla,och tvärt om för Diesel/ lacknafta o dyligt.

 

För vad allt sammans handlar om är basic kemi.

 

Link to comment
Share on other sites

Varför krångla till det ? Klister; lägg på toapapper och låt det suga åt sig. Ta sen skidskrapan (jag använder Swix gamla skidskrapa med plast ena sidan och metall andra sidan, deras nya inte lika bra) och dra av toapapperet och tvätta bort resten med vallaväck/vit lacknafta.

Burk; Använd skidskrapan och dra nerifrån och upp ganska hårt och tvätta bort resten med vallaväck, inte lika enkelt som klister, man får torka lite mer. Låt vallaväcken avdunsta innan du sandpapprar. Klart ! :)

Link to comment
Share on other sites

Varför krångla till det ? Klister; lägg på toapapper och låt det suga åt sig. Ta sen skidskrapan (jag använder Swix gamla skidskrapa med plast ena sidan och metall andra sidan, deras nya inte lika bra) och dra av toapapperet och tvätta bort resten med vallaväck/vit lacknafta.

Burk; Använd skidskrapan och dra nerifrån och upp ganska hårt och tvätta bort resten med vallaväck, inte lika enkelt som klister, man får torka lite mer. Låt vallaväcken avdunsta innan du sandpapprar. Klart ! :)

 

Om man dessutom kör med varmt vallajärn ovanpå toapappret får man det att suga i sig bättre och snabbare. Blir mindre rester kvar att tvätta bort med vallaväck/lacknafta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...