Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Prylar 21-22


jola61

Recommended Posts

Ogasaka ändrar designen på skidspetsarna på sina klassiska skidor.

https://www.instagram.com/p/CMB9LCwArGz/?utm_source=ig_web_copy_link

 

Sen tidigare har deras plusskidor röda belag som kontrast till Madshus nymodiga neongröna.

https://www.instagram.com/p/CNl8jFAAttt/?utm_source=ig_web_copy_link

Jag får höra ibland att jag är nördig men det är tur att det finns dom som är värre och har koll på japanska instagramkonton också...;)

 

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara lite dött på prylfronten. Ingen ny färg/design på skidor eller pjäxor vad jag kan se. Någon som upptäckt något nytt?

 

Tillverkarna laddade på en del inför VM i Obertsdorf så frågan är vad de har kvar i rockärmen för OS i Peking 2022?

 

Skinørd har inte lagt upp nåt nytt på länge - https://www.flickr.com/photos/skinord/

 

XC ski är en bra sajt med tester och sånt. Det jobbiga är att jag inte kan tyska... - https://www.xc-ski.de/

 

Daily Skier täcker in lite trevliga produktnyheter ibland - https://www.dailyskier.com/category/gear/

Link to comment
Share on other sites

Dra mig baklänges vad dyra rullskidor har blivit/är. 4000kr för en stomme och fyra hjul av plast.

Flertalet märken propsar på med premiummodeller

 

Elpex

Swix triac

Fischer speedmax nu på rull

 

Swenor toppar skamligan med sin ”skate carbon” för nätta 6400kr :)

Kollar prisjakt och IDT som duger gott åt Klæbo & co verkar komma med enhetspris 2499kr. Mina nästa skaterullisar Marwe 620 är ohemult dyra men alla säger att det ska vara värt det so why not?

Link to comment
Share on other sites

Tjaa du Why not? Kan ju vara så att alla inte har råd? Men hela skidbranschen vänder ju sig till vita ingenjörsmän i 40 års åldern. Jävligt tragiskt faktiskt att vår folksport har blivit en prylsnobbsport. Pjäxor för 8995kr liksom. Är väl bara cyklingen som är värre. Tur Skistart har REA
Link to comment
Share on other sites

Tjaa du Why not? Kan ju vara så att alla inte har råd? Men hela skidbranschen vänder ju sig till vita ingenjörsmän i 40 års åldern. Jävligt tragiskt faktiskt att vår folksport har blivit en prylsnobbsport. Pjäxor för 8995kr liksom. Är väl bara cyklingen som är värre. Tur Skistart har REA

Tjaa Eurojackpot har 223 miljoner i bonus till helgen! Det är 24778 par finfina pjäxor det. Vem har inte råd nu va?

Link to comment
Share on other sites

Har vært vanskelig å grave fram nyheter for neste år denne vinteren. Kanskje er det noe med tiden vi er i, men katalogene jeg bruker å finne har uteblitt hos diverse kilder (Leki, Kv+, Fischer Nordic, Madshus, Salomon osv. ). 

 

Det jeg er mest spent på (før) neste sesong er hvor gode Madshus sine staver viser seg å være, venter også på mer info, blant annet angående dråpeformen som ser ut til å være mer ekstrem sammenlignet med Triac 4.0 utifra tverrsnittet i dette bildet.

MadshusRedlinePole.jpg

Pølsa Pettersen har brukt stavene har jeg sett i sosiale medier. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har vært vanskelig å grave fram nyheter for neste år denne vinteren. Kanskje er det noe med tiden vi er i, men katalogene jeg bruker å finne har uteblitt hos diverse kilder (Leki, Kv+, Fischer Nordic, Madshus, Salomon osv. ). 

 

Det jeg er mest spent på (før) neste sesong er hvor gode Madshus sine staver viser seg å være, venter også på mer info, blant annet angående dråpeformen som ser ut til å være mer ekstrem sammenlignet med Triac 4.0 utifra tverrsnittet i dette bildet.

MadshusRedlinePole.jpg

Pølsa Pettersen har brukt stavene har jeg sett i sosiale medier. 

Kul, den påminner i stavrörets form mycket om Swix Force 10. Fantastiskt udda stav. Hela var om jag minns rätt ett helt stycke, med stavrör och handtag i ett. Priset var riktigt högt också.

Link to comment
Share on other sites

Nödlösningen är Christer på Frösön - han fixar ett par skejtrullskidor för tusenlappen  inkl bindning ! Sen finns det en Stockholmsbaserad butik med humana priser - glömt namnet.

Butiker med humana priser är ju alltid välkomna! Har du någon ungefärlig aning om namn, plats, utbud, så att jag kan försöka luska reda på den på egen hand? Kommer du på exakta namnet får du givetvis gärna också hojta till!

Link to comment
Share on other sites

Butiker med humana priser är ju alltid välkomna! Har du någon ungefärlig aning om namn, plats, utbud, så att jag kan försöka luska reda på den på egen hand? Kommer du på exakta namnet får du givetvis gärna också hojta till!

Christer Jacobsson-Bång, Frösön har egentillverkning hemma av skaterullskidor och kan därför pressa priserna. Han säljer via Blocket, Jämtland och det är seriös försäljning,  jag har ett par här i mitt förråd. Tillverkningen ligger nere under vinterhalvåret, men han sa att skulle starta upp igen i april månad 2021.

Link to comment
Share on other sites

Christer Jacobsson-Bång, Frösön har egentillverkning hemma av skaterullskidor och kan därför pressa priserna. Han säljer via Blocket, Jämtland och det är seriös försäljning,  jag har ett par här i mitt förråd. Tillverkningen ligger nere under vinterhalvåret, men han sa att skulle starta upp igen i april månad 2021.

Tack, bra att veta! Tänkte mer på Stockholmsbutiken, om du har några ledtrådar till hur jag skulle kunna hitta den.

Link to comment
Share on other sites

Inovik som säljs av Decalthons butik i Kungens Kurva.

 

Prisbilden skiljer sig väl ändå inte radikalt när man har slängt på bindningar jämfört med ex. skigos skaterullskidor?

 

Edit; Det gjorde det visst, glöm att jag sa nått

Edited by Marcus85
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...