Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Antal vasalopp


Volevodin

Recommended Posts

Det kan tyckas märkligt att man bara får räkna ett vasalopp på 90 km per år. Det är ju samma prestation oavsett om det sker flera gånger under vasaloppsveckan, ja egentligen ännu större prestation att orka fler 90 km under veckan. Man kan ställa sig frågan tex hur många av Lars-Eriks 72 lopp, som inte räknas ?

Vad är då orsaken ? Är man rädd att vasaloppet skall vattnas ur, om man får räkna alla lopp under veckan.

Man kanske kan tycka att inte ÖS i skejt skulle räknas, men som skidåkningen ser ut idag är det många skejtskär under ett klassiskt vasalopp i och med alla spårbyten.

 

Jag tycker det är läge att skicka en motion till Vasaloppsveteranernas årsmöte i höst  att någon form av utmärkelse för totalantalet 90 km-lopp borde instiftas.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan går det ju bara ett Vasalopp per år. De andra är ju ÖS.

 

Sen kan de väl isf göra om kriterierna för veteran till 50 år med genomfört vasalopp/ÖS och inte då 50 genomförda lopp, då det kan ta betydligt färre år än 50, om man fick räkna alla lopp.

Måns Möller åkte ÖS 10 gånger i vintras, fast man hade väl kunnat göra 50 om man haft tid. Vore kul att se hur fort man kan samma ihop 100 resor från Sälen till Mora under perioden januari till mars. Blir många långpass. Aukland gjorde ju sju vasor på raken för nån vecka sen.

 

Jag saknar fler långlopp som är längre ån vasan.. borde finnas underlag för några till.

Link to comment
Share on other sites

Å andra sidan går det ju bara ett Vasalopp per år. De andra är ju ÖS.

 

Sen kan de väl isf göra om kriterierna för veteran till 50 år med genomfört vasalopp/ÖS och inte då 50 genomförda lopp, då det kan ta betydligt färre år än 50, om man fick räkna alla lopp.

Jag menar inte att man skall göra om nuvarande regler om ett lopp per år, som antingen kan vara vasaloppet eller ÖS. (jag tror jag har 26 vasalopp och 5 ÖS varav 4 i skate och räknas som veteran) Det jag efterlyser är att det kunde vinnas en alternativ rankinglista för de 90 km som ingår i vasaloppsveckan dvs ÖS söndag o måndag och vasaloppet. Däremot är det tveksamt om Nattvasan även skall räknas nu när det går att skejta i ÖS måndag. Man kanske inte behövde ha medaljer men ett diplom för totalantalet vid sidan om den ordinarie lopputmärkelsen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan tyckas märkligt att man bara får räkna ett vasalopp på 90 km per år. Det är ju samma prestation oavsett om det sker flera gånger under vasaloppsveckan, ja egentligen ännu större prestation att orka fler 90 km under veckan. Man kan ställa sig frågan tex hur många av Lars-Eriks 72 lopp, som inte räknas ?

Vad är då orsaken ? Är man rädd att vasaloppet skall vattnas ur, om man får räkna alla lopp under veckan.

Man kanske kan tycka att inte ÖS i skejt skulle räknas, men som skidåkningen ser ut idag är det många skejtskär under ett klassiskt vasalopp i och med alla spårbyten.

 

Jag tycker det är läge att skicka en motion till Vasaloppsveteranernas årsmöte i höst  att någon form av utmärkelse för totalantalet 90 km-lopp borde instiftas.

Tack för omnämnande Volevodin. Och du har rätt i att enligt Birger Fäldt (10 000 kronors frågevinnaren på Vasaloppet) så finns det en som åkt fler lopp än mig även med detta sätt att räkna. Och GIVETVIS kan det finnas fler. Naturligtvis är det inte svårt för elit eller elitmotionärer i 4-5 timmars klassen att åka två dar i rad vilket man måste göra för att åka tre "Vasalopp" samma år. Om någon sådan klassåkare skulle ge sig på det skulle de lätt slå mitt rekord på 25 år. Men jag menar att för oss vanliga motionärer i 8-10 timmars klassen får man bita ihop lite för att åka två dar i rad, I varje fall har det varit så för mig utom första gången jag gjorde det på stålsicklade skidor utanglidvalla (då jag faktiskt åkte på 5.29 och 5.50).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...