Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidnostalgi


skogsvakt

Recommended Posts

Oj oj. Nån som minns Finlands landslagsdräkt från 1993? Oj oj jösses. Tänk vad fräckt åka runt med den på Lassalyckan 2021

 

Pluspoäng på den som kan berätta vilka fyra färger byxdelen hade!

Typ brun, orange och silver hade dom väl ett tag men det är ju bara 3 färger...

Link to comment
Share on other sites

Absolut! Och stor sponsor till landslaget var ju SEB eller hur

Om inte mitt minne sviker mig så var det väl Sparbanken med nåt rödgrön bakgrund? Och dräkten var väl den där vita Terinit med rutmönster där enstaka rutor var fyllda gula eller blå. Skidorienteringslandslaget som då fortfarande låg under skidförbundet hade samma dräkter fast där rutorna var fyllda med trianglar likt orienteringsskärmar. Väldigt sinnrikt.

 

EDIT: fel av mig. Jag var ett snäpp bakåt i tiden. Det var Sparbankens psykedeliska period med blå-gul-rött Rorschach-mönster.

https://iof3.idrottonline.se/globalassets/langdakning/bilder/historiska/vm-falun/web930228-mogren-0004-630-375.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj oj. Nån som minns Finlands landslagsdräkt från 1993? Oj oj jösses. Tänk vad fräckt åka runt med den på Lassalyckan 2021

 

Pluspoäng på den som kan berätta vilka fyra färger byxdelen hade!

När man ändå bildgooglar lite så kan jag bara gissa på tre färger; blått, vitt (surprise, surprise) och grönt.

 

Adderar lite kvällslektyr där jag måste säga att Café är oväntat träffsäkra genom de två senaste decennierna - https://www.cafe.se/fula-skiddrakter/

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis var det Sparbanken som sponsrade. Det var ett skämt jösses :):)

 

Nej Finlands byxor hade grönt , gult, blått och rött. Sjukt snyggt.

 

Eldars nya dräkt ser grym ut! Vill ha

Finlands kreation - bild?

 

Auklands har väl sällan lyckats nåt vidare med sina dräktdesigner. Mycket som gick i grönt på Xtra Personell-tiden.

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis var det Sparbanken som sponsrade. Det var ett skämt jösses :):)

 

Nej Finlands byxor hade grönt , gult, blått och rött. Sjukt snyggt.

 

Eldars nya dräkt ser grym ut! Vill ha

Hade inte Finland den färgsättningen 92 redan när Isomätse spurtade ner Mogren om en bronsplats i stafetten och ingen, allra minst Gunde fattade något. Eller så hade dom något liknande färgglatt redan 92.

 

Den silverfärgade på slutet av 90-talet var ju lite speciell också. Fanns en variant med en kjol utanpå som nämnda Isomätse åkte runt med på mediaträffen i början av säsongen. Tror varken någon herr eller dam använde den i tävling.

Link to comment
Share on other sites

Hade inte Finland den färgsättningen 92 redan när Isomätse spurtade ner Mogren om en bronsplats i stafetten och ingen, allra minst Gunde fattade något. Eller så hade dom något liknande färgglatt redan 92.

 

Den silverfärgade på slutet av 90-talet var ju lite speciell också. Fanns en variant med en kjol utanpå som nämnda Isomätse åkte runt med på mediaträffen i början av säsongen. Tror varken någon herr eller dam använde den i tävling.

Obs,det var nog 95-96 på den silverfärgade.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart älskar man Sveriges dräkter genom åren. I början var ju allt bara vitt bomull men sen hände grejer. Såklart den rutiga från 80 talet. Den vita med sparbankseken som Mogren vann vm guld 93 med. Även den Elofsson hade runt millennieskiftet när Vattenfall kom in är ju klassisk. Och wow....den kurbitsdräkten till hemma Vm i Falun 2015. Ursnygg! Ja jösses vilka karameller. Skulle vilja ha dom alla
Link to comment
Share on other sites

Kurbitsdräkten var ju nästan en färgvariant på Sparbankseken från 93. Fanns ju på rea hos Craft och andra återförsäljare så där försatte du din chans Skogis.

Om man ska gå över till snyggsidan så är det en dräkt som står ut bland alla andra; skidskyttelandslagets i Turin-OS.

https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Anna_Carin_Olofsson.jpg

 

Tror det var nåt att Adidas inte fick ha sitt varumärke, de tre linjerna så de gjorde en variant med en serie treor vilket blev riktigt lyckat.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att för en dräkt ska få ikonstatus måste något guld ha plockats i dräkten. Både Johan och Charlotte plocka ju guld i Falun.

 

Mja grejen med kurbits var ju att när den var ny var den inte lika snygg. Det är först nu den börjar växa fram som personlig favorit.

 

”Kul” att Norge nu kör med Craft som leverantör. Brädade både Swix och Daehlie alltså. Vad blir det härnäst? Norge byter nationaldag till 6e juni?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker nog att för en dräkt ska få ikonstatus måste något guld ha plockats i dräkten. Både Johan och Charlotte plocka ju guld i Falun.

 

Mja grejen med kurbits var ju att när den var ny var den inte lika snygg. Det är först nu den börjar växa fram som personlig favorit.

 

”Kul” att Norge nu kör med Craft som leverantör. Brädade både Swix och Daehlie alltså. Vad blir det härnäst? Norge byter nationaldag till 6e juni?

Det var ju en liten bomb i nyhetstorkan - https://www.mynewsdesk.com/se/craft/pressreleases/craft-blir-ny-huvudleverantoer-till-norges-laengdlandslag-3093590

 

Lite oväntat att våra grannar i Borås har lyckats slå in en kil i Swix och Dæhlies hemmaplan. Hoppas de håller humorn på anständig nivå och skickar en pall sekunda kurbitsdräkter som start på samarbetet :D

Link to comment
Share on other sites

Hade inte Finland den färgsättningen 92 redan när Isomätse spurtade ner Mogren om en bronsplats i stafetten och ingen, allra minst Gunde fattade något. Eller så hade dom något liknande färgglatt redan 92.

 

Hittade den, inklusive den förnedrande spurtvinsten - https://www.iltalehti.fi/talviurheilu/a/e1570d61-46a7-41e9-9646-2da1bec5cc4f

 

Här ser man lite bättre färgsättningen. De skulle kunna vara narrar allihopa vid det icke-existerande finska hovet:

 

13-3-9912787.jpg

 

Hyvä sisu!

 

Och så silverdräkten:

507326493_86d16e7adb_b.jpg

 

Sen hade Finland nån period när de slog ihop skidförbundet med seglingsförbundet för dräkten var full av signalflaggor - https://media.gettyimages.com/photos/feb-1999-jari-isometsa-of-finland-in-action-during-the-mens-cross-in-picture-id1525379?s=594x594

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller skidnostalgi kan man ju återvända till sin egen start på "skidkarriären". Jag är tillbaka till Eksjö och Högefälleloppet 1966. Start och mål var förlagt nedanför skidstugan på en nedlagd järnväg och det jag tänker på är den speciella känslan som man upplevde de första skidtävlingarna i sitt liv. Den är svår att beskriva, men finns lagrad långt ner i minnenas arkiv, Fö minns jag från ett Högefällelopp att seniorklassen vanns av en viss Tony Pölder, Norberg, då ett helt okänt namn i Småland.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller skidnostalgi kan man ju återvända till sin egen start på "skidkarriären". Jag är tillbaka till Eksjö och Högefälleloppet 1966. Start och mål var förlagt nedanför skidstugan på en nedlagd järnväg och det jag tänker på är den speciella känslan som man upplevde de första skidtävlingarna i sitt liv. Den är svår att beskriva, men finns lagrad långt ner i minnenas arkiv, Fö minns jag från ett Högefällelopp att seniorklassen vanns av en viss Tony Pölder, Norberg, då ett helt okänt namn i Småland.

Roligt att höra. Visste inte att Högfälleloppet, som körs än idag, fanns redan 1966. Man lyckades alltså landa en gubbe på månen innan man uppfann konstsnön!

Link to comment
Share on other sites

Skid VM Lathis 1989. Wow. Oakley glasögonen är så sjukt coola. Kolla in Mogren där. Den rutiga dräkten, Swix mössan och just nämnda brillor. Fy fan vad snyggt.

 

Kommer ni ihåg funktionärernas jackor? Fulsnygga men sååååå klassiska. Lathis är ju för övrigt ett riktigt skidmecka. Helig mark. Som Alpe d huez. Eller garagedörren i Södertälje.

 

Annars är Lathis synonymt för mig med publikens rop ”Iivo Iivo Iivo” Är Niskanen klungans kraftkarl nr 1? Jag gillar den snubben skarpt. För övrigt vald till Finlands populäraste idrottare

Link to comment
Share on other sites

Annars är Lathis synonymt för mig med publikens rop ”Iivo Iivo Iivo” Är Niskanen klungans kraftkarl nr 1? Jag gillar den snubben skarpt. För övrigt vald till Finlands populäraste idrottare

 Hur kan han inte vara det  :)

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/29/se-video-iivo-niskanen-skojar-till-i-intervju-talar-om-lauri-lepistos-civilstand

Link to comment
Share on other sites

Skid VM Lathis 1989. Wow. Oakley glasögonen är så sjukt coola. Kolla in Mogren där. Den rutiga dräkten, Swix mössan och just nämnda brillor. Fy fan vad snyggt.

 

Kommer ni ihåg funktionärernas jackor? Fulsnygga men sååååå klassiska. Lathis är ju för övrigt ett riktigt skidmecka. Helig mark. Som Alpe d huez. Eller garagedörren i Södertälje.

 

Annars är Lathis synonymt för mig med publikens rop ”Iivo Iivo Iivo” Är Niskanen klungans kraftkarl nr 1? Jag gillar den snubben skarpt. För övrigt vald till Finlands populäraste idrottare

Lahti har verkligen skapt minnen för oss svenska skidåkare. För min generation var det den enda gången (absurt!) när Per Elofsson fick visa på ett mästerskap att han var bäst i världen, men det var stort ändå. Mathias F gjorde sitt enda riktigt bra individuella mästerskapslopp. Högan som 5:a i sprinten vilket kändes som en stor framgång (ingen visste ju hur bra Sverige skulle bli på sprint). Carin Holmberg tog ett steg mot världseliten och sen blev det inga mer steg. Och så hände det ju några andra saker också...

 

Lahti VM 1989 är väl då Sverige hade bäst toppbredd på herrsidan? Även om Wassberg slutat. Gunde, Mogren, Majbäck, Otto, Håland. Vi hade ju till och med ett gäng unga herrar som skulle fylla på efter Gunde och Wassberg som Hinken, Bergström, Ponsiluma, Poromaa, Jonsson. Sen blev ju Dählie den nya Gunde istället.

 

Annars tycker jag att Iversen skapade ett starkt minne 2017 när han skulle köra IGENOM Niskanen, allra minst lär nog Ivo glömma det.

Link to comment
Share on other sites

Skid VM Lathis 1989. Wow. Oakley glasögonen är så sjukt coola. Kolla in Mogren där. Den rutiga dräkten, Swix mössan och just nämnda brillor. Fy fan vad snyggt.

 

Du glömmer en viktig detalj här. Salomon lanserade profilbindningen under detta mästerskap och Mogren mfl som använde Salomons pjäxor åkte med de nya häftiga gula skatepjäxorna med höga lila fotledsstöd. Att sen profilbindningen var en nära nog kopia av NNN och att Alpina haft fotledsstöd redan säsongen innan fast lägre, var det ingen som brydde sig om, Salomon var ju kingarnas kingkong just då på sko och bindningssidan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...