Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skidnostalgi

• Vänligen logga in för att kunna svara
47 svar till detta ämne

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg

Kanske slutade man säga skridsko när Bjarne Andersson inte längre var med som expert i SVT?

Eftersom jag sett ALLA videos vår hjälte GundeWassberg lagt upp på youtube, för övrigt stark rekommendation på kolla in hens kanal, kan jag säga att wow vilken expert Bjarne var. Även Eva Lena var väldigt kunnig. Tänk om hon kunde gjort comeback!
Topplista över SVTs experter

1. Bjarne
2. Eva Lena
3. Gunde på skid vm i Falun
4. Blomman
5. Elofsson

Vi får se hur det blir med viasats nya Anna Karin Strömstedt. Än är det väl inte klart vilka SVT låter kommentera Visma? Svahn lär vara sugen. Snacka om att hans buisness får en boost av att han flashar runt i riksteve

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Har för mig att wassberg åkte med Alfa skatepjäxa sista 2 säsongerna typ, finns ett par i Åsarna utställda där vid restaurangen. Salomons skate kom ju till VM 89 i alla fall. Tror Gunde hade Adidas skate 88 i alla fall, men tävlingsdräkten nerdragen över pjäxorna sådet är svårt att se.

Skateskidor kom rätt tidigt som flera redan skrivit.

Angående stavar så var det väl en trent under slutet av 80-talet att köra med längre i klassiskt, typ skatelängd.

Det var Salomons höga skateskor och profilbindning som kom till VM 89. Men vid VM -87 åkte man med Skateskor till Salomons gamla SNS-system (exvis Mogren och Billan). På VM-femmilen -87 ser det ut som Wassberg kör med klassiska skor (Jette) men jag har för mig att de kom med en högre skatesko till Kirunaspelen det året.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Det var Salomons höga skateskor och profilbindning som kom till VM 89. Men vid VM -87 åkte man med Skateskor till Salomons gamla SNS-system (exvis Mogren och Billan). På VM-femmilen -87 ser det ut som Wassberg kör med klassiska skor (Jette) men jag har för mig att de kom med en högre skatesko till Kirunaspelen det året.

Visst ja, blandade nog ihop Jette/Alfa.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 704 inlägg

Mmm, Salomons Sverige-gulblå basketpjuck. Hade ett par back-in-the-days. Helt riktigt att Jette var tidigt ut med ”mid-pjuck” också. Fischers tidiga skateskidor hade två styrspår och nån modell hade även förstärkt kanterna med en tunn metallkant under belaget.

Skateflugan drev även på trenden med minimala trugor, främst för att undvika att kliva på dem.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

skogsvakt

skogsvakt

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 417 inlägg
Ikväll njuter jag av SM staffetten från 1988 i Skellefteå på youtube. Tilltugg är chilichips och ölet Sarek.

Spoileralert!

Janne Ottosson vilken snubbe alltså. Och sen fyfasen vad ödmjuka och trevliga idrottsmän/kvinnor var förr om tiden. Billan, Mogren, Ottosson och Gunde. Underbara i intervjuer med media. Jag är väl en gammal trähatt men det tramset Linn höll på med under VM faller inte mig i smaken!

Trevlig chola på er!

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 704 inlägg
Bättre trähatt än foliemössa ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Gammal trähatt var ordet!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip