Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidnostalgi


skogsvakt

Recommended Posts

Trippeln 1989 Gunde-Mogren-Håland får mig att förstå hur norrmännen känner sig för jämnan.

Torgny ”pang-pang” Mogren på sista i stafetten där Norge blev utan medalj i spurten. ”Gärna ett svenskt guld men först ett rejält norskt nederlag” som nån sade...

Link to comment
Share on other sites

Du glömmer en viktig detalj här. Salomon lanserade profilbindningen under detta mästerskap och Mogren mfl som använde Salomons pjäxor åkte med de nya häftiga gula skatepjäxorna med höga lila fotledsstöd. Att sen profilbindningen var en nära nog kopia av NNN och att Alpina haft fotledsstöd redan säsongen innan fast lägre, var det ingen som brydde sig om, Salomon var ju kingarnas kingkong just då på sko och bindningssidan.

Är väl för väl att det 30 år senare kommer till en bransch-standard med NNN även om jag har en personlig preferens för Pilot-bindningen. Nästa trick är väl att standardisera fästplattorna likt den alpina sidan fast det blir nog klurigt när flera har unika switch/shift-lösningar. Ser med spänning fram emot Turnamics nästa drag.

Link to comment
Share on other sites

Supernöjd med klubbens sena 80-talare.

Reklam av Norrskenslax och tupperware.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Riktigt snygg. Klass.

 

Harri Kirvesniemi, ju tröttare han blev ju mer hängde huvudet på sne. En personligt favorit som plockat mina skateskidor!

Link to comment
Share on other sites

Skid VM Lathis 1989. Wow. Oakley glasögonen är så sjukt coola. Kolla in Mogren där. Den rutiga dräkten, Swix mössan och just nämnda brillor. Fy fan vad snyggt.

 

Vi är inte riktigt klara med kläduppsättningen anno 1989. Blir helt frågande till varför Terinit levererar de rutiga dräkterna samtidigt som Swix tillhandahåller de klassiska röda mössorna? Två år senare i Val di Fiemme är Sparbanken där och såväl dräkter som mössor kommer från Swix. Verkar som 90-talet blev brytpunkten.

Link to comment
Share on other sites

När började man åka på dedikerad skateutrustning? Och vad började man med? Längre stavar innan specifika skidor för skate? Och när slutade man säga ”skridsko?” Gamlingar, bilda oss! :)

Jag skulle säga fr o m säsongen1986-87 på den första frågan. Tror skateskidor kom före skatepjäxor (som då var lägre än vad dagens klassiska pjäxor är). Stavlängden ökades nog först. Gundes långa jättestav skrämde han ju konkurrenterna med redan 1985.

Själv köpte jag ett par Fischer RCS Skating WM av 86-87 års modell (men jag har sett "skateskidor" från Fischer med 85-86 års färger) och de var jättesköna att åka på men gled fruktansvärt dåligt, har aldrig haft ett par sämre skidor.

Link to comment
Share on other sites

När började man åka på dedikerad skateutrustning? Och vad började man med? Längre stavar innan specifika skidor för skate? Och när slutade man säga ”skridsko?” Gamlingar, bilda oss! :)

Jag skall undersöka saken, men först skatade (hette så då) på sin klassiska utrustning, skulle tro att man hade lite fäste "för säkerhets skull", återkommer.

Link to comment
Share on other sites

När började man åka på dedikerad skateutrustning? Och vad började man med? Längre stavar innan specifika skidor för skate? Och när slutade man säga ”skridsko?” Gamlingar, bilda oss! :)

Har för mig att wassberg åkte med Alfa skatepjäxa sista 2 säsongerna typ, finns ett par i Åsarna utställda där vid restaurangen. Salomons skate kom ju till VM 89 i alla fall. Tror Gunde hade Adidas skate 88 i alla fall, men tävlingsdräkten nerdragen över pjäxorna sådet är svårt att se.

 

Skateskidor kom rätt tidigt som flera redan skrivit.

 

Angående stavar så var det väl en trent under slutet av 80-talet att köra med längre i klassiskt, typ skatelängd.

Link to comment
Share on other sites

När började man åka på dedikerad skateutrustning? Och vad började man med? Längre stavar innan specifika skidor för skate? Och när slutade man säga ”skridsko?” Gamlingar, bilda oss! :)

Kanske slutade man säga skridsko när Bjarne Andersson inte längre var med som expert i SVT?

Link to comment
Share on other sites

Kanske slutade man säga skridsko när Bjarne Andersson inte längre var med som expert i SVT?

Eftersom jag sett ALLA videos vår hjälte GundeWassberg lagt upp på youtube, för övrigt stark rekommendation på kolla in hens kanal, kan jag säga att wow vilken expert Bjarne var. Även Eva Lena var väldigt kunnig. Tänk om hon kunde gjort comeback!

Topplista över SVTs experter

 

1. Bjarne

2. Eva Lena

3. Gunde på skid vm i Falun

4. Blomman

5. Elofsson

 

Vi får se hur det blir med viasats nya Anna Karin Strömstedt. Än är det väl inte klart vilka SVT låter kommentera Visma? Svahn lär vara sugen. Snacka om att hans buisness får en boost av att han flashar runt i riksteve

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att wassberg åkte med Alfa skatepjäxa sista 2 säsongerna typ, finns ett par i Åsarna utställda där vid restaurangen. Salomons skate kom ju till VM 89 i alla fall. Tror Gunde hade Adidas skate 88 i alla fall, men tävlingsdräkten nerdragen över pjäxorna sådet är svårt att se.

 

Skateskidor kom rätt tidigt som flera redan skrivit.

 

Angående stavar så var det väl en trent under slutet av 80-talet att köra med längre i klassiskt, typ skatelängd.

Det var Salomons höga skateskor och profilbindning som kom till VM 89. Men vid VM -87 åkte man med Skateskor till Salomons gamla SNS-system (exvis Mogren och Billan). På VM-femmilen -87 ser det ut som Wassberg kör med klassiska skor (Jette) men jag har för mig att de kom med en högre skatesko till Kirunaspelen det året.

Link to comment
Share on other sites

Det var Salomons höga skateskor och profilbindning som kom till VM 89. Men vid VM -87 åkte man med Skateskor till Salomons gamla SNS-system (exvis Mogren och Billan). På VM-femmilen -87 ser det ut som Wassberg kör med klassiska skor (Jette) men jag har för mig att de kom med en högre skatesko till Kirunaspelen det året.

Visst ja, blandade nog ihop Jette/Alfa.

Link to comment
Share on other sites

Det var Salomons höga skateskor och profilbindning som kom till VM 89. Men vid VM -87 åkte man med Skateskor till Salomons gamla SNS-system (exvis Mogren och Billan). På VM-femmilen -87 ser det ut som Wassberg kör med klassiska skor (Jette) men jag har för mig att de kom med en högre skatesko till Kirunaspelen det året.

Mmm, Salomons Sverige-gulblå basketpjuck. Hade ett par back-in-the-days. Helt riktigt att Jette var tidigt ut med ”mid-pjuck” också. Fischers tidiga skateskidor hade två styrspår och nån modell hade även förstärkt kanterna med en tunn metallkant under belaget.

 

Skateflugan drev även på trenden med minimala trugor, främst för att undvika att kliva på dem.

Link to comment
Share on other sites

Ikväll njuter jag av SM staffetten från 1988 i Skellefteå på youtube. Tilltugg är chilichips och ölet Sarek.

 

Spoileralert!

 

Janne Ottosson vilken snubbe alltså. Och sen fyfasen vad ödmjuka och trevliga idrottsmän/kvinnor var förr om tiden. Billan, Mogren, Ottosson och Gunde. Underbara i intervjuer med media. Jag är väl en gammal trähatt men det tramset Linn höll på med under VM faller inte mig i smaken!

 

Trevlig chola på er!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...