Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marknadsplats för startplatser


serach

Recommended Posts

Många av er känner säkert till startplatser.se. Personligen tycker jag att den har brister och utvecklingen verkar ha stannat av för sådär 10 år sedan. Helst hade jag sett att vasaloppet erbjudit en egen tjänst för att sälja vidare sin startplats för att förhindra bedrägeri. De hänvisar till och med till startplatser.se och jag får känslan att det är där det säljs flest startplatser.

 

Jag störde mig såpass på bristerna att jag utvecklade en egen marknadsplats. Den blev klar i år och jag märkte hur otaggad jag är på att ägna mig åt marknadsföring. Jag frågade vasaloppet om de kunde tänka sig att rekommendera även min sida men gensvaret var dåligt. Jag är inte så sugen på att dra vidare det här projektet så nu undrar jag helt enkelt om någon vill ta över den här hemsidan jag gjort? Annars kommer den troligen gå i graven.

 

Det blir kanske inte så mycket diskussion över det här men ni kan väl passa på att ventilera vad ni tycker om andrahandshandeln och dess plattformar för startplatser.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag tittade snabbt på din sida och skapade bl.a. en annons. Den känns som den är i ett tidigt stadium och har ganska grundläggande funktionalitet.

Jag såg inget på din sida som inte startplatser.se redan har (jag kan ha missat det)

 

Vilka fördelar ser du med din sida jämfört med startplatser.se ?

Dvs varför skulle man använda din sida istället, vilket mervärde ger den?

 

Det är en bra start men i dagsläget har den inget som jag hittat som skulle motivera till att lägga annons där istället för startplatser.se

 

Allt är förstås konstruktiv kritik :)

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag tittade snabbt på din sida och skapade bl.a. en annons. Den känns som den är i ett tidigt stadium och har ganska grundläggande funktionalitet.

Jag såg inget på din sida som inte startplatser.se redan har (jag kan ha missat det)

 

Vilka fördelar ser du med din sida jämfört med startplatser.se ?

Dvs varför skulle man använda din sida istället, vilket mervärde ger den?

 

Det är en bra start men i dagsläget har den inget som jag hittat som skulle motivera till att lägga annons där istället för startplatser.se

 

Allt är förstås konstruktiv kritik :)

Hej och tack för att du tog dig tid att testa! Bristerna jag talar om är dessa:

  • Sortering på pris och datum
  • Mobilanpassning
  • Separering/filtrering på köpes/säljes
  • Startplatsannonserna försvinner med adblocker(åtminstone med AdBlock)
  • omodernt och rörigt gränssnitt
  • tycks ej läggas kraft på nyutveckling

Det är inga jätteallvarliga grejer och den fyller sin funktion. Jag tycker bara det är tråkigt att den ser ut som den gör men ändå är det den som rekommenderas.

 

Som du säger så har jag grunden och om någon har idéer om ny funktionalitet så är det lätt att bygga vidare (om man kan php). Jag har medvetet valt att göra den simplistisk i sitt utseende och användande. Om man får med sig användarna så kommer annonserna därefter, men det är inte mitt fokus nu. Mitt fokus är bara att hitta någon som är villig att ta över projektet.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tror det är svårt att konkurrera med startplatser.se då användarna finns där. Lite monopolställning.

Tror det är lättare att kontakta dem som driver och ge dem dina idéer  info@startplatser.se

 

Ett snabbtips är att använda "sök" funktionen när man kollar på startplatser (t.ex. CTRL + f )  för att göra det lättare att skilja på köp/sälj mm

 

post-20495-0-61218800-1620715303_thumb.jpg

 

Sen är väl annonser sätter de tjänar pengar på. Så att blockera det leder på lång sikt att sidan dör..

post-20495-0-61218800-1620715303_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej,
Kul med intresse för min site och att den används!
Startplatser.se startades när Vasaloppet la ner sin köp/säljsida runt 2010, snodde ihop den här sida ganska snabbt för att det fanns ett behov. Sen började sidan även att användas av andra lopp och sporter och etablerades på ett sätt som från början inte var tanken men väldigt kul.

Helt rätt också att den behöver uppdateras, tanken var att den skulle fått ett rejält facelift under förra våren men pandemin kom ivägen vilket gjorde att behovet av tjänsten svalnade samtidigt som jag civilt fick fokusera på lite annat ett tag under pandemin början.
Nu är iaf tanken att det ska sjösättas en ny modern version till hösten förhoppningsvis i takt med att våra motionslopp börjar komma igång igen.

De viktigaste uppdateringarna kommer att vara :
-Givetvis en ny modern mobilanpassad layout med bättre filter och navigation 
-BankID signering av annonser för att motverka bedrägerier
-Mer intressant innehåll med nyheter och artiklar som är relevanta.

-Sen kommer det ges utrymme för olika aktörer med bra produkter och tjänster på ett för besökaren bättre sätt än idag. 

Har ju genom åren samlat på mig en del erfarenhet och en del önskemål, men tar gärna emot förslag på förbättrringar(vilekt ju idet här fallet är ganska lätt).

 

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Kul med intresse för min site och att den används!

Startplatser.se startades när Vasaloppet la ner sin köp/säljsida runt 2010, snodde ihop den här sida ganska snabbt för att det fanns ett behov. Sen började sidan även att användas av andra lopp och sporter och etablerades på ett sätt som från början inte var tanken men väldigt kul.

 

Helt rätt också att den behöver uppdateras, tanken var att den skulle fått ett rejält facelift under förra våren men pandemin kom ivägen vilket gjorde att behovet av tjänsten svalnade samtidigt som jag civilt fick fokusera på lite annat ett tag under pandemin början.

Nu är iaf tanken att det ska sjösättas en ny modern version till hösten förhoppningsvis i takt med att våra motionslopp börjar komma igång igen.

 

De viktigaste uppdateringarna kommer att vara :

-Givetvis en ny modern mobilanpassad layout med bättre filter och navigation 

-BankID signering av annonser för att motverka bedrägerier

-Mer intressant innehåll med nyheter och artiklar som är relevanta.

-Sen kommer det ges utrymme för olika aktörer med bra produkter och tjänster på ett för besökaren bättre sätt än idag. 

 

Har ju genom åren samlat på mig en del erfarenhet och en del önskemål, men tar gärna emot förslag på förbättrringar(vilekt ju idet här fallet är ganska lätt).

 

 

Kul att just du hittade hit! Även kul att uppdatering är på gång och i och med det har jag ännu mindre anledning till att fortsätta med mitt projekt. Du får gärna använda delar eller hela min lösning. Grunden har jag släppt som open source och sen har jag bara lagt ett vasastarts-skal på det. Vill du ha tillgång till vasastartsskalet så är det bara att höra av sig. https://github.com/Ejdamm/market-board

 

Förutom det jag tidigare nämnt så önskar jag någon rapporteringsfunktion för bedrägerier. Du nämnde bank-id och om man kan hindra eller varna om ett personnummer som har många rapporteringar mot sig så vore det fint.

Link to comment
Share on other sites

Kul att just du hittade hit! Även kul att uppdatering är på gång och i och med det har jag ännu mindre anledning till att fortsätta med mitt projekt. Du får gärna använda delar eller hela min lösning. Grunden har jag släppt som open source och sen har jag bara lagt ett vasastarts-skal på det. Vill du ha tillgång till vasastartsskalet så är det bara att höra av sig. https://github.com/Ejdamm/market-board

 

Förutom det jag tidigare nämnt så önskar jag någon rapporteringsfunktion för bedrägerier. Du nämnde bank-id och om man kan hindra eller varna om ett personnummer som har många rapporteringar mot sig så vore det fint.

Hej, tack ska kolla lite på github, har på börjat en lösning så vi får se. Jag kanske hör av mig för feedback, såg att du finns på LinkedIn...

Link to comment
Share on other sites

Va Kustlöparen, är det du som är startplatser.se! 

Den enda funktion jag saknar är att man borde logga in med bank-ID både för att skapa annons och svara. 

Annars har jag inget problem med att den är basic.

Jo en sak till: vore bra om annonser togs bort så fort startplatsen är såld.

Link to comment
Share on other sites

Va Kustlöparen, är det du som är startplatser.se! 

Den enda funktion jag saknar är att man borde logga in med bank-ID både för att skapa annons och svara. 

Annars har jag inget problem med att den är basic.

Jo en sak till: vore bra om annonser togs bort så fort startplatsen är såld.

Hej

Ja, det kommer lite förbättringar på detta också.

Link to comment
Share on other sites

En nackdel om det krävs bank-ID är att man stänger ute de som saknar detta, bank-ID på fil kräver windows 8 och nyare (har windows 7 och kan inte förnya bank-ID längre)

Drygt 8 miljoner svenskar har bankid, cirka 98% i åldern 18-67år har bankid. Skaffa mobilt bankid istället för bankid på datorn, nästan ingen som använder det längre.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte var du får siffran 8 miljoner ifrån. Men för att inte utestänga någon så borde det även gå att lägga in annonser UTAN bankid men att det då tydligt framgår. Är en stor del som är utestängda från "modern" teknik främst äldre och då vi skidåkares medelålder bara ökar.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte var du får siffran 8 miljoner ifrån. Men för att inte utestänga någon så borde det även gå att lägga in annonser UTAN bankid men att det då tydligt framgår. Är en stor del som är utestängda från "modern" teknik främst äldre och då vi skidåkares medelålder bara ökar.. ;)

Ifrån bankid, jo absolut kan det va en tanke att ha även overifierade annonser och marekra det men där kommer bedragarna också finnas.

 

Har klurat på flera olika lösningar för att verifiera säljare och man kan göra några olika sätt men landat i att bank-id är det mest spridda och förmodligen idag bästa valet.  Kan bli en kombination av olika lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att bankerna kan blocka en kontohavare, som tar ut för mycket pengar från sitt konto, men hur kan moderatorn för startplatser.se blockera en säljare. Plockas den oseriöse säljarens annons bort och blir han sen blockerad att logga in på startplatser.se med sitt bank-ID ?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att bankerna kan blocka en kontohavare, som tar ut för mycket pengar från sitt konto, men hur kan moderatorn för startplatser.se blockera en säljare. Plockas den oseriöse säljarens annons bort och blir han sen blockerad att logga in på startplatser.se med sitt bank-ID ?

I dagsläget görs ingenting. Men det är ganska lätt att spärra folk fån att lägga in annonser om man måste bevisa identitet med t.ex bank-id

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...