Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Jubileumsvasan


artur

Recommended Posts

Henrik Lenngren, han som skriver Vasaloppsboken som snart kommer ut, har blivit utvald att åka detta unika lopp. Men han behöver hjälp med utrustning. Han skrev så till mig: "Jag har blivit antagen att åka Jubileumsvasan och är nu på jakt efter skidor, stavar och kläder. Utrustningen ska vara som 1922 eller tidigare med långa smala träskidor och läderremmar samt ’näbbkängor’.

Känner du möjligtvis någon i dina trakter som skulle kunna tänka sig att sälja eller låna ut utrustning?" Tyvärr känner jag ingen som kan hjälpa så jag vädjar: HJÄLP MIG OCH HENRIK MED TIPS.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Jag vill lyfta Lars-Eriks vädjan igen sedan ett diffust klarläggande (just det) av utrustning kommit till oss deltagare.

 

-endast helvedsskidor är tillåtet, dvs skidor ur ett trästycke. Stavlimmade såsom Tegsnäs godkänna ej. Så endast museala skidor duger.

-inga syntetbelag, bara tjärat trä i botten.

-bambustavar.

-avseende skidbindningar meddelar Vasaloppets projektledare att bara lädertårem och -hälrem gäller. Rottefella är alltför nytt (ca 1928) men olika tåjärn som fäste för remmar och lite stabilitet fanns redan 1921 vilket gör att det knorras lite i startlistan.

 

Bristen på dugliga skidor från forntiden är reell. Har ni på loftet i farfars lada ett par skidor så kan de komma till användning i vinter. Skriv något här eller PM:a så kan vi pussla ihop säljare och köpare eller låntagare...

 

Själv har jag turen att vara vän med en dalkulla i Stenis som i byn hittade fyra olika par skidor att välja mellan.

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Blir ju lite tragikomiskt när det nu klagas på prylhysterin, regler med stavlängd mm. och att det var bättre förr.

Är ju lite väl stelbent att det ska vara så hårda regler på materialet. Gäller det samma på kläder? Inte ett plagg tillverkat efter 1920-t?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill lyfta Lars-Eriks vädjan igen sedan ett diffust klarläggande (just det) av utrustning kommit till oss deltagare.

 

-endast helvedsskidor är tillåtet, dvs skidor ur ett trästycke. Stavlimmade såsom Tegsnäs godkänna ej. Så endast museala skidor duger.

-inga syntetbelag, bara tjärat trä i botten.

-bambustavar.

-avseende skidbindningar meddelar Vasaloppets projektledare att bara lädertårem och -hälrem gäller. Rottefella är alltför nytt (ca 1928) men olika tåjärn som fäste för remmar och lite stabilitet fanns redan 1921 vilket gör att det knorras lite i startlistan.

 

Bristen på dugliga skidor från forntiden är reell. Har ni på loftet i farfars lada ett par skidor så kan de komma till användning i vinter. Skriv något här eller PM:a så kan vi pussla ihop säljare och köpare eller låntagare...

 

Själv har jag turen att vara vän med en dalkulla i Stenis som i byn hittade fyra olika par skidor att välja mellan.

Tack på förhand!

Duger Vita Blixten och militärbindningar ?

Link to comment
Share on other sites

Blir ju lite tragikomiskt när det nu klagas på prylhysterin, regler med stavlängd mm. och att det var bättre förr.

Är ju lite väl stelbent att det ska vara så hårda regler på materialet. Gäller det samma på kläder? Inte ett plagg tillverkat efter 1920-t?? :unsure:

Plaggen får vara nyare men modellen skall ha funnits 1921...

 

Och jag var lite för snabb med att skriva bambustavar. Stavar i solitt trä är också okej liksom träskivetrugor.

 

Men du har uppfattat min känsla helt riktigt. Det låter som ett äventyr men vägen dit är besvärlig.

Link to comment
Share on other sites

Plaggen får vara nyare men modellen skall ha funnits 1921...

 

Och jag var lite för snabb med att skriva bambustavar. Stavar i solitt trä är också okej liksom träskivetrugor.

 

Men du har uppfattat min känsla helt riktigt. Det låter som ett äventyr men vägen dit är besvärlig.

Har Vasaloppet kollat upp så att det verkligen finns så mkt av denna typ av utrustning?

Det lät ju som ett roligt äventyr när det kom, men nu är jag glad att jag inte ens ansökte... Det verkar ju inte bli direkt billigt, ordinarie VL ser ju nu mer ut som ett lågbudgetalternativ ;-) 

Link to comment
Share on other sites

Har Vasaloppet kollat upp så att det verkligen finns så mkt av denna typ av utrustning?

Det lät ju som ett roligt äventyr när det kom, men nu är jag glad att jag inte ens ansökte... Det verkar ju inte bli direkt billigt, ordinarie VL ser ju nu mer ut som ett lågbudgetalternativ ;-) 

Snart kommer larmrapporter från Skidmuseet i Umeå om hur desperata jubileumsvasaåkare försöker sno museiskidorna och sen blir det stora diskussioner när det uppdagas att en av jubileumsvasaåkarna i god tro köpt Kalvträskskidan på darknet...;)

Link to comment
Share on other sites

Snart kommer larmrapporter från Skidmuseet i Umeå om hur desperata jubileumsvasaåkare försöker sno museiskidorna och sen blir det stora diskussioner när det uppdagas att en av jubileumsvasaåkarna i god tro köpt Kalvträskskidan på darknet...;)

För att undvika detta har Vasaloppet idag backat något i kraven, samt visat förståelse för att många som erhållit startplats faktiskt nördat ner sig djupare i skidhistorien än Tävlingsledningen självt.

 

Tegsnäs kommer erbjuda en begränsad serie skidor på 2700mm med 50mm bredd som accepteras av tävlingsledningen. Kanhända köper Vasaloppet några par att ha som brytskidor...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Exakt! Det är den öppna gruppen.

Gruppen "Jubileumsvasan" är den slutna gruppen för deltagare där vi bollar problem med varandra utöver att hylla varandras lösningar, idéer och slöjdkonst.

2022 är ansiktet utåt (efter önskemål från Vasaloppet). Följ/gå med gärna!

Jag har just gått med i gruppen (med 124 medlemmar just nu). Och Ola på Österlen, vi verkar ju ha en del gemensamt så det vore kul om du kontaktade mig på facebook också så jag kan följa in framfart bland annat på JubileumsVasan

Link to comment
Share on other sites

Jag har just gått med i gruppen (med 124 medlemmar just nu). Och Ola på Österlen, vi verkar ju ha en del gemensamt så det vore kul om du kontaktade mig på facebook också så jag kan följa in framfart bland annat på JubileumsVasan

Kommer även den gruppen också att stänga efter 139 medlemmar...?;)

Link to comment
Share on other sites

Kommer även den gruppen också att stänga efter 139 medlemmar...? ;)

Artur: Det tror jag inte men vet givetvis inte säkert.

Till Ola på Österlen: Jättekul att du tog kontakt med mig även privat. Och fantastiskt att vi hade en så nära gemensam berömd bekant. Världen är ganka liten ibland :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Så kul att vi har skidforumister som ska åka, båda långa och korta. Ser fram emot att höra allt om detta äventyr!

Vilka är det nu som är uttagna (till långa och/eller korta)?

Nu uppstod ett missförstånd.

Det finns bara en retrovasa: Jubileumsvasan, nio mil, 11 februari 2022.

 

Däremot finns det två Facebookgrupper kopplade till händelsen, dels "Jubileumsvasan" som är för tävlande och där två-tre individer från Vasaloppet också har insyn (på nåder), dels "Jubileumsvasan 2022" som är en öppen grupp där alla som vill skall kunna ta del av våra förberedelser och bara utvalda delar av vår vånda över material och krav.

 

Såvitt jag vet är det bara jag och Henrik Lenngren som aktiva (Henrik inte så mycket sedan han fyllt sin bok med profiler) på forumet som är antagna. Det är möjligt att några av Vasaloppets partners har mer passiva konton här (både Vasaloppsbutiker och V-coacher har fått startplatser) men oavsett får eventuella smygare ge sig tillkänna själva.

Link to comment
Share on other sites

Nu uppstod ett missförstånd.

Det finns bara en retrovasa: Jubileumsvasan, nio mil, 11 februari 2022.

Aha, jag tänkte på det som MrT skrev en bit upp i tråden: "Fick en startplats i en lightversion av jubileumsvasan som tröstpris. Loppet går mellan Eldris och Mora, dagen innan Vasaloppet."

 

(Eller vänta, var det ett skämt?)

Link to comment
Share on other sites

Aha, jag tänkte på det som MrT skrev en bit upp i tråden: "Fick en startplats i en lightversion av jubileumsvasan som tröstpris. Loppet går mellan Eldris och Mora, dagen innan Vasaloppet."

 

(Eller vänta, var det ett skämt?)

Om det var ett skämt så var det i så fall från Vasaloppet.

 

Vasaloppet skrev följande i mailet angående Jubileumsvasan:

Som tack för ditt intresse och ambition vill vi istället för deltagande i Jubileumsvasan erbjuda dig en gratis startplats i Vasaloppet 10, Eldris – Mora, lördagen den 5 mars. Då kommer vi att genomföra ett ”vintagelopp” där alla deltagare uppmanas att klä sig i och använda skidutrustning från valfritt årtionden som ska spegla Vasaloppets 100-åriga historia. Vasaloppet kommer under hösten skicka en anmälningskod till dig för Vasaloppet 10 som du kan använda.

 

Vet inte ifall alla som nekades fick detta eller bara jag?

 

Den 19 februari 2021 skrev jag följande mail till Vasaloppet:

Har ett par gamla träskidor och funderar på att använda dessa tillsammans med gammaldags tidstypisk klädsel nästa år på halvvasan.
Kunde det inte vara kul med ett jubileumslopp nästa år?
 
Tack för tipset svarade Vasaloppet......-det var kanske därför de gav mig en gratis startplats i "Vasaloppet 10"?
Som belöning för att jag hittade på Jubileumsvasan åt dem!
Link to comment
Share on other sites

Kommer startgrupperna i Vintageloppet vara per decennium? Dvs 1920-talet först och 2020-talet sist?

 

Det fanns ingen information om detta i mailat jag fick, -du får maila Vasaloppet och höra med dem.

 

Synd att inte Vintagevasan var lite längre. Jag kommer inte åka ända till Dalarna bara för att åka 10 km.

 

Är anmäld till Halvvasan och ska åka dit med en kompis. Vill inte att han ska behöva vänta för länge på mig innan vi åker hem, i annat fall kunde jag klätt upp mig till en bonnläpp och åkt med brädlapparna den dan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...