Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Jubileumsvasan

• Vänligen logga in för att kunna svara
34 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 715 inlägg

Hade varit kul med Gunde Svan med EN jättelång stav. :)

Är Gustav Vasa anmäld? Han äger väl bara en stav. Han hette ju egentligen Eriksson så det är väl rimligt att loppet byter namn till Erikssonloppet. Så finns det goda chanser till bra spons från ett stort svenskt företag..

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 547 inlägg

Är Gustav Vasa anmäld? Han äger väl bara en stav. Han hette ju egentligen Eriksson så det är väl rimligt att loppet byter namn till Erikssonloppet. Så finns det goda chanser till bra spons från ett stort svenskt företag..

Gamle kung (uppkomlingen) Gustav gick på sin tid under namnet Gösta också (va inte så noga på den tiden) så kolla om någon Gösta Eriksson är anmäld! Vasagrejen hittade nån på på typ 1700-talet så Gösta/Gustav kanske inte ens förstår att det är hans lopp!? Hoppas bara att ingen dansk/östdansk(skåning) är anmäld bara, då kan det bli dålig stämning. Dom avrättade ju ändå han pappa på ett torg i Stockholm!

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 547 inlägg

Äntligen ett lopp för riktiga män!

Här blir det inget nanoglid, kolfiber eller balettrikåer….vadmalsbyxor, trätjära och rundstavar köpta på närmsta bygghandel ska det vara!

Kommer absolut anmäla mig, blir ett roligt projekt om jag får en startplats.

Fast om du plockar kläderna som gamle Gustav hade som kung kan det nog bli lite queer!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

Äntligen ett lopp för riktiga män!

Här blir det inget nanoglid, kolfiber eller balettrikåer….vadmalsbyxor, trätjära och rundstavar köpta på närmsta bygghandel ska det vara!

Kommer absolut anmäla mig, blir ett roligt projekt om jag får en startplats.B ?

Blev du uttagen ?

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 581 inlägg
Blev inte uttagen, kanske lika bra.....vet inte ifall den gamla gubben hade klarat 9 mil på träskidor.
Fick en startplats i en lightversion av jubileumsvasan som tröstpris. Loppet går mellan Eldris och Mora, dagen innan Vasaloppet.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 203 inlägg

Henrik Lenngren, han som skriver Vasaloppsboken som snart kommer ut, har blivit utvald att åka detta unika lopp. Men han behöver hjälp med utrustning. Han skrev så till mig: "Jag har blivit antagen att åka Jubileumsvasan och är nu på jakt efter skidor, stavar och kläder. Utrustningen ska vara som 1922 eller tidigare med långa smala träskidor och läderremmar samt ’näbbkängor’.

Känner du möjligtvis någon i dina trakter som skulle kunna tänka sig att sälja eller låna ut utrustning?" Tyvärr känner jag ingen som kan hjälpa så jag vädjar: HJÄLP MIG OCH HENRIK MED TIPS.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 181 inlägg
På loppisar i byar kring Mora dyker godkända skidor upp då och då! (Fick en vän att köpa ett par reservskidor ifall Tegsnäs inte blir godkända, vilket det surras om just nu).
Stavar likaså (men allt torrt läder i bindningar och stavremmar, ev även handtag, bör ju bytas ut).

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 181 inlägg
Jag vill lyfta Lars-Eriks vädjan igen sedan ett diffust klarläggande (just det) av utrustning kommit till oss deltagare.

-endast helvedsskidor är tillåtet, dvs skidor ur ett trästycke. Stavlimmade såsom Tegsnäs godkänna ej. Så endast museala skidor duger.
-inga syntetbelag, bara tjärat trä i botten.
-bambustavar.
-avseende skidbindningar meddelar Vasaloppets projektledare att bara lädertårem och -hälrem gäller. Rottefella är alltför nytt (ca 1928) men olika tåjärn som fäste för remmar och lite stabilitet fanns redan 1921 vilket gör att det knorras lite i startlistan.

Bristen på dugliga skidor från forntiden är reell. Har ni på loftet i farfars lada ett par skidor så kan de komma till användning i vinter. Skriv något här eller PM:a så kan vi pussla ihop säljare och köpare eller låntagare...

Själv har jag turen att vara vän med en dalkulla i Stenis som i byn hittade fyra olika par skidor att välja mellan.
Tack på förhand!

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 608 inlägg

Blir ju lite tragikomiskt när det nu klagas på prylhysterin, regler med stavlängd mm. och att det var bättre förr.

Är ju lite väl stelbent att det ska vara så hårda regler på materialet. Gäller det samma på kläder? Inte ett plagg tillverkat efter 1920-t?? :unsure:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

Jag vill lyfta Lars-Eriks vädjan igen sedan ett diffust klarläggande (just det) av utrustning kommit till oss deltagare.

-endast helvedsskidor är tillåtet, dvs skidor ur ett trästycke. Stavlimmade såsom Tegsnäs godkänna ej. Så endast museala skidor duger.
-inga syntetbelag, bara tjärat trä i botten.
-bambustavar.
-avseende skidbindningar meddelar Vasaloppets projektledare att bara lädertårem och -hälrem gäller. Rottefella är alltför nytt (ca 1928) men olika tåjärn som fäste för remmar och lite stabilitet fanns redan 1921 vilket gör att det knorras lite i startlistan.

Bristen på dugliga skidor från forntiden är reell. Har ni på loftet i farfars lada ett par skidor så kan de komma till användning i vinter. Skriv något här eller PM:a så kan vi pussla ihop säljare och köpare eller låntagare...

Själv har jag turen att vara vän med en dalkulla i Stenis som i byn hittade fyra olika par skidor att välja mellan.
Tack på förhand!

Duger Vita Blixten och militärbindningar ?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 181 inlägg
Vita Blixten duger inte då det är en stavlimmad skida och sådana uppfanns på trettiotalet. Så ja, de är av trä, ja, de är gamla men inte tillräckligt gamla.
Kabelbindningar är heeelt förbjudet. Också fem-tio år för nytt (Kandahar-bindningen).

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 181 inlägg

Blir ju lite tragikomiskt när det nu klagas på prylhysterin, regler med stavlängd mm. och att det var bättre förr.
Är ju lite väl stelbent att det ska vara så hårda regler på materialet. Gäller det samma på kläder? Inte ett plagg tillverkat efter 1920-t?? :unsure:

Plaggen får vara nyare men modellen skall ha funnits 1921...

Och jag var lite för snabb med att skriva bambustavar. Stavar i solitt trä är också okej liksom träskivetrugor.

Men du har uppfattat min känsla helt riktigt. Det låter som ett äventyr men vägen dit är besvärlig.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 608 inlägg

Plaggen får vara nyare men modellen skall ha funnits 1921...

Och jag var lite för snabb med att skriva bambustavar. Stavar i solitt trä är också okej liksom träskivetrugor.

Men du har uppfattat min känsla helt riktigt. Det låter som ett äventyr men vägen dit är besvärlig.

Har Vasaloppet kollat upp så att det verkligen finns så mkt av denna typ av utrustning?

Det lät ju som ett roligt äventyr när det kom, men nu är jag glad att jag inte ens ansökte... Det verkar ju inte bli direkt billigt, ordinarie VL ser ju nu mer ut som ett lågbudgetalternativ ;-) 

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 413 inlägg

Har Vasaloppet kollat upp så att det verkligen finns så mkt av denna typ av utrustning?

Det lät ju som ett roligt äventyr när det kom, men nu är jag glad att jag inte ens ansökte... Det verkar ju inte bli direkt billigt, ordinarie VL ser ju nu mer ut som ett lågbudgetalternativ ;-) 

Snart kommer larmrapporter från Skidmuseet i Umeå om hur desperata jubileumsvasaåkare försöker sno museiskidorna och sen blir det stora diskussioner när det uppdagas att en av jubileumsvasaåkarna i god tro köpt Kalvträskskidan på darknet...;)

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 181 inlägg

Snart kommer larmrapporter från Skidmuseet i Umeå om hur desperata jubileumsvasaåkare försöker sno museiskidorna och sen blir det stora diskussioner när det uppdagas att en av jubileumsvasaåkarna i god tro köpt Kalvträskskidan på darknet...;)

För att undvika detta har Vasaloppet idag backat något i kraven, samt visat förståelse för att många som erhållit startplats faktiskt nördat ner sig djupare i skidhistorien än Tävlingsledningen självt.

Tegsnäs kommer erbjuda en begränsad serie skidor på 2700mm med 50mm bredd som accepteras av tävlingsledningen. Kanhända köper Vasaloppet några par att ha som brytskidor...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar