Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Jubileumsvasan

• Vänligen logga in för att kunna svara
56 svar till detta ämne

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 239 inlägg

Så kul att vi har skidforumister som ska åka, båda långa och korta. Ser fram emot att höra allt om detta äventyr!
Vilka är det nu som är uttagna (till långa och/eller korta)?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 222 inlägg

Så kul att vi har skidforumister som ska åka, båda långa och korta. Ser fram emot att höra allt om detta äventyr!
Vilka är det nu som är uttagna (till långa och/eller korta)?

Nu uppstod ett missförstånd.
Det finns bara en retrovasa: Jubileumsvasan, nio mil, 11 februari 2022.

Däremot finns det två Facebookgrupper kopplade till händelsen, dels "Jubileumsvasan" som är för tävlande och där två-tre individer från Vasaloppet också har insyn (på nåder), dels "Jubileumsvasan 2022" som är en öppen grupp där alla som vill skall kunna ta del av våra förberedelser och bara utvalda delar av vår vånda över material och krav.

Såvitt jag vet är det bara jag och Henrik Lenngren som aktiva (Henrik inte så mycket sedan han fyllt sin bok med profiler) på forumet som är antagna. Det är möjligt att några av Vasaloppets partners har mer passiva konton här (både Vasaloppsbutiker och V-coacher har fått startplatser) men oavsett får eventuella smygare ge sig tillkänna själva.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 239 inlägg

Nu uppstod ett missförstånd.
Det finns bara en retrovasa: Jubileumsvasan, nio mil, 11 februari 2022.

Aha, jag tänkte på det som MrT skrev en bit upp i tråden: "Fick en startplats i en lightversion av jubileumsvasan som tröstpris. Loppet går mellan Eldris och Mora, dagen innan Vasaloppet."

(Eller vänta, var det ett skämt?)

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 590 inlägg

Aha, jag tänkte på det som MrT skrev en bit upp i tråden: "Fick en startplats i en lightversion av jubileumsvasan som tröstpris. Loppet går mellan Eldris och Mora, dagen innan Vasaloppet."

(Eller vänta, var det ett skämt?)

Om det var ett skämt så var det i så fall från Vasaloppet.

Vasaloppet skrev följande i mailet angående Jubileumsvasan:

Som tack för ditt intresse och ambition vill vi istället för deltagande i Jubileumsvasan erbjuda dig en gratis startplats i Vasaloppet 10, Eldris – Mora, lördagen den 5 mars. Då kommer vi att genomföra ett ”vintagelopp” där alla deltagare uppmanas att klä sig i och använda skidutrustning från valfritt årtionden som ska spegla Vasaloppets 100-åriga historia. Vasaloppet kommer under hösten skicka en anmälningskod till dig för Vasaloppet 10 som du kan använda.

Vet inte ifall alla som nekades fick detta eller bara jag?

Den 19 februari 2021 skrev jag följande mail till Vasaloppet:

Har ett par gamla träskidor och funderar på att använda dessa tillsammans med gammaldags tidstypisk klädsel nästa år på halvvasan.
Kunde det inte vara kul med ett jubileumslopp nästa år?

Tack för tipset svarade Vasaloppet......-det var kanske därför de gav mig en gratis startplats i "Vasaloppet 10"?
Som belöning för att jag hittade på Jubileumsvasan åt dem!

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 239 inlägg

Vintagevasan  :D Med plats för alla möjliga decennier, kul! Det här är väl en nyhet - har inte sett det nån annan stans. Inte heller på Vasaloppets hemsida.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 222 inlägg
Tack @MrT för klargörandet. Ditt inlägg hade fallit ur mitt analoga minne.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 616 inlägg
Kommer startgrupperna i Vintageloppet vara per decennium? Dvs 1920-talet först och 2020-talet sist?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 590 inlägg

Kommer startgrupperna i Vintageloppet vara per decennium? Dvs 1920-talet först och 2020-talet sist?

Det fanns ingen information om detta i mailat jag fick, -du får maila Vasaloppet och höra med dem.

Synd att inte Vintagevasan var lite längre. Jag kommer inte åka ända till Dalarna bara för att åka 10 km.

Är anmäld till Halvvasan och ska åka dit med en kompis. Vill inte att han ska behöva vänta för länge på mig innan vi åker hem, i annat fall kunde jag klätt upp mig till en bonnläpp och åkt med brädlapparna den dan.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 877 inlägg

Dom borde arrangera ett 90k retro-lopp med obligatorisk 80-talsutstyrsel och enbensskejt.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 222 inlägg
Nu har det börjat komma reklam för 10km-loppet.
"Vasaloppet 10" på skidor genom alla tider...
Fri start 10-12:30 lördag 5 mars

Och det ÄR i fri stil, enbensskejt är tillåtet!

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 222 inlägg
Nu är startlistan klar.

https://www.vasalopp...jubileumsvasan/

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 239 inlägg

Nu är startlistan klar.

Kul att läsa alla presentationerna! Fina att två barnbarn till Ernst Alm har startnummer 1 och 114 (som Ernst hade).

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 250 inlägg

Nu är startlistan klar.

https://www.vasalopp...jubileumsvasan/

Tack Ola. Mycket intressant startlista. Och givetvis blir det speciellt intressant att följa din framfart. Och Jättekul att det visar sig att en nära vän till mig (också han Matteprofessor) med samma efternamn som ditt faktiskt är din nära släktning. Världen är bra liten ibland. Jag noterar att jag skulle ha varit aldst i fältet. Men ärligt talat tror jag inte jag skulle klara det i min ålder och nuvarande fysiska status trots att jag ju är lite välkänd för att inte ge upp så lätt (hittills har jag aldrig behövt bryta något lopp varken på skidor, löpning och orientering men denna gång gissar jag att "lodet varit för lätt" och då stannar faktiskt klockan). Med denna utrustning och kanske ganska ospårat är det en superprestation för oss motionärer att genomföra detta. För de elitåkare som är med är en annan sak, men ändå intressant. För egen del kommer jag att hålla ett extra öga på följande nummer: 1, 18,34,39,41,47,50,51.56.62.66,80, 95, 114, 125, 126, 127.

Keysor

Keysor

Medlem

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg

Kul att läsa alla presentationerna! Fina att två barnbarn till Ernst Alm har startnummer 1 och 114 (som Ernst hade).

Vilket år hade Ernst startnummer 1?

Inte 1923 iaf då han hade 10.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 222 inlägg
Ättlingarna har fått startnummer efter dels Ernst Alms startnummer 1922, dels hans placering samma år.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 222 inlägg
https://www.vasalopp...for-deltagarna/

Det börjar närma sig.
Hälsningar #127

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 250 inlägg

https://www.vasalopp...for-deltagarna/

Det börjar närma sig.
Hälsningar #127

Lycka till ola. Verkligen kul att jag fått bli vän med dig och flera andra som skall vara med. Och superkul att jag får följa era förberedelser på annan tråd. Jag är verkligen superimponerad och samtidigt lite avundsjuk. Jag hade verkligen velat vara med er på riktigt men tyvärr räcker inte min nuvarande kapacitet till att klara ett sädant kraftprov.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar