Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ny inom rullskidor


Johan Eek

Recommended Posts

Hej! Vill ta upp skidåkning igen och här i Stockholm är det väldigt få söndagar så jag funderar på rullskidor under större delen av året och behöver därför hjälp.

 

Jag tänker att jag kör en del på asfalt men även på grusgångar i Tyresta och Nackareservatet. Väger 90-95kg och är 190cm lång,vet inte vad man behöver för info till rullskidor. :-)

 

Skickat från min PH-1 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej! Vill ta upp skidåkning igen och här i Stockholm är det väldigt få söndagar så jag funderar på rullskidor under större delen av året och behöver därför hjälp.

 

Jag tänker att jag kör en del på asfalt men även på grusgångar i Tyresta och Nackareservatet. Väger 90-95kg och är 190cm lång,vet inte vad man behöver för info till rullskidor. :-)

 

Skickat från min PH-1 via Tapatalk

Kan trösta dig om att här i Västergötland har vi lika många söndagar. En gång i veckan. Men håller med. Vi borde haft fler.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska köra på grusgångar tänker jag att du behöver ett par med luftfyllda hjul typ Skike. På bra asfalt funkar de billigare aluminium rullisarna alldeles utmärkt. Sämre asfalt= kompositstomme. I ditt fall verkar du behöva två par för att täcka de olika underlagen.
Link to comment
Share on other sites

Om du ska köra på grusgångar tänker jag att du behöver ett par med luftfyllda hjul typ Skike. På bra asfalt funkar de billigare aluminium rullisarna alldeles utmärkt. Sämre asfalt= kompositstomme. I ditt fall verkar du behöva två par för att täcka de olika underlagen.

Här tänker jag att man får fundera på vad man vill uppnå med träningen. Är det topp 1000 eller 500 på Vasaloppet så lär det inte vara "en enda" som gör annat än tuggar asfalt. Känslan är att det är ett äldre klientel, och eller andra ambitioner, som kommer på idén att ge sig ut i elljusspåren med rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska köra på grusgångar tänker jag att du behöver ett par med luftfyllda hjul typ Skike. På bra asfalt funkar de billigare aluminium rullisarna alldeles utmärkt. Sämre asfalt= kompositstomme. I ditt fall verkar du behöva två par för att täcka de olika underlagen.

Hmmm, men jag vill köra samma skidor på olika underlag, fungerar skike inte alls eller?

 

Skickat från min PH-1 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Här tänker jag att man får fundera på vad man vill uppnå med träningen. Är det topp 1000 eller 500 på Vasaloppet så lär det inte vara "en enda" som gör annat än tuggar asfalt. Känslan är att det är ett äldre klientel, och eller andra ambitioner, som kommer på idén att ge sig ut i elljusspåren med rullskidor.

Min ambition är att ha trevligt, så om jag skulle åka Vasaloppet så vill jag inte jaga tid utan njuta på vägen.

Det var en av anledningarna jag började med trailjogg för att njuta samtidigt som jag tränar, det ska vara så kul och njutbart som det bara går att träna :-)

 

Skickat från min PH-1 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Min ambition är att ha trevligt, så om jag skulle åka Vasaloppet så vill jag inte jaga tid utan njuta på vägen.

Det var en av anledningarna jag började med trailjogg för att njuta samtidigt som jag tränar, det ska vara så kul och njutbart som det bara går att träna :-)

 

Skickat från min PH-1 via Tapatalk

Bra inställning! Se till att det blir en vana bara och då kan ett återkommande mål vara en hjälp på vägen.

Link to comment
Share on other sites

Finns det skidor som kan användas för både klassisk och skate? Jag älskar att skata men jag tror att det är bra om man kan även köra klassisk?

Kikade på Skike de verkar kunna köra allt? Är det någon som har testat?

 

Skickat från min PH-1 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jenex trehjulingar skulle fungera på grusvägen och även 50 m hjul, men enbart för klassisk stil. Skall du skejta är det asfalt som gäller med speciella skejtskidor alt kan inlines fungera om du inte vill skaffa speciella pjäxor för skejt. Kombipjäxor funkar bra i klassiskt och även hyggligt i skejt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag håller med om att grusväg och "vanliga" rullskidor är en dålig kombo.

Luftpumpade hjul kan fungera men har aldrig testat.

 

Grusvägar sladdas och grusas alltför ofta för att det ska bli njutbart i en kontinuerlig träning. 

Jag bor på grusväg och transporterar mig till asfalten via kort resa på grusvägen, många gånger fungerar det hyfsat med klassisk stil där men max 50% av dagarna... för övrigt så är det nygrusat med bergkross (tar tid innan stenarna tryckts ner i underlaget) eller nysladdat (tar dit innan det pressas samman) eller mycket kladdigt.

50%, duger det för dig? Inte för mig, jag kortar grusvägsresan så mycket det går.

 

Stavarna slits annorlunda på grusväg också, kanske värt att tänka på?

Det är inte stavspetsen som slits mest utan plasten.

Link to comment
Share on other sites

I min ungdom hade jag 3+1 km till asfalten , men då var det trehjulingar från Jofa som gällde. Precis som Knappen skriver så funkar det bra sålänge det är åtpackat, sladdning var det värsta jag visste. Testade min Marwe tvåhjulingar på elljusbanan, där det var stenmjöl i mitten, men det var svårt att hålla sig i "spåret" nedförsbackarna, dock blev stavföringen ung som på snö, vilket var positivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...