Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Ny inom rullskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 333 inlägg

Jag tror jag håller med om att grusväg och "vanliga" rullskidor är en dålig kombo.

Luftpumpade hjul kan fungera men har aldrig testat.

Grusvägar sladdas och grusas alltför ofta för att det ska bli njutbart i en kontinuerlig träning. 

Jag bor på grusväg och transporterar mig till asfalten via kort resa på grusvägen, många gånger fungerar det hyfsat med klassisk stil där men max 50% av dagarna... för övrigt så är det nygrusat med bergkross (tar tid innan stenarna tryckts ner i underlaget) eller nysladdat (tar dit innan det pressas samman) eller mycket kladdigt.

50%, duger det för dig? Inte för mig, jag kortar grusvägsresan så mycket det går.

Stavarna slits annorlunda på grusväg också, kanske värt att tänka på?

Det är inte stavspetsen som slits mest utan plasten.

Johan Eek

Johan Eek

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Jag skulle säga att Jenex skulle funka på denna grusväg, men ganska oskönt. 50 mm hjul knappast alls, behövs betydligt slätare och mer tilltrampad grusväg.

Detta låter som en bra idé,ska kika tack!

Skickat från min PH-1 via Tapatalk

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 438 inlägg

I min ungdom hade jag 3+1 km till asfalten , men då var det trehjulingar från Jofa som gällde. Precis som Knappen skriver så funkar det bra sålänge det är åtpackat, sladdning var det värsta jag visste. Testade min Marwe tvåhjulingar på elljusbanan, där det var stenmjöl i mitten, men det var svårt att hålla sig i "spåret" nedförsbackarna, dock blev stavföringen ung som på snö, vilket var positivt.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 738 inlägg

Är gruset packat och det inte är tjällossning eller riktigt regnblött funkar det hyfsat med Finsteps bredare hjul. Och stavarna kan man skydda med silvertejp eller liknande runt holkarna. Men nygrusat är ju tvärnit.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar