Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Någon gel som är lättflytande !


Renthal

Recommended Posts

Provat endel gels men mest nästan spytt upp skiten! Konsistensen blir för mycket !:P kört med enervit liquid men dom är lite bökiga ha med , så tänkte höra här om någon har nå tips på några bra gels !:)

 

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Umaras gels är riktigt bra, och lik Enervits liquid i konsistensen. De kommer i minst två olika typer av förpackningar med.

 

Sen håller jag med om Maurtens gel! Väldigt fast konsistens, men snäll mot mage och relativt lätt att trycka/tugga i sig. 

Link to comment
Share on other sites

Hört att umara ska vara helt okej ! Jag provade high5 gel den gled mest runt i munnen ! Haha jo tänkt också på att blanda sportdrycken starkare , men då blir det bara en laddning! På lång pass kan det vara skönt spara lite dricka så man har kvar hela passet tänkte jag !:)

 

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Provat endel gels men mest nästan spytt upp skiten! Konsistensen blir för mycket !:P kört med enervit liquid men dom är lite bökiga ha med , så tänkte höra här om någon har nå tips på några bra gels !:)

 

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

Ta vilken gel som helst (jag eller pulver), ha i en gnutta vatten och häll den i en liten ”softflask”.

 

https://www.outnorth.se/salomon/soft-flask-150ml-5oz-std-28?gclid=Cj0KCQjwktKFBhCkARIsAJeDT0hwrs-hn0-wXe4YKxzHHNG-ORMGdnpnMGyw2yzms1QEPCQDEkLTMF0aAnNKEALw_wcB#None

Link to comment
Share on other sites

Hört att umara ska vara helt okej ! Jag provade high5 gel den gled mest runt i munnen ! Haha jo tänkt också på att blanda sportdrycken starkare , men då blir det bara en laddning! På lång pass kan det vara skönt spara lite dricka så man har kvar hela passet tänkte jag ! :)

 

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk

 

 

Vad menar du med "en laddning" här? 

 

Förstår inte riktigt problemet med att spara dricka/blanda starkare. 

X gram kolhydrat i en mängd vatten. Blanda hur hårt och hur mycket du vill. 30-400g/L (blaskig dryck till 'liquid' om bra och lösligt pulver)

 

Jag körde ungefär 180-210g i 0.75-1L på ett var lopp/Hemma-VL i vintern för att få 90g/timme.

 

Andra tankar

Tror att många som får problem med magen helt enkelt inte tränat sitt magtarmsystem med kolhydratsintag under aktivitet. (Knappt tränat med kolhydratsintag, sedan trycka gels på vasan) Det är inte stor skillnad i innehåll från gel till gel, men vissa har av någon anledning sockerarter som dextros eller sackaros, undvik! Men att det smakar gott gör det ju lättare också! 

 

Endast maltodextrin och fruktos som kolhydratskällor, för optimalt upptag och lättast absorption (och en del salt). Man får ta det lite lugnt med fruktosen om man är ovan med stark sådan blandning.

 

Maltodextrin (smakar knappt) fruktos (mycket sött) går ju också köpa själv för budgetdrycken på träning. 

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man undvika dextros (vilket väl är samma sak som glukos/druvsocker)?

 

Dextros kan väl tas upp av musklerna direkt medan fruktos bara kan tas upp av levern om jag förstått wikipedia rätt (https://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktos). Så utan att vara särskilt insatt i näringsfysiologi så borde det väl i så fall betyda att dextros är bättre under lopp när energin ska användas för jag gissar att det går snabbare att ta energin direkt till musklerna än via omvägen i levern, eller går det för fort med energiupptaget då? Jag killgissar rätt friskt nu så är det någon som vet så förklara gärna.

 

Vad menar du med "en laddning" här? 

Förstår inte riktigt problemet med att spara dricka/blanda starkare. 

X gram kolhydrat i en mängd vatten. Blanda hur hårt och hur mycket du vill. 30-400g/L (blaskig dryck till 'liquid' om bra och lösligt pulver)

 

Jag körde ungefär 180-210g i 0.75-1L på ett var lopp/Hemma-VL i vintern för att få 90g/timme.

 

Andra tankar

Tror att många som får problem med magen helt enkelt inte tränat sitt magtarmsystem med kolhydratsintag under aktivitet. (Knappt tränat med kolhydratsintag, sedan trycka gels på vasan) Det är inte stor skillnad i innehåll från gel till gel, men vissa har av någon anledning sockerarter som dextros eller sackaros, undvik! Men att det smakar gott gör det ju lättare också! 

 

Endast maltodextrin och fruktos som kolhydratskällor, för optimalt upptag och lättast absorption (och en del salt). Man får ta det lite lugnt med fruktosen om man är ovan med stark sådan blandning.

 

Maltodextrin (smakar knappt) fruktos (mycket sött) går ju också köpa själv för budgetdrycken på träning. 

 

Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin är en bättre variant, längre glukoskedjor och större molekylvikt. Helt enkelt lättare och snabbare att ta upp en större mängd. Tekniskt sett en stärkelse, alltså glukos (dvs. druvsocker, dextros) i längre kedjor. 

Du ska ha både en glukoskälla (Maltodextrin) och fruktos. Fruktos har som du säger en annan upptagningsväg via levern (en 1/5 kan dock gå direkt till muskulaturen), och man ska absolut inte endast ha fruktos. Du kan med fördel ha malto och fruktos, "multipla kolhydratskällor" som man säger. Fruktosen tar en annan ngt långsammare väg (GLUT5) men kommer inte hämma upptaget av glukos (via SGLT-1).

 

Det är sen många år tillbaka väl belagt att glukos:fruktos i en 1:0.8 är en optimal ratio (om man vill ha ett högt intag). Eventuellt 1:0.5 som smakar mindre sött, och lättare att få i sig om man inte tränat på mycket fruktos. Med endast glukoskälla kan man få i sig ca 60g i timmen, med adderat fruktos kan man nästan dubbla det, eventuellt göra det lättare att få i sig exempelvis 60g/h. 

Tror många har blivit lite bättre, men förut var det vanligt med inget eller lite fruktos hos vanliga leverantörer - jag brukade spetsa med eget fruktos. 

Vad vissa inte förstår är att skillnaden mellan vanlig sportdryck, gel och "liquid" är mängden vatten/koncentration. En "gel" är inte "snabbare" än sportdryck, upptaget i tarmen bestämmer hastigheten.
Sen det här med att vänta med koffeinet till slutet...

 

(Brukar ibland bemöda mig att ställa dryga frågor till Enervitförsäljarna.. men ja dom säger det dom har blivit tillsagda för att sälja..)  

Som svar på din fråga om det går för fort då, nej det är aldrig ett problem när det kommer till träning/tävling. 
 

Varför ska man undvika dextros (vilket väl är samma sak som glukos/druvsocker)?

 

Dextros kan väl tas upp av musklerna direkt medan fruktos bara kan tas upp av levern om jag förstått wikipedia rätt (https://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktos). Så utan att vara särskilt insatt i näringsfysiologi så borde det väl i så fall betyda att dextros är bättre under lopp när energin ska användas för jag gissar att det går snabbare att ta energin direkt till musklerna än via omvägen i levern, eller går det för fort med energiupptaget då? Jag killgissar rätt friskt nu så är det någon som vet så förklara gärna.

Link to comment
Share on other sites

Maltodextrin är en bättre variant, längre glukoskedjor och större molekylvikt. Helt enkelt lättare och snabbare att ta upp en större mängd. Tekniskt sett en stärkelse, alltså glukos (dvs. druvsocker, dextros) i längre kedjor. 

 

Du ska ha både en glukoskälla (Maltodextrin) och fruktos. Fruktos har som du säger en annan upptagningsväg via levern (en 1/5 kan dock gå direkt till muskulaturen), och man ska absolut inte endast ha fruktos. Du kan med fördel ha malto och fruktos, "multipla kolhydratskällor" som man säger. Fruktosen tar en annan ngt långsammare väg (GLUT5) men kommer inte hämma upptaget av glukos (via SGLT-1).

 

Det är sen många år tillbaka väl belagt att glukos:fruktos i en 1:0.8 är en optimal ratio (om man vill ha ett högt intag). Eventuellt 1:0.5 som smakar mindre sött, och lättare att få i sig om man inte tränat på mycket fruktos. Med endast glukoskälla kan man få i sig ca 60g i timmen, med adderat fruktos kan man nästan dubbla det, eventuellt göra det lättare att få i sig exempelvis 60g/h. 

 

Tror många har blivit lite bättre, men förut var det vanligt med inget eller lite fruktos hos vanliga leverantörer - jag brukade spetsa med eget fruktos. 

 

Vad vissa inte förstår är att skillnaden mellan vanlig sportdryck, gel och "liquid" är mängden vatten/koncentration. En "gel" är inte "snabbare" än sportdryck, upptaget i tarmen bestämmer hastigheten.

Sen det här med att vänta med koffeinet till slutet...

 

(Brukar ibland bemöda mig att ställa dryga frågor till Enervitförsäljarna.. men ja dom säger det dom har blivit tillsagda för att sälja..)  

 

Som svar på din fråga om det går för fort då, nej det är aldrig ett problem när det kommer till träning/tävling.

 

Det är inte bara vatten som är skillnaden utan lite annat som salter etc man får mer av i sportdryck

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet från den tid jag hade stora problem med magen är att det som avrett eller "geleigt" är snällare mot magslemhinnan. En period åt jag avredda soppor till kvällmål som blåbär, nypon, frukt etc och avredningen la sig som en skyddande hinna i magen. En gammal huskur för magen är att blötlägga linfrö i vatten och man får en geleig dryck. Min slutledning är då att gel är snällare mot magen än sportdryck.

Link to comment
Share on other sites

Nja, beror väl på vilket märke man pratar om. Företagen vill väl ofta nischa produkterna lite och kunna sälja lite av allt. Men det arbets-näringsfysiologiska syftet är detsamma. Många har elektrolyter i gelen också. Enervit verkar dåliga på det, man ska väl köpa deras tabletter också. Men har man sportdryck med salt så är det inte direkt nödvändigt i gelen också, beroende på vad man har för intag. På tal om salt är det lite snålt i vissa pulver också. 

Umara tycker jag har en bra, enkel approach utan krimskrams och onödiga saker , straight forward evidensbaserat med bra grejer. 
 

Det är inte bara vatten som är skillnaden utan lite annat som salter etc man får mer av i sportdryck

Link to comment
Share on other sites

Koka?

Jag vet att det finns hyfsat prisvärda pulver att blanda själv, maltodextrin, fruktos och elektrolyt.

Men när jag kom över 2 kg Vitargo Elektrolyt i hink för bra pris (XXL har ibland extrapris även på Vitargo) och den räcker mer än ett år så ser jag ingen större vinst i att blanda själv.

 

Jag använder enbart sportdryck vid pass på 2 timmar eller längre och det sker mer sällan än jag önskar... nu var det i April senast... men snart så och kanske jag landar på knappt men nära 2 kg om året?

På XXL 479:- idag

 

Jag vet också att Vitargo är ett av undantagen som saknar fruktos i pulvret men fungerar bra för mig.

Min mage verkar tåla det mesta så det är inte anledningen till att jag dricker Vitargo, snarare lokalpatriot plus att jag gillade smaken Grape som fanns tidigare, nu tyvärr enbart citrus. Jag gillade verkligen känslan av en enbart nyttig GT :).

Link to comment
Share on other sites

Varför ska man undvika dextros (vilket väl är samma sak som glukos/druvsocker)?

 

Dextros kan väl tas upp av musklerna direkt medan fruktos bara kan tas upp av levern om jag förstått wikipedia rätt (https://sv.wikipedia.org/wiki/Fruktos). Så utan att vara särskilt insatt i näringsfysiologi så borde det väl i så fall betyda att dextros är bättre under lopp när energin ska användas för jag gissar att det går snabbare att ta energin direkt till musklerna än via omvägen i levern, eller går det för fort med energiupptaget då? Jag killgissar rätt friskt nu så är det någon som vet så förklara gärna.

Det beror på det osmotiska trycket.

Har du en vätska avdelat av ett halvgenomträngligt membran, och något ämne löst i denna vätska fast i olika koncentration på respektive sida om membranet, så uppstår ett tryck som pressar vätskan till den sida som har högst koncentration av det lösta ämnet. Detta tryck kallas osmotiskt tryck.

 

I det aktuella fallet är det tarmväggen som är det halvgenomträngliga membranet.

 

Hög koncentration dextros i tarmen kan alltså verka för att driva vatten genom tarmväggen inåt (till tarminnehållet) och då kan du få problem.

 

Har men exempelvis 10 dextros-enheter sammanlänkade till en maltodextrin-molekyl så ger den ett lägre osmotiskt tryck än vad 10 fria dextrosmolekyler ger. Du kan alltså ha en högre koncentration kolhydrat om det är i form av maltodextrin. Samtidigt har maltodextrinet tillräckligt korta molekylkedjor så att nedbrytningen går snabbt och enkelt för kroppen.

 

Man skulle kunna tänka sej att man gör samma sak med fruktos dvs att man blandar det i sportdryck i form av molekyler där ett lagom antal fruktos-enheter har sammanlänkats till kedjor. Förmodligen skulle då problemet vara att människan saknar de enzymer som skulle behövas för att spjälka denna poly-fruktos (?)

 

Anledningen till att man (oftast) har fruktos i sportdryck och gels tror jag att nån annan redan har svarat på i denna tråd.

Link to comment
Share on other sites

Det finns maxupptag på maltodextrin och givetvis på fruktos men de tas upp på olika sätt så i kombination (oftast 1:0,8) ger det maximalt upptag.

Maltodextrin direkt till muskler och hjärna och fruktosen via levern och glykogeninlagring.

Finns beskrivet på Umaras hemsida med lite forskningsreferenser.

 

Dextros verkar vara långsammare att tas upp än maltodextrin (tror det är vad du skriver MC Hammer), tas upp på samma sätt och därför är frågan inte:

Varför inte dextros iställer för fruktos utan snarare varför inte dextros istället för maltodextrin

Svaret på den frågan är alltså att maltodextrin ger mer än dextros.

Fruktos kan kombineras med vilken som.

 

Sedan finns det visst smakskillnader också, dextros och fruktos lär ge mer sötma som kan bli lite väl framträdande vid höga koncentrationer och dettalar också för maltodextrin tillsammans med fruktos.

Link to comment
Share on other sites

Koka?

 

Jao, jag brukar koka till kontrollerad temp för att få till nåt som blir väldigt lik kommersiell gel. Typiskt med malto/dextros, strösocker och fruktos i lite vatten. Citronjuice eller citronsyra för smak. Sen mineralsalt, magnesium och ibland koffein. Kostnad blir strax över 1kr per 30g. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...