Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rullskidtävling på 2:or - Tips till motionär


  • Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

#1
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Hej!

 

Hur gör ni andra, jämför ni bara med era egna tider/de som kör på liknande grejor på tävling, eller moddar ni inför tävling för att få liknande grejor som de som kör snabbt? jag frågar eftersom jag egentligen inte vill köpa mer prylar, MEN likande utrustning skulle såklart ge lite bättre humör, självförtroende och högre tävlingsvilja då jag tycker tävling är kul socialt och fantastik träning.



#2
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

10% låter otroligt mycket om jag ska vara ärlig...

Jag har själv Fibreglass, vet inte vad du menar med välfettade lager eftersom jag tror det är stålbrickor på originallagren och därmed rätt svårt att få bort dem och fetta in mer än vad som kommer från fabrik.

 

10% skulle betyda ca 10-12 minuter snabbare på ett seedningslopp a drygt 40 km för min del.

Sist körde jag på hjul som rullat 7 mil innan start... rekommenderat? är att köra närmare 50 för att köra ur överskottet av fett i lagren.

Mitt rull var inte snabbast men en del rullade som jag och någon rullade något bättre.

Jag äger keramiska lager men har aldrig upplevt mätbar skillnad i träningstide så jag avstod pga fukt i tävlingen sist (torra keramiska lager mår inte bra av att vattenfyllas inbillar jag mig).

 

De tips och trix som finns är annars att montera de bromsade hjulen fram och använda torrsmorda keramiska lager.

Du kan ju också plocka av stänkskärmarna om du vill?

Allt uppvägs snart av några träningstimmar till ;).

 

Själv kommer jag nog att köra allt för, som du säger, ha så likvärdig utrustning som de snabbaste. Nu är det iofs oftast låneskidor till de snabbaste och då är det nya relativt oanvända rullskidor så kanske har de sämre än du tom?

 

När jag jämför treor och tvåor på Fibreglass ser jag inte mer än ca 3-4 % skillnad (på PB samma runda) så 10% tvivlar jag som sagt på.

 

10% hade jag tyckt vara värt en hel del... vi pratar ett helt startled bättre i seedning. Det är stor skillnad.



#3
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 614 inlägg

Det som jag tror gör mer skillnad än vilka lager du har är hur du står på skidorna! Det är viktigt att stå helt rak, så att man inte vinklar skidan. Med en vinklad skida så rullar inte lagren optimalt.



#4
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

Vinklad i vertikalled menar du? Eller i längsled (om man vinklar i längsled så bromsar man ju) eller i horisontalled dvs lika vikt fram och bak?



#5
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

10% låter otroligt mycket om jag ska vara ärlig...

Jag har själv Fibreglass, vet inte vad du menar med välfettade lager eftersom jag tror det är stålbrickor på originallagren och därmed rätt svårt att få bort dem och fetta in mer än vad som kommer från fabrik.

 

10% skulle betyda ca 10-12 minuter snabbare på ett seedningslopp a drygt 40 km för min del.

Sist körde jag på hjul som rullat 7 mil innan start... rekommenderat? är att köra närmare 50 för att köra ur överskottet av fett i lagren.

Mitt rull var inte snabbast men en del rullade som jag och någon rullade något bättre.

Jag äger keramiska lager men har aldrig upplevt mätbar skillnad i träningstide så jag avstod pga fukt i tävlingen sist (torra keramiska lager mår inte bra av att vattenfyllas inbillar jag mig).

 

De tips och trix som finns är annars att montera de bromsade hjulen fram och använda torrsmorda keramiska lager.

Du kan ju också plocka av stänkskärmarna om du vill?

Allt uppvägs snart av några träningstimmar till ;).

 

Själv kommer jag nog att köra allt för, som du säger, ha så likvärdig utrustning som de snabbaste. Nu är det iofs oftast låneskidor till de snabbaste och då är det nya relativt oanvända rullskidor så kanske har de sämre än du tom?

 

När jag jämför treor och tvåor på Fibreglass ser jag inte mer än ca 3-4 % skillnad (på PB samma runda) så 10% tvivlar jag som sagt på.

 

10% hade jag tyckt vara värt en hel del... vi pratar ett helt startled bättre i seedning. Det är stor skillnad.

 

Tack för bra svar! lagren är packade med fett. Tro mig, jag har kikat. Mina hade också gått 7 mil. 10% är MYCKET som du säger. Tror inte heller på det helt. Men ibland kan jag få för mig att jag som är lite återbörjare skulle ha lättare att stå bra på elpex med PU också jmfrt med Fibreglass. Körde förr på Swedski 610 och Upplever Swenoren mer vinglig. Jag lär kanske inte göra nåt utan bara kriga på, men kul att hörea hur andra tänker!



#6
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Det som jag tror gör mer skillnad än vilka lager du har är hur du står på skidorna! Det är viktigt att stå helt rak, så att man inte vinklar skidan. Med en vinklad skida så rullar inte lagren optimalt.

 

Det tror jag också och kämpar en del med det. Inte bara lagren utan att fatiskt hjulen är plana och inte ger något bromseffekt. Upplever dock Swenor mer känsliga för detta än vad jag minns mina gamla swedski 610. Så kanske ett par elpex med PU ända kan göra lite skillnad för en annan i den bemärkelsen.



#7
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Men att slipa bakaxeln då? Framhjulen spinner fritt massor av varv medan bakhjulen bara ca 1-2 varv när man snurrar i luften. Möjligt att göra själv?

 

Swenor rekommenderar ju inte PU-hjul (Elpex rosa) i sina gafflar då det krävs två extra 2,5mm brickor som kan ge spänning i alugafflarna.



#8
drivernicke

drivernicke

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 354 inlägg

Tråkigt att det blivit så mycket moddande och trimmande.
Jag har alltid åkt på omoddade rullisar som måhända rullat några hundr mil i bästa fall.
Märkt redan för 5 år sedan då jag började, att det lät fint om lager och hjul som rullade om mig trots åkarnar väger mindre. Då började de gå upp ett ljus. Sedan syns det ju också att ens tid mot led i vasan är 1.5 sämre än på vintern sett.
Utlägsskidor till alla om dom hade råd förståss, med gummi hjul till de som väger runt 70-75 och 90 kg som mig får rosa PU-hjul då blir det rättvist.



#9
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Är det tillåtet att manipulera spärrhjulen inför en tävling för att få snabbare rull ?



#10
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 197 inlägg

Är det tillåtet att manipulera spärrhjulen inför en tävling för att få snabbare rull ?

Slipa bakaxeln är tillåtet så länge den funkar så det spärrar

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#11
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

Tidigare hade jag också sämre placering på rullskidstävling än på vinterns seedningstävlingar men det tror jag nu berodde på att jag hade mindre träning helt enkelt, mindre på skidor alltså.

Sommaren betydde oftast att det blev mer simning, cykling och löpning.

Nu när jag har kontinuerlig skidträning hela året, nästan något mer på sommarhalvan (lättare med väder än på vintern) så är placeringen inte sämre på rullskidstävlingar längre.

 

Trimmandet och moddandet är nog upp till var och en, som att sitta här på forumet och gagga :),

Keramiska lager ger mer frirull än bättre tider tycker jag, men inkörda fettade lager är nog ändå mer skillnad?

Jag filar ju inte extra på stavspetsarna eller tar bort kork i handtaget (den del som inte används) för att spara vikt (som Gunde gjorde), men lite enkla saker som nästan går in under underhåll fungerar bra.

 

Att ta bort stänkskärmar och rengöra hjulen och montera spärrade fram är snudd på underhålll? Jag byter ju stänkskärmar varje år (de går sönder) och hjulen rengör jag flera gånger per år. Att byta lager är en mer komplicerad aktivitet, lte försiktigt får man ju vara när man bankar på sina lager.



#12
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 614 inlägg

Vinklad i vertikalled menar du? Eller i längsled (om man vinklar i längsled så bromsar man ju) eller i horisontalled dvs lika vikt fram och bak?

Det gäller att hålla skidan plan. Det är samma sak på vintern. Om du ex står mer på insidan av skidan kommer lagren att inte rulla lika lätt.

 

Hur lätt ett hjul rullar fritt har väldigt lite överföring till hur det rullar under belastning. Det jag har lärt mig om detta kommer från Tobias Westman



#13
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

Slipa bakaxeln är tillåtet så länge den funkar så det spärrar

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Hur slipar man bakaxel?

Om ni menar hur axeln sitter i lagret så förstår jag inte nyttan med att slipa?

Visst måste axeln låsa i lagret? Det är väl lagret som rullar eller spärrar... inte axeln...

Hur kan slipning av axeln göra skillnad... förstår nog inte riktigt?



#14
PetterM

PetterM

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Hur slipar man bakaxel?

Om ni menar hur axeln sitter i lagret så förstår jag inte nyttan med att slipa?

Visst måste axeln låsa i lagret? Det är väl lagret som rullar eller spärrar... inte axeln...

Hur kan slipning av axeln göra skillnad... förstår nog inte riktigt?

Slipa ner diametern på den delen som ligger ann mot spärrlagret. Om man minskar diametern skapar du mindre tryck på rullarna i lagret vilket gör att dessa kommer att gå lättare. Enkelt kan man säga att om du har ett lager vilket som så har du en tolerans på vad axeln skall ha för mått, om du ligger på max mått på axeln kommer lagret att gå tyngre än om du ligger på min tolerans. Genom att slipa ner axel till min eller under så kommer det att rulla lättare. Spelet mellan rullar och lagerbanor kommer att vara större så att du kan lättare skapa den oljefilm som du önskar mellan rullar och lagerbana utan att få mekanisk kontakt mellan rullar och lagerbana. 



#15
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Tråkigt att det blivit så mycket moddande och trimmande.
Jag har alltid åkt på omoddade rullisar som måhända rullat några hundr mil i bästa fall.
Märkt redan för 5 år sedan då jag började, att det lät fint om lager och hjul som rullade om mig trots åkarnar väger mindre. Då började de gå upp ett ljus. Sedan syns det ju också att ens tid mot led i vasan är 1.5 sämre än på vintern sett.
Utlägsskidor till alla om dom hade råd förståss, med gummi hjul till de som väger runt 70-75 och 90 kg som mig får rosa PU-hjul då blir det rättvist.

 Ja, min tanke när jag tävlade var att alla hade lika och att det liksom var grejen, men tydligt att det moddas en hel del. För egen del är ju resultatet ganska oväsentligt men inget kul att tävla när liknande åkare väser förbi i utförslöporna. man vill ju gärna kunna jämföra sig hyfsat iaf. Jag kommer nog att ställa upp i fler lopp iaf, men då får man väl antingen bara jämföra sina egna tider eller hoppa på tåget och trimma lite.



#16
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

En kommetnar till "allt uppvägs snart av några träningstimmar till". Visst, men sämre rull/glid är allt annat än oväsentligt i denna sport. Finns ju vissa bevis på detta även bland eliten. Det går snabbare och känns roligare med bra grejor på tävling. Och för egen del är det mer känslan det hänger på, placeringsmässigt kanske jag skulle kunna gå från bottenskiktet mot mitten med allt trimmat (både skidor och kropp). Men känslan ÄR viktig för mig.

 

Jag noterar också att ingen riktigt uppger svar på min fråga, hur gör ni? Lite som att fråga en norrlänning om var hjortronen växer!  ;)  :D

 

Jag har bestämt mig för att byta till keramiska lager (Biltema) på mina Swenor Fibreglass med 2:or och testa om det blir någon skillnad. Har kört en sväng på den uppsättningen men kände inget särskilt. Men lite viktoptimering blev det iaf eftersom plånboken blev lättare  :)..........



#17
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 197 inlägg

En kommetnar till "allt uppvägs snart av några träningstimmar till". Visst, men sämre rull/glid är allt annat än oväsentligt i denna sport. Det går snabbare och känns roligare att vara snabb. Och för egen del är det mer det det hänger på, placeringsmärring kanske jag skulle kunna gå från bottenskrapet till mitten men allt trimmat (både skidor och kropp). Men känslan ÄR viktig för mig.

Jag noterar också att ingen riktigt uppger svar på min fråga, hur gör ni? Lite som att fråga en norrlänning om var hjortronen växer! ;) :D

Jag har bestämt mig för att byta till keramiska lager (Biltema) på mina Swenor Fibreglass med 2:or och testa om det blir någon skillnad. Har kört en sväng på den uppsättningen men kände inget särskilt. Men lite viktoptimering blev det iaf eftersom plånboken blev lättare :)..........

"SKF Energy Efficient kullager x 8 Skateboard kullager - Top12" https://www.top12.se...eboard-kullager

Bästa kullagrena jag testat! Behöver lite inkörning, men sen rullar de otroligt bra! Tål inte regn dock.

Axeln sätter jag i skruvdragaren och slipar med diamantbryne och lite våtslippapper för den sista touchen :)

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#18
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

En följdfråga till på det som besvarats här. Har någon erfarenhet av både Swenor fibreglass och Elpex 610 team? Är den senare lättare att stå "bra" på?



#19
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

"SKF Energy Efficient kullager x 8 Skateboard kullager - Top12" https://www.top12.se...eboard-kullager

Bästa kullagrena jag testat! Behöver lite inkörning, men sen rullar de otroligt bra! Tål inte regn dock.

Axeln sätter jag i skruvdragaren och slipar med diamantbryne och lite våtslippapper för den sista touchen :)

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Tack för svar!!! Jag vette sjutton om jag vågar mig på bakaxeln. Avvaktar nog med det. Men om, vad kör du för grovlek på våtslippapperet?



#20
Thorrez

Thorrez

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 430 inlägg
Jag skulle säga att det blir 0 skillnad. Att det rullar för alltid i luften betyder 0 i när de är pressade mot asfalten.

Jag skulle, baserat på folk runt mig, att PU ofta ligger nära varandra. Gummi skiljer mer men har du en bra uppsättning rullar det bättre än PU om det är kallt och likvärdigt från 20 och upp. Nu pratar vi i 20+ km/h, PU rullar mycket bättre i låga farter (5 och nedåt, de vill liksom inte stanna helt då).

Hur du är byggd har mycket större betydelse, kraftfulla åkare kan vara brutala på sommaren där extra kilon snarare hjälper. Lång och lätt som jag själv med mycket vindfång, not so much. Så går inte att jämföra med snötider.

Men vill du pilla med detaljer så gör det, lär knappast skada och vem vet du kanske hittar något.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar