Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rullskidtävling på 2:or - Tips till motionär


  • Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

#121
PetterM

PetterM

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 173 inlägg

Hur kallt är kallare? Var drar du gränsen?

Ja nånstans runt 10-15° lite beroende på om det är soligt eller mulet. Solen värmer asfalten så sol runt 10° mulet 15°. Typ så...
Inget som jag vet om det stämmer men det känns bra tycker jag.

#122
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 544 inlägg

Jag har full förståelse för om Swenor inte vill att man kör med Elpex hjul, men monterar man på rätt sätt och med rätt brickor så kan det absolut inte påverka gafflarna. Jag testade först med att lägga 2,5 tjock planbricka mellan täckbricka(Swenor´s) och gaffel och den typen av lösning fungerar, men är lite ful och kan möjligen påverka gafflarna. Valde istället att lägga shimsbrickor innanför lagren och använda axlar och täckbrickor från Swenor och då blir det som en original setup med Swenor-hjul för gafflarna. Jag rekommenderar bara lösningen med att köra  med shimsbrickor innanför lagren som jag beskrivit i ett tidigare inlägg i denna tråd.

Om man gillar Swenors kompositstomme kan man välja Carbonfibre med rosa PU 2or i stället, då behövs inga brickor hit och dit utan det är bara att skruva dit hjulen eller köpa färdigt med den kombinationen. Den enda nackdelen är att löv kan fastna i stänkskärmarna i och med att hjulen går ganska tight i skärmarna, har hänt mig flera gånger under höstarna.



#123
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Om man gillar Swenors kompositstomme kan man välja Carbonfibre med rosa PU 2or i stället, då behövs inga brickor hit och dit utan det är bara att skruva dit hjulen eller köpa färdigt med den kombinationen. Den enda nackdelen är att löv kan fastna i stänkskärmarna i och med att hjulen går ganska tight i skärmarna, har hänt mig flera gånger under höstarna.

Är Carbonfibre samma stomme som Fibreglass? Vet att Finstep och Fibreglass har samma stomme. För övrigt låter en "lövbroms" spännande - kan det motsvara rullmotstånd 6?  :)



#124
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Ja nånstans runt 10-15° lite beroende på om det är soligt eller mulet. Solen värmer asfalten så sol runt 10° mulet 15°. Typ så...
Inget som jag vet om det stämmer men det känns bra tycker jag.

Kan nog stämma bra när PU skall av och gummi på. Körde en längre tur på knappt 5 mil för en vecka sedan och startade tidigt. +6gr och skidorna hade legat i bilen över natten. PU runt om och jag fick nästan staka i utförsbackar de första kilometrarna. Kändes segt de första två timmarna och först på slutet började det gå lite bättre. Tempen hade då gått upp mot ca +15gr. Åktiden blev dock inte så katastrofal som jag först hade trott, men känslan var aldrig helt bra annat än på slutet. Nu väger jag 100kg så jag gissar att det påverkar tempgränsen något, antar att jag kan ha PU vid några grader svalare än en lättare åkare. Eller, "kan ha"...menar nog vad som är optimalt för rullet.



#125
PetterM

PetterM

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 173 inlägg

Kan nog stämma bra när PU skall av och gummi på. Körde en längre tur på knappt 5 mil för en vecka sedan och startade tidigt. +6gr och skidorna hade legat i bilen över natten. PU runt om och jag fick nästan staka i utförsbackar de första kilometrarna. Kändes segt de första två timmarna och först på slutet började det gå lite bättre. Tempen hade då gått upp mot ca +15gr. Åktiden blev dock inte så katastrofal som jag först hade trott, men känslan var aldrig helt bra annat än på slutet. Nu väger jag 100kg så jag gissar att det påverkar tempgränsen något, antar att jag kan ha PU vid några grader svalare än en lättare åkare. Eller, "kan ha"...menar nog vad som är optimalt för rullet.

Jag använder PU hjulen endast på tävlingar. All träning sker ändå på 3-3 alt 3-4 hjul. Och på tävling så vill iallafall jag ha optimalt rull så at man inte blir från rullad i nerförsbackarna. 



#126
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Jag använder PU hjulen endast på tävlingar. All träning sker ändå på 3-3 alt 3-4 hjul. Och på tävling så vill iallafall jag ha optimalt rull så at man inte blir från rullad i nerförsbackarna. 

Jag har samma tanke, på träning får det gärna gå tyngre ibland. Den här gången ville jag testa precis det jag tänkte åka på i Alliansloppet Open och med samma starttid(8.00). Jag lärde mig mycket på det eftersom det råkade vara en kylig morgon.



#127
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 197 inlägg

Om man gillar Swenors kompositstomme kan man välja Carbonfibre med rosa PU 2or i stället, då behövs inga brickor hit och dit utan det är bara att skruva dit hjulen eller köpa färdigt med den kombinationen. Den enda nackdelen är att löv kan fastna i stänkskärmarna i och med att hjulen går ganska tight i skärmarna, har hänt mig flera gånger under höstarna.

Rätt låg viktgräns på åkaren på Carbonfibrestommen va?

Elpex Evolution V eller X annars från början om man nu funderar på att köpa nytt med sådan stomme och rosa hjul :)

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#128
larsbern

larsbern

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Ja nånstans runt 10-15° lite beroende på om det är soligt eller mulet. Solen värmer asfalten så sol runt 10° mulet 15°. Typ så...
Inget som jag vet om det stämmer men det känns bra tycker jag.

 

Lite som diskussion om rattmuff på eller av :D

https://www.youtube....h?v=mYdRK58wKQQ


"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988
 

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

 

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.


#129
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Jag körde på PU i lördagens Allianslopp Open. Har nog följt alla trimtips i denna tråd plus använt ett par till......
I mål så hade jag 75% före mig och bland de åkare jag hade runt mig under loppet så såg jag ingen som hade bättre rull än mig. Jag hade en svagt positivt trend i loppet och känslan bra i mål. Annars verkade det som om de flesta valde gummi i lördags.



#130
drivernicke

drivernicke

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 354 inlägg

Ja nånstans runt 10-15° lite beroende på om det är soligt eller mulet. Solen värmer asfalten så sol runt 10° mulet 15°. Typ så...
Inget som jag vet om det stämmer men det känns bra tycker jag.

Kan tänka mig på kurvig varvbana, och efter ett tag att PU-hjul blir varmare och går bättre ju mer man åker kanske bromsar.
Väger mycket och därmed kan gå bra i något lägre temp för 90kg och uppåt.






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar