10% låter otroligt mycket om jag ska vara ärlig...
Jag har själv Fibreglass, vet inte vad du menar med välfettade lager eftersom jag tror det är stålbrickor på originallagren och därmed rätt svårt att få bort dem och fetta in mer än vad som kommer från fabrik.
10% skulle betyda ca 10-12 minuter snabbare på ett seedningslopp a drygt 40 km för min del.
Sist körde jag på hjul som rullat 7 mil innan start... rekommenderat? är att köra närmare 50 för att köra ur överskottet av fett i lagren.
Mitt rull var inte snabbast men en del rullade som jag och någon rullade något bättre.
Jag äger keramiska lager men har aldrig upplevt mätbar skillnad i träningstide så jag avstod pga fukt i tävlingen sist (torra keramiska lager mår inte bra av att vattenfyllas inbillar jag mig).
De tips och trix som finns är annars att montera de bromsade hjulen fram och använda torrsmorda keramiska lager.
Du kan ju också plocka av stänkskärmarna om du vill?
Allt uppvägs snart av några träningstimmar till
.
Själv kommer jag nog att köra allt för, som du säger, ha så likvärdig utrustning som de snabbaste. Nu är det iofs oftast låneskidor till de snabbaste och då är det nya relativt oanvända rullskidor så kanske har de sämre än du tom?
När jag jämför treor och tvåor på Fibreglass ser jag inte mer än ca 3-4 % skillnad (på PB samma runda) så 10% tvivlar jag som sagt på.
10% hade jag tyckt vara värt en hel del... vi pratar ett helt startled bättre i seedning. Det är stor skillnad.