Petter Posted June 9, 2021 Report Share Posted June 9, 2021 Nu tänkte jag mer på att du får lägga någon vinkling mellan fot och skida. Men har du så snett, svagt underben/fotled att du behöver gips så lär det ju vara av allvarligare art. Jag träffar många som blir betydligt bättre när de även börjar träna fot/fotled (jobbar som sjukgymnast). Väldigt många tränar alla övriga kroppsdelar men när det kommer till fötterna så är det bara några som kommer så nära att det i allafall gör tåhävningar, men många gör inte ens det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted June 9, 2021 Report Share Posted June 9, 2021 Med gips blir det väl inte så mycket/bra frånskjut.Men vinkeln för stakning blir kanske möjlig att låsa optimalt :). Skämt åsido så sliter väl de flesta skidorna mer på en sida och oftast på insidan, därav att man ska byta skidor på varannat pass för mer jämt slitage?Om man sliter en skida mer än den andra så blir det knepigare med att byta skidor om man moddar bindningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted June 9, 2021 Report Share Posted June 9, 2021 Jag byter aldrig skida, då jag måste ha olika vinkel på framhjulen för att kompensera olika fotvinklar på vänster och höger fot. Visst slits hjulen på insidan och enda nackdelen som jag ser är att de börjar dra snett med tiden. Jag har aldrig "mucklat" med skidorna, men så har jag inte tävlat så mycket heller.Just nu ligger rullskidåkningen nere pga en dålig fot, men skall till hösten testa kombipjäxor för att se om de stabiliserar foten bättre, kan ju också minska snedbelastningen på hjulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelkillen Posted June 10, 2021 Author Report Share Posted June 10, 2021 Nån som kapade tråden känns det som. Ganska ointresserad av era fotvinklar ;) . Inga andra tips, blåsa ur allt fett ur lagren, köra på teflonångor eller annat bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorrez Posted June 10, 2021 Report Share Posted June 10, 2021 Jag rekommenderar inte det här, för jag vet inte om det går, men skulle man inte kunna flytta fram bindningen på skidan? Särskilt när man ligger riktigt nära tycker jag suget förändras av bara några cm. Här borde gå att optimera. Men skyll inte på mig när ni går i asfalten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted June 10, 2021 Report Share Posted June 10, 2021 Jag rekommenderar inte det här, för jag vet inte om det går, men skulle man inte kunna flytta fram bindningen på skidan? Särskilt när man ligger riktigt nära tycker jag suget förändras av bara några cm. Här borde gå att optimera. Men skyll inte på mig när ni går i asfalten!Men bindningen längre fram minskar trycket på bakhjulen, så det borde ge lite. Men med bindning långt fram får man en väldigt instabil rullskida, fladdrar åt olika håll, inte alls skönt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted June 10, 2021 Report Share Posted June 10, 2021 Hur menar du att det ger lite?Pga högre rullmotstånd på spärrade hjul? Vikt gånger rullmotstånd ger totalt motkraft?I så fall uppnår man väl samma med att flytta spärrat hjul fram? Eftersom en tyngre åkare rullar snabbare nedför än en lättare drar jag slutsatsen att motkraft inte är linjärt beroende av vikt. Kan ju vara fel slutsats såklart. Det kan ju bero mer på luftmotståndet än rullmotståndet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted June 10, 2021 Report Share Posted June 10, 2021 Nån som kapade tråden känns det som. Ganska ointresserad av era fotvinklar ;) . Inga andra tips, blåsa ur allt fett ur lagren, köra på teflonångor eller annat bra?Skall du vara på det här forumet får du räkna med lite utvinklingar här och var och det kanske finns andra som är intresserade av fotvinklar.... håll tillgodo med vad som erbjuds. <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Nån som kapade tråden känns det som. Ganska ointresserad av era fotvinklar ;) . Inga andra tips, blåsa ur allt fett ur lagren, köra på teflonångor eller annat bra?Jag får väl ta på mig det. Men faktum kvarstår, står du inte plant på dina skidor kommer de att rulla/glida sämre. Jag skulle gissa att det ger mer än att fila på lagren/axlarna. Balans och teknik är väldigt viktigt, i annat fall hade vi bara behövt mäta VO2max och maxstyrka och sen skriva ut resultatlistan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Varför inte, jag har hyfsad VO2max och inga större fel på styrkan heller :)Jag står dessutom hyfsat plant på skidorna, det ser jag på slitaget... Men det finns nog även fler saker att lägga till för optimering, material är enklaste vägen såklart.En sak jag alltid undrat över är hur brett man ska stå? Är det bättre att stå smalare? Jag står relativt brett men får ibland känslan att det går snabbare när jag får bra balans och står smalt (10-15 cm mellan skidorna). Kan vi skapa en lista?Så att man kan bocka av de delar som är tillgängliga för respektive åkare? 1. Fila bakaxel för mindre tryck på backspärr. Utföres genom axel i skruvdragaren och slipa med diamantfil och fint våtslippapper.2. Keramiska lager, tänk på att torrsmorda lager kan vara mer känsliga för fukt och smuts.3. Spärrat hjul har större rullmotstånd, placera fram för att tyngden är lägre där.4. PU hjul för tyngre åkare (75+) eller varmare väder (20+).5. Stå plant på rullskidorna, sned anläggning mot vägen bromsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frederiksen Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Tycker det går lättast när man står så tätt att knäna tar i varandra, brukar försöka stå så i perioder under kontrollerade förhållanden, men svårt när man går på för fullt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Kan detta ha ett samband med Petters kommentar om att stå plant?Eller är det luftmotståndet som minskar när ma står tätare med fötterna? Jag tänker att vinkeln på underbenen/fötterna mot skidan påverkar hur plant man står. Tätare gör kanske att man står mer plant?Vissa kanske behöver stå tätare och andra mindre tätt för att stå plant? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Jag fick ordning på att köra plant med sulor som kompenserade fotvinkeln. Sliter ni snett så borde sannolikt hjulen rulla sämre, friktionen borde bli högre, t om så att ni kanske märker att de snedslitna blir varmare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Spelar bredden på hjulen någon roll?Jag tänker att breda däck på bilen drar mer bränsle än smalare, racercykel har smala däck (finns visst något optimalt där runt 24 mm?). Swenor Fibreglass bredare än Team 610 som verkar vara tävlingsåkarnas vanligaste skida?Elpex Wasa ännu bredare... Så är 40 mm bättre än 45-50? Svårt att modda kanske men bra input till köp av tävlingsskidor... om man är lite seriös med sitt tävlande och tränande lär man ha två uppsättningar hjul... tvåor och trögrullande. Så varför inte ett par extra stommar också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Spelar bredden på hjulen någon roll?Jag tänker att breda däck på bilen drar mer bränsle än smalare, racercykel har smala däck (finns visst något optimalt där runt 24 mm?). Swenor Fibreglass bredare än Team 610 som verkar vara tävlingsåkarnas vanligaste skida?Elpex Wasa ännu bredare... Så är 40 mm bättre än 45-50? Svårt att modda kanske men bra input till köp av tävlingsskidor... om man är lite seriös med sitt tävlande och tränande lär man ha två uppsättningar hjul... tvåor och trögrullande. Så varför inte ett par extra stommar också?Är väl bara att gå lös med svarven då ;-) Finns det någon regel hur ett hjul måste se ut, tänker profil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Regeln säger väl bara att rullmotståndet ska anges per tävling för lika förhållanden, oftast ska det vara tvåor? (lista med nummer per tillverkare finns)Dessutom en (inte två) backspärr på varje skida. Lite mer såklart men påverkar kanske inte detta?Dvs max 100 mm diameter, axelavstånd minst 530 mm Så jag ser inte att man inte kan modifiera som man vill... måste vara kommersiellt tillgängliga och det är de ju, för svarvning/slitage som man vill. Tror att 24 mm är knepigt för balansen... Men som det mesta här så är det kanske mer för sinnet än verkligheten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Regeln säger väl bara att rullmotståndet ska anges per tävling för lika förhållanden, oftast ska det vara tvåor? (lista med nummer per tillverkare finns)Dessutom en (inte två) backspärr på varje skida. Lite mer såklart men påverkar kanske inte detta?Dvs max 100 mm diameter, axelavstånd minst 530 mm Så jag ser inte att man inte kan modifiera som man vill... måste vara kommersiellt tillgängliga och det är de ju, för svarvning/slitage som man vill. Tror att 24 mm är knepigt för balansen... Men som det mesta här så är det kanske mer för sinnet än verkligheten... Skatehjul är väl som regel 24mm breda och det funkar ju balansmässigt, åtminstone att staka (och skejta naturligtvis) på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Varför inte, jag har hyfsad VO2max och inga större fel på styrkan heller :)Jag står dessutom hyfsat plant på skidorna, det ser jag på slitaget... Men det finns nog även fler saker att lägga till för optimering, material är enklaste vägen såklart.En sak jag alltid undrat över är hur brett man ska stå? Är det bättre att stå smalare? Jag står relativt brett men får ibland känslan att det går snabbare när jag får bra balans och står smalt (10-15 cm mellan skidorna). Kan vi skapa en lista?Så att man kan bocka av de delar som är tillgängliga för respektive åkare? 1. Fila bakaxel för mindre tryck på backspärr. Utföres genom axel i skruvdragaren och slipa med diamantfil och fint våtslippapper.2. Keramiska lager, tänk på att torrsmorda lager kan vara mer känsliga för fukt och smuts.3. Spärrat hjul har större rullmotstånd, placera fram för att tyngden är lägre där.4. PU hjul för tyngre åkare (75+) eller varmare väder (20+).5. Stå plant på rullskidorna, sned anläggning mot vägen bromsar.1. Är det inte risk att spärren släpper om man filar bakaxeln ? (eller måste man dra skruvarna extra hårt för att det skall nypa ?)3. Har ni testat och sett att med spärrhjulen därfram ger bättre rull ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Anledning till spärrhjul fram kommer från Newtons lag... rullmotstånd = "friktion" x tyngd (ovanifrån) är den kraft som måste övervinnas för att flytta på rullskidan.Så om vi säger att spärrat hjul är trögast vill vi ha minst vikt på det. Jag har bytt på mina träningshjul men enbart pga att få jämnt slitage, de spärrade hjulen (bakhjulen) närmade sig de 24 mm vi pratat om för racercykel hjul :). Kanske rullar det lättare? Det rullar åtminstone lätt.... Bakaxelfilning kräver absolut ett visst handlag... det tror jag de flesta inser och kanske finsn ingen marginal att slipa bort för just mig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted June 11, 2021 Report Share Posted June 11, 2021 Anledning till spärrhjul fram kommer från Newtons lag... rullmotstånd = "friktion" x tyngd (ovanifrån) är den kraft som måste övervinnas för att flytta på rullskidan.Så om vi säger att spärrat hjul är trögast vill vi ha minst vikt på det. Jag har bytt på mina träningshjul men enbart pga att få jämnt slitage, de spärrade hjulen (bakhjulen) närmade sig de 24 mm vi pratat om för racercykel hjul :). Kanske rullar det lättare? Det rullar åtminstone lätt.... Bakaxelfilning kräver absolut ett visst handlag... det tror jag de flesta inser och kanske finsn ingen marginal att slipa bort för just mig?Slipar man verkligen bakaxeln för hand? Jag trodde man körde en vända med polermedel i backspärren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted June 12, 2021 Report Share Posted June 12, 2021 En annan fråga av relevans (halvkapar tråden). Vilka allmänt tillängliga tvåor är snabbast nuförtin? (För antingen Swenor eller Elpex Evo) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted June 12, 2021 Report Share Posted June 12, 2021 Varför inte, jag har hyfsad VO2max och inga större fel på styrkan heller :)Jag står dessutom hyfsat plant på skidorna, det ser jag på slitaget... Men det finns nog även fler saker att lägga till för optimering, material är enklaste vägen såklart.En sak jag alltid undrat över är hur brett man ska stå? Är det bättre att stå smalare? Jag står relativt brett men får ibland känslan att det går snabbare när jag får bra balans och står smalt (10-15 cm mellan skidorna). Kan vi skapa en lista?Så att man kan bocka av de delar som är tillgängliga för respektive åkare? 1. Fila bakaxel för mindre tryck på backspärr. Utföres genom axel i skruvdragaren och slipa med diamantfil och fint våtslippapper.2. Keramiska lager, tänk på att torrsmorda lager kan vara mer känsliga för fukt och smuts.3. Spärrat hjul har större rullmotstånd, placera fram för att tyngden är lägre där.4. PU hjul för tyngre åkare (75+) eller varmare väder (20+).5. Stå plant på rullskidorna, sned anläggning mot vägen bromsar.Skfs lager som jag länkade tidigare i tråden är bättre än keramiska. Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted June 12, 2021 Report Share Posted June 12, 2021 1. Är det inte risk att spärren släpper om man filar bakaxeln ? (eller måste man dra skruvarna extra hårt för att det skall nypa ?)3. Har ni testat och sett att med spärrhjulen därfram ger bättre rull ?Då får man slipa länge isf.Hur hårt man drar muttrarna har inget med backspärren att göra. Däremot ökar det trycket på kullagrena som ger sämre rull. Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted June 12, 2021 Report Share Posted June 12, 2021 Efter man dragit åt muttrarna får man knacka till med en snärt i änden. Det gäller alltid när man skruvat fast oavsett om det är för tävling eller motion. Så att lagren "släpper". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted June 12, 2021 Report Share Posted June 12, 2021 Efter man dragit åt muttrarna får man knacka till med en snärt i änden. Det gäller alltid när man skruvat fast oavsett om det är för tävling eller motion. Så att lagren "släpper".Exakt :) Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.