Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävling på 2:or - Tips till motionär


Cykelkillen

Recommended Posts

Då får man slipa länge isf.

Hur hårt man drar muttrarna har inget med backspärren att göra. Däremot ökar det trycket på kullagrena som ger sämre rull.

 

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

När mina Marwe var nya släppte ena skidan i spärrlagret. Jag kontaktade säljaren, som rekommenderade att dra åt muttern lite. Jag gjorde det och sen fungerade spärren i 18 år utan problem.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Många bra svar. Tack!

 

Nu blev jag med nya grejor i alla fall  :D . Tänkte att det var kul att se om det blir någon faktisk skillnad för mig som motionär och återkoppla här. Min första tävling körde jag på ett par Swenor Fiberglass tvår som gått 7 mil original med fett och allt. Snittade då 3.05 på 25 km. Istället för att modda dom fick jag tips att bara gå och köpa ett par "tävlingsskidor" från Snö & Tö men de kunde tyvärr inte leverera pga brist på Elpex 610 Team. Det verkar vara åtgång på dom. Så jag köpte ett par Team 610 med PU-hjul från Pölder. Redan på första turen gick dom 3.02/km i 31km med stavbrott som kanske tog nån minut. men jag körde på ordentligt i stort sett tävlingstempo, men det går inte att jämföra träning och tävling. Ingen enorm skillnad i tid men jag gillar känslan bättre på Elpexen. Lättare för mig som är lite ovan att stå bra känns det som.

 

Nästa tävling om jobbet  tillåter hoppas jag blir nu på onsdag och då kör jag med dessa Elpex men har tagit ut allt fett och smörjt med PTFE-olja samt satt in keramiska lager (Biltema, jag vet finns bättre och SKF eller finmekaniska, men nu hade jag hunnit köpa dessa så testar). Följde den här länken egentligen men har inte vågat mig på backspärren Snabb-rullskids-hjulsrull – Nacka Värmdö Skidklubb (nvskidor.se) Gammal text men verkar inte skilja mycket från vad folk gör nuförtiden. Ska bli kul att se om det ger något! Rapport kommer

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl ta på mig det. Men faktum kvarstår, står du inte plant på dina skidor kommer de att rulla/glida sämre. Jag skulle gissa att det ger mer än att fila på lagren/axlarna. Balans och teknik är väldigt viktigt, i annat fall hade vi bara behövt mäta VO2max och maxstyrka och sen skriva ut resultatlistan.

Håller helt med! Var inte meningen att kritisera era kommentarer, men ville inte att det skulle fastna i bara ett spår. Jag jobbar varje pass med att stå rätt och upplever att det är bland det svåraste att få till för mig som inte åkt på länge. Tycker att det var stor skillnad mellan Fiberglass och Team 610 med PU, till Elpexens fördel. De går rakt hela tiden, färre småkorrigeringar.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte, jag har hyfsad VO2max och inga större fel på styrkan heller :)

Jag står dessutom hyfsat plant på skidorna, det ser jag på slitaget...

 

Men det finns nog även fler saker att lägga till för optimering, material är enklaste vägen såklart.

En sak jag alltid undrat över är hur brett man ska stå? Är det bättre att stå smalare? Jag står relativt brett men får ibland känslan att det går snabbare när jag får bra balans och står smalt (10-15 cm mellan skidorna).

 

Kan vi skapa en lista?

Så att man kan bocka av de delar som är tillgängliga för respektive åkare?

 

1. Fila bakaxel för mindre tryck på backspärr. Utföres genom axel i skruvdragaren och slipa med diamantfil och fint våtslippapper.

2. Keramiska lager, tänk på att torrsmorda lager kan vara mer känsliga för fukt och smuts.

3. Spärrat hjul har större rullmotstånd, placera fram för att tyngden är lägre där.

4. PU hjul för tyngre åkare (75+) eller varmare väder (20+).

5. Stå plant på rullskidorna, sned anläggning mot vägen bromsar.

Följer i stort sett denna, men inte vågat mig på backspärren.....än! Och det här med spärrhjul fram eller bak har jag inte heller testat.

Link to comment
Share on other sites

Många bra svar. Tack!

 

Nu blev jag med nya grejor i alla fall  :D . Tänkte att det var kul att se om det blir någon faktisk skillnad för mig som motionär och återkoppla här. Min första tävling körde jag på ett par Swenor Fiberglass tvår som gått 7 mil original med fett och allt. Snittade då 3.05 på 25 km. Istället för att modda dom fick jag tips att bara gå och köpa ett par "tävlingsskidor" från Snö & Tö men de kunde tyvärr inte leverera pga brist på Elpex 610 Team. Det verkar vara åtgång på dom. Så jag köpte ett par Team 610 med PU-hjul från Pölder. Redan på första turen gick dom 3.02/km i 31km med stavbrott som kanske tog nån minut. men jag körde på ordentligt i stort sett tävlingstempo, men det går inte att jämföra träning och tävling. Ingen enorm skillnad i tid men jag gillar känslan bättre på Elpexen. Lättare för mig som är lite ovan att stå bra känns det som.

 

Nästa tävling om jobbet  tillåter hoppas jag blir nu på onsdag och då kör jag med dessa Elpex men har tagit ut allt fett och smörjt med PTFE-olja samt satt in keramiska lager (Biltema, jag vet finns bättre och SKF eller finmekaniska, men nu hade jag hunnit köpa dessa så testar). Följde den här länken egentligen men har inte vågat mig på backspärren Snabb-rullskids-hjulsrull – Nacka Värmdö Skidklubb (nvskidor.se) Gammal text men verkar inte skilja mycket från vad folk gör nuförtiden. Ska bli kul att se om det ger något! Rapport kommer

Du är ju ingen motionär, när du tävlar på rullskidor och åker på runt 3 min/km. En motionär åker rullskidor för träningens skull har inget prestationsmål för sitt skidande, möjligen fullfölja vasan.

Link to comment
Share on other sites

Håller helt med! Var inte meningen att kritisera era kommentarer, men ville inte att det skulle fastna i bara ett spår. Jag jobbar varje pass med att stå rätt och upplever att det är bland det svåraste att få till för mig som inte åkt på länge. Tycker att det var stor skillnad mellan Fiberglass och Team 610 med PU, till Elpexens fördel. De går rakt hela tiden, färre småkorrigeringar.

Nu är ju team-hjulen bara 40 mm breda jämfört med fiberglas 45 mm så det gör ju en hel del i motstånd. Sen är det väldigt skönt med elpex att de går väldigt rakt utan att, man behöver knacka på gafflar  ;)

Link to comment
Share on other sites

Du är ju ingen motionär, när du tävlar på rullskidor och åker på runt 3 min/km. En motionär åker rullskidor för träningens skull har inget prestationsmål för sitt skidande, möjligen fullfölja vasan.

Jag tycker att du kan starta en ny tråd på motionärstemat igen Volevodin :).

 

Där finns massor med åsikter... min sista kommentar i denna tråden och detta ämnet är nog att jag kallar mig motionär eftersom jag tränar för välbefinnande och känsla av att ha kontroll på min kropps förfall (åldern och levernet), där ligger tävlingar och prestationer som extremt viktiga komponenter för att motivera mitt motionerande. Vid tävling är det självklart att jag vill köra på likvärdig utrustning som övriga i startfätet för att öka motivationen.  Alternativet vore nog söndagspromenader för min del och större livrem :).

 

Cykelkillens prestationer ser ju mer ut åt att närma sig elitmotionärens dock... med ytterligare potential så ser det ju mycket ljust ut för framtiden. Ca 3 min tempo på träning är mer än OK!

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du kan starta en ny tråd på motionärstemat igen Volevodin :).

 

Där finns massor med åsikter... min sista kommentar i denna tråden och detta ämnet är nog att jag kallar mig motionär eftersom jag tränar för välbefinnande och känsla av att ha kontroll på min kropps förfall (åldern och levernet), där ligger tävlingar och prestationer som extremt viktiga komponenter för att motivera mitt motionerande. Vid tävling är det självklart att jag vill köra på likvärdig utrustning som övriga i startfätet för att öka motivationen.  Alternativet vore nog söndagspromenader för min del och större livrem :).

 

Cykelkillens prestationer ser ju mer ut åt att närma sig elitmotionärens dock... med ytterligare potential så ser det ju mycket ljust ut för framtiden. Ca 3 min tempo på träning är mer än OK!

Jag vill först och främst betona att poängen med denna tråd var att både för mig själv som återbörjare och för andra som inte tampas om platser, få till ett par rullskidor (lagliga 2:or) som ger samma känsla som när man lyckats få till vallningen en fin vinterdag = magi och man känner sig lite starkare än man kanske är.

 

Sedan, om ni önskar tidsbegränsa motionärstiteln kan ni väl kalla mig konditionär eller återfallsskidåkare då  :) .

 

Håller med om mittenstycket ovan, även om tävling inte behövs alls för min motivation att träna. Tackar även för komplimangen i sista raden. 3 min-tempot är ju mitt tävlingstempo och en rak pulskurva på 180, annars ligger jag kring 3.30 på swenor 2:or. Jag kallar iaf mig själv motionär, tränar som en sådan 0-5h/vecka när jag har tid och lust och ställer upp i enstaka motionslopp ca 0-3 ggr/år för att det är kul. Tror även att alla övriga kring mig i i nedre fjärdedelen av resultatlistan i förra rullskidtävlingen, distanserade med 20 minuter av segraren på 25 km ser sig som motionärer. Men visst, jag har fortfarande en fin grundfysik, men har inte rört ett par rullskidor på 28 år sedan jag la av med tävlandet på längdskidor. 

 

Hoppas kunna ge er lite återkoppling när jag testat det jag hittat kombinerat med era tips!

Link to comment
Share on other sites

Vi har avhandlat motionär vs tävlingsåkare tidigare och det finns inte så mycket att tillägga, men jag tycker du skall ta det som en komplimang, Cykelkillen om jag kallar dig tävlingsåkare :) Själv kallar jag mig fortfarande tävlingsåkare, så länge jag ställer upp i tävlingar på snö alt rullskidor, trots att min fart numera är mycket beskedlig. :rolleyes: 

Link to comment
Share on other sites

Vi har avhandlat motionär vs tävlingsåkare tidigare och det finns inte så mycket att tillägga, men jag tycker du skall ta det som en komplimang, Cykelkillen om jag kallar dig tävlingsåkare :) Själv kallar jag mig fortfarande tävlingsåkare, så länge jag ställer upp i tävlingar på snö alt rullskidor, trots att min fart numera är mycket beskedlig. :rolleyes:

Förstår. Tack!  :) Mycket laddad inför kvällen. testade grejorna igå en kort sväng. Märkte ärligt talat inte så stor skillnad men över tid kanske det blir lite. Vi får se!

Link to comment
Share on other sites

 

Nästa tävling om jobbet  tillåter hoppas jag blir nu på onsdag och då kör jag med dessa Elpex men har tagit ut allt fett och smörjt med PTFE-olja samt satt in keramiska lager (Biltema, jag vet finns bättre och SKF eller finmekaniska, men nu hade jag hunnit köpa dessa så testar).

Kan du förklara lite närmare?

Om du byter till keramiska lager så undrar jag vad du menar med att ta ut allt fett och smörja med PTFE, åtminstone när du först säger att du tar bort fett och sedan byter?

Mina keramiska lager kom torrsmorda, dvs inget fett ta bort. 

Inget att fett finns väl att ta bort förutom i lagren?

Link to comment
Share on other sites

Kan du förklara lite närmare?

Om du byter till keramiska lager så undrar jag vad du menar med att ta ut allt fett och smörja med PTFE, åtminstone när du först säger att du tar bort fett och sedan byter?

Mina keramiska lager kom torrsmorda, dvs inget fett ta bort. 

Inget att fett finns väl att ta bort förutom i lagren?

Tävlingen klar och gick fint. Det jag nu gjorde var alltså att köra på ett par Elpex 610 Team med PU-hjul, ta bort fettet i nållagret/backspärren. Orginallagren utbytta mot Biltemas keramiska lager (som du säger torrsmörda). PTFE-smörjmedel på allt. Backspärr framflyttad. Inte slipat någon bakaxel.

 

Hur det gick? Jo från 3:05/km till 2:50. Känslan var mycket bättre. Nu blev jag ifrånåkt men inte ifrånrullad. Så med det är jag nöjd! Tyvärr släppte ena backspärren redan i första backen så tappade kanske en del tid på att bara kunna kicka med ett ben i 25km. Men det mesta var ändå stakning utan feånspark som vanligt.

 

Slutsatsen är att jag varmt kan rekommendera lite trimmning. Var roligare med en ”bra skidor-känsla”. Jag kommer inte att ge mig på att slipa backspärren. Är inte så stark och märkte nu att en dålig backspärr inte är ett alternativ för mig även om det rullar lite lättare. Vidare kan jag inte säga att det märktes någon stor skillnad på Biltemas torrsmorda keramiska och Elpex orginallager med fett. Men att Elpex Team 610 med tvåor är snabbare än Swenor Fiberglass tycker jag inte att det råder något tvivel om.

Link to comment
Share on other sites

Tävlingen klar och gick fint. Det jag nu gjorde var alltså att köra på ett par Elpex 610 Team med PU-hjul, ta bort fettet i nållagret/backspärren. Orginallagren utbytta mot Biltemas keramiska lager (som du säger torrsmörda). PTFE-smörjmedel på allt. Backspärr framflyttad. Inte slipat någon bakaxel.

 

Hur det gick? Jo från 3:05/km till 2:50. Känslan var mycket bättre. Nu blev jag ifrånåkt men inte ifrånrullad. Så med det är jag nöjd! Tyvärr släppte ena backspärren redan i första backen så tappade kanske en del tid på att bara kunna kicka med ett ben i 25km. Men det mesta var ändå stakning utan feånspark som vanligt.

 

Slutsatsen är att jag varmt kan rekommendera lite trimmning. Var roligare med en ”bra skidor-känsla”. Jag kommer inte att ge mig på att slipa backspärren. Är inte så stark och märkte nu att en dålig backspärr inte är ett alternativ för mig även om det rullar lite lättare. Vidare kan jag inte säga att det märktes någon stor skillnad på Biltemas torrsmorda keramiska och Elpex orginallager med fett. Men att Elpex Team 610 med tvåor är snabbare än Swenor Fiberglass tycker jag inte att det råder något tvivel om.

Roligt när det lönar sig! Fast att kalla skidbyte för "lite trimmning" tycker jag är lite fel. Det jag tänker på vid trimning är som du säger; flytta spärrhjulet fram, byta lager, smörjmedel, fila bakaxel m.m.

Ja, team 610 är sköna skidor som oftast går väldigt rakt och är lätthanterliga.

Kör hårt!

Link to comment
Share on other sites

Härligt, vilken tävling var det?

Hur långt?

 

OK, så fettet bort ur nållagret, jag förstår. Jag har för mig att en risk med detta är att backspärren kan släppa? Någon annan som vet mer?

 

Jag noterar PB på mina träningsrundor med både treor och tvåor. Där kan jag sedan jämföra både träning och väder för att kompensera inför en jämförelse.

Som jag ser det klart mindre än 5% skillnad mellan Swenor treor och tvåor.

Om man nu säger att keramiska lager gör liten skillnad... att jämföras med kanske 3-4% för hjulbyte i rullmotstånd...

Eventuellt kan backspärr fram ge kanske 0-0,5% förbättring?

Det återstår att testa tvåor med och utan keramiska lager... problemet att jag gärna vill ha flera jämförbara pass innan jag drar en slutsats och i ärlighetens namn så byter jag inte lager så jättelätt och ser en risk för lagren vid varje byte.

 

Men som du säger Cykelkillen, man vill ju inte bli frånrullad. Extra surt om man sedan stakar ifrån men inte får full utdelning pga ojämlika skidor.

Link to comment
Share on other sites

Roligt när det lönar sig! Fast att kalla skidbyte för "lite trimmning" tycker jag är lite fel. Det jag tänker på vid trimning är som du säger; flytta spärrhjulet fram, byta lager, smörjmedel, fila bakaxel m.m.

Ja, team 610 är sköna skidor som oftast går väldigt rakt och är lätthanterliga.

Kör hårt!

Helt korrekt! Min egen slutsats är egentligen att om man bara vill ha ett rullskidspar och någonsin tänker tävla, köp ett par Elpex 610 Team (med 2:or gummi eller PU) + trögare hjul för träning. Jag tror att det räcker. Trimmningen kanske gör litegrann, men just skidan/Elpex 2:or verkar vara den stora skillnaden. ("Eliten" körde gummitvåor m backspärr och rosa PU utan spärr bak).

 

Sedan kommer jag inte att sälja min Fiberglass, då dom är skönare på lite ojämnt underlag som jag tränar på.

Link to comment
Share on other sites

Härligt, vilken tävling var det?

Hur långt?

 

OK, så fettet bort ur nållagret, jag förstår. Jag har för mig att en risk med detta är att backspärren kan släppa? Någon annan som vet mer?

 

Jag noterar PB på mina träningsrundor med både treor och tvåor. Där kan jag sedan jämföra både träning och väder för att kompensera inför en jämförelse.

Som jag ser det klart mindre än 5% skillnad mellan Swenor treor och tvåor.

Om man nu säger att keramiska lager gör liten skillnad... att jämföras med kanske 3-4% för hjulbyte i rullmotstånd...

Eventuellt kan backspärr fram ge kanske 0-0,5% förbättring?

Det återstår att testa tvåor med och utan keramiska lager... problemet att jag gärna vill ha flera jämförbara pass innan jag drar en slutsats och i ärlighetens namn så byter jag inte lager så jättelätt och ser en risk för lagren vid varje byte.

 

Men som du säger Cykelkillen, man vill ju inte bli frånrullad. Extra surt om man sedan stakar ifrån men inte får full utdelning pga ojämlika skidor.

Kyrkserien i Uppsala. Igår i magiska förhållanden, ca 100 deltagare och härlig stämning vid Hammarskog! Banan är 27 km lätt kuperad med en del lite sega motlut. Otroligt imponerande vad starka många åkare är.

 

Ja det där med fett bort ur nållagret och in med PTFE var ingen höjdare för mig. Kommer att byta tillbaka även om jag förlorar lite rull. Hjärtat höll på att stanna och armarna att trilla av i sista spurtbacken  :D .

 

Som du ser i ovan svar så tycker jag stora skillnaden verkar vara i fabrikat av hjul. 

 

Med nuvarande utrustning ser jag inget behov av någon ytterligare trimning på min nivå. Jag erhöll den fina känslan jag var ute efter att rulla likvärdigt, och att inte behöva ta i mer är de andra för att utrustningen är sämre. Visst kan någon haft ännu bättre rull, men den tiden och orken har jag inte att lägga på prylarna så den lilla fördelen tycker jag att dom som pysslar ordentligt är värda.

Link to comment
Share on other sites

OK, vet ej om du svarat tidigare?

Hur mycket väger du? 

Som jag uppfattar det så är PU en fördel för tyngre åkare dvs 75+ (jag är sparris) och eventuellt i varmare väder också.

Hamnar precis i gränslandet på 77 kg, vädret var varmt ca +23. Men när jag bara plockade dom ur lådan och körde var det +15 och delvis regn. Gick snabbare än gummi-tvåor Swenor då också. För mig känns det lättare att stå bra på de lite hårdare Pu-hjulen så kanske är det som ger fördel när man inte är så slipad i tekniken? Märkte det också när jag blev trött. Då började mina Swenor att få svårare att hålla riktning pga att jag säkert vinklade fötterna lite. Elpex blockstabilt. Även utför.

Link to comment
Share on other sites

Ja precis svarta gummitvåor med backspärr fram och rosa PU utan spärr bak verkade vara melodin för dagen.

Alltså elpextvåor? :-) 

Inför eventuell rullskidstävling tänkte jag försöka köpa ett par ok tvåor, och på sin höjd ha backspärren fram som trimmning. 

Link to comment
Share on other sites

Ja precis svarta gummitvåor med backspärr fram och rosa PU utan spärr bak verkade vara melodin för dagen.

Enl. Svenska Skidförbundets regler för rullskidtävling gäller följande enl 4.1:

Vid klassisk åkstil skall minst ett hjul på varje skida vara spärrat, försett med backspärr. Hjulen kan vara av gummi eller plast.

 

Det spelar mao ingen roll om det är PU-hjul, skidan måste vara spärrad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...