Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rullskidtävling på 2:or - Tips till motionär


  • Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

#21
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Jag skulle säga att det blir 0 skillnad. Att det rullar för alltid i luften betyder 0 i när de är pressade mot asfalten.

Jag skulle, baserat på folk runt mig, att PU ofta ligger nära varandra. Gummi skiljer mer men har du en bra uppsättning rullar det bättre än PU om det är kallt och likvärdigt från 20 och upp. Nu pratar vi i 20+ km/h, PU rullar mycket bättre i låga farter (5 och nedåt, de vill liksom inte stanna helt då).

Hur du är byggd har mycket större betydelse, kraftfulla åkare kan vara brutala på sommaren där extra kilon snarare hjälper. Lång och lätt som jag själv med mycket vindfång, not so much. Så går inte att jämföra med snötider.

Men vill du pilla med detaljer så gör det, lär knappast skada och vem vet du kanske hittar något.

Jo, det är väl också så att jag som även är lite cykelnörd gillar meckandet såklart. Men noterar att svaren här avviker från de jag känner som hävdar att dom själva inte haft en chans på omodifierade rullskidor men hänger med riktigt bra när dom bytt. Återkommer när jag hittat lösningen på att åka som eliten och träna som en glad motionär.  :)



#22
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Det är ju inte jättemånga som man jämför sig med på en tävling pga de flesta är redan framför eller kommer aldrig ikapp.

Sist vet jag dock en kille som rullade förbi som om han haft tävlingshjul (nollor) men han var efter mig i mål :), det var enbart i nedförsbackar han kom om mig, på sista upploppeppsrakan hängde han inte med.

 

Så försök även att träna som eliten (åtminstone teknik) så ska du se att meckandet lönar sig ändå bättre.

Mycket sitter ju i skallen.

Slipa bakaxlar kan man ju alltid testa pga har flera gamla hjul (spärrade hjul har mest rull,motstånd), montera spärrade fram är också en sak som borde göra skillnad, keramiska lager är sista grejen jag tänker testa om det inte känns bra och om det är torra förhållanden.



#23
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Det gäller att hålla skidan plan. Det är samma sak på vintern. Om du ex står mer på insidan av skidan kommer lagren att inte rulla lika lätt.

 

Hur lätt ett hjul rullar fritt har väldigt lite överföring till hur det rullar under belastning. Det jag har lärt mig om detta kommer från Tobias Westman

Men mycket beror på hurdan benkonstruktion du har. Jag sliter ena skidans hjul väldigt mycket på insidan., men den andra sidan inte lika mycket. Jag skulle inte klara av att stå plant på skidorna, skulle få svårt med balansen mao man kan inte göra våld på naturen.



#24
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 613 inlägg

Men mycket beror på hurdan benkonstruktion du har. Jag sliter ena skidans hjul väldigt mycket på insidan., men den andra sidan inte lika mycket. Jag skulle inte klara av att stå plant på skidorna, skulle få svårt med balansen mao man kan inte göra våld på naturen.

Fast då får man anpassa naturen till skidan;-) Alltså bygga runt



#25
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Fast då får man anpassa naturen till skidan;-) Alltså bygga runt

Vad skall man bygga runt benen - gips ?



#26
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 613 inlägg

Nu tänkte jag mer på att du får lägga någon vinkling mellan fot och skida. Men har du så snett, svagt underben/fotled att du behöver gips så lär det ju vara av allvarligare art. Jag träffar många som blir betydligt bättre när de även börjar träna fot/fotled (jobbar som sjukgymnast). Väldigt många tränar alla övriga kroppsdelar men när det kommer till fötterna så är det bara några som kommer så nära att det i allafall gör tåhävningar, men många gör inte ens det.



#27
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Med gips blir det väl inte så mycket/bra frånskjut.

Men vinkeln för stakning blir kanske möjlig att låsa optimalt :).

 

Skämt åsido så sliter väl de flesta skidorna mer på en sida och oftast på insidan, därav att man ska byta skidor på varannat pass för mer jämt slitage?

Om man sliter en skida mer än den andra så blir det knepigare med att byta skidor om man moddar bindningen.



#28
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Jag byter aldrig skida, då jag måste ha olika vinkel på framhjulen för att kompensera olika fotvinklar på vänster och höger fot. Visst slits hjulen på insidan och enda nackdelen som jag ser är att de börjar dra snett med tiden. Jag har aldrig "mucklat" med skidorna, men så har jag inte tävlat så mycket heller.

Just nu ligger rullskidåkningen nere pga en dålig fot, men skall till hösten testa kombipjäxor för att se om de stabiliserar foten bättre, kan ju också minska snedbelastningen på hjulen.



#29
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Nån som kapade tråden känns det som. Ganska ointresserad av era fotvinklar  ;) . Inga andra tips, blåsa ur allt fett ur lagren, köra på teflonångor eller annat bra?



#30
Thorrez

Thorrez

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 430 inlägg
Jag rekommenderar inte det här, för jag vet inte om det går, men skulle man inte kunna flytta fram bindningen på skidan? Särskilt när man ligger riktigt nära tycker jag suget förändras av bara några cm. Här borde gå att optimera.

Men skyll inte på mig när ni går i asfalten!

#31
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 284 inlägg

Jag rekommenderar inte det här, för jag vet inte om det går, men skulle man inte kunna flytta fram bindningen på skidan? Särskilt när man ligger riktigt nära tycker jag suget förändras av bara några cm. Här borde gå att optimera.

Men skyll inte på mig när ni går i asfalten!


Men bindningen längre fram minskar trycket på bakhjulen, så det borde ge lite. Men med bindning långt fram får man en väldigt instabil rullskida, fladdrar åt olika håll, inte alls skönt.

#32
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Hur menar du att det ger lite?
Pga högre rullmotstånd på spärrade hjul? Vikt gånger rullmotstånd ger totalt motkraft?

I så fall uppnår man väl samma med att flytta spärrat hjul fram?

 

Eftersom en tyngre åkare rullar snabbare nedför än en lättare drar jag slutsatsen att motkraft inte är linjärt beroende av vikt. Kan ju vara fel slutsats såklart. Det kan ju bero mer på luftmotståndet än rullmotståndet...



#33
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Nån som kapade tråden känns det som. Ganska ointresserad av era fotvinklar  ;) . Inga andra tips, blåsa ur allt fett ur lagren, köra på teflonångor eller annat bra?

Skall du vara på det här forumet får du räkna med lite utvinklingar här och var och det kanske finns andra som är intresserade av  fotvinklar.... håll tillgodo med vad som erbjuds. <_<



#34
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 613 inlägg

Nån som kapade tråden känns det som. Ganska ointresserad av era fotvinklar  ;) . Inga andra tips, blåsa ur allt fett ur lagren, köra på teflonångor eller annat bra?

Jag får väl ta på mig det. Men faktum kvarstår, står du inte plant på dina skidor kommer de att rulla/glida sämre. Jag skulle gissa att det ger mer än att fila på lagren/axlarna. Balans och teknik är väldigt viktigt, i annat fall hade vi bara behövt mäta VO2max och maxstyrka och sen skriva ut resultatlistan.



#35
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Varför inte, jag har hyfsad VO2max och inga större fel på styrkan heller :)

Jag står dessutom hyfsat plant på skidorna, det ser jag på slitaget...

 

Men det finns nog även fler saker att lägga till för optimering, material är enklaste vägen såklart.

En sak jag alltid undrat över är hur brett man ska stå? Är det bättre att stå smalare? Jag står relativt brett men får ibland känslan att det går snabbare när jag får bra balans och står smalt (10-15 cm mellan skidorna).

 

Kan vi skapa en lista?

Så att man kan bocka av de delar som är tillgängliga för respektive åkare?

 

1. Fila bakaxel för mindre tryck på backspärr. Utföres genom axel i skruvdragaren och slipa med diamantfil och fint våtslippapper.

2. Keramiska lager, tänk på att torrsmorda lager kan vara mer känsliga för fukt och smuts.

3. Spärrat hjul har större rullmotstånd, placera fram för att tyngden är lägre där.

4. PU hjul för tyngre åkare (75+) eller varmare väder (20+).

5. Stå plant på rullskidorna, sned anläggning mot vägen bromsar.



#36
Frederiksen

Frederiksen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 73 inlägg
Tycker det går lättast när man står så tätt att knäna tar i varandra, brukar försöka stå så i perioder under kontrollerade förhållanden, men svårt när man går på för fullt.

#37
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Kan detta ha ett samband med Petters kommentar om att stå plant?

Eller är det luftmotståndet som minskar när ma står tätare med fötterna?

 

Jag tänker att vinkeln på underbenen/fötterna mot skidan påverkar hur plant man står. Tätare gör kanske att man står mer plant?

Vissa kanske behöver stå tätare och andra mindre tätt för att stå plant?



#38
Klas

Klas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 324 inlägg
Jag fick ordning på att köra plant med sulor som kompenserade fotvinkeln. Sliter ni snett så borde sannolikt hjulen rulla sämre, friktionen borde bli högre, t om så att ni kanske märker att de snedslitna blir varmare.

#39
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Spelar bredden på hjulen någon roll?

Jag tänker att breda däck på bilen drar mer bränsle än smalare, racercykel har smala däck (finns visst något optimalt där runt 24 mm?). Swenor Fibreglass bredare än Team 610 som verkar vara tävlingsåkarnas vanligaste skida?

Elpex Wasa ännu bredare...

 

Så är 40 mm bättre än 45-50?

 

Svårt att modda kanske men bra input till köp av tävlingsskidor... om man är lite seriös med sitt tävlande och tränande lär man ha två uppsättningar hjul... tvåor och trögrullande. Så varför inte ett par extra stommar också?



#40
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 613 inlägg

Spelar bredden på hjulen någon roll?

Jag tänker att breda däck på bilen drar mer bränsle än smalare, racercykel har smala däck (finns visst något optimalt där runt 24 mm?). Swenor Fibreglass bredare än Team 610 som verkar vara tävlingsåkarnas vanligaste skida?

Elpex Wasa ännu bredare...

 

Så är 40 mm bättre än 45-50?

 

Svårt att modda kanske men bra input till köp av tävlingsskidor... om man är lite seriös med sitt tävlande och tränande lär man ha två uppsättningar hjul... tvåor och trögrullande. Så varför inte ett par extra stommar också?

Är väl bara att gå lös med svarven då ;-) Finns det någon regel hur ett hjul måste se ut, tänker profil?






1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar