Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rullskidtävling på 2:or - Tips till motionär

• Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 inlägg

Regeln säger väl bara att rullmotståndet ska anges per tävling för lika förhållanden, oftast ska det vara tvåor? (lista med nummer per tillverkare finns)

Dessutom en (inte två) backspärr på varje skida.

Lite mer såklart men påverkar kanske inte detta?

Dvs max 100 mm diameter, axelavstånd minst 530 mm

Så jag ser inte att man inte kan modifiera som man vill... måste vara kommersiellt tillgängliga och det är de ju, för svarvning/slitage som man vill. Tror att 24 mm är knepigt för balansen...

Men som det mesta här så är det kanske mer för sinnet än verkligheten...

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 438 inlägg

Regeln säger väl bara att rullmotståndet ska anges per tävling för lika förhållanden, oftast ska det vara tvåor? (lista med nummer per tillverkare finns)

Dessutom en (inte två) backspärr på varje skida.

Lite mer såklart men påverkar kanske inte detta?

Dvs max 100 mm diameter, axelavstånd minst 530 mm

Så jag ser inte att man inte kan modifiera som man vill... måste vara kommersiellt tillgängliga och det är de ju, för svarvning/slitage som man vill. Tror att 24 mm är knepigt för balansen...

Men som det mesta här så är det kanske mer för sinnet än verkligheten...

Skatehjul är väl som regel 24mm breda och det funkar ju balansmässigt, åtminstone att staka (och skejta naturligtvis) på.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 607 inlägg

Varför inte, jag har hyfsad VO2max och inga större fel på styrkan heller :)

Jag står dessutom hyfsat plant på skidorna, det ser jag på slitaget...

Men det finns nog även fler saker att lägga till för optimering, material är enklaste vägen såklart.

En sak jag alltid undrat över är hur brett man ska stå? Är det bättre att stå smalare? Jag står relativt brett men får ibland känslan att det går snabbare när jag får bra balans och står smalt (10-15 cm mellan skidorna).

Kan vi skapa en lista?

Så att man kan bocka av de delar som är tillgängliga för respektive åkare?

1. Fila bakaxel för mindre tryck på backspärr. Utföres genom axel i skruvdragaren och slipa med diamantfil och fint våtslippapper.

2. Keramiska lager, tänk på att torrsmorda lager kan vara mer känsliga för fukt och smuts.

3. Spärrat hjul har större rullmotstånd, placera fram för att tyngden är lägre där.

4. PU hjul för tyngre åkare (75+) eller varmare väder (20+).

5. Stå plant på rullskidorna, sned anläggning mot vägen bromsar.

1. Är det inte risk att spärren släpper om man filar bakaxeln ? (eller måste man dra skruvarna extra hårt för att det skall nypa ?)

3. Har ni testat och sett att med spärrhjulen därfram ger bättre rull ?

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 inlägg

Anledning till spärrhjul fram kommer från Newtons lag... rullmotstånd = "friktion" x tyngd (ovanifrån) är den kraft som måste övervinnas för att flytta på rullskidan.

Så om vi säger att spärrat hjul är trögast vill vi ha minst vikt på det.

Jag har bytt på mina träningshjul men enbart pga att få jämnt slitage, de spärrade hjulen (bakhjulen) närmade sig de 24 mm vi pratat om för racercykel hjul :). Kanske rullar det lättare? Det rullar åtminstone lätt....

Bakaxelfilning kräver absolut ett visst handlag... det tror jag de flesta inser och kanske finsn ingen marginal att slipa bort för just mig?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 756 inlägg

Anledning till spärrhjul fram kommer från Newtons lag... rullmotstånd = "friktion" x tyngd (ovanifrån) är den kraft som måste övervinnas för att flytta på rullskidan.
Så om vi säger att spärrat hjul är trögast vill vi ha minst vikt på det.

Jag har bytt på mina träningshjul men enbart pga att få jämnt slitage, de spärrade hjulen (bakhjulen) närmade sig de 24 mm vi pratat om för racercykel hjul :). Kanske rullar det lättare? Det rullar åtminstone lätt....

Bakaxelfilning kräver absolut ett visst handlag... det tror jag de flesta inser och kanske finsn ingen marginal att slipa bort för just mig?

Slipar man verkligen bakaxeln för hand? Jag trodde man körde en vända med polermedel i backspärren.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 245 inlägg

En annan fråga av relevans (halvkapar tråden). Vilka allmänt tillängliga tvåor är snabbast nuförtin? (För antingen Swenor eller Elpex Evo) 

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.
VL21 - Hemma: 5:09 i storm. 

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 201 inlägg

Men det finns nog även fler saker att lägga till för optimering, material är enklaste vägen såklart.
En sak jag alltid undrat över är hur brett man ska stå? Är det bättre att stå smalare? Jag står relativt brett men får ibland känslan att det går snabbare när jag får bra balans och står smalt (10-15 cm mellan skidorna).

Kan vi skapa en lista?

1. Fila bakaxel för mindre tryck på backspärr. Utföres genom axel i skruvdragaren och slipa med diamantfil och fint våtslippapper.
2. Keramiska lager, tänk på att torrsmorda lager kan vara mer känsliga för fukt och smuts.
3. Spärrat hjul har större rullmotstånd, placera fram för att tyngden är lägre där.

Skfs lager som jag länkade tidigare i tråden är bättre än keramiska.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 201 inlägg

1. Är det inte risk att spärren släpper om man filar bakaxeln ? (eller måste man dra skruvarna extra hårt för att det skall nypa ?)
3. Har ni testat och sett att med spärrhjulen därfram ger bättre rull ?

Då får man slipa länge isf.
Hur hårt man drar muttrarna har inget med backspärren att göra. Däremot ökar det trycket på kullagrena som ger sämre rull.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 231 inlägg

Efter man dragit åt muttrarna får man knacka till med en snärt i änden. Det gäller alltid när man skruvat fast oavsett om det är för tävling eller motion. Så att lagren "släpper".

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 201 inlägg

Efter man dragit åt muttrarna får man knacka till med en snärt i änden. Det gäller alltid när man skruvat fast oavsett om det är för tävling eller motion. Så att lagren "släpper".

Exakt :)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 607 inlägg

Då får man slipa länge isf.
Hur hårt man drar muttrarna har inget med backspärren att göra. Däremot ökar det trycket på kullagrena som ger sämre rull.

När mina Marwe var nya släppte ena skidan i spärrlagret. Jag kontaktade säljaren, som rekommenderade att dra åt muttern lite. Jag gjorde det och sen fungerade spärren i 18 år utan problem.

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

Många bra svar. Tack!

Nu blev jag med nya grejor i alla fall  :D . Tänkte att det var kul att se om det blir någon faktisk skillnad för mig som motionär och återkoppla här. Min första tävling körde jag på ett par Swenor Fiberglass tvår som gått 7 mil original med fett och allt. Snittade då 3.05 på 25 km. Istället för att modda dom fick jag tips att bara gå och köpa ett par "tävlingsskidor" från Snö & Tö men de kunde tyvärr inte leverera pga brist på Elpex 610 Team. Det verkar vara åtgång på dom. Så jag köpte ett par Team 610 med PU-hjul från Pölder. Redan på första turen gick dom 3.02/km i 31km med stavbrott som kanske tog nån minut. men jag körde på ordentligt i stort sett tävlingstempo, men det går inte att jämföra träning och tävling. Ingen enorm skillnad i tid men jag gillar känslan bättre på Elpexen. Lättare för mig som är lite ovan att stå bra känns det som.

Nästa tävling om jobbet  tillåter hoppas jag blir nu på onsdag och då kör jag med dessa Elpex men har tagit ut allt fett och smörjt med PTFE-olja samt satt in keramiska lager (Biltema, jag vet finns bättre och SKF eller finmekaniska, men nu hade jag hunnit köpa dessa så testar). Följde den här länken egentligen men har inte vågat mig på backspärren Snabb-rullskids-hjulsrull – Nacka Värmdö Skidklubb (nvskidor.se) Gammal text men verkar inte skilja mycket från vad folk gör nuförtiden. Ska bli kul att se om det ger något! Rapport kommer

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

Jag får väl ta på mig det. Men faktum kvarstår, står du inte plant på dina skidor kommer de att rulla/glida sämre. Jag skulle gissa att det ger mer än att fila på lagren/axlarna. Balans och teknik är väldigt viktigt, i annat fall hade vi bara behövt mäta VO2max och maxstyrka och sen skriva ut resultatlistan.

Håller helt med! Var inte meningen att kritisera era kommentarer, men ville inte att det skulle fastna i bara ett spår. Jag jobbar varje pass med att stå rätt och upplever att det är bland det svåraste att få till för mig som inte åkt på länge. Tycker att det var stor skillnad mellan Fiberglass och Team 610 med PU, till Elpexens fördel. De går rakt hela tiden, färre småkorrigeringar.

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

Kan vi skapa en lista?

Följer i stort sett denna, men inte vågat mig på backspärren.....än! Och det här med spärrhjul fram eller bak har jag inte heller testat.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 607 inlägg

Många bra svar. Tack!

Nu blev jag med nya grejor i alla fall  :D . Tänkte att det var kul att se om det blir någon faktisk skillnad för mig som motionär och återkoppla här. Min första tävling körde jag på ett par Swenor Fiberglass tvår som gått 7 mil original med fett och allt. Snittade då 3.05 på 25 km. Istället för att modda dom fick jag tips att bara gå och köpa ett par "tävlingsskidor" från Snö & Tö men de kunde tyvärr inte leverera pga brist på Elpex 610 Team. Det verkar vara åtgång på dom. Så jag köpte ett par Team 610 med PU-hjul från Pölder. Redan på första turen gick dom 3.02/km i 31km med stavbrott som kanske tog nån minut. men jag körde på ordentligt i stort sett tävlingstempo, men det går inte att jämföra träning och tävling. Ingen enorm skillnad i tid men jag gillar känslan bättre på Elpexen. Lättare för mig som är lite ovan att stå bra känns det som.

Nästa tävling om jobbet  tillåter hoppas jag blir nu på onsdag och då kör jag med dessa Elpex men har tagit ut allt fett och smörjt med PTFE-olja samt satt in keramiska lager (Biltema, jag vet finns bättre och SKF eller finmekaniska, men nu hade jag hunnit köpa dessa så testar). Följde den här länken egentligen men har inte vågat mig på backspärren Snabb-rullskids-hjulsrull – Nacka Värmdö Skidklubb (nvskidor.se) Gammal text men verkar inte skilja mycket från vad folk gör nuförtiden. Ska bli kul att se om det ger något! Rapport kommer

Du är ju ingen motionär, när du tävlar på rullskidor och åker på runt 3 min/km. En motionär åker rullskidor för träningens skull har inget prestationsmål för sitt skidande, möjligen fullfölja vasan.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Håller helt med! Var inte meningen att kritisera era kommentarer, men ville inte att det skulle fastna i bara ett spår. Jag jobbar varje pass med att stå rätt och upplever att det är bland det svåraste att få till för mig som inte åkt på länge. Tycker att det var stor skillnad mellan Fiberglass och Team 610 med PU, till Elpexens fördel. De går rakt hela tiden, färre småkorrigeringar.

Nu är ju team-hjulen bara 40 mm breda jämfört med fiberglas 45 mm så det gör ju en hel del i motstånd. Sen är det väldigt skönt med elpex att de går väldigt rakt utan att, man behöver knacka på gafflar  ;)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 inlägg

Du är ju ingen motionär, när du tävlar på rullskidor och åker på runt 3 min/km. En motionär åker rullskidor för träningens skull har inget prestationsmål för sitt skidande, möjligen fullfölja vasan.

Jag tycker att du kan starta en ny tråd på motionärstemat igen Volevodin :).

Där finns massor med åsikter... min sista kommentar i denna tråden och detta ämnet är nog att jag kallar mig motionär eftersom jag tränar för välbefinnande och känsla av att ha kontroll på min kropps förfall (åldern och levernet), där ligger tävlingar och prestationer som extremt viktiga komponenter för att motivera mitt motionerande. Vid tävling är det självklart att jag vill köra på likvärdig utrustning som övriga i startfätet för att öka motivationen.  Alternativet vore nog söndagspromenader för min del och större livrem :).

Cykelkillens prestationer ser ju mer ut åt att närma sig elitmotionärens dock... med ytterligare potential så ser det ju mycket ljust ut för framtiden. Ca 3 min tempo på träning är mer än OK!

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

Jag tycker att du kan starta en ny tråd på motionärstemat igen Volevodin :).

Där finns massor med åsikter... min sista kommentar i denna tråden och detta ämnet är nog att jag kallar mig motionär eftersom jag tränar för välbefinnande och känsla av att ha kontroll på min kropps förfall (åldern och levernet), där ligger tävlingar och prestationer som extremt viktiga komponenter för att motivera mitt motionerande. Vid tävling är det självklart att jag vill köra på likvärdig utrustning som övriga i startfätet för att öka motivationen.  Alternativet vore nog söndagspromenader för min del och större livrem :).

Cykelkillens prestationer ser ju mer ut åt att närma sig elitmotionärens dock... med ytterligare potential så ser det ju mycket ljust ut för framtiden. Ca 3 min tempo på träning är mer än OK!

Jag vill först och främst betona att poängen med denna tråd var att både för mig själv som återbörjare och för andra som inte tampas om platser, få till ett par rullskidor (lagliga 2:or) som ger samma känsla som när man lyckats få till vallningen en fin vinterdag = magi och man känner sig lite starkare än man kanske är.

Sedan, om ni önskar tidsbegränsa motionärstiteln kan ni väl kalla mig konditionär eller återfallsskidåkare då  :) .

Håller med om mittenstycket ovan, även om tävling inte behövs alls för min motivation att träna. Tackar även för komplimangen i sista raden. 3 min-tempot är ju mitt tävlingstempo och en rak pulskurva på 180, annars ligger jag kring 3.30 på swenor 2:or. Jag kallar iaf mig själv motionär, tränar som en sådan 0-5h/vecka när jag har tid och lust och ställer upp i enstaka motionslopp ca 0-3 ggr/år för att det är kul. Tror även att alla övriga kring mig i i nedre fjärdedelen av resultatlistan i förra rullskidtävlingen, distanserade med 20 minuter av segraren på 25 km ser sig som motionärer. Men visst, jag har fortfarande en fin grundfysik, men har inte rört ett par rullskidor på 28 år sedan jag la av med tävlandet på längdskidor. 

Hoppas kunna ge er lite återkoppling när jag testat det jag hittat kombinerat med era tips!

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 607 inlägg

Vi har avhandlat motionär vs tävlingsåkare tidigare och det finns inte så mycket att tillägga, men jag tycker du skall ta det som en komplimang, Cykelkillen om jag kallar dig tävlingsåkare :) Själv kallar jag mig fortfarande tävlingsåkare, så länge jag ställer upp i tävlingar på snö alt rullskidor, trots att min fart numera är mycket beskedlig. :rolleyes: 

Cykelkillen

Cykelkillen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 29 inlägg

Vi har avhandlat motionär vs tävlingsåkare tidigare och det finns inte så mycket att tillägga, men jag tycker du skall ta det som en komplimang, Cykelkillen om jag kallar dig tävlingsåkare :) Själv kallar jag mig fortfarande tävlingsåkare, så länge jag ställer upp i tävlingar på snö alt rullskidor, trots att min fart numera är mycket beskedlig. :rolleyes:

Förstår. Tack!  :) Mycket laddad inför kvällen. testade grejorna igå en kort sväng. Märkte ärligt talat inte så stor skillnad men över tid kanske det blir lite. Vi får se!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Google (1)