Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rullskidtävling på 2:or - Tips till motionär


  • Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

#81
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg
Fast det är ju tvärtom to cut a short story short

#82
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 193 inlägg
Gummi2or med backspärr i fram och rosa PU-framhjul i bak. Framgick rätt tydligt i första beskrivningen :) Ganska vanlig kombo i lite svalare temperatur verkar det som. Bakhjulet blir väl varmare när mycket av trycket finns där samt att det går stabilt med rosa i bak.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#83
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg

Tack Sunlake, jag har alltid undrat varför man har PU bak och gummi fram. 

Detta gäller alltså i lite svalare temperatur, riktigt kallt kanske enbart gummi?

Vid varmt gäller PU runt om alltså?

 

Detta låter också som skillnader på marginalen för en 71 kg åkare :)



#84
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 193 inlägg
Varsågod :)

Ja är det riktigt kallt så kör jag på gummi2or. Minns när jag skulle rulla iväg och värma upp på Klarälvsloppet 2019 och de rosa rullade trögt nåt eländigt. Var väl 6 plusgrader typ. Då började en fundera på om det var rätt val =D
Men när solen kom så släppte det på rätt bra.


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#85
Lejonet

Lejonet

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 547 inlägg

Varsågod :)

Ja är det riktigt kallt så kör jag på gummi2or. Minns när jag skulle rulla iväg och värma upp på Klarälvsloppet 2019 och de rosa rullade trögt nåt eländigt. Var väl 6 plusgrader typ. Då började en fundera på om det var rätt val =D
Men när solen kom så släppte det på rätt bra.


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Elpax pu måste ju värmas upp, minns en kaotisk tävlingsstart utanför Stockholm för några år sedan när vi skulle ha Skigo låneskidor men plötsligt fick ta egna. Som jag fick veta 2 min före start, så det blev en hård uppvärmning för mig innan jag kom ifatt täten. Skidorna gick väl bra efter 3 km typ. 

 

Annars kör jag med pu runt om (mest av enkelhet), funkar även i 0-gradigt men jag ligger ju strax över 80kg.



#86
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg

Elpax pu måste ju värmas upp, minns en kaotisk tävlingsstart utanför Stockholm för några år sedan när vi skulle ha Skigo låneskidor men plötsligt fick ta egna. Som jag fick veta 2 min före start, så det blev en hård uppvärmning för mig innan jag kom ifatt täten. Skidorna gick väl bra efter 3 km typ.

Annars kör jag med pu runt om (mest av enkelhet), funkar även i 0-gradigt men jag ligger ju strax över 80kg.

Vid regn kyls PU ganska effektiv och blir inte riktigt varma tycker jag. Vatten leder ju bort värme effektivt.

#87
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Gummi2or med backspärr i fram och rosa PU-framhjul i bak. Framgick rätt tydligt i första beskrivningen :) Ganska vanlig kombo i lite svalare temperatur verkar det som. Bakhjulet blir väl varmare när mycket av trycket finns där samt att det går stabilt med rosa i bak.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Att det rörde sig om ett och samma skidpar framgick inte av texten. Jag uppfattade det som att det var ett par med gummitvåor på alla hjul och  att de skidor som eliten åker på hade PU på alla hjul. Själv har jag gummitvåor bak och PU fram som en kompromiss för att inte tappa för mycket rull i kallt väder.  



#88
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 042 inlägg

Gummi2or med backspärr i fram och rosa PU-framhjul i bak. Framgick rätt tydligt i första beskrivningen :) Ganska vanlig kombo i lite svalare temperatur verkar det som. Bakhjulet blir väl varmare när mycket av trycket finns där samt att det går stabilt med rosa i bak.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Förstår att Volevodin inte förstår, framhjul bak är ett förvirrande sätt att uttrycka sig på. PU utan backspärr bak och gummi med backspärr fram är tydligare uttryckt. För övrigt är det lite synd att mina teorier avseende det optimal rullet har spridit sig, måste nog börja träna för det blir svårare och svårare att rulla ifatt efter att ha blivit frånstakad. Men jag tror att det blir ännu bättre med backspärr i det rosa bak om du har gummi fram, just för att du också vill ha friktionsvärmen från backspärren i det rosa som behöver det för att rulla bra.



#89
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg

Förstår att Volevodin inte förstår, framhjul bak är ett förvirrande sätt att uttrycka sig på. PU utan backspärr bak och gummi med backspärr fram är tydligare uttryckt. För övrigt är det lite synd att mina teorier avseende det optimal rullet har spridit sig, måste nog börja träna för det blir svårare och svårare att rulla ifatt efter att ha blivit frånstakad. Men jag tror att det blir ännu bättre med backspärr i det rosa bak om du har gummi fram, just för att du också vill ha friktionsvärmen från backspärren i det rosa som behöver det för att rulla bra.


Har du testat denna teori i praktiken?

#90
Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 042 inlägg

Har du testat denna teori i praktiken?

Vet inte riktigt vad du menar, inte testat backspärr fram mot bak, men jag har tävlat på det sättet när jag tror att det är snabbaste kombinationen.



#91
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg
Jag tänkte på teorin att man ska ha bakspärren bak om man kör med rosa bak (egentligen oavsett framhjul) för att maximera värmeutvecklingen. Det kanske finns en brytpunkt temperatur mässigt för detta, typ under 15 grader.

#92
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Elpax pu måste ju värmas upp, minns en kaotisk tävlingsstart utanför Stockholm för några år sedan när vi skulle ha Skigo låneskidor men plötsligt fick ta egna. Som jag fick veta 2 min före start, så det blev en hård uppvärmning för mig innan jag kom ifatt täten. Skidorna gick väl bra efter 3 km typ. 

 

Annars kör jag med pu runt om (mest av enkelhet), funkar även i 0-gradigt men jag ligger ju strax över 80kg.

På hösten när det är under 10 grader har jag upplevt tvärtom med rosa PU runt dvs när jag startat direkt utanför dörren, så har det rullat på bra, en efter att hjulen kylts ner har rullet blivit väldigt dåligt.



#93
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 55 inlägg

I tråden nämns att det skulle vara lönsamt för rullet att flytta hjulen så att backspärren är i framhjulen. Kan inte förstå hur detta kan spela roll. Inser att bakhjulen bär upp det mesta av kroppsvikten och därmed plattas gummi/PU till lite mer och rullar trögare och än så länge inget som har med axlar eller lager att göra.

Bakaxeln är som framaxeln lagrad med två kullager. Ett i vardera ände och som bär upp vikten och i dessa lager så går det förstås lite tyngre med större radiellt tryck(större vikt på bakhjul). Ännu inget som har med spärrlagret att göra.
Spärrlagret i mitten bär väl inte upp någon vikt såvida inte axeln böjer sig(och det skall väl inte en härdad axel från en premiumtillverkare göra)?

Så hur lyder teorin med att det skulle löna sig att flytta fram bakhjulen?

Intressant tråd och trimning är förstås ett måste för en materialnörd....;-)



#94
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg
Tanken är väl att det finns ett litet rullmotstånd i hjulen, motstånd gånger tyngd ger kraften som ska uppvägas av stakning, diagonal eller nedför. Det högre rullmotståndet i bromsade hjulen vill man alltså ha minst tryck på…

#95
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 55 inlägg

Tanken är väl att det finns ett litet rullmotstånd i hjulen, motstånd gånger tyngd ger kraften som ska uppvägas av stakning, diagonal eller nedför. Det högre rullmotståndet i bromsade hjulen vill man alltså ha minst tryck på…

Nja, nu får du var lite mer tydlig för det här besvarade inte min fråga.  Att vi jagar rullmotstånd är jag med på och jag vet hur det kan beräknas utifrån kända koefficienter. Du får försöka härleda hur ett högre tryck på bakhjulen kan få spärrlagret att snurra trögare om det sitter bak. Jag hävdar att det är stödlagren i ändarna på axeln som bär upp vikten, inte spärrlagret. Vikten spelar då ingen roll för hur trögt spärrlagret roterar.



#96
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg
Tänk att varje hjul har en friktion i framförandet. Jämför glidfriktion. Tyngd gånger friktion är den kraft som krävs för att röra föremålet. Med lägre vikt fram så blir kraften för att flytta hjulet mindre än om det är bak där tyngden blir större, åtminstone som de flesta står så blir det typ 60/40?
Men som sagt, det är tanken och om det gör skillnad vet jag inte.
Många tävlingsåkare har det så, så jag tror att det inte skadar i alla fall

#97
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 720 inlägg

Nja, nu får du var lite mer tydlig för det här besvarade inte min fråga.  Att vi jagar rullmotstånd är jag med på och jag vet hur det kan beräknas utifrån kända koefficienter. Du får försöka härleda hur ett högre tryck på bakhjulen kan få spärrlagret att snurra trögare om det sitter bak. Jag hävdar att det är stödlagren i ändarna på axeln som bär upp vikten, inte spärrlagret. Vikten spelar då ingen roll för hur trögt spärrlagret roterar.


För en ideal konstruktion håller ditt resonemang. En verklig (ej stel) bakaxel, kullager och spärrlager är tillverkade med vissa toleranser som gör att vikt distribueras ut till spärrlagret. En intressant övning vore att göra ett spärrlager som sitter i en gummibussning.

#98
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 504 inlägg

Tidigare har det rekommenderats att ha spärren därfram för att "fästet" skall bli mer likt snöskidåkning än om man har spärren därbak, då det blir "kanonfäste". För de flesta har numera inte "fästet" någon betydelse, då de enbart stakar och då är frågeställningen om rullet med spärr fram eller bak intressant.

Om det är skillnad, var är skillnaden störst, uppför, slätan eller utför ? Sen kan man inte helt bortse från hur man står på rullskidorna och vilka hjul man belastar mest.



#99
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 55 inlägg

För en ideal konstruktion håller ditt resonemang. En verklig (ej stel) bakaxel, kullager och spärrlager är tillverkade med vissa toleranser som gör att vikt distribueras ut till spärrlagret. En intressant övning vore att göra ett spärrlager som sitter i en gummibussning.

 

För en ideal konstruktion håller ditt resonemang. En verklig (ej stel) bakaxel, kullager och spärrlager är tillverkade med vissa toleranser som gör att vikt distribueras ut till spärrlagret. En intressant övning vore att göra ett spärrlager som sitter i en gummibussning.

Så är det kanske, flexet som toleranserna ger belastar spärrlagret. Är det ingen som gjort en riktigt seriös jämförelse på detta? Fram vs bak? Och då menar jag att det krävs många par skidor och många flyttningar fram och tillbaka för att eliminera betydelse av andra okända faktorer. Nördigt? Javisst, men Gunde tog ju bort material på sina stavspetsar för att.......

Själv kör jag en sträcka på 2 mil sedan i vintras fler ggr per vecka. Har testat olika hjul, känt på både vind och temp och solheta dagar. Kan väl säga såhär att det bara blir mer komplext ju mer man gräver i det. För mig som väger 100 kg så tycks gummihjul funka som bäst vid 15+. Solhet dag 25+ gav ca 30s mer tid per km. PU känns som enda alternativet för en tungviktare. Nästa test blir att se om det blir mer optimalt att ha gummi fram och PU bak. Vibrationer på ojämna vägar som ökar med PU sänker fårstås farten...



#100
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 352 inlägg
Komplext är nog rätt beskrivning.
Jag såg en träningsredovisning i Strava som visade sämre löpresultat på samma sträcka vid högre temperatur.
Men det verkar ganska klart att tyngre åkare har mer nytta av PU än lättare.

Om ett spärrat hjul rullar trögare än ett ospärrat så bör det nog sitta fram för att få lägre belastning.
Jag kör också samma sträckor om och om igen och har inte noterat skillnad på tider med spärrat bak eller fram.
Treor några procent långsammare än tvåor.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar