Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Rullskidtävling på 2:or - Tips till motionär


  • Vänligen logga in för att kunna svara
129 svar till detta ämne

#101
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

En liten utvärdering igen då, efter ytterligare en tävling och lite mer inkörning på skidorna (Mina Elpex Team 610 PU 2:or). Rullar på ännu snabbare nu. Senaste tävlingen låg jag ner på snitthastighet på 2.37 min/km på 26 km, mot mina förra 2.50 på samma skida och bana för en dryg nånad sedan. Inte gjort något annorlunda men tränat en del och skidan har fått rulla några mil. Gillade inte alls att köra med spärren fram så kör nu med spärrat bakhjul då jag jämfört med andra kör mer frånspark istället för att hetsstaka uppför. Aldrig varit min grej. Verkar rulla på rätt bra ändå. Märker att jag rullar hyfsat jämnt med de flesta men att vissa har ännu bättre rull. Ev är det dom som slipat bakaxeln etc. Dit har jag inte kommit än. Konstaterar också att min Swenor 2:or rullar snabbare nu efter ett antal mils inkörning, men inte i närheten av Elpexen.



#102
KjellJ

KjellJ

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 145 inlägg

Finns det fortfarande tävlingar där PU-hjul tillåts? I de allra flesta fall brukar det vara gummihjul med ej lättare motstånd än 2 som gäller.



#103
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Finns det fortfarande tävlingar där PU-hjul tillåts? I de allra flesta fall brukar det vara gummihjul med ej lättare motstånd än 2 som gäller.

Tvärtom. PU-hjul med motstånd 2 är alltid tillåtna. Finns med på listan över godkända hjul från SSF och tävlingsarrangörer.



#104
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Tvärtom. PU-hjul med motstånd 2 är alltid tillåtna. Finns med på listan över godkända hjul från SSF och tävlingsarrangörer.

Dvs, ELPEX rosa PU 2.



#105
Knappen

Knappen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 364 inlägg

En liten utvärdering igen då, efter ytterligare en tävling och lite mer inkörning på skidorna (Mina Elpex Team 610 PU 2:or). Rullar på ännu snabbare nu. Senaste tävlingen låg jag ner på snitthastighet på 2.37 min/km på 26 km, mot mina förra 2.50 på samma skida och bana för en dryg nånad sedan. Inte gjort något annorlunda men tränat en del och skidan har fått rulla några mil. Gillade inte alls att köra med spärren fram så kör nu med spärrat bakhjul då jag jämfört med andra kör mer frånspark istället för att hetsstaka uppför. Aldrig varit min grej. Verkar rulla på rätt bra ändå. Märker att jag rullar hyfsat jämnt med de flesta men att vissa har ännu bättre rull. Ev är det dom som slipat bakaxeln etc. Dit har jag inte kommit än. Konstaterar också att min Swenor 2:or rullar snabbare nu efter ett antal mils inkörning, men inte i närheten av Elpexen.


Hur märker du skillnad?
Den eviga problematiken med att man inte kan rulla/glida bredvid sig själv vid samma tillfälle…

Jag tror ju på dig men undrar hur du märker skillnaden?

Jag kör fortfarande in mina gummitvåor, på 29 mil nu och tänkte fixa 50 innan tävlingen.

#106
larsbern

larsbern

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 570 inlägg

Tvärtom. PU-hjul med motstånd 2 är alltid tillåtna. Finns med på listan över godkända hjul från SSF och tävlingsarrangörer.

 

Stod bredvid och langade på SM i Tanumshede i söndags och de vanligaste setupen på rullskidorna var Eagle eller Elpex alu-stomme med rosa PU runtom eller minst på bakhjulen.


"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988
 

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

 

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.


#107
KjellJ

KjellJ

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 145 inlägg

Tvärtom. PU-hjul med motstånd 2 är alltid tillåtna. Finns med på listan över godkända hjul från SSF och tävlingsarrangörer.

Jag har läst det på SSF, men flera arrangörer skriver ändå att endast gummi och 2:or är tillåtna, och PU är plast. Nu senast Vaajmarathon här uppe. Vet flera som därför inte tordes åka PU. Läste dock att det stod i SSF:s regler att det är rekommendationer och att det är tillåtet för arrangörerna att begränsa rullmotståndet med vilka hjul som helst.



#108
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Jag har läst det på SSF, men flera arrangörer skriver ändå att endast gummi och 2:or är tillåtna, och PU är plast. Nu senast Vaajmarathon här uppe. Vet flera som därför inte tordes åka PU. Läste dock att det stod i SSF:s regler att det är rekommendationer och att det är tillåtet för arrangörerna att begränsa rullmotståndet med vilka hjul som helst.

Det här med hjul är kanske lite speciellt eftersom det kan finnas en säkerhetsaspekt där arrangören får bestämma. Annars så stör jag mig på arrangörer som hänvisar till att de följer SSF-regler men ändå håller fast vid max stavlängd för klassiska rullskidor 0,83 x kroppslängd med pjäxor och inte skriver ut att det tillåts ytterligare 2cm både enligt SSF och FIS för klassiska rullskidor. Nu senast var det Klarälvsloppet som väckte mitt misshag och jag har skickat ett mail till dem. Får se om de bryr sig om det.



#109
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Stod bredvid och langade på SM i Tanumshede i söndags och de vanligaste setupen på rullskidorna var Eagle eller Elpex alu-stomme med rosa PU runtom eller minst på bakhjulen.

Japp, jag var en av dem som körde rosa där. Motionsklass för all del, men med 100kg på vågen så är jag helt borta på gummihjul i sommartemperaturer.



#110
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Jag har läst det på SSF, men flera arrangörer skriver ändå att endast gummi och 2:or är tillåtna, och PU är plast. Nu senast Vaajmarathon här uppe. Vet flera som därför inte tordes åka PU. Läste dock att det stod i SSF:s regler att det är rekommendationer och att det är tillåtet för arrangörerna att begränsa rullmotståndet med vilka hjul som helst.

Det är ibland lite förvirrande med information som står att läsa på en arrangörs hemsida och jämföra med information som en arrangör länkar till hos SSF. Det kan då visa sig att hemsidans text inte stämmer med länkat innehåll. Om det för tävlingen gäller klass 2 på hjul och tävlingen körs enligt SSF-regler och riktlinjer, så har jag svårt att se att inte PU klass 2 skulle vara tillåtet. För då följer man inte aktuella SSF-riktlinjer. Vill arrangören sänka/begränsa farten så får man väl istället ange klass 3 eller 4 som tävlingens hjul. Tror dock att det oftast handlar om "slarv" hos arrangören med otydlig/ofullständig information, snarare än en egensinnig vilja att hitta på egna regler.

Jag nämnde i ett tidigare inlägg att Klarälvsloppet inte skriver ut de extra 2 cm på stavlängd som är tillåtet. Information de länkar till är utgiven 2017 av SFF och där står faktiskt de extra 2 cm med. Bra! Synd med dessa informationsmissar eftersom det säkert fått några att kapa sina stavar i onödan. För övrigt finns det nyare material på SFF med daturm 2020 och det vore ju fint om de länkade dit istället. Jag har för övrigt inte fått någon respons på det mail jag skickade dem angående detta för snart två veckor sedan.



#111
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Hur märker du skillnad?
Den eviga problematiken med att man inte kan rulla/glida bredvid sig själv vid samma tillfälle…

Jag tror ju på dig men undrar hur du märker skillnaden?

Jag kör fortfarande in mina gummitvåor, på 29 mil nu och tänkte fixa 50 innan tävlingen.

Ja, dels på km-tiderna. Jag tror inte att jag tränat ner mig 11 sek/km på 6 veckor, även om jag lyckades ta ut mig mer denna gång än förra. Men även känslan och i detta fall när vi körde exakt samma bana i nästan identiska förhållanden, ren jämförelse med förra gången jag körde och hur jag rullade på vissa partier.



#112
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Finns det fortfarande tävlingar där PU-hjul tillåts? I de allra flesta fall brukar det vara gummihjul med ej lättare motstånd än 2 som gäller.

Ja, så är det. Men de som är riktigt vassa här kör oftast PU-bak och gummi fram (Elpex tvåor både PU och gummi). En del kör Eagle och har svarta hjul så jag misstänker att det är gummi. Sedan verkar ju folk vara som besatta i att få tag på vissa årgångar av svarta gummihjul etc. 



#113
Cykelkillen

Cykelkillen

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 25 inlägg

En ren reflektion var att när jag startade tråden så tänkte jag att hade jag vetat allt detta så hade jag bara köpt Elpexen med två uppsättningar hjul. Nu måste jag dock säga att jag verkligen gillar mina Swenor Fiberglass också då de har en mycket skönare komfort, men inte lika snabba och lite mindre riktningsstabila. Men skulle jag inte tävla, skulle jag bara köra Swenor. 



#114
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

En ren reflektion var att när jag startade tråden så tänkte jag att hade jag vetat allt detta så hade jag bara köpt Elpexen med två uppsättningar hjul. Nu måste jag dock säga att jag verkligen gillar mina Swenor Fiberglass också då de har en mycket skönare komfort, men inte lika snabba och lite mindre riktningsstabila. Men skulle jag inte tävla, skulle jag bara köra Swenor. 

Varför inte förena det "bästa" av två världar? Sätt på Elpex PU Team 610 på  dina Fibreglass! Jag kör själv med detta och det fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker personligen att Fibreglass är supersköna och riktningsstabila original, men med PU blir det ännu bättre och ganska okänsligt för ojämnheter i vägbanan som annars kan få skidan att vilja byta riktning(gummihjul plattar till sig mer).

Om du vill köra Team 610-hjul(gummi eller PU) på Fibreglass så gör du såhär:

1. Använd axlarna från originalhjulen på Fibreglass till Team-hjulen

2. Använd distansbrickorna/täckbrickorna från Fibreglasshjulen när du återmonterar med Team-hjulen

3. Innan du monterar lagren i Team-hjulen så behöver du lägga in brickor så att du får 2,5 mm tjocklek på var sida(lagren flyttas ut med detta mått). Jag beställde shimsbrickor av ytterdiam 22mm, innerdiam 15mm och tjocklek 1,0 resp 0,5 mm. 
https://www.kullager.se/shims-15x22x10
4. När shimsbrickor på 2,5mm placerats innanför lagret på vardera sidan så är det bara att ihopmontera resten i vanlig ordning enligt ovanstående.

5. Kontrollmät ett originalhjul för Fibreglass med täckbrickor och jämför och mät ett Teamhjul efter min ombyggnationsanvisning så kommer du att få exakt samma mått! Liten reservation på äldre modeller, jag har ett par nya Fibreglass och nya Teamhjul, därför bra att kontrollmäta.

Kanske nördigt i överkant, men jag gillar att skruva och pilla och detta är inte jättesvårt.



 



#115
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 197 inlägg

Varför inte förena det "bästa" av två världar? Sätt på Elpex PU Team 610 på dina Fibreglass! Jag kör själv med detta och det fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker personligen att Fibreglass är supersköna och riktningsstabila original, men med PU blir det ännu bättre och ganska okänsligt för ojämnheter i vägbanan som annars kan få skidan att vilja byta riktning(gummihjul plattar till sig mer).

Om du vill köra Team 610-hjul(gummi eller PU) på Fibreglass så gör du såhär:

1. Använd axlarna från originalhjulen på Fibreglass till Team-hjulen
2. Använd distansbrickorna/täckbrickorna från Fibreglasshjulen när du återmonterar med Team-hjulen
3. Innan du monterar lagren i Team-hjulen så behöver du lägga in brickor så att du får 2,5 mm tjocklek på var sida(lagren flyttas ut med detta mått). Jag beställde shimsbrickor av ytterdiam 22mm, innerdiam 15mm och tjocklek 1,0 resp 0,5 mm.
https://www.kullager.se/shims-15x22x10
4. När shimsbrickor på 2,5mm placerats innanför lagret på vardera sidan så är det bara att ihopmontera resten i vanlig ordning enligt ovanstående.
5. Kontrollmät ett originalhjul för Fibreglass med täckbrickor och jämför och mät ett Teamhjul efter min ombyggnationsanvisning så kommer du att få exakt samma mått! Liten reservation på äldre modeller, jag har ett par nya Fibreglass och nya Teamhjul, därför bra att kontrollmäta.

Kanske nördigt i överkant, men jag gillar att skruva och pilla och detta är inte jättesvårt.



Underbart nördigt!

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#116
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Men att slipa bakaxeln då? Framhjulen spinner fritt massor av varv medan bakhjulen bara ca 1-2 varv när man snurrar i luften. Möjligt att göra själv?

 

Swenor rekommenderar ju inte PU-hjul (Elpex rosa) i sina gafflar då det krävs två extra 2,5mm brickor som kan ge spänning i alugafflarna.

Jag har full förståelse för om Swenor inte vill att man kör med Elpex hjul, men monterar man på rätt sätt och med rätt brickor så kan det absolut inte påverka gafflarna. Jag testade först med att lägga 2,5 tjock planbricka mellan täckbricka(Swenor´s) och gaffel och den typen av lösning fungerar, men är lite ful och kan möjligen påverka gafflarna. Valde istället att lägga shimsbrickor innanför lagren och använda axlar och täckbrickor från Swenor och då blir det som en original setup med Swenor-hjul för gafflarna. Jag rekommenderar bara lösningen med att köra  med shimsbrickor innanför lagren som jag beskrivit i ett tidigare inlägg i denna tråd.



#117
boffi

boffi

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 209 inlägg

Ja, så är det. Men de som är riktigt vassa här kör oftast PU-bak och gummi fram (Elpex tvåor både PU och gummi). En del kör Eagle och har svarta hjul så jag misstänker att det är gummi. Sedan verkar ju folk vara som besatta i att få tag på vissa årgångar av svarta gummihjul etc. 

 

Vad är vitsen med PU bak och gummi fram om man inte är tungviktare?

Kör själv med PU runt om pga min vikt ca 110 kg. Har tänkt att prova innan Klarälvsloppet med PU bak och gummi fram om det ska bli blir kyligt. Då är väl tanken om jag har förstått rätt att det blir stabilt med PU bak och gummit fram rullar lättare i kylan. Men om man inte väger mycket är det inte bättre då med gummi runt om?



#118
PetterM

PetterM

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 174 inlägg

Vad är vitsen med PU bak och gummi fram om man inte är tungviktare?

Kör själv med PU runt om pga min vikt ca 110 kg. Har tänkt att prova innan Klarälvsloppet med PU bak och gummi fram om det ska bli blir kyligt. Då är väl tanken om jag har förstått rätt att det blir stabilt med PU bak och gummit fram rullar lättare i kylan. Men om man inte väger mycket är det inte bättre då med gummi runt om?

Du svarar lite på din egen fråga;) Jag som inte är tungviktare kör gummi fram och PU bak på tävling då det blir stabilare så det är lättare att åka avslappnat på tävling, det är vad jag upplever, hade gummi fram och bak blivit lika stabilt hade jag troligen inte inte kört på PU hjul. När det blir kallare åker PU hjulen av och gummihjulen på bak igen.



#119
boffi

boffi

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 209 inlägg

Du svarar lite på din egen fråga;) Jag som inte är tungviktare kör gummi fram och PU bak på tävling då det blir stabilare så det är lättare att åka avslappnat på tävling, det är vad jag upplever, hade gummi fram och bak blivit lika stabilt hade jag troligen inte inte kört på PU hjul. När det blir kallare åker PU hjulen av och gummihjulen på bak igen.

 

Ok tack, var som jag misstänkte.

Får nog testa innan Klarälvsloppet vad som känns bäst. Där gick det ganska bra att åka med gummi när det inte var så många svängar eller nedförsbackar.

 

Tips på bra tävling är Klarälvsloppet 90 km på en helt platt gammal banvall utan trafik.



#120
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 742 inlägg

Du svarar lite på din egen fråga;) Jag som inte är tungviktare kör gummi fram och PU bak på tävling då det blir stabilare så det är lättare att åka avslappnat på tävling, det är vad jag upplever, hade gummi fram och bak blivit lika stabilt hade jag troligen inte inte kört på PU hjul. När det blir kallare åker PU hjulen av och gummihjulen på bak igen.


Hur kallt är kallare? Var drar du gränsen?




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar