Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ge inputs på min stak teknik


Skidfantasten001

Recommended Posts

Hmm, mer styrka med bredare armföring? Då tänker jag att du menar bredare än axelbrett, vilket känns som det naturliga.

Inte en chans, säger jag. Ju längre hävarm du har (axel till hand), ju MINDRE styrka får du. Utväxlingen däremot blir bättre, du kan/orkar staka med rakare armar i hög fart, men om du kommer till en brant backe så måste du dra in händerna nära kroppen (korta ner hävarmen) för att bli starkare, så att du orkar staka uppför backen. 

Men det där med att staka bredare än axelbrett tycker jag känns jättekonstigt, finns det någon som kan förklara, hur det rent mekaniskt skulle kunna tillföra mera kraft ner i stavarna?

Prova att göra chins med 0,5m mellan händerna, och sedan 1m, med vilket avstånd var du starkare?

Men var och en får ju försöka hitta en teknik och åksätt om passar en själv bäst. 

Link to comment
Share on other sites

Hmm, mer styrka med bredare armföring? Då tänker jag att du menar bredare än axelbrett, vilket känns som det naturliga.

Inte en chans, säger jag. Ju längre hävarm du har (axel till hand), ju MINDRE styrka får du. Utväxlingen däremot blir bättre, du kan/orkar staka med rakare armar i hög fart, men om du kommer till en brant backe så måste du dra in händerna nära kroppen (korta ner hävarmen) för att bli starkare, så att du orkar staka uppför backen. 

Men det där med att staka bredare än axelbrett tycker jag känns jättekonstigt, finns det någon som kan förklara, hur det rent mekaniskt skulle kunna tillföra mera kraft ner i stavarna?

Prova att göra chins med 0,5m mellan händerna, och sedan 1m, med vilket avstånd var du starkare?

Men var och en får ju försöka hitta en teknik och åksätt om passar en själv bäst. 

Ett kort svar blir väl att du engagerar andra muskler. Han kanske är starkare i dessa?

Link to comment
Share on other sites

Men tillbaka till tråden då.

har provat ändra på tekniken, har då alltså försökt få axlarna högre upp så att hälarna lyfts en aning, samt att armarna och kroppen är i samma pendel påvägen upp.

håller även armarna lite bredare för att få mer styrka vid staktagen.

försöker även få höften framåt en aning vid nytt staktag och inte blir lika sittandes (så det känns men kanske är annorlunda i praktiken) har märkt att jag lyckas få ryggen rakare som resulterat i att jag kommer högre upp ovanför stavarna,, så kanske inte behöver såga stavarna alls. 

 

Det jag är lite osäker på är om jag verkligen använder bålen alls nu, när jag inte krummar eller böjer på knäena lika mycket som tidigare?

 

Vet inte om det är lite långsökt och för tidigt men känner att jag kan hålla en högre hastighet utan att slita lika mycket när jag stakar på detta sätt. kan ju även bero på dagsform och vägbelag osv...

 

Kommer nog lägga upp en till film när jag har någon som kan filma mig. 

Du ska inte sluta böja knäna, du ska sluta niga. I dina första filmsnuttar så var det tydligt att du böjde fotlederna så att knäna kom fram över tårna, det nigandet är det du ska jobba på att få bort. För att få tyngdpunkten att röra sig från tårna till hälarna är det OK att böja knäna för att få bak överkroppen. Ett lysande exempel på teknik kan du se 30-35 s in i:

https://www.youtube.com/watch?v=9fnQv4M2l90

Link to comment
Share on other sites

Hmm, mer styrka med bredare armföring? Då tänker jag att du menar bredare än axelbrett, vilket känns som det naturliga.

Inte en chans, säger jag. Ju längre hävarm du har (axel till hand), ju MINDRE styrka får du. Utväxlingen däremot blir bättre, du kan/orkar staka med rakare armar i hög fart, men om du kommer till en brant backe så måste du dra in händerna nära kroppen (korta ner hävarmen) för att bli starkare, så att du orkar staka uppför backen. 

Men det där med att staka bredare än axelbrett tycker jag känns jättekonstigt, finns det någon som kan förklara, hur det rent mekaniskt skulle kunna tillföra mera kraft ner i stavarna?

Prova att göra chins med 0,5m mellan händerna, och sedan 1m, med vilket avstånd var du starkare?

Men var och en får ju försöka hitta en teknik och åksätt om passar en själv bäst. 

Att ha bredare mellan händerna vid stavisättning kan vara ett knep för att stavisättningen närmare skidorna så att stavspetsarna hamnar med axelbredds separation - mer som en trigger för att undvika en triangel/tält-isättning.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, man måste ju hitta en teknik efter egna förutsättningar och styrkor, men jag föredrar då en lätt nigning, d.v.s. att försöka ha höften över fotbladen så långt det går, och på så vis ha tyngden på framfoten, för att på det sättet försöka få tyngdpunkten så nära stavarna som möjligt (kort hävarm=styrka), och då få ned så mycket kraft från min kroppsvikt i nigningen som möjligt.

En extrem jämförelse, men ändå: Kolla på en sprintstart i WC, där maximal styrka läggs i dom första stavtagen. Där har ju många nästan ena knät nere på skidan, där kan man snacka om nigning. Hade någon stakat med rumpan bakom hälarna, så hade dom tappat 10m på startrakan.

Och vad gäller stavisättning så måste väl all form av "tältning" med stavarna, inåt eller utåt, vara sämre än att ha stavarna parallellt med kroppen, sett fram/bakifrån? Du kommer ju då att slösa bort en del av kraften i en annan riktning än åkriktningen.

Men det är inte lätt att försöka åka tekniskt som eliten gör, eftersom dom är så fruktansvärt starka i sina kroppar.

Link to comment
Share on other sites

Intressant, man måste ju hitta en teknik efter egna förutsättningar och styrkor, men jag föredrar då en lätt nigning, d.v.s. att försöka ha höften över fotbladen så långt det går, och på så vis ha tyngden på framfoten, för att på det sättet försöka få tyngdpunkten så nära stavarna som möjligt (kort hävarm=styrka), och då få ned så mycket kraft från min kroppsvikt i nigningen som möjligt.

En extrem jämförelse, men ändå: Kolla på en sprintstart i WC, där maximal styrka läggs i dom första stavtagen. Där har ju många nästan ena knät nere på skidan, där kan man snacka om nigning. Hade någon stakat med rumpan bakom hälarna, så hade dom tappat 10m på startrakan.

Och vad gäller stavisättning så måste väl all form av "tältning" med stavarna, inåt eller utåt, vara sämre än att ha stavarna parallellt med kroppen, sett fram/bakifrån? Du kommer ju då att slösa bort en del av kraften i en annan riktning än åkriktningen.

Men det är inte lätt att försöka åka tekniskt som eliten gör, eftersom dom är så fruktansvärt starka i sina kroppar.

Det viktiga vid stavisättningen är att stavspetsarna hamnar axelbrett isär, har man händerna för tätt ihop ovanför skidorna hamnar stavspetsarna bredare isär och man får aldrig stavarna rakt under axlarna.

 

Titta på videon, se hur Stina flyttar tyngdpunkten fram vid stavisättning och får den bak över hälen vid slutet av stakfasen.

Link to comment
Share on other sites

Börja med att hitta rätt stavlängd, jag är 177 och har 150 cm (swix). Du skriver att du är 176 cm så någonstans kring 150 cm bör vara rätt för dig. Svårt att få till rätt teknik med fel stavlängd.

 

Frågade Anton Järnberg (lager 157) om man skulle lyfta foten vid stakning när man är motionär. Han svarade att man aldrig behöver tänka på att lyfta foten, det kommer av sig själv om/när man har den kraften. Jag står med hälen i hela tiden ;-)

 

Jag åker nästan alltid på vänster sida (mindre vägar) det känns säkrare att möta bilar och ha ögonkontakt med föraren än att bli omkörd. Byter ibland till höger p.g.a. om solen står lågt bakifrån, dålig asfalt mm.

 

Ta hjälp av instruktör/åk på läger, det ger mycket för tekniken.

Link to comment
Share on other sites

Skidfantasten (som startade tråden) är 175 cm, jag är 176.

Som jag skriver så har jag Swix 150 cm stav (147,5 cm till reminfästning).

Men detta enligt en stavbegränsningsregel. Vid stakning går det utmärkt att ha längre stavar, dock inte tillåtet :).

Låter ju rimligt med samma stav till Skidfantasten men längden varierar mellan märkena, det är spets till remininfästning som ska mätas inte stavens uppgivna längd för att uppfylla regeln...

Link to comment
Share on other sites

Skidfantasten (som startade tråden) är 175 cm, jag är 176.

Som jag skriver så har jag Swix 150 cm stav (147,5 cm till reminfästning).

Men detta enligt en stavbegränsningsregel. Vid stakning går det utmärkt att ha längre stavar, dock inte tillåtet :).

Låter ju rimligt med samma stav till Skidfantasten men längden varierar mellan märkena, det är spets till remininfästning som ska mätas inte stavens uppgivna längd för att uppfylla regeln...

 

Kanske har missat lite uppgifter i tråden, men kroppslängd i pjäxor x 0,83 gäller för klassiska skidstavar. Mätt från spets till reminfästningens övre del. För rullskidor så får du lägga på ytterligare 2 cm. Där har du ditt maxmått. Om du är 176 cm i strumplästen gissar jag att du får lov att ha stavar för klassiska rullskidor på ca 152 cm (spets till reminfäsning).

Link to comment
Share on other sites

Kanske har missat lite uppgifter i tråden, men kroppslängd i pjäxor x 0,83 gäller för klassiska skidstavar. Mätt från spets till reminfästningens övre del. För rullskidor så får du lägga på ytterligare 2 cm. Där har du ditt maxmått. Om du är 176 cm i strumplästen gissar jag att du får lov att ha stavar för klassiska rullskidor på ca 152 cm (spets till reminfäsning).

Ursäkta, menade ca 150 cm för rullskidor, inte 152.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er, om det är OK för TS och Admin kan jag passa på att kapa tråden och fråga exakt samma sak som TS istället för att göra en ny tråd.  :ph34r:

Har som TS också fått upp intresset för skidåkning i vinter, rejält. Detta är första riktiga vintern/året jag åker skidor, även första gången på skidor senaste 15 åren. Första hälften av vintern åkte jag mest skate men kom sedan på att det är skoj att staka. Har åkt en del svammelåkning i knatte- och ungdomsåren. Är 183 lång, kör med 155 stavar. Försöker jobba med att komma upp i höft och högre upp med armarna. I klippet är väl "hälrörelsen" lite väl överdriven, åker idag mest med plan fot.

 

Överlag, ser det hyffsat eller horribelt ut? Dessvärre inga bättre vinklar. 

              https://youtu.be/qTuub3T8cnw

Link to comment
Share on other sites

Haha, inget horribelt här inte.

 

Det var kort och hade varit mycket lättare vid sidbild, bästa är att någon kör bil och filmar genom rutan eller kompis på cykel med simultanförmåga.

 

Eftersom du accelererade och lyfte hälen mer på slutet så blev det inte så kontinuerligt.

 

Först och främst så var det mycket armarbete, väldigt lite bålfällning och en hel del nigning.

Om du tänker att knäleden ska vara ganska stel, böja sig bara lite för att minimera nigningen (vet ej om det blir så bra att nolla nigningen?).

Tanken är att nästan bara böja i höftleden och helst lite mer än du gör här.

Dessutom tycker jag att det ser ut som om du inte riktigt rätar på dig?

Lätt, lätt böj på knäna (kolla VL på SVT play och se hur de står) och när höften går fram så lyfts hälen och kroppen rätas ytterligare.

Du lyfter hälen lite mer som om du "hoppar" utan att räta på kroppen men tanken är att hälen ska böjas/lyftas upp av att höften går fram. Sedan kan man hoppa också... men känns inte så långdistansaktigt...

 

Ingen tältning, bra stavisättning och attacken ser OK ut.

 

Bålfällningen är dock för liten och armarna jobbar för mycket, detta orkar man inte i flera timmar... kanske 30-45 minuter? Då brukar det ta slut för mig i alla fall.

Armarna kan jobba längre tag om det är plant eller går fort, annars så avbryt vid knäna (du avbryter väldigt tidigt och högt).

Jag brukar tänka att när jag tar fram höften så lyfts hälen (detta orkar jag inte jättelänge) och jag kommer längre fram och har tyngden på framfoten. Vid senare delen i staktaget så går jag då bakåt med tyngden och står på hela foten. Om jag är trött så går jag inte sålångt fram och har då möjligtvis lite tyngdförflyttning men inget hällyft men alltid en förskjutning av tyngden bakåt i staktaget, mindre utan hällyft och mer om det är hälllyft.

Att alltid ha framtyngd ger lätt att man jobbar med i knäled och fotled dvs niger, lite som du här...

Link to comment
Share on other sites

Haha, inget horribelt här inte.

 

Det var kort och hade varit mycket lättare vid sidbild, bästa är att någon kör bil och filmar genom rutan eller kompis på cykel med simultanförmåga.

 

Eftersom du accelererade och lyfte hälen mer på slutet så blev det inte så kontinuerligt.

 

Först och främst så var det mycket armarbete, väldigt lite bålfällning och en hel del nigning.

Om du tänker att knäleden ska vara ganska stel, böja sig bara lite för att minimera nigningen (vet ej om det blir så bra att nolla nigningen?).

Tanken är att nästan bara böja i höftleden och helst lite mer än du gör här.

Dessutom tycker jag att det ser ut som om du inte riktigt rätar på dig?

Lätt, lätt böj på knäna (kolla VL på SVT play och se hur de står) och när höften går fram så lyfts hälen och kroppen rätas ytterligare.

Du lyfter hälen lite mer som om du "hoppar" utan att räta på kroppen men tanken är att hälen ska böjas/lyftas upp av att höften går fram. Sedan kan man hoppa också... men känns inte så långdistansaktigt...

 

Ingen tältning, bra stavisättning och attacken ser OK ut.

 

Bålfällningen är dock för liten och armarna jobbar för mycket, detta orkar man inte i flera timmar... kanske 30-45 minuter? Då brukar det ta slut för mig i alla fall.

Armarna kan jobba längre tag om det är plant eller går fort, annars så avbryt vid knäna (du avbryter väldigt tidigt och högt).

Jag brukar tänka att när jag tar fram höften så lyfts hälen (detta orkar jag inte jättelänge) och jag kommer längre fram och har tyngden på framfoten. Vid senare delen i staktaget så går jag då bakåt med tyngden och står på hela foten. Om jag är trött så går jag inte sålångt fram och har då möjligtvis lite tyngdförflyttning men inget hällyft men alltid en förskjutning av tyngden bakåt i staktaget, mindre utan hällyft och mer om det är hälllyft.

Att alltid ha framtyngd ger lätt att man jobbar med i knäled och fotled dvs niger, lite som du här...

Det märkliga ang. bålfällningen är att det känns som att jag fäller långt ner och långt fram vilket jag bevisligen inte gör, har du någon tanke på vad det beror på eller orsakas av?

Armarna har jag dock inga problem med alls, är rätt vältränad muskulärt, kör styrketräning fortfarande i princip varje dag(efter 9år på gymmet). När jag varit och stakat 20-30k har jag aldrig känningar i triceps, drar inte syra och inte heller någon träningsvärk efteråt, mest i axlarna och ibland lats/rygg. 

Har senaste tiden verkligen tänkt på att försöka räta mig och att "komma upp" innan nästa stavtag, ska filma någon dag och se om det verkar ha blivit bättre. "Nigningen" är otroligt svår att komma undan, antar det är en kombo av för dålig bålfällning, attack och ev. svag bål?

Btw, vad betyder tältning?  :D

 

Tack för tipsen! 

Link to comment
Share on other sites

Tältning är att stavspetsen sätts i marken längre ut än du håller handen, om båda stavar sätts i på det viset bildas ett upp och nervänt V. Det ser ut som ett tält. Så framifrån sett viktigt med lodräta stavar när man sätter i dem.

 

Om du tänker att knäna är stelopererade så kanske du får mindre nigning, men jag tror inte att man kan eller bör låta bli helt.

 

Jag brukar tänka att jag ska överdriva bålfällning men när jag tittar på min skugga ser det ändå inte överdrivet ut.

Men hyr in kompis att filma från t ex bil eller cykel så kan du visa igen eller bara jämföra med t ex youtube på VL eller alliansloppet.

 

Jag menar nog inte att armarna blir helt slaka utan mer att farten sjunker med tiden på passen.

Bålen orkar längre.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej igen, har tagit del av era synpunkter om tekniken och har filat på dom under sommaren!

 

delar en ny video som jag fick filmat för någon vecka sedan och har kapat mina stavar till rätt längd nu:)

(måste bli starkare i bålen har jag kommit fram till)

 

 

Förövrigt kul att andra hoppar på tråden och delar med sig av sina tekniker :)

 

https://youtu.be/CMUQN4mnaxM

Link to comment
Share on other sites

Det ser jättebra ut! 

 

Jag tycker det ser ut som att du satsar på att gå upp på tå, snarare än att hamna där på grund av framflyttningen av kroppsvikten. Svårt att se på en kort snutt, men det ser ut att vara lite för mycket medveten uppåtrörelse. Man vill ju inte slösa muskelansträngning i onödan. Håller med dig om bålen, du har en tendens att tappa magstödet när du trycker till.

 

Jämfört med dina första videosnuttar får du betydligt bättre tryck på stavarna nu. Snyggt jobbat! 

Link to comment
Share on other sites

Det ser jättebra ut! 

 

Jag tycker det ser ut som att du satsar på att gå upp på tå, snarare än att hamna där på grund av framflyttningen av kroppsvikten. Svårt att se på en kort snutt, men det ser ut att vara lite för mycket medveten uppåtrörelse. Man vill ju inte slösa muskelansträngning i onödan. Håller med dig om bålen, du har en tendens att tappa magstödet när du trycker till.

 

Jämfört med dina första videosnuttar får du betydligt bättre tryck på stavarna nu. Snyggt jobbat! 

Ja jag håller med dig om det, tror det blir så då jag tänker att man vill komma snett upp snarare än långt fram och på så vis falla naturligare ner på staven? kan vara helt ute och cykla nu, 

vet inte riktigt hur man annars ska göra.

Link to comment
Share on other sites

Testa att ställa dig mot en vägg. Typ halvmeter bort. Fall framåt mot väggen och ta emot dig med händer och sen hela underarmen. Låtsas att du håller ett par stavar. Känns det kontrollerat kan du backa en bit. Bara fall, behövs ingen extra fart. Spänn bålen och bete dig precis som när du stakar. Lägg märke till vad som händer med fötterna. Du hamnar på tå utan att lägga något krut på att komma upp. 

 

Sen finns det såklart tillfällen när det kan krävas lite extra studs i benen, men på en raksträcka ska du inte fokusera på höjd. 

Link to comment
Share on other sites

Testa att ställa dig mot en vägg. Typ halvmeter bort. Fall framåt mot väggen och ta emot dig med händer och sen hela underarmen. Låtsas att du håller ett par stavar. Känns det kontrollerat kan du backa en bit. Bara fall, behövs ingen extra fart. Spänn bålen och bete dig precis som när du stakar. Lägg märke till vad som händer med fötterna. Du hamnar på tå utan att lägga något krut på att komma upp. 

 

Sen finns det såklart tillfällen när det kan krävas lite extra studs i benen, men på en raksträcka ska du inte fokusera på höjd. 

Just den övningen rekommenderar jag till folk som har svårt att hitta bålstabiliteten i stakningen. Det gäller då att orka hålla emot så man inte svankar. Mina instruktioner brukar vara att ta emot sig med händerna som om du stakar och se till att inte svanka, kanske hålla bålen lite krum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...