Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Ge inputs på min stak teknik

• Vänligen logga in för att kunna svara
32 svar till detta ämne

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 111 inlägg

Välj den sida av vägen som känns säkrast, en god idé kan vara att välja vänster sida om du kör västerut på kvällen, ifall bilförarna som kommer ikapp har solen i ögonen. När du vänder österut tar du höger sida. Har några kompisar som åker en del rullskidor nu, häng med dem om du vill, de tycker nog det är kul med ett nytt ansikte! Mvh Jon

Skidfantasten001

Skidfantasten001

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Välj den sida av vägen som känns säkrast, en god idé kan vara att välja vänster sida om du kör västerut på kvällen, ifall bilförarna som kommer ikapp har solen i ögonen. När du vänder österut tar du höger sida. Har några kompisar som åker en del rullskidor nu, häng med dem om du vill, de tycker nog det är kul med ett nytt ansikte! Mvh Jon

ja precis, brukar åka så man ser bilarna komma, så slipper jag tänka så mycket på ifall man råkar göra ett felsteg och ramlar precis när en bil skulle passera.

ja men visst det låter kul, är hemma till helgen, vet du när dom har tänkt att åka?

mvh

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 329 inlägg
Hoppas du inte möter två bilar som möts i en nedförsbacke…
En bil kan stanna för att inte köra på dig men lär inte backa, ditt alternativ är att bli kylarprydnaden eller ta diket. Jag har pratat med en kompis på lasarettet, han valde diket…
Det är nog sällan det är mer trafiksäkert att köra på vänster sida med cyklister och bilar som kommer mot dig i kanten.
Kom ihåg att du behöver ganska många meter för att stanna utan skador…

Med det sagt har jag kört mycket i båda kanterna utan att skada mig men allt mer i högerkanten pga 20 km/h plus mötande trafiks hastighet ger betydligt sämre chanser än bilens hastighet minus 20…

Skidfantasten001

Skidfantasten001

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Hoppas du inte möter två bilar som möts i en nedförsbacke…
En bil kan stanna för att inte köra på dig men lär inte backa, ditt alternativ är att bli kylarprydnaden eller ta diket. Jag har pratat med en kompis på lasarettet, han valde diket…
Det är nog sällan det är mer trafiksäkert att köra på vänster sida med cyklister och bilar som kommer mot dig i kanten.
Kom ihåg att du behöver ganska många meter för att stanna utan skador…

Med det sagt har jag kört mycket i båda kanterna utan att skada mig men allt mer i högerkanten pga 20 km/h plus mötande trafiks hastighet ger betydligt sämre chanser än bilens hastighet minus 20…

jaha ja, nä men har varit mest på vänster sida pga av att jag känner mig lite osäker på rullskidorna, gjorde ju premiär för någon vecka sedan bara på rullskidorna, men är som du säger man borde nog hålla sig i färdriktningen. 

Skidfantasten001

Skidfantasten001

Medlem

• Members
  • Pip
  • 16 inlägg

Men tillbaka till tråden då.

har provat ändra på tekniken, har då alltså försökt få axlarna högre upp så att hälarna lyfts en aning, samt att armarna och kroppen är i samma pendel påvägen upp.

håller även armarna lite bredare för att få mer styrka vid staktagen.

försöker även få höften framåt en aning vid nytt staktag och inte blir lika sittandes (så det känns men kanske är annorlunda i praktiken) har märkt att jag lyckas få ryggen rakare som resulterat i att jag kommer högre upp ovanför stavarna,, så kanske inte behöver såga stavarna alls. 

Det jag är lite osäker på är om jag verkligen använder bålen alls nu, när jag inte krummar eller böjer på knäena lika mycket som tidigare?

Vet inte om det är lite långsökt och för tidigt men känner att jag kan hålla en högre hastighet utan att slita lika mycket när jag stakar på detta sätt. kan ju även bero på dagsform och vägbelag osv...

Kommer nog lägga upp en till film när jag har någon som kan filma mig. 

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 722 inlägg

Hmm, mer styrka med bredare armföring? Då tänker jag att du menar bredare än axelbrett, vilket känns som det naturliga.

Inte en chans, säger jag. Ju längre hävarm du har (axel till hand), ju MINDRE styrka får du. Utväxlingen däremot blir bättre, du kan/orkar staka med rakare armar i hög fart, men om du kommer till en brant backe så måste du dra in händerna nära kroppen (korta ner hävarmen) för att bli starkare, så att du orkar staka uppför backen. 

Men det där med att staka bredare än axelbrett tycker jag känns jättekonstigt, finns det någon som kan förklara, hur det rent mekaniskt skulle kunna tillföra mera kraft ner i stavarna?

Prova att göra chins med 0,5m mellan händerna, och sedan 1m, med vilket avstånd var du starkare?

Men var och en får ju försöka hitta en teknik och åksätt om passar en själv bäst. 

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 592 inlägg

Hmm, mer styrka med bredare armföring? Då tänker jag att du menar bredare än axelbrett, vilket känns som det naturliga.

Inte en chans, säger jag. Ju längre hävarm du har (axel till hand), ju MINDRE styrka får du. Utväxlingen däremot blir bättre, du kan/orkar staka med rakare armar i hög fart, men om du kommer till en brant backe så måste du dra in händerna nära kroppen (korta ner hävarmen) för att bli starkare, så att du orkar staka uppför backen. 

Men det där med att staka bredare än axelbrett tycker jag känns jättekonstigt, finns det någon som kan förklara, hur det rent mekaniskt skulle kunna tillföra mera kraft ner i stavarna?

Prova att göra chins med 0,5m mellan händerna, och sedan 1m, med vilket avstånd var du starkare?

Men var och en får ju försöka hitta en teknik och åksätt om passar en själv bäst. 

Ett kort svar blir väl att du engagerar andra muskler. Han kanske är starkare i dessa?

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

Men tillbaka till tråden då.

har provat ändra på tekniken, har då alltså försökt få axlarna högre upp så att hälarna lyfts en aning, samt att armarna och kroppen är i samma pendel påvägen upp.

håller även armarna lite bredare för att få mer styrka vid staktagen.

försöker även få höften framåt en aning vid nytt staktag och inte blir lika sittandes (så det känns men kanske är annorlunda i praktiken) har märkt att jag lyckas få ryggen rakare som resulterat i att jag kommer högre upp ovanför stavarna,, så kanske inte behöver såga stavarna alls. 

Det jag är lite osäker på är om jag verkligen använder bålen alls nu, när jag inte krummar eller böjer på knäena lika mycket som tidigare?

Vet inte om det är lite långsökt och för tidigt men känner att jag kan hålla en högre hastighet utan att slita lika mycket när jag stakar på detta sätt. kan ju även bero på dagsform och vägbelag osv...

Kommer nog lägga upp en till film när jag har någon som kan filma mig. 

Du ska inte sluta böja knäna, du ska sluta niga. I dina första filmsnuttar så var det tydligt att du böjde fotlederna så att knäna kom fram över tårna, det nigandet är det du ska jobba på att få bort. För att få tyngdpunkten att röra sig från tårna till hälarna är det OK att böja knäna för att få bak överkroppen. Ett lysande exempel på teknik kan du se 30-35 s in i:

https://www.youtube....h?v=9fnQv4M2l90

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

Att ha bredare mellan händerna vid stavisättning kan vara ett knep för att stavisättningen närmare skidorna så att stavspetsarna hamnar med axelbredds separation - mer som en trigger för att undvika en triangel/tält-isättning.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 722 inlägg

Intressant, man måste ju hitta en teknik efter egna förutsättningar och styrkor, men jag föredrar då en lätt nigning, d.v.s. att försöka ha höften över fotbladen så långt det går, och på så vis ha tyngden på framfoten, för att på det sättet försöka få tyngdpunkten så nära stavarna som möjligt (kort hävarm=styrka), och då få ned så mycket kraft från min kroppsvikt i nigningen som möjligt.

En extrem jämförelse, men ändå: Kolla på en sprintstart i WC, där maximal styrka läggs i dom första stavtagen. Där har ju många nästan ena knät nere på skidan, där kan man snacka om nigning. Hade någon stakat med rumpan bakom hälarna, så hade dom tappat 10m på startrakan.

Och vad gäller stavisättning så måste väl all form av "tältning" med stavarna, inåt eller utåt, vara sämre än att ha stavarna parallellt med kroppen, sett fram/bakifrån? Du kommer ju då att slösa bort en del av kraften i en annan riktning än åkriktningen.

Men det är inte lätt att försöka åka tekniskt som eliten gör, eftersom dom är så fruktansvärt starka i sina kroppar.

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

Intressant, man måste ju hitta en teknik efter egna förutsättningar och styrkor, men jag föredrar då en lätt nigning, d.v.s. att försöka ha höften över fotbladen så långt det går, och på så vis ha tyngden på framfoten, för att på det sättet försöka få tyngdpunkten så nära stavarna som möjligt (kort hävarm=styrka), och då få ned så mycket kraft från min kroppsvikt i nigningen som möjligt.

En extrem jämförelse, men ändå: Kolla på en sprintstart i WC, där maximal styrka läggs i dom första stavtagen. Där har ju många nästan ena knät nere på skidan, där kan man snacka om nigning. Hade någon stakat med rumpan bakom hälarna, så hade dom tappat 10m på startrakan.

Och vad gäller stavisättning så måste väl all form av "tältning" med stavarna, inåt eller utåt, vara sämre än att ha stavarna parallellt med kroppen, sett fram/bakifrån? Du kommer ju då att slösa bort en del av kraften i en annan riktning än åkriktningen.

Men det är inte lätt att försöka åka tekniskt som eliten gör, eftersom dom är så fruktansvärt starka i sina kroppar.

Det viktiga vid stavisättningen är att stavspetsarna hamnar axelbrett isär, har man händerna för tätt ihop ovanför skidorna hamnar stavspetsarna bredare isär och man får aldrig stavarna rakt under axlarna.

Titta på videon, se hur Stina flyttar tyngdpunkten fram vid stavisättning och får den bak över hälen vid slutet av stakfasen.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 722 inlägg

Länkningen verkar inte fungera, finns igen video att titta på. Någon annan som kan se den?

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 330 inlägg

Länkningen verkar inte fungera, finns igen video att titta på. Någon annan som kan se den?

Mummel, mummel. Jag tyckte inlägget blev konstigt långt med en massa tomma rader, men såg inte att youtube-länken inte kom med. Fixat nu.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar