Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ge inputs på min stak teknik


Skidfantasten001

Recommended Posts

Hej ivrig motionist här som börjat åka skidor mer seriöst denna vintern! Skulle gärna vilja ha lite tips, tankar och vad jag kan förbättra på gällande stakningen. Lite snabbt, så är jag medveten om att jag har för långa stavar då detta är mina skate stavar i grunden!

Tacksam för svar!

 

https://drive.google.com/file/d/17-CEfQoChXrBvR29LEMPf575r48aB1kw/view?usp=drivesdk

Link to comment
Share on other sites

Riktigt kul med teknikfilmer igen, ska bli roligt att höra allas kommentarer.

Mina får du räkna som en riktig amatöråsikt, jag har inga starka resultat eller perfekt egenteknik men efter några års tankar och tittande på andra så testar jag att ge feedback. Det märks att du har långa stavar genom att du inte riktigt hinner falla på stavarna, dvs ganska låg attack.

För övrigt tycker jag att det ser bra ut, inget att skämmas för :).

 

1. Frekvensen får jag till under 50 per minut? Svårt att öka det vet jag men det går att öka, hyfsat i min åsikt för en amatör.

2. Händerna kan vara något längre isär, ingen direkt tältning men något lite bredare stavspetsisättning än handposition.

3. Är det uppför? I annat fall borde du kunna låta händerna gå lite längre bak innan du reser dig upp. Korta tag uppför och längre där det går lättare.

4. i första länken böjer du dig mindre tycker jag, sänker höften mer för kraft. Jag tror att mer upprätt ställning är bättre, lätt att bli sittande med alltför böjda ben (lite ska det vara). När du faller framåt så ska höften fram så att du nästan är helt rak, lättare att se på elt och sedan sin egen film men supersvårt att känna i kroppen. Jag sitter alldeles för mycket men känner mig rak som en fura. Andra och tredje länken ser mer ut som bålfällning än höftböjning, detta tror jag är bättre...

5. Attacken är ser låg ut men kan bero på långa stavar, men du verkar ha bra fäste och hyfsat driv i staktaget.

Link to comment
Share on other sites

Tack för feedbacken och punkterna du nämnde!

Instämmer helt att jag inte riktigt får attacken och inte kommer nog högt upp på tårna för att kunna falla ner på stavarna som du nämner. Det är en medel svag uppförsbacke därför jag inte riktigt skjuter iväg med stavarna längre bak och heller inte får stavtaget längre fram (har fått för mig att det är det man ska när man åker på platt

Punkt 4. Så är jag själv lite loss med vad som är rätt eller fel, har fått för mig även där att man vill få till en bålfällning så att man skjuter fram sig med bålen (känns så iaf men kan vara helt fel)

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Du får ta och kika på Vasaloppet :)

Där stakar man en hel del och olika stilar också. Om du kikar på täten så lär du se ganska bra stilar... Vissa har absolut mer bålfällning och mer armar än andra som är mer symaskiner.

Sedan jämför du med dih själv.

Kolla också youtube för mer tips, där finns mer än vad man orkar ta till sig.

 

Hörde ett tips om att underben ska vara parallellt med överkropp när man faller framåt dvs precis innan man sätter i staven.

För att få med bålen så behöver man där även vara ganska uträtad och hälarna kommer att lyfta om man har axlarna framför tårna, mer om man har underbenen vinklade.

Så ganska uträtad men inte helt (i min hjärna känner jag mig helt uträtad men inte på bild), hoppar aldrig eller lyfter hälarna aktivt utan de lyfts genom att kroppen viks över gångjärnet = tårna.

Dessutom försöker jag gå så djupt ner som möjligt eftersom de bilder jag har på mig själv visar en gubbe som inte böjer sig alls.... det blir ändå inte överdrivet för mig.

Som sagt, film 2 och 3 såg lite bättre ut map bålfällning.

 

Så skaffa kortare stavar och filma igen....

det ska vara lite snärt precis i stavisättningen och millisekunden efter, som om man tar i mest just runt attackläget, och med bålfällningen som styrkan/kraften.

Link to comment
Share on other sites

 

I första klippet ser det ut som att du inte riktigt får fram höften. Sen niger du lite - det är bortkastat. Försök istället att få knäna lite mer bakåt när du trycker på stavarna - din tyngdpunkt ska röra sig fram mot tåspetsarna vid stavisättning och bak till hälen vid avslut av stakfasen. (det här kan i och för sig vara lite harigare att börja med på rullskidor än på snö - men försök i alla fall...)

Link to comment
Share on other sites

Du får ta och kika på Vasaloppet :)

Där stakar man en hel del och olika stilar också. Om du kikar på täten så lär du se ganska bra stilar... Vissa har absolut mer bålfällning och mer armar än andra som är mer symaskiner.

Sedan jämför du med dih själv.

Kolla också youtube för mer tips, där finns mer än vad man orkar ta till sig.

 

Hörde ett tips om att underben ska vara parallellt med överkropp när man faller framåt dvs precis innan man sätter i staven.

För att få med bålen så behöver man där även vara ganska uträtad och hälarna kommer att lyfta om man har axlarna framför tårna, mer om man har underbenen vinklade.

Så ganska uträtad men inte helt (i min hjärna känner jag mig helt uträtad men inte på bild), hoppar aldrig eller lyfter hälarna aktivt utan de lyfts genom att kroppen viks över gångjärnet = tårna.

Dessutom försöker jag gå så djupt ner som möjligt eftersom de bilder jag har på mig själv visar en gubbe som inte böjer sig alls.... det blir ändå inte överdrivet för mig.

Som sagt, film 2 och 3 såg lite bättre ut map bålfällning.

 

Så skaffa kortare stavar och filma igen....

det ska vara lite snärt precis i stavisättningen och millisekunden efter, som om man tar i mest just runt attackläget, och med bålfällningen som styrkan/kraften.

Förstod inte helt det här med att underbenet ska vara parallellt med överkroppen.

ahaaa jag har alltid trott att man ska lyfta hälarna för att komma upp högre för att sedan ha större kraft vid stavtag, visste inte om att det ska komma automatisk när man har axlarna framför tårna, hm det blir något nytt att tänka på. 

tack :)

Link to comment
Share on other sites

I första klippet ser det ut som att du inte riktigt får fram höften. Sen niger du lite - det är bortkastat. Försök istället att få knäna lite mer bakåt när du trycker på stavarna - din tyngdpunkt ska röra sig fram mot tåspetsarna vid stavisättning och bak till hälen vid avslut av stakfasen. (det här kan i och för sig vara lite harigare att börja med på rullskidor än på snö - men försök i alla fall...)

Tack för svar! 

ska jag stå rakare med benen samt komma längre fram med stavarna för att inte hamna där? 

okej låter vettigt så att man får en naturlig stav skjut genom hela momentet :)

Link to comment
Share on other sites

Förstod inte helt det här med att underbenet ska vara parallellt med överkroppen.

ahaaa jag har alltid trott att man ska lyfta hälarna för att komma upp högre för att sedan ha större kraft vid stavtag, visste inte om att det ska komma automatisk när man har axlarna framför tårna, hm det blir något nytt att tänka på. 

tack :)

OK, tänk då samma vinkel mot marken för underben och överkropp, vid attackläget. Så rak kropp som möjligt dock, fram med höften, inte helt rak men känslan ska vara där.

När du ska fram så ska du vara ganska rak (mer i film 2 och 3), tänk fram med höft när du går upp med överkropp.

Gå inte heller ned så mycket med höften (dvs böja knän = niga) utan böj mer i höften (bålfällning).

 

Det är mycket med stakteknik som är svårt att få fram i text såklart, har du en chans så var med på kurs/läger för direkt feedback av tränare. Jag har alltid önskat detta och planerade i vintras för det men covid stoppade de planerna.

 

Förresten, vid kantkörning så tänk på att vägen lutar för avrinnings skull, dvs lutar något mer ytterst. Det bör göra att eftersom man har mest tryck på bakhjul så kommer bakhjulet glida mer ut mot vägkanten än framhjulet alltså styr in mot vägmitt, mer effekt på ytterskidan. Så skidor kör ihop om de är justerade att gå rakt på plant underlag. Detta justerar man i ryggmärgen efter ett tag men om det är stora problem (ser inte ut så på filmerna) så kan man justera enligt instruktion på Swenors hemsida.

Och normalt sett så kör man alltid i högerkant på rullskidor... tror det är en trafikregel faktiskt (hjul + hastighet jämfört med gående).

Link to comment
Share on other sites

Tycker din teknik ser helt OK ut, speciellt om du inte åkt så mycket skidor, som du säger. 

Men håller med om att det är jävligt svårt att beskriva teknik i textform, och det kan också vara svårt att få till samma teknik som eliten, p.g.a. att man inte har samma enorma bålstyrka som dom har. 

Optimalt är väl att försöka ha tyngdpunkten framför tårna när man sätter i stavarna, eller åtminsone på framfoten, och sen falla framåt för att få kraften över stavarna. (Det är här bålstyrkan behövs för att orka hålla emot.)

 

Många motionärer som saknar bålstyrkan stakar sekventiellt, man börja med att sätta sig/niga, sen sätter man i stavarna och fäller överkroppen, och avslutar med ett långt drag med armarna. Medans eliten lyckas påbörja alla rörelser samtidig, och får då till en explosion av kraft, precis i början på rörelsen. 

Om man inte riktigt har bålstyrkan för att orka staka med ganska raka ben, så kan man komma undan med att böja mera i vristen istället, (det gör eliten i branta backar), skjut fram knäna framför tårna, då kan du behålla höften över fötterna, och när du då fäller överkroppen får du tyngdpunkten framför tårna, och ett bättre driv framåt.

 

Finns ju massor med övningar för bålstyrka, men testa korta (10-15sek) maxryck på rullskidor i olika terrängavsnitt, svagt uppför, brant uppför, plant och svagt utför, eftersom tekniken varierar lite med terrängen, variera rullande start och från stillastående. Brukar kunna få en ruskig träningsvärk efter dom övningarna. 

Link to comment
Share on other sites

OK, tänk då samma vinkel mot marken för underben och överkropp, vid attackläget. Så rak kropp som möjligt dock, fram med höften, inte helt rak men känslan ska vara där.

När du ska fram så ska du vara ganska rak (mer i film 2 och 3), tänk fram med höft när du går upp med överkropp.

Gå inte heller ned så mycket med höften (dvs böja knän = niga) utan böj mer i höften (bålfällning).

 

Det är mycket med stakteknik som är svårt att få fram i text såklart, har du en chans så var med på kurs/läger för direkt feedback av tränare. Jag har alltid önskat detta och planerade i vintras för det men covid stoppade de planerna.

 

Förresten, vid kantkörning så tänk på att vägen lutar för avrinnings skull, dvs lutar något mer ytterst. Det bör göra att eftersom man har mest tryck på bakhjul så kommer bakhjulet glida mer ut mot vägkanten än framhjulet alltså styr in mot vägmitt, mer effekt på ytterskidan. Så skidor kör ihop om de är justerade att gå rakt på plant underlag. Detta justerar man i ryggmärgen efter ett tag men om det är stora problem (ser inte ut så på filmerna) så kan man justera enligt instruktion på Swenors hemsida.

Och normalt sett så kör man alltid i högerkant på rullskidor... tror det är en trafikregel faktiskt (hjul + hastighet jämfört med gående).

Okej ja nu fattar jag! Hittade en youtube video vart han förklarar att vinkel på underbenet och överkroppen ska vara lika mycket.

Det här med höften är något man måste öva sig på och ev filma ofta så man hittar tekniken.

 

Det stämmer nog att man ska köra i färdriktning, fick höra av en polare att om man håller löphastighet så kan man köra mot färdriktningen men kan mycket möjligt vara att det inte stämmer

Link to comment
Share on other sites

Generellt sett alltid höger sida.

Det tog dock många år innan jag stakade snabbare än jag sprang... fast då med Everest rullskidor, vet inte om det var lager i de hjulen... trögare finns nog inte... brukade staka i ca 4:30-4:45 och sprang det tempot på mina långpass på den tiden.

Men fortfarande höger sida för rullskidor.

 

Regeln ska visst vara avsevärt snabbare än fotgängare och då avses promenadtempo inte en 4:30 löpare.

Link to comment
Share on other sites

Tycker din teknik ser helt OK ut, speciellt om du inte åkt så mycket skidor, som du säger. 

Men håller med om att det är jävligt svårt att beskriva teknik i textform, och det kan också vara svårt att få till samma teknik som eliten, p.g.a. att man inte har samma enorma bålstyrka som dom har. 

Optimalt är väl att försöka ha tyngdpunkten framför tårna när man sätter i stavarna, eller åtminsone på framfoten, och sen falla framåt för att få kraften över stavarna. (Det är här bålstyrkan behövs för att orka hålla emot.)

 

Många motionärer som saknar bålstyrkan stakar sekventiellt, man börja med att sätta sig/niga, sen sätter man i stavarna och fäller överkroppen, och avslutar med ett långt drag med armarna. Medans eliten lyckas påbörja alla rörelser samtidig, och får då till en explosion av kraft, precis i början på rörelsen. 

Om man inte riktigt har bålstyrkan för att orka staka med ganska raka ben, så kan man komma undan med att böja mera i vristen istället, (det gör eliten i branta backar), skjut fram knäna framför tårna, då kan du behålla höften över fötterna, och när du då fäller överkroppen får du tyngdpunkten framför tårna, och ett bättre driv framåt.

 

Finns ju massor med övningar för bålstyrka, men testa korta (10-15sek) maxryck på rullskidor i olika terrängavsnitt, svagt uppför, brant uppför, plant och svagt utför, eftersom tekniken varierar lite med terrängen, variera rullande start och från stillastående. Brukar kunna få en ruskig träningsvärk efter dom övningarna.

 

Ja tack! Har väl åkt nån km vartannat år men började tycka att längdskidor var kul i slutet av december och tränat det sen dess!

 

Måste nog börja tänka på att hålla benen raka så att man får till tekniken med bålen och försöka att inte hamna sittandes med höften.

Körde lite stak impulser förra veckan och fick en jäkla träningsvärk, trodde jag hade hållit uppe med bålstyrkan men tydligen inte! Så mer sånt kommer jag köra!

Link to comment
Share on other sites

Regeln säger 83% av längden på åkaren inklusive pjäxorna mellan stavspets och reminfästning.

Jag är 176 cm lång och har 147,5 stavar, från spets till reminfästning. På mina Swixstavar står det 150 cm då Swix mäter från stavens topp inte till reminfästningen.

 

Så ta på pjäxorna och ställ dig mot väggen och notera din längd, sedan 83% och kolla längd till reminfästning.

Link to comment
Share on other sites

Välj den sida av vägen som känns säkrast, en god idé kan vara att välja vänster sida om du kör västerut på kvällen, ifall bilförarna som kommer ikapp har solen i ögonen. När du vänder österut tar du höger sida. Har några kompisar som åker en del rullskidor nu, häng med dem om du vill, de tycker nog det är kul med ett nytt ansikte! Mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Välj den sida av vägen som känns säkrast, en god idé kan vara att välja vänster sida om du kör västerut på kvällen, ifall bilförarna som kommer ikapp har solen i ögonen. När du vänder österut tar du höger sida. Har några kompisar som åker en del rullskidor nu, häng med dem om du vill, de tycker nog det är kul med ett nytt ansikte! Mvh Jon

ja precis, brukar åka så man ser bilarna komma, så slipper jag tänka så mycket på ifall man råkar göra ett felsteg och ramlar precis när en bil skulle passera.

ja men visst det låter kul, är hemma till helgen, vet du när dom har tänkt att åka?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hoppas du inte möter två bilar som möts i en nedförsbacke…

En bil kan stanna för att inte köra på dig men lär inte backa, ditt alternativ är att bli kylarprydnaden eller ta diket. Jag har pratat med en kompis på lasarettet, han valde diket…

Det är nog sällan det är mer trafiksäkert att köra på vänster sida med cyklister och bilar som kommer mot dig i kanten.

Kom ihåg att du behöver ganska många meter för att stanna utan skador…

 

Med det sagt har jag kört mycket i båda kanterna utan att skada mig men allt mer i högerkanten pga 20 km/h plus mötande trafiks hastighet ger betydligt sämre chanser än bilens hastighet minus 20…

Link to comment
Share on other sites

Hoppas du inte möter två bilar som möts i en nedförsbacke…

En bil kan stanna för att inte köra på dig men lär inte backa, ditt alternativ är att bli kylarprydnaden eller ta diket. Jag har pratat med en kompis på lasarettet, han valde diket…

Det är nog sällan det är mer trafiksäkert att köra på vänster sida med cyklister och bilar som kommer mot dig i kanten.

Kom ihåg att du behöver ganska många meter för att stanna utan skador…

 

Med det sagt har jag kört mycket i båda kanterna utan att skada mig men allt mer i högerkanten pga 20 km/h plus mötande trafiks hastighet ger betydligt sämre chanser än bilens hastighet minus 20…

jaha ja, nä men har varit mest på vänster sida pga av att jag känner mig lite osäker på rullskidorna, gjorde ju premiär för någon vecka sedan bara på rullskidorna, men är som du säger man borde nog hålla sig i färdriktningen. 

Link to comment
Share on other sites

Men tillbaka till tråden då.

har provat ändra på tekniken, har då alltså försökt få axlarna högre upp så att hälarna lyfts en aning, samt att armarna och kroppen är i samma pendel påvägen upp.

håller även armarna lite bredare för att få mer styrka vid staktagen.

försöker även få höften framåt en aning vid nytt staktag och inte blir lika sittandes (så det känns men kanske är annorlunda i praktiken) har märkt att jag lyckas få ryggen rakare som resulterat i att jag kommer högre upp ovanför stavarna,, så kanske inte behöver såga stavarna alls. 

 

Det jag är lite osäker på är om jag verkligen använder bålen alls nu, när jag inte krummar eller böjer på knäena lika mycket som tidigare?

 

Vet inte om det är lite långsökt och för tidigt men känner att jag kan hålla en högre hastighet utan att slita lika mycket när jag stakar på detta sätt. kan ju även bero på dagsform och vägbelag osv...

 

Kommer nog lägga upp en till film när jag har någon som kan filma mig. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...