Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Hemkokt sportdryck - dela recept och erfarenheter

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Tråden alla köksmästare väntat på!

Jag gör min egen sportdryck numera.
5 del maltodextrin
4 del fruksocker
1 del elektrolyter
Citronsyra efter smak
Möjligen lite liquiflav eller annan smaksättare i flaskan. Söker med ljus och lykta efter någon bra smaksättare i pulverformat.

Har inte räknat ut hur många öre drycken kostar per liter men kan inte vara många för jag brummar förnöjt när jag häller i mig den.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 703 inlägg
Hur får man i livets elixir koffein?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Bra fråga. Mortla koffeintabletter och hälla i flaskan. Jag tror det är lite vanskligt i blanda i pulverform. Om man kokar gel är det lätt. Maltodextrin, fruktsocker, inga elektrolyter och koffeinpulver får koka ihop med lite vatten. Obs! Inte så länge att det blir chola!

Citronsyra och kanske lite dr Oetkers citronarom från ica.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 040 inlägg

Tråden alla köksmästare väntat på!

Jag gör min egen sportdryck numera.
5 del maltodextrin
4 del fruksocker
1 del elektrolyter
Citronsyra efter smak
Möjligen lite liquiflav eller annan smaksättare i flaskan. Söker med ljus och lykta efter någon bra smaksättare i pulverformat.

Har inte räknat ut hur många öre drycken kostar per liter men kan inte vara många för jag brummar förnöjt när jag häller i mig den.

Hur mycket vatten till blandningen ?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
Oxberg, vill du förtydliga "elektrolyter"?
Att det är salter förstår jag, men är det bara natriumklorid (bordssalt) eller är det annat också?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Oxberg, vill du förtydliga "elektrolyter"?
Att det är salter förstår jag, men är det bara natriumklorid (bordssalt) eller är det annat också?

Jag kör med denna, halva priset nu så 1 kg för cirka 180kr.

https://www.bulk.com...ew=ppc&pid=3535

Att jämföra med resorb sport, där en förpackning kostar 75kr och innehåller 10 g elektrolyt (resten socker) vilket ger ett kilopris på 7500kr.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Hur mycket vatten till blandningen ?

100 g pulver till en liter vatten är nog normalstarkt.

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Samm blandning som jag brukar köra. Lägger till BCAA i den smak jag gillar. Det blir dyrare då men ändå billigt. Har inte haft i citronsyra kanske man ska lägga till för att få det mindre sött. Fruktsocker är sjukt sött tycker jag.
Använder du vanlig citronsyra från ex ICA?

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
En tråd i min smak.
En sista fråga (eller två) innan jag trycker på "köp"-knappen;
Hur fort/lätt löser blandningen sig i vatten?
Går det att lägga i botten på en vätskeblåsa eller skall en blanda och skaka i en hård flaska?

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Jag blandar i en flaska och fyller på i vätskeblåsan sen. Löser sig lätt tycker jag.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Samm blandning som jag brukar köra. Lägger till BCAA i den smak jag gillar. Det blir dyrare då men ändå billigt. Har inte haft i citronsyra kanske man ska lägga till för att få det mindre sött. Fruktsocker är sjukt sött tycker jag.
Använder du vanlig citronsyra från ex ICA?

Ja jag kör med vanlig citronsyra för matlagning från ICA.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Stora jakten på bra alternativ till smaksättare i pulverform fortsätter. Nån som vet något?

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Stora jakten på bra alternativ till smaksättare i pulverform fortsätter. Nån som vet något?

BCAA

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

BCAA

Ja det nämnde du ju. Men jag tänker att det är ett dyrt sätt att komma åt smaksättaren om den kanske går att köpa billigt utan BCAA..

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg

Ja det nämnde du ju. Men jag tänker att det är ett dyrt sätt att komma åt smaksättaren om den kanske går att köpa billigt utan BCAA..

Brukar gå att hitta billigt 150:- för 500g ger en kostnad på ca 3,50 per blandning. Inte så dyrt tycker jag.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Nej det är ok. Har hittat lite citronpulver jag ska prova också

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Jag har börjat tänka om efter att jag kokat senaste satsen gel. Det är en utmärkt bas även för sportdryck. Jag kommer nog koka några hinkar gel som jag kan spä ut och använda också till sportdryck med tillsats av elektrolyter.
Då funkar det bra med flytande smaksättare som det finns massor av, typ
Dr Oetkers.

Problem solved?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 040 inlägg

Kiviks lättdryck svartvinbär fungerar bra som sportdryck för min del. Jag har lagt märke en sak vad gäller vätskeintag och det är att man skall börja med rent vatten, innan man intar sportdryck andra gången iaf på sommaren. Börjar jag med vätska som innehåller socker blir jag torr i munnen, vilket jag inte blir med vatten.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
50 gram citronsyra till 1 kg färdigt pulver räcker bra som smaksättare faktiskt, man behöver inte krångla till det mer än så, jakten får vara över. Blir ju en frisk lätt syrlig smak, ganska god faktiskt. Känns inte så sockrig och syntetisk som vissa produkter gör. Döljer inte saltsmak så bra men det stör inte mig personligen.

Oj är klockan så mycket. Måste hinna till banken och skratta innan de stänger.

MatLeh

MatLeh

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

50 gram citronsyra till 1 kg färdigt pulver räcker bra som smaksättare faktiskt, man behöver inte krångla till det mer än så, jakten får vara över. Blir ju en frisk lätt syrlig smak, ganska god faktiskt. Känns inte så sockrig och syntetisk som vissa produkter gör. Döljer inte saltsmak så bra men det stör inte mig personligen.

Oj är klockan så mycket. Måste hinna till banken och skratta innan de stänger.

Saft i lightform eller blir det för sött med fruktsocker? Brukar köra ca 50g Malto och 700ml vatten på mina lite längre pass, smaksätter med Zer-Oh Green Apple och en skvätt citronsaft på flaska, enl mig riktigt bra, ej för sött. Smakar lagom. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar