Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Hemkokt sportdryck - dela recept och erfarenheter

• Vänligen logga in för att kunna svara
32 svar till detta ämne

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 596 inlägg

Saft i lightform eller blir det för sött med fruktsocker? Brukar köra ca 50g Malto och 700ml vatten på mina lite längre pass, smaksätter med Zer-Oh Green Apple och en skvätt citronsaft på flaska, enl mig riktigt bra, ej för sött. Smakar lagom. 

Varför då inte vanlig sockersötad saft? Känns ju lite konstigt om du först tillsätter socker för att få så mkt energi som möjligt och sen väljer en produkt som bara innehåller sötningsmedel.

MatLeh

MatLeh

Ny medlem

• Members
  • 4 inlägg

Varför då inte vanlig sockersötad saft? Känns ju lite konstigt om du först tillsätter socker för att få så mkt energi som möjligt och sen väljer en produkt som bara innehåller sötningsmedel.

Ja det är vilket som, själv använder jag den för att den inte är så söt, är mer syrlig och tkr personligen att många lightvarianter ofta är mer koncentrerade i smaken. Typ BOB Päronsaft får man ju hälla i halva flaskan innan det blir "gott", smakar lite och blir otroligt sött. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 463 inlägg

Så länge man inte tillverkar "Skogsstjärnan" är det väl ok, fast drack man av den blev det nog lite vinkligt i spåret. :wacko:

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 163 inlägg
Har nu följt rekommendationerna att ha citronsyra i blandningen och har verkligen gjort susen tycker jag. Inte alls så sött som det blivit utan. Så tack för tipset!!

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 701 inlägg

Har nu följt rekommendationerna att ha citronsyra i blandningen och har verkligen gjort susen tycker jag. Inte alls så sött som det blivit utan. Så tack för tipset!!

Ja det gör verkligen skillnad.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 1 809 inlägg

Senast jag gjorde en större batch eget sportdryckspulver så körde jag denna blandning:

600g maltodextrin
300g fruktos
400g sackaros (vanligt strösocker)
32,6g NaCl (motsv 12,8 g Na)
3400mg koffein
2300mg kalium
300mg magnesium
700mg kalcium

Maltodextrin och fruktos från Bulkpowders. Kan ofta köpas på 40-50% rea. Bara att anmäla sej deras nyhetsbrev om man vill ha sådana erbjudanden.

Kalium var pulver från uppklippta kapslar. Koffein + Mg/Ca mortlade tabletter. Från apotea.

Jag har ingen smaksättning i pulvret. När jag blandar den färdiga sportdrycken brukar jag tillsätta citronjuice. Händer att jag glömmer det och det smakar drägligt ändå men det blir godare med citronjuice.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 701 inlägg

Så länge man inte tillverkar "Skogsstjärnan" är det väl ok, fast drack man av den blev det nog lite vinkligt i spåret. :wacko:

Du verkar vara sugen på grogg Volevodin. Du kanske kan prova att blanda en ”Winter olympics”.

5 delar normalstark sportdryck enligt grundreceptet för sportdryck i tråden
1 del skogsstjärna, gärna lagrad i vedbon i dunk så kort tid som möjligt

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 555 inlägg

Du verkar vara sugen på grogg Volevodin. Du kanske kan prova att blanda en ”Winter olympics”.

5 delar normalstark sportdryck enligt grundreceptet för sportdryck i tråden
1 del skogsstjärna, gärna lagrad i vedbon i dunk så kort tid som möjligt

Som värmlänning bara älskar man ju att hemkört kallas för skogsstjärna, vår landskapsblomma ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 338 inlägg
Hemkört som landskapsblomma… kan kanske vara passande i Värmland?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 869 inlägg

I Värmland passar allt :)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 555 inlägg

Hemkört som landskapsblomma… kan kanske vara passande i Värmland?

I Värmland passar allt :)

Det är en underbar symbios där det som oftast står en sibborator (hembrännare) och puttrar ute i skogen som med tiden skapar en liten skarp stjärna av välsmakande och intern värme. Likheten med blomman är slående. Den håller låg profil. När man väl får syn på den så är den tydlig och klar. Ingen sån där dussinblomma som vitsippor och den står sig längre än vitsippor också. Uthållig.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 463 inlägg

Det är en underbar symbios där det som oftast står en sibborator (hembrännare) och puttrar ute i skogen som med tiden skapar en liten skarp stjärna av välsmakande och intern värme. Likheten med blomman är slående. Den håller låg profil. När man väl får syn på den så är den tydlig och klar. Ingen sån där dussinblomma som vitsippor och den står sig längre än vitsippor också. Uthållig.

Verkar nästan som du läppjat lite på flytande Skogsstjärna så poetisk som de blev........... :rolleyes:

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 555 inlägg
Värmland - sagornas och dikternas land (samt en å annan tjurskalle…)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar