Hemkokt sportdryck - dela recept och erfarenheter
Postad 17 juli 2022 - 07:41

-utan smaksättning smakar det sur uppstötning.
-med mer spädning blev det lite lindrigare
Önskemål:
Fler smaktips i pulverform än citronsyra då jag behöver lösa upp nya laddningar på språng.
Postad 17 juli 2022 - 22:31

Jag blandar vatten med Maltodextrin och lite lagom med outspädd svartvinbärssaft. Smakar bra och ger bra energi. Funderar om man ska ta med fruktsocker också för optimalt upptag. Men vanligt socker som finns i saften bryts väl ned till fruktos också, eller?
Postad 19 juli 2022 - 07:52

Jag blandar vatten med Maltodextrin och lite lagom med outspädd svartvinbärssaft. Smakar bra och ger bra energi. Funderar om man ska ta med fruktsocker också för optimalt upptag. Men vanligt socker som finns i saften bryts väl ned till fruktos också, eller?
Förmodar att du tänker på ratio mellan glukos/glukoskälla och fruktos/fruktoskälla.
Vanligt strösocker = sackaros = lika delar glukoskälla och fruktoskälla (eftersom en sackarosmolekyl består av en glukos och en fruktos som sitter ihop)
Maltodextrin är enbart glukoskälla
Postad 19 juli 2022 - 13:47

.....
Vanligt strösocker = sackaros = lika delar glukoskälla och fruktoskälla (eftersom en sackarosmolekyl består av en glukos och en fruktos som sitter ihop)
....
Det hade jag ingen aning om! Bra att veta.
Postad 19 juli 2022 - 13:51

Förmodar att du tänker på ratio mellan glukos/glukoskälla och fruktos/fruktoskälla.
Maltodextrin är enbart glukoskälla
Men visst tar det längre tid för kroppen att först bryta ner sackarosen jämfört om man skulle tagit glukos och fruktos direkt?
Postad 21 juli 2022 - 19:51

Ja det blir ett nedbrytningssteg till. Men det är inget problem vid kontinuerligt intag eftersom intag-nedbrytning-upptag sker parallellt. Kanske därför sockerblandarfirmorna puffar för 0,8:1 ratio.Men visst tar det längre tid för kroppen att först bryta ner sackarosen jämfört om man skulle tagit glukos och fruktos direkt?
Jag har inget problem med att dricka mycket sockerblask. Pruttar rätt illa efter ett långpass men det stör inte mig själv. Luktar illa och gott på samma gång.
Postad 21 juli 2022 - 19:58

Håller med till viss del. Kanske du använder citronsyra för städning? Den är billigare. Fast samtidigt tycker jag man vaknar till lite av spysmaken. Jag tror det är hormonellt. Typ en adrenalinkick. Syns tydligt på pulsklockan när man dricker. Röd zon direkt!Jag har nu sprungit ett lopp med hemkokt, oxbergs första recept (visserligen glukos istf fruktos):
-utan smaksättning smakar det sur uppstötning.
-med mer spädning blev det lite lindrigare
Önskemål:
Fler smaktips i pulverform än citronsyra då jag behöver lösa upp nya laddningar på språng.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Bing (1)