Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Hemkokt sportdryck - dela recept och erfarenheter

• Vänligen logga in för att kunna svara
46 svar till detta ämne

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 302 inlägg
Jag har nu sprungit ett lopp med hemkokt, oxbergs första recept (visserligen glukos istf fruktos):
-utan smaksättning smakar det sur uppstötning.
-med mer spädning blev det lite lindrigare

Önskemål:
Fler smaktips i pulverform än citronsyra då jag behöver lösa upp nya laddningar på språng.

Groucho

Groucho

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Jag blandar vatten med Maltodextrin och lite lagom med outspädd svartvinbärssaft. Smakar bra och ger bra energi. Funderar om man ska ta med fruktsocker också för optimalt upptag. Men vanligt socker som finns i saften bryts väl ned till fruktos också, eller?

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg

Jag blandar vatten med Maltodextrin och lite lagom med outspädd svartvinbärssaft. Smakar bra och ger bra energi. Funderar om man ska ta med fruktsocker också för optimalt upptag. Men vanligt socker som finns i saften bryts väl ned till fruktos också, eller?

Förmodar att du tänker på ratio mellan glukos/glukoskälla och fruktos/fruktoskälla. 

Vanligt strösocker = sackaros = lika delar glukoskälla och fruktoskälla (eftersom en sackarosmolekyl består av en glukos och en fruktos som sitter ihop)

Maltodextrin är enbart glukoskälla 

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 738 inlägg

.....

Vanligt strösocker = sackaros = lika delar glukoskälla och fruktoskälla (eftersom en sackarosmolekyl består av en glukos och en fruktos som sitter ihop)
....

Det hade jag ingen aning om! Bra att veta. 

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 612 inlägg

Förmodar att du tänker på ratio mellan glukos/glukoskälla och fruktos/fruktoskälla. 

Maltodextrin är enbart glukoskälla 

Men visst tar det längre tid för kroppen att först bryta ner sackarosen jämfört om man skulle tagit glukos och fruktos direkt?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Men visst tar det längre tid för kroppen att först bryta ner sackarosen jämfört om man skulle tagit glukos och fruktos direkt?

Ja det blir ett nedbrytningssteg till. Men det är inget problem vid kontinuerligt intag eftersom intag-nedbrytning-upptag sker parallellt. Kanske därför sockerblandarfirmorna puffar för 0,8:1 ratio.

Jag har inget problem med att dricka mycket sockerblask. Pruttar rätt illa efter ett långpass men det stör inte mig själv. Luktar illa och gott på samma gång.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Jag har nu sprungit ett lopp med hemkokt, oxbergs första recept (visserligen glukos istf fruktos):
-utan smaksättning smakar det sur uppstötning.
-med mer spädning blev det lite lindrigare

Önskemål:
Fler smaktips i pulverform än citronsyra då jag behöver lösa upp nya laddningar på språng.

Håller med till viss del. Kanske du använder citronsyra för städning? Den är billigare. Fast samtidigt tycker jag man vaknar till lite av spysmaken. Jag tror det är hormonellt. Typ en adrenalinkick. Syns tydligt på pulsklockan när man dricker. Röd zon direkt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Bing (1)