I våras fick jag problem med andningen vid åkning inlines med stavar och cykel. Det var som andningen stannade upp i djupandningläget någon sekund och vid ett cykelpass fick jag stanna ett par gånger på slutet efter att ha hängt på en annan cyklist i motvind. Det har blivit bättre, men fortfarande kan jag känna som att syreupptagningen inte räcker till, speciellt i början.
En teori är att jag haft corona utan att jag märkt det, men det verkar i speciellt troligt, då jag testat mig tre gånger med negativt resultat: aug 2020, jan o maj 2021 efter att haft diarré, magvärk o feber. Återstår då att min syreupptagning blivit ett snäpp sämre, känns dock som att något inte riktigt stämmer.
Lite märkligt dock att jag inte haft samma andningsproblem när jag springer min 5 km skogsrunda två ggr/vecka, ventilerar kraftigt men inte stopp i djupandningsläget. Brukar ta pulsen direkt efter rundan och brukar ligga på 130 slag/minut, förra gången var den dock oregelbunden, men inte nu sista gången. Vid cykling har inte pulsen varit lika hög 100 alt 110 slag/minut.
En bekant rådde mig att kolla upp hjärtat, men min son som är cyklist trodde att det mer hade med min sittställning på cykeln, då min puls inte var så hög.
Utifrån som läget är nu är det svårt att planera några lopp till kommande vinter inkl lopp i vasaloppsveckan.
Lars-Erik; innan du fick din hjärtinfarkt hade du några indikationer om att det inte stod rätt till ?