Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Andningsproblem


Volevodin

Recommended Posts

I våras fick jag problem med andningen vid åkning inlines med stavar och cykel. Det var som andningen stannade upp i djupandningläget någon sekund och vid ett cykelpass fick jag stanna ett par gånger på slutet efter att ha hängt på en annan cyklist i motvind. Det har blivit bättre, men fortfarande kan jag känna som att syreupptagningen inte räcker till, speciellt i början.

En teori är att jag haft corona utan att jag märkt det, men det verkar i speciellt troligt, då jag testat mig tre gånger med negativt resultat: aug 2020, jan o maj 2021 efter att haft diarré, magvärk o feber. Återstår då att min syreupptagning blivit ett snäpp sämre, känns dock som att något inte riktigt stämmer.

Lite märkligt dock att jag inte haft samma andningsproblem när jag springer min 5 km skogsrunda två ggr/vecka, ventilerar kraftigt men inte stopp i djupandningsläget. Brukar ta pulsen direkt efter rundan och brukar ligga på 130 slag/minut, förra gången var den dock oregelbunden, men inte nu sista gången. Vid cykling har inte pulsen varit lika hög 100 alt 110 slag/minut.

En bekant rådde mig att kolla upp hjärtat, men min son som är cyklist trodde att det mer hade med min sittställning på cykeln, då min puls inte var så hög.

 

Utifrån som läget är nu är det svårt att planera några lopp till kommande vinter inkl lopp i vasaloppsveckan.

 

Lars-Erik; innan du fick din hjärtinfarkt hade du några indikationer om att det inte stod rätt till ?

Link to comment
Share on other sites

I våras fick jag problem med andningen vid åkning inlines med stavar och cykel. Det var som andningen stannade upp i djupandningläget någon sekund och vid ett cykelpass fick jag stanna ett par gånger på slutet efter att ha hängt på en annan cyklist i motvind. Det har blivit bättre, men fortfarande kan jag känna som att syreupptagningen inte räcker till, speciellt i början.

En teori är att jag haft corona utan att jag märkt det, men det verkar i speciellt troligt, då jag testat mig tre gånger med negativt resultat: aug 2020, jan o maj 2021 efter att haft diarré, magvärk o feber. Återstår då att min syreupptagning blivit ett snäpp sämre, känns dock som att något inte riktigt stämmer.

Lite märkligt dock att jag inte haft samma andningsproblem när jag springer min 5 km skogsrunda två ggr/vecka, ventilerar kraftigt men inte stopp i djupandningsläget. Brukar ta pulsen direkt efter rundan och brukar ligga på 130 slag/minut, förra gången var den dock oregelbunden, men inte nu sista gången. Vid cykling har inte pulsen varit lika hög 100 alt 110 slag/minut.

En bekant rådde mig att kolla upp hjärtat, men min son som är cyklist trodde att det mer hade med min sittställning på cykeln, då min puls inte var så hög.

 

Utifrån som läget är nu är det svårt att planera några lopp till kommande vinter inkl lopp i vasaloppsveckan.

 

Lars-Erik; innan du fick din hjärtinfarkt hade du några indikationer om att det inte stod rätt till ?

Tråkigt att höra Volevodin. Men det kanske är så att när vi blir äldre så får vi inte bara sämre syreupptagning utan vi får vänja oss vid att få mer krämpor också. Min egen hjärtinfarkt fick jag ju efter öppet spår 2018. Jag tyckte det gick mycket tungt på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Så kanske det var någon typ av förvarning. Men eftersom ändå tiden var runt 9 timmar så reagerade jag inte så mycket men jag var supertrött på kvällen, så jag uteslöt snabbt aytt starta dan därpå. Men denna natt hände det inte så mycket och inte dagen därpå heller, det var först nästa natt vid två tiden jag fick min hjärtinfarkt men tyvärr var jag så tjurig att jag inte åkte in på akuten i Mora förrän klockan 12 och då konstaterade de snabbt att jag drabbats av hjärtinfarkt och skutsade mig i ambulans till Falun för akutoperation. Vid operationen såg de att jag hade ytterligare två förträngningar som kunde leda till nya infarkter så jag fick ligga kvar ytterligare två dar och de gjorde ytterligare operation för att rätta till detta.  Så numera har jag tre stents i hjärtat så jag brukar säga att jag är mer öppenhjärtig än någonsin, vilket ni väl märker även här :lol:  :wub:

Link to comment
Share on other sites

Idag tog jag och min son den traditionella Midsommarrundan, jag 5 km och han 7 km med 3 min försprång och jag lyckades hålla undan i år. (29.48 resp 33.30) Andningen fungerade normalt idag och pulsen låg på 130 efter målgång. Vid 73 års ålder får man vara nöjd om man kan hålla 6 min/km även om min fot domnar bort efteråt.

 

Skall testa att cykla 4-5 mil på söndag och då märker jag om andningen fungerar någorlunda normalt.

 

Med det här inlägget vill jag ha sagt att som 70+ kan man inte ta något för givet och gratulerar er "ungdomar" till många fina tränings- o tävlingsår framöver. Ta vara på dem medan ni kan,   :)  tids nog kommer åldern att dra ner på prestationsförmågan.

 

Lars-Erik; så det dröjde så länge innan du fick din infarkt, men det kanske var tur att det inte hände ute i spåret. En skidkompis till mig åkte GM 30 km och precis när han satt sig i bilen för att köra hem fick han sin infarkt. En ledare som var kvar på tävlingsområdet ringde efter ambulans och han kördes till Linköpings lasarett. Jag skulle egentligen varit med på tävlingen, men fick förhinder i sista stund, vet inte om det kunde ha påverkat utgången ifall jag kört hem ?

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte ventilera mina eventuella hjärtproblem på ett nätforum som första instans. Men tack för förtroendet.

 

Då jag tidigare i karriären (utanför skidspåret!) arbetat med invärtesmedicin kan jag inte låta bli att spekulera utifrån de uppgifter du lämnar;

Positiva tecken: du har samma kondition som tidigare jämfört din son

Negativa tecken: du behövde stanna vid cykelpass, du uppfattade pulsen som oregelbunden efter ett träningspass.

 

Utifrån dessa sparsamma uppgifter (för mig som läkare) låter det som att det är ett problem som kommer och går; inte är helt konsekvent i sitt uppträdande. Jag skulle inte i första hand tippa på kranskärlssjukdom eller hjärtsvikt, då borde löpningen också påverkats på ett tydligt sätt.

Min främsta gissning är hjärtrytmrubbning såsom övergående förmaksflimmer. Då slår hjärtat oregelbundet, och oftast så fort att pumpförmågan påverkas negativt (kamrarna hinner inte fyllas helt inför varje nytt slag).

 

Jag skulle rekommendera att vända dig till vårdcentralen för att få en utredning med ett arbetsprov med EKG, då ger sig kranskärlssjukdom ofta till känna (viktigt att utesluta då det är farligast) och ibland kan man ha tur och fånga en tillfällig rytmrubbning på EKG. Idag finns också bärbar EKG-utrustning som man kan då gå runt med några dagar för att fånga rytmrubbningar.

 

Det är billigt och lätt för sjukvården; antingen kan man friskförklara dig eller så hittar man något åtgärdbart i tid och räddar ett än så länge piggt och starkt hjärta.

 

Lycka till och spekulera inte mer!

Link to comment
Share on other sites

Tack för råden, Ola på Österlen. Just det här med enstaka rytmrubbning har jag haft i många år, men det har varit mycket ovanligt. Jag tar pulsen på halsen i sex sekunder och x 10 för att få minutpulsen. Normalt vid löpträning medel har den legat på 130 slag/minut och vid backträning med stavar ganska nära maxpulsen, som jag numera räknar med ligger på 160 slag/minut.

Det som händer vid de enstaka tillfällen är att det blir ett uppehåll i pulsen och sen fortsätter den igen. Givetvis går det inte att få någon uppfattning om det är någon rytmrubbning utan bättre mätinstrument som mäter pulsen kontinuerligt under och efter träning.

Då är min fråga, om det går att se på EKG i vilotillstånd, om hjärtat har rytmrubbning i ansträngningsnivå ?

 

Skall konsultera min son (läkare) och höra vad han anser om behovet att kontrollera hjärtat.

Link to comment
Share on other sites

Klart du ser hjärtfrekvensen med pulsklocka och pulsband. Det är olika hur exakt de registrerar. Jag har för mig att polar pratar om att de mäter något som heter "r-r variation" (?). Och dessutom ska du kunna tolka detta.

Men för ett mer exakt svar är väl arbets-ekg på sjukhuset lämpligt.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, fick du kontakt med vårdcentralen? råder dig absolut att kolla upp detta. jag är inte läkare men kolla med din son, eller ännu bättre din husläkare.

 

Ett arbetsprov och eller ett långtids-EKG så du kan utesluta att du inte har tidiga symptom för en hjärtinfarkt.

Som Ola säger, detta kan inget forum lösa åt dig.

 

På frågan om mäta puls, ett bra Pulsband mäter bättre än puls på handleden, men det är ingen medicinsk utrustning.

 

Lycka till och ta hand om dig!

 

/p

Link to comment
Share on other sites

Klart du ser hjärtfrekvensen med pulsklocka och pulsband. Det är olika hur exakt de registrerar. Jag har för mig att polar pratar om att de mäter något som heter "r-r variation" (?). Och dessutom ska du kunna tolka detta.

Men för ett mer exakt svar är väl arbets-ekg på sjukhuset lämpligt.

Då menar jag inte under passets gång utan att i efterhand kunna studera pulsfrekvensen under passet. Jag vet inte om det är vanligt att hjärtfrekvensen påverkas när man stannar upp, men det ser man ju i så fall, om man kan läsa av kurvan i efterhand.

Ett sätt att mäta hur man står formmässigt är att vid backträning med stavar ta pulsen direkt uppe på krönet, sen varje minut i 5 minuter.Är man i dåligt form går pulsen inte ner så snabbt och stabiliserar sig. Vill minnas att pulsen stabiliserades på runt 110 slag/minut efter 2 min, men kan inte hitta noteringarna från de passen just ju. Jag körde 7 med stavar och 3 utan stavar i en slalombacken i 2-3 min och låg ganska nära min maxpuls på krönet av backen, numera nöjer jag mig med en 50-60 sekbacke 20 ggr

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog inte helt säker på att jag förstår din fråga, men med en klocka och ett pulsband av bra kvalitet så ser du allt.

Även utan att behöva träna.

Bara aktivera ett träningspass på klockan.

Där finns hela frekvensen grafiskt och analyserbart.

 

(Försöker klistra in en skärmdump från garmin på mitt hjärtas tappra försök till syresättning).

 

Nä. Det gick galet med bilden. (Eller så finns det ett 30-tal st i tråden i morgonbitti som gick igenom utan att det syns.

Det vore ruggigt pinsamt).

Link to comment
Share on other sites

Efter 50 år av regelbunden träning känner jag om det är något som är fel. I dec 2006 fick jag en förkylningsinfektion, som kom och gick i nästan två månader. När jag trodde jag var frisk skulle jag återuppta träningen i januari 2007, men redan efter några hundra meter märkte jag att hjärtat rusade och avbröt och  åkte hem. Till slut fick jag en penicillinkur, som avslutades 14 dagar före vasaloppet och kunde sen genomföra det på 7.45, vilket jag var nöjd med efter de dåliga förberedelserna.

Link to comment
Share on other sites

Skönt att höra Volevodin, fördelen med att vara fysisk aktiv så länge som du är att man lär känna sin kropp!.

 

Jag har varit på hjärtutredning och fick göra arbetsprov, långtids-EKG, och sedan en MR på hjärtat.

Min Garmin med pulsband kan visa samma som det jag fick från arbetsprovet. men EKG var betydligt mer noggrann och kunde mycket bättre visa hjärtats aktivitet ur hälsoperspektivet, värdena jag fick där kunde jag inte korrelera till mina mätningar med pulsband.

 

och MR hjärta är en helt annan ligga, kan inte ens försöka jämföra med data vi fick ut där mot ett pulsband.

 

Artur är också inne på det, men beroende på syfte så tror jag pulsbanden är bra, men man kan behöva leta efter mjukvara som uppfyller ditt behov.

 

är man bara ute efter trender och en översiktlig bild av hur hjärtat reagerat på stimulering, så bör t.ex. en klocka + band + mjukvara från något av de stora märkena lösa uppgiften.

 

/p

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att man ska lita till 100% på datan man får ur en träningsklocka. Min erfarenhet är att data ofta generaliseras för att visa mjukare kurvor osv och då är det lätt hänt att den avvikelse man letar efter inte syns.

Ladda ner filerna och kör dom i Golden Cheetah så kan du se allt du vill.

Link to comment
Share on other sites

Ladda ner filerna och kör dom i Golden Cheetah så kan du se allt du vill.

Ja men det beror ju vad man får när man laddar hem också. Jag använder Suuntos klockor och det är inte helt tydligt vad man får när man laddar ner. Erfarenheten har dock visat att i gamla Suunto Movescount fick man generaliserade data när man laddade hem sina data (åtminstone i GPX-formatet) men när Movescount ersattes med Suunto-appen och man laddar ner  ner sina data i FIT-formatet så är det rådata man får.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...