Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Råd kring kombipjäxa


Näbbskon

Recommended Posts

Skulle gärna höra era erfarenheter om kombipjäxor. Att det inte är helt optimalt förstår jag.

 

Eftersom jag gillar byta åkstil under träningen hade det varit skönt slippa byta pjäxor under passet. Prio är nog att känslan är bäst för diagonala. Hyfsat säker på att skejtdelen ska gå bra. Det funkar ju skejta hyfsat redan med klassiska skor. Tanken var även att helst kunna köra tex Vasaloppet i en kombipjäxa.

 

Gärna tips på modeller isåfall

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att de kan funka OK om du bara står och stakar, men jag väljer bort dom om det handlar om mycket diagonalåkning. De känns helt enkelt för klumpiga. Min erfarenhet grundar sig på ett par Salomon s-lab kombi.

Utmärkt svar. Då vet jag även du har erfarenhet och med vilken sko det gäller.

Mmm jag prioriterar ju diagonalkänslan i en kombisko så jag inser väl det blir svårt men..,

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet går bra med kombipjäxa. I alla fall om du stakar mest. Jag kör ganska mycket med kombipjäxa och tycker det är helt OK. En klassisk är förstås bättre desto mer kuperat och diagonal man måste köra.

 

Sen att rekommendera någon specifik är svårt då jag själv bara har kört Salomon. Undvik de billigare är mitt råd.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att de kan funka OK om du bara står och stakar, men jag väljer bort dom om det handlar om mycket diagonalåkning. De känns helt enkelt för klumpiga. Min erfarenhet grundar sig på ett par Salomon s-lab kombi.

 

Har också trummat igenom ett antal SNS Pilot-pjuck genom åren både på snö och på rullskidor. På rull är det bekvämt att ha stöd för det blir mycket stakning. På snö har Salomon/Atomic haft fördelen att man kan snäppa av manschetten om man vill ha en pjäxa som inte är för mycket i vägen i diagonal-sträckningen. De senare modellerna verkar ha skruvade manschetter så det går ju med ett par verktyg, men är lite meckigare.

Link to comment
Share on other sites

Näbbskon, kör du SNS eller NNN ?

 

En kombi pjäxa prioriterar ofta skate och inte klassiskt. och köp spontant inte Kombi de är bara stora och klumpiga, och dåliga på båda delar.

 

Som Oxberg säger, satsa på en Skiathlon pjäxa, lite dyrare men i min mening en mycket bättre sko.

 

Du kan också kika på en stak-pjäxa. som ofta har en klassisk sula med bra flex, men med extra stöd.

 

Men en top-end klassisk sko tycker jag idag är mycket stabil, mycket mer än bara för 3-4 år sedan. Jag har Testat Salomon och Alpina, fischer passar inte min fot bra så har inte testat dom.

 

/p

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...