Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Asfaltspartiklar vid rullskidsåkning


AnimusC

Recommended Posts

Hej!

 

Detta förefaller möjligtvis vara en något märklig fråga.

 

Känner ni till studier eller liknande på eventuella hälsorisker med rullskidsåkning? Då tänker jag framförallt på risken för inandning av asfaltspartiklar från vägen som stavarna eventuellt gräver upp? Har någon annan funderat på detta?

 

Det var en enkel fundering jag fick under mitt pass idag. Det är en het diskussion gällande dubbdäck på vintern och tänkte att stavarna i kombination med närheten till asfalten kunde vara något som studerats. Hittade dock ingen information vid sökning på nätet.

 

Hälsningar,

Ani

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Detta förefaller möjligtvis vara en något märklig fråga.

 

Känner ni till studier eller liknande på eventuella hälsorisker med rullskidsåkning? Då tänker jag framförallt på risken för inandning av asfaltspartiklar från vägen som stavarna eventuellt gräver upp? Har någon annan funderat på detta?

 

Det var en enkel fundering jag fick under mitt pass idag. Det är en het diskussion gällande dubbdäck på vintern och tänkte att stavarna i kombination med närheten till asfalten kunde vara något som studerats. Hittade dock ingen information vid sökning på nätet.

 

Hälsningar,

Ani

Känner inte till att det skulle ha studerats. Men jag skulle killgissa att de avgaser och partiklar som biltrafiken genererar är en betydligt större källa till ohälsa bland rullskidåkare än stavarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag anser att riskerna för asfaltstänk är minimal, då är riskerna att inandas aerosoler vid vallning betydligt större. Vad beträffar ljudet så blir vissa hundar triggade av piggningen och väsandet från lagren. På min runda fanns en hund som blev skogstokig av rullskidåkare/inlinesåkare med stavar och när ägaren var ute med den i koppel fick han hålla i av alla krafter. Stannade vid villan en gång och pratade med hundägaren och han hade märkt hundens aversion mot rullskidåkare, men visste inte vad det berodde på, då hunden fö var lugn och tillgiven. Dessbättre har han gjorts sig av med hunden, så jag kan passera förbi villan utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...